Kansalaisaloite: Työttömän pitää saada opiskella menettämättä etuuksiaan
http://www.tekniikkatalous.fi/tyoelama/kansalaisaloite-tyottoman-pitaa-…
Jos kannatat, käy allekirjoittamassa. Mielestäni hieno aloite.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ammatillista tutkintoa, vaan ainoastaan lukio käytynä. Ikää oli työttömäksi jäädessä 27 v. Työkkärin kanssa oli sovittu ja työllistymissuunnitelmassani luki, että haen töitä tai opiskelupaikkaa, ja mahdollisuus on työttömän omaehtoiseen opiskeluun.
No, tammikuussa aloitin sh-opinnot, eikä työkkäri myöntänytkään tukea omaehtoiseen opiskeluun... Perusteet olivat hatarat ja järjettömät, mutta valituskaan ei auttanut. Samaan aikaan kuitenkin tuttavalleni myönnettiin tukea omaehtoiseen opiskeluun, vaikka hänellä on jo yksi tutkinto alla. Ei mitään logiikkaa!
Se on kun päätöksiä tehdään päättäjien "oman harkinnan mukaan", ei suoralla kaavalla.. :(
Osa saa siis helpommin, osa huonommin..
AMK-tutkintoon saa äärettömän harvoin omaehtoisen opiskelun tukea. Näin siksi, että tutkinnon saaminen kestää noin 4 vuotta, tukea saa vain 2 vuotta ja sitten käy niin, että opinnot jäävätkin kesken.
Ai, omassa n. 60 opiskelijan ryhmässäni meitä omaehtoisen opiskelun tukea (työttömyyskorvaus) oli 10! Kyseessä sosionomiopinnot ja oppilaitos TAMK.
Itse valmistuin n. 2,5 vuodessa, koska sain aiemmasta yliopistotutkinnosta + työelämäkokemuksesta hyväksilukuja. Ja kyllähän sen opinnäytetyönkin aika helposti kokoon raapaisi yhden gradun jo aiemmin tehneenä.
Normin mukainen opiskeluaika olisi meillä ollut 3,5 v., mutta suuri osa meistä toista korkeakoulututkintoa suorittaneista kyllä valmistui nopeammin.
Omaehtoisen ajan (2 v.) loputtua sain itse loppuajan opintotukea, ns. lisäkuukausia, koska kyseessä toinen kk-tutkinto.
Kai ymmärrät itsekin, että on ihan eri tilanne lähteä opiskelemaan nollasta kuin niin, että pohjalla on yliopistotutkinto, joka ei työllistä, mutta josta saa hyväksilukuja AMK-tutkintoon. Juuri noinhan se omaehtoisen tuleekin tukea: on opiskeltu jotain turhaa, mikä ei työllistä ja sitten hakeudutaan opiskelemaan jotain työllistävää, jonka opinnot saadaan pikavauhtia kokoon. Käytännössähän sitä päivittää jo olemassa olevaa osaamista työllistävämmäksi.
Mutta jos sinulla ei oliti ollut aikaisempaa tutkintoa, et olisi saanut omaehtoisen opiskelun tukea.
Vierailija kirjoitti:
Eli ideana on se, että olet ensin töissä vuoden verran, maksat kassan jäsenmaksun, menet opiskelemaan ja saat ansiosidonnaisen päivärahan. Kun se päättyy, keskeytät opinnot, olet taas vajaan vuoden töissä ja kerrytät työttäoloehtoa ja palaat opiskelemaan ansiosidonnaisen turvin. Huom - tässä vaiheessa kumotaan myös kaikki "työttömyysetuutta saa vain, jos opinnot on olleet vuoden keskeytyneinä" -lainkohdat.
Kuka enää tämän jälkeen opiskelisi pelkällä opintotuella, kun esim. pappa betalar -firmasta voi hankkia yli 2000 e/kk ansiosidonnaiset päivärahat.
Opintolainan saa jo nyt kierrettyä helposti ja ilman että opintoja keskeyttää kokonaan. Ihan vaan niin että opintopisteitä ei kerry tarpeeksi ja sitten hakee toimeentulotukea.
