Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansalaisaloite: Työttömän pitää saada opiskella menettämättä etuuksiaan

Vierailija
28.07.2016 |

http://www.tekniikkatalous.fi/tyoelama/kansalaisaloite-tyottoman-pitaa-…

Jos kannatat, käy allekirjoittamassa. Mielestäni hieno aloite.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on erittäin hyvä asia. Kuka muistaa 1990-luvun laman? Silloin ja vielä ihan 2000-luvun alussa työttömät pääsivät helposti opiskelemaan. Eikä pelkästään menettämättä etuuksiaan, vaan saivat vielä pienen koulutuskorvauksen muiden korvausten päälle. Ja silloin ei ollut kysymys mistään "Näin teen työhakemuksen" -kursseista, vaan uuteen ammattiin valmistavasta koulutuksesta.

Vierailija
42/66 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Koska ihmisiä koulutetaan muutenkin jo liikaa, eikä sillä näyttäisi olevan riittävää vaikutusta työllistymiseen.

Opiskelusta on muuta hyötyä kuin työllistyminen. Ja ihmisten tavoitehan on tehdä sen verran vähän työtunteja kuin mahdollista, tällä hetkellä se on esim. 40 tuntia viikossa, joskus tulevaisiidessa ehkä enää 10 tuntia viikossa. Se että kaikki työikäiset tekisivät 40 tuntia viikossa ei ole mikään järkevä tavoite, vaan se, että tarpeelliset hommat saadaan hoidettua tasapuolisesti ja että varallisuus jakautuu tasapuolisesti.

Kannatan noita ajatuksia. Sen sijaan töiden ja varallisuuden tasapuolinen jakautuminen tavoitteena vie  tuhoon ja siitähän on lähellä oiva esimerkki. 

Tasapuolisesti ei ole ihan sama asia kuin tasan.

Okei, eipä olekaan. Mutta miten tässä kohdassa tuon ilmaisun määrittelisit? Eli mitä on varallisuuden tasapuolinen jakautuminen?

No että systeemi koettaisiin oikeudenmukaiseksi. Itse ajattelen että olisi hyvä jos jokainen tekisi jotain yhteiseksi hyväksi tai jonkun toisenkin hyväksi kuin itsensä. Että ei vaan pyrkisi hyötymään toisista vaan myös hyödyttäisi toisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on erittäin hyvä asia. Kuka muistaa 1990-luvun laman? Silloin ja vielä ihan 2000-luvun alussa työttömät pääsivät helposti opiskelemaan. Eikä pelkästään menettämättä etuuksiaan, vaan saivat vielä pienen koulutuskorvauksen muiden korvausten päälle. Ja silloin ei ollut kysymys mistään "Näin teen työhakemuksen" -kursseista, vaan uuteen ammattiin valmistavasta koulutuksesta.

OK, mutta pistetäänpä sitten myös reippaat maksut siihen koulutukseen, että ihmiset ottaisivat edes jotain vastuuta tekemisistään ja ilmoittautumisistaan.

Vierailija
44/66 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan loistava aloite.  Nykylainsäädäntö on ihan pepusta.  Toisaalta  lähetetään kursseille, joista ei ole muuta hyötyä, kuin että työllistävät kurssien opettajia, ja toisaalta, jos olet ammatti-ihminen ja haluat päivittää/parantaa omaa osaamistasi ihan itse ajattelemallasi tavalla, niin rangaistus tulee....  Ja jos olet yli 50 vuotias, niin et tarvitse työkkärin mielestä muuta kuin puupalttoon. Olen yli 60 ja mielestäni vielä ihan dementoitumaton (no eihän sitä kait itse muutkaan huomaa)

45/66 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä etsitään työtä ja ollaan valmis menemään töihin jos niin onnellisesti käy. Ellei työ maita niin karenssi.

Niin että sinun mielestäsi minun olisi koruartesaaniksi opiskeltuani ja 2 vuotta työttömänä sen jälkeen hengailtuani ihan vain odottaa seuraavat 100 vuotta että tämä käsityöala työllistäisi nostalgiansa ansiosta jälleen? Meitä valmistui 14 artesaania, joista kukaan ei saanut töitä. Kukaan.

Vierailija
46/66 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloite, mutta kirjoitettu hirveän byrokraattiseksi järjestelmäksi. Opiskeluoikeuden pitäisi koskea kaikkia, jotka ovat esim. yli 25-vuotiaita ja joilla on työllistämätön tutkinto (tämä määriteltäisiin vaikka työttömyysprosenttien perusteella.) Siihen päälle voisi jäädä omaehtoisten opintojen suorittamismahdollisuus sellaisena kuin se on nytkin voimassa. 