Olen ikuisesti kiitollinen sille työkkärin virkailijalle, joka ehdotti että aloitan omaehtoisen opiskelun työttömyystuella. Luulin että se ei onnistuisi, koska soveltuvia amistutkintoja ei ollut ja 2 vuotta ei riittäisi amk-tutkintoon. Kaikki opintotukikuukaudet oli käytetty. Mutta hänpä ehdotti että suorittaisin sen loppuun toimeentulotuella. Epäilin että voikohan niin tehdä, mutta päätin kokeilla ja kun olin opiskellut 2 vuotta niin sain myönteisen päätöksen toimeentulotuesta. Joka kesä sen jälkeen olen päässyt alan töihin ja sillä tiellä ollaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ammatillista tutkintoa, vaan ainoastaan lukio käytynä. Ikää oli työttömäksi jäädessä 27 v. Työkkärin kanssa oli sovittu ja työllistymissuunnitelmassani luki, että haen töitä tai opiskelupaikkaa, ja mahdollisuus on työttömän omaehtoiseen opiskeluun.
No, tammikuussa aloitin sh-opinnot, eikä työkkäri myöntänytkään tukea omaehtoiseen opiskeluun... Perusteet olivat hatarat ja järjettömät, mutta valituskaan ei auttanut. Samaan aikaan kuitenkin tuttavalleni myönnettiin tukea omaehtoiseen opiskeluun, vaikka hänellä on jo yksi tutkinto alla. Ei mitään logiikkaa!
Se on kun päätöksiä tehdään päättäjien "oman harkinnan mukaan", ei suoralla kaavalla.. :(
Osa saa siis helpommin, osa huonommin..
AMK-tutkintoon saa äärettömän harvoin omaehtoisen opiskelun tukea. Näin siksi, että tutkinnon saaminen kestää noin 4 vuotta, tukea saa vain 2 vuotta ja sitten käy niin, että opinnot jäävätkin kesken.
Ai, omassa n. 60 opiskelijan ryhmässäni meitä omaehtoisen opiskelun tukea (työttömyyskorvaus) oli 10! Kyseessä sosionomiopinnot ja oppilaitos TAMK.
Itse valmistuin n. 2,5 vuodessa, koska sain aiemmasta yliopistotutkinnosta + työelämäkokemuksesta hyväksilukuja. Ja kyllähän sen opinnäytetyönkin aika helposti kokoon raapaisi yhden gradun jo aiemmin tehneenä.
Normin mukainen opiskeluaika olisi meillä ollut 3,5 v., mutta suuri osa meistä toista korkeakoulututkintoa suorittaneista kyllä valmistui nopeammin.
Omaehtoisen ajan (2 v.) loputtua sain itse loppuajan opintotukea, ns. lisäkuukausia, koska kyseessä toinen kk-tutkinto.Kai ymmärrät itsekin, että on ihan eri tilanne lähteä opiskelemaan nollasta kuin niin, että pohjalla on yliopistotutkinto, joka ei työllistä, mutta josta saa hyväksilukuja AMK-tutkintoon. Juuri noinhan se omaehtoisen tuleekin tukea: on opiskeltu jotain turhaa, mikä ei työllistä ja sitten hakeudutaan opiskelemaan jotain työllistävää, jonka opinnot saadaan pikavauhtia kokoon. Käytännössähän sitä päivittää jo olemassa olevaa osaamista työllistävämmäksi.
Mutta jos sinulla ei oliti ollut aikaisempaa tutkintoa, et olisi saanut omaehtoisen opiskelun tukea.
Niin, kommenttini olikin tarkoitettu lähinnä tuolle, jonka mukaan "äärettömän harvoin" saisi amk-tutkintoon oikeutta (omaehtoisena opiskeluna). Se ei pidä paikkaansa. Ja tunnen myös useampia amk-tutkinnon omaehtoisesti opiskelleita, joilla ei ole ollut mitään kk-tutkintoa aiemmin. Pirkanmaalla ainakin sosiaali- ja terveysalojen amk-tutkintoihin on myönnetty paljon lupia omaehtoiseen opiskeluun. Ilmeisesti alueellista vaihtelua kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloite! Osaako joku muuten sattumalta sanoa, kuinka todennäköisesti yliopistokoulutuksen suorittanut ja huonosti työllistyvä saa opiskella työttömyystuella? Olen harkinnut koulunkäynnin ohjaajan koulutusta Helsingissä. Tuon ammatin pitäisi ainakin työllistää.
Tarkoitatko nyt vai kys. Lain (ehdotuksen) mukaan?
Nyt. Sori, menin vähän ohi aiheesta...
Haha ei mitään. En silti osaa vastata.. :-D
Ehkä joku viisaampi?
Nyt. Sori, menin vähän ohi aiheesta...