Vähintään pitäisi poistaa kokoaikaistutkinta tutkintoon johtamattomista opinnoista. Esim. avoimen yliopiston kursseista, pitemmistä kansalaisopistojen kokonaisuuksista jne. Jos näitä haluttaisiin vahtia, niin voisi olla ilmoitusvelvollisuus ja työkkäri voisi laittaa tälle opiskelijalle sitten niitä käskyjä hakea tiettyä työpaikkaa, jolla varmistettaisiin, että tämä on valmis ottamaan töitä vastaan.

Vaikka lyhyellä tähtäimellä saattaisi löytyä ihmisiä, jotka keinottelisivat työttömyyskorvauksen ja opintotuen välillä, niin suuressa mittakaavassa yhteiskunnan säästöt syntyisivät siitä, että ihmiset työllistyisivät helpommin. Jos palkkatöitä ei ole, niin opiskelu on oikeastaan ainoa asia, jota työnantajat edes vähän arvostavat - miksi se halutaan estää?

Nykysysteemi on tietysti parempi kuin ei mikään, mutta kun jokaisesta suoritetusta opintopisteestä katkaistaan tuet tutkinnan ajaksi, niin se vie pohjan omalta taloudenhallinnalta kokonaan. Työttömyyskorvauksesta jää käteen vähän yli 500 euroa kuussa, joten tätä summaa saavilla ei ole mitään ihmeellisiä säästöjäkään, joilla elää parin kuukauden tutkinta-ajan. Varsinkin kun sama rumba toistuu jatkuvasti kun tekee lisää opintoja.

Vierailija
47/66 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ammatillista tutkintoa, vaan ainoastaan lukio käytynä. Ikää oli työttömäksi jäädessä 27 v. Työkkärin kanssa oli sovittu ja työllistymissuunnitelmassani luki, että haen töitä tai opiskelupaikkaa, ja mahdollisuus on työttömän omaehtoiseen opiskeluun.

No, tammikuussa aloitin sh-opinnot, eikä työkkäri myöntänytkään tukea omaehtoiseen opiskeluun... Perusteet olivat hatarat ja järjettömät, mutta valituskaan ei auttanut. Samaan aikaan kuitenkin tuttavalleni myönnettiin tukea omaehtoiseen opiskeluun, vaikka hänellä on jo yksi tutkinto alla. Ei mitään logiikkaa!

Vierailija
48/66 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä!

Vierailija
49/66 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ammatillista tutkintoa, vaan ainoastaan lukio käytynä. Ikää oli työttömäksi jäädessä 27 v. Työkkärin kanssa oli sovittu ja työllistymissuunnitelmassani luki, että haen töitä tai opiskelupaikkaa, ja mahdollisuus on työttömän omaehtoiseen opiskeluun.

No, tammikuussa aloitin sh-opinnot, eikä työkkäri myöntänytkään tukea omaehtoiseen opiskeluun... Perusteet olivat hatarat ja järjettömät, mutta valituskaan ei auttanut. Samaan aikaan kuitenkin tuttavalleni myönnettiin tukea omaehtoiseen opiskeluun, vaikka hänellä on jo yksi tutkinto alla. Ei mitään logiikkaa!

Se on kun päätöksiä tehdään päättäjien "oman harkinnan mukaan", ei suoralla kaavalla.. :(

Osa saa siis helpommin, osa huonommin..

Vierailija
50/66 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ainakaan myönnetty oikeutta opiskella työttömyyspäivärahalla :(

Pari vuotta oon ollu työttömänä, olisin alkanut opiskella alalla jossa työllistyy hyvin ja koulu olisi kestänyt 2,5 vuotta (2 vuodelle saa tuen). Ei myönnetty lupaa. Sanottiin vaan, että voit hakeutua oman alasi töihin, kun niitä on tarjolla, vaikka niitä ei tosiaan ole tarjolla.

Jatkan tätä sohvalla istumista ja turhien työhakemusten lähettelyä.

Opiskele opintotuella, niinkuin muutkin ja lakkaa valittamasta. Kyllä ton nyt 2,5 vuotta voi opiskella siihen kuuluvien tukien avulla ja opintolainaa on saatavilla.

Tarkoitus oli kritisoida järjestelmän mielivaltaisuutta, kun opiskeluoikeuden myöntäminen/evääminen ei aina tunnu perustellulta. Omalla kohdallani hämmästyttää, että te-keskus haluaa minun mieluummin etsivän töitä = olevan työttömänä, kuin hakeutuvan helpommin työllistävälle alalle.

Omassa kaveripiirissä on mm. kaksi sh-koulutukseen päässyttä, joilla on aika samanlaiset taustat, mutta vain toinen sai oikeuden opiskella työttömyystuella. Saman te-keskuksen alueellakin voidaan tehdä tosi erilaisia päätöksiä.

Meitä on perheessä minä ja 2 lasta ja kyllä vain, opintotuella + lainalla opiskelukin on vaihtoehtona harkittu läpi, mutta tuntuu ettei sillä pärjätä. 2,5 vuotta on pitkä aika sinnitellä.

Ei se ole mielivaltaista. Joka te-toimistossa on erikseen ryhmä, joka käy hakemukset läpi ja ensimmäinen asia on aina se, onko työttömällä mahdollisuutta työllistyä työssäkäyntialueella. Jos on, ei työttömyysetuudella opiskella. Toinen katsottava asia on se, työllistääkö se koulutus, jonne on hakeutumassa. Jos sillä alueella ei, niin sitten ei tukea myönnetä.

Ihmeen moni työtön ei ole valmis nykyisessä ammatissa muuttamaan minnekään, mutta uusi ammatti on aina sellainen, että sen kun saa, niin voisi vaikka muuttaa työn perässä.

Vierailija
51/66 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kun päätöksiä tehdään päättäjien "oman harkinnan mukaan", ei suoralla kaavalla.. :(

AMK-tutkintoon saa äärettömän harvoin omaehtoisen opiskelun tukea. Näin siksi, että tutkinnon saaminen kestää noin 4 vuotta, tukea saa vain 2 vuotta ja sitten käy niin, että opinnot jäävätkin kesken.

Vierailija
52/66 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Juuri tehtiin opintotuenkin nostaminen mahdottomaksi toiseen tutkintoon ja nyt sitten muka paljon avokätisemmällä avustuksella saisi tutkinnon ja toisenkin? Ei tule onnistumaan. Sekin olisi jo iso muutos, että työttömyyden jälkeen saisi opiskella uuden tutkinnon tukien avulla.

Vierailija
53/66 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en saanut työttömyysetuutta opiskeluun, kun olisin opiskellut opettajan pedagogiset, jotka kestävät vuoden. Opiskelin ne silti, ja toisaalta ymmärrän, etten saanut työttömyysetuutta siihen. Työllisyysnäkymät ei nimittäin ole kovin ruusuiset tässä kaupungissa. Toisaalta opettajan pedagogisista ehdottomasti ei ole myöskään haittaa työllistymiselle, onhan se varsinainen oman alan osaaminen myös joka tapauksessa. Opettajaopinnot on kuitenkin selvästi tiettyyn työhön valmistavat ja pääsyvaatimus niihin, siis varsin konkreettiset opinnot. Ongelmana pidän sitä, että jotkut saavat työttömyysetuutta vieläkin huonommin työllistävien tai vähemmän selvästi tiettyyn työhön valmistaviin opintoihin. Tuo on täysin käsittelijästä kiinni, ihmiset eivät ole samalla viivalla.

Nimenomaan nykytilanteen mielivaltaisuus on se ongelma.

En silti allekirjoita, koska tuollainen 8 v. työssäoloehto on aivan järjetön.

Vierailija
54/66 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta oon ollu työttömänä, olisin alkanut opiskella alalla jossa työllistyy hyvin ja koulu olisi kestänyt 2,5 vuotta (2 vuodelle saa tuen). Ei myönnetty lupaa. Sanottiin vaan, että voit hakeutua oman alasi töihin, kun niitä on tarjolla, vaikka niitä ei tosiaan ole tarjolla.

Opiskele opintotuella, niinkuin muutkin ja lakkaa valittamasta. Kyllä ton nyt 2,5 vuotta voi opiskella siihen kuuluvien tukien avulla ja opintolainaa on saatavilla.

Tarkoitus oli kritisoida järjestelmän mielivaltaisuutta, kun opiskeluoikeuden myöntäminen/evääminen ei aina tunnu perustellulta. Omalla kohdallani hämmästyttää, että te-keskus haluaa minun mieluummin etsivän töitä = olevan työttömänä, kuin hakeutuvan helpommin työllistävälle alalle.

Omassa kaveripiirissä on mm. kaksi sh-koulutukseen päässyttä, joilla on aika samanlaiset taustat, mutta vain toinen sai oikeuden opiskella työttömyystuella. Saman te-keskuksen alueellakin voidaan tehdä tosi erilaisia päätöksiä.

Meitä on perheessä minä ja 2 lasta ja kyllä vain, opintotuella + lainalla opiskelukin on vaihtoehtona harkittu läpi, mutta tuntuu ettei sillä pärjätä. 2,5 vuotta on pitkä aika sinnitellä.

Ei se ole mielivaltaista. Joka te-toimistossa on erikseen ryhmä, joka käy hakemukset läpi ja ensimmäinen asia on aina se, onko työttömällä mahdollisuutta työllistyä työssäkäyntialueella. Jos on, ei työttömyysetuudella opiskella. Toinen katsottava asia on se, työllistääkö se koulutus, jonne on hakeutumassa. Jos sillä alueella ei, niin sitten ei tukea myönnetä.

Ihmeen moni työtön ei ole valmis nykyisessä ammatissa muuttamaan minnekään, mutta uusi ammatti on aina sellainen, että sen kun saa, niin voisi vaikka muuttaa työn perässä.

Käytännössähän tuo ON täysin mielivaltaista, koska ei työkkärin virkailijoilla ole todellista tietoa kaikkien ammattien sisällöistä ja työllisyystilanteesta kunkin henkilön tietotaitohistorian perusteella.

Vierailija
55/66 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viisi satkua ei riitä, niin silloin nostetaan lainaa. Opiskelun tulee olla lainapainotteista ja se on sijoitus omaan tulevaisuuteen. t. kokoomus

Vierailija
56/66 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössähän tuo ON täysin mielivaltaista, koska ei työkkärin virkailijoilla ole todellista tietoa kaikkien ammattien sisällöistä ja työllisyystilanteesta kunkin henkilön tietotaitohistorian perusteella.

Ei yksittäinen työkkärin virkailija sitä päätöstä tee! Siellä on erikseen tiimi, jolla on käytössään alueellinen ja valtakunnallinen ennakointitieto, oppilaitosten antamat tiedot työllistymisestä ja keskeytyksistä, opetussuunnitelmat jne. Jos henkilö katsoo, että hänen tietotaitohistoriansa riittää siihen, että hän työllistyy uudessa ammatissa, niin varmaan hän silloin itse maksaa opintonsa. Jostain syystä pieneläinhoitajia, puutarhureita, media-assistentteja ja kosmetologeja on ihan tarpeeksi, vaikka moni juuri näitä haluaa opiskella työttömyysetuudella.

Vierailija
57/66 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK-tutkintoon saa äärettömän harvoin omaehtoisen opiskelun tukea. Näin siksi, että tutkinnon saaminen kestää noin 4 vuotta, tukea saa vain 2 vuotta ja sitten käy niin, että opinnot jäävätkin kesken.

Ai, omassa n. 60 opiskelijan ryhmässäni meitä omaehtoisen opiskelun tukea (työttömyyskorvaus) oli 10! Kyseessä sosionomiopinnot ja oppilaitos TAMK.

Itse valmistuin n. 2,5 vuodessa, koska sain aiemmasta yliopistotutkinnosta + työelämäkokemuksesta hyväksilukuja. Ja kyllähän sen opinnäytetyönkin aika helposti kokoon raapaisi yhden gradun jo aiemmin tehneenä.

Normin mukainen opiskeluaika olisi meillä ollut 3,5 v., mutta suuri osa meistä toista korkeakoulututkintoa suorittaneista kyllä valmistui nopeammin.

Omaehtoisen ajan (2 v.) loputtua sain itse loppuajan opintotukea, ns. lisäkuukausia, koska kyseessä toinen kk-tutkinto.

Vierailija
58/66 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloite! Osaako joku muuten sattumalta sanoa, kuinka todennäköisesti yliopistokoulutuksen suorittanut ja huonosti työllistyvä saa opiskella työttömyystuella? Olen harkinnut koulunkäynnin ohjaajan koulutusta Helsingissä. Tuon ammatin pitäisi ainakin työllistää.

Vierailija
59/66 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aloite! Osaako joku muuten sattumalta sanoa, kuinka todennäköisesti yliopistokoulutuksen suorittanut ja huonosti työllistyvä saa opiskella työttömyystuella? Olen harkinnut koulunkäynnin ohjaajan koulutusta Helsingissä. Tuon ammatin pitäisi ainakin työllistää.

Tarkoitatko nyt vai kys. Lain (ehdotuksen) mukaan?

Vierailija
60/66 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaehtoinen opiskelu toimii jo nykyään yli 25-vuotiailla lähes samalla tavalla. Helposti siihen tuet myönnetään ja bonuksena korotettu päiväraha ja ylläpitokorvaus.

Entä kun minulta oltiin viemässä työttömyyskorvaus 3 opintopisteen avoimen yliopiston kurssin takia?

Jos avoimessa tkee alle 5 noppaa kuukaudessa, kyse on sivutoimisesta opiskelusta. Ei pitäisi kuulua kelalle mitenkään. Minä en ainakaan ilmoita omistani, koska heillä on tällainen ohjeistus. En ota riskiä, että joku virkailija päättää toisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi