Norjan doping järjestelmä ja kansainvälisen hiihtoliiton korruptio
http://www.iltalehti.fi/talviurheilu/2016072121939521_tl.shtml
http://www.iltalehti.fi/talviurheilu/2016072121939245_tl.shtml
http://www.iltalehti.fi/talviurheilu/2016072121938973_tl.shtml
http://www.iltalehti.fi/talviurheilu/2016072121938948_tl.shtml
http://yle.fi/urheilu/3-9054376
On se ihmeellistä että tuohon ei ole puututtu muiden maiden toimesta. Vuosikausia jatkunut dopingin käyttö ja valtiollinen suojelu sekä läpimätä hiihtoliitto.
Kommentit (39)
Kalevi Oikarainen on viimeinen ns. puhdas hiihtäjä. Hänen jälkeen huipulle nousseet ovat käyttäneet vilunkia kaikissa eri muodoissaan, veritankkausta, alppimajoja, doppinkia, ties mitä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi käry ja yksi uransa lopettanut syväkurkku on kuitenkin vielä aika pientä verrattuna rakkaseen venäjään. TIlanne on ihan eri noiden maiden välillä. Yhtä läpimätiä systeemejä varmasti kummassakin mutta todisteet puuttuu Norjan kohdalla.
Väärin. Norjan kohdalla se doping on vaan laillistettu koska koko hiihtoliitto on täysin riippuvainen Norjasta.
Jos käytännössä kaikki Norjalaiset käyttävät anabolisesti vaikuttavaa astmalääkettä niin jo pelkästään se kertoo kaiken oleellisen.
Taikka sen että toikin kiinni jäänyt jäi kiinni vain sen takia koska hänen tietonsa vuodettiin. Kansainvälinen hiihtoliitto yritti pimittää tiedot ja poistaa hänen kiinni jäämisensä. Kansainvälinen hiihtoliitto on suojellut Norjaa vuosikymmeniä ja se teki sitä nytkin.
Itseasiassa doping on suurempaa Norjassa kuin Venäjällä sillä se on jatkunut vuosikymmeniä ja täysin avointa ja hyväksyttyä. Mutta koska Norja on niin vaikutusvaltainen maa noissa piireissä niin se ei vastuuseen jää.
Vierailija kirjoitti:
Yksi käry ja yksi uransa lopettanut syväkurkku on kuitenkin vielä aika pientä verrattuna rakkaseen venäjään. TIlanne on ihan eri noiden maiden välillä. Yhtä läpimätiä systeemejä varmasti kummassakin mutta todisteet puuttuu Norjan kohdalla.
Entinen nuorisomaailmanmestari, uransa jo lopettanut Halle ryöpyttää haastattelussa kovaa tekstiä siitä, että maajoukkueessa käytettiin astmalääkkeitä vilpillisesti.
Lääke oli salbutamolia sisältävä Ventoline, eli sama, josta Martin Johnsrud Sundby kärysi vastikään.
- Minulle sanottiin, että tämän käyttö on hyödyllistä. Lääkkeen käyttöä suositeltiin, Halle sanoo VG:lle.
Hallella ei sanojensa mukaan ollut minkäänlaisia astman oireita eikä hengitysongelmia. Hän ei kokenut tarvitsevansa lääkettä sen oikeaan tarkoitukseen.
Ilta-Sanomat nostaa esiin Hallen lausunnon vuodelta 1999. Hiihtäjä kirjoitti vuosituhannen lopussa kirjan, jossa tilitti kovista paineista ja erakoitumisestaan.
- Me siirsimme rajoja niin paljon kuin vain sääntöjen puitteissa pystyimme. Emme tarvinneet kipeää kurkkua saadaksemme lääkitystä hengitysvaikeuksiin tai astmaan, Halle oli todennut IS:n mukaan.
Salbutamolilla on paljon käytettynä anabolisia vaikutuksia. Se auttaa kasvattamaan lihasmassaa ja polttamaan rasvaa.
En pahemmin seuraa urheilua, mutta Norjan menestys hiihdossa oli minusta ilmiselvästi ollut dopingin ansiota. He olivat niin ylivertaisia muihin nähden, ettei mielessäni ollut pienintäkään epäilystä, mistä menestys johtuu. Päällimmäinen ajatukseni oli, että ovat hyvän keinon keksineet, kun eivät kiinni jää ja jonkin asteinen turhautuminen, ettei saa mitään lakia. En ollut paljastuksista lainkaan yllättynyt, vaikkakin sitä ihmettelin, miksi vain yksi jäi kiinni, kun keino on paljastunut. Sitten selvisi, että asiasta on tiedetty kaikkialla, mutta painettu vain villaisella.
Vierailija kirjoitti:
En pahemmin seuraa urheilua, mutta Norjan menestys hiihdossa oli minusta ilmiselvästi ollut dopingin ansiota. He olivat niin ylivertaisia muihin nähden, ettei mielessäni ollut pienintäkään epäilystä, mistä menestys johtuu. Päällimmäinen ajatukseni oli, että ovat hyvän keinon keksineet, kun eivät kiinni jää ja jonkin asteinen turhautuminen, ettei saa mitään lakia. En ollut paljastuksista lainkaan yllättynyt, vaikkakin sitä ihmettelin, miksi vain yksi jäi kiinni, kun keino on paljastunut. Sitten selvisi, että asiasta on tiedetty kaikkialla, mutta painettu vain villaisella.
Niinpä. On oikeastaan naurettavaa luulla että Norjan kokoinen valtio olisi jotenkin muuten niin ylivoimainen jos kyse ei olisi dopingista.
Miksi Suomi ei rupea tekemään tuota samaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomi ei rupea tekemään tuota samaa?
Suomi teki samaa kuin muutkin, mutta jäi kiinni. Kari-Pekka Kyrön sanoin "amtöörimäistä puuhastelua".
Olympialaiset 2006: Maastohiihtomitalit: 0-3-1 kokonaistulos: 2-8-9 (13. sija mitalitaulukossa)
Olympialaiset 2010: 5-2-2, 9-8-7 (4. sija)
Olympialaiset 2014: 5-2-4, 11-5-10 (2. sija)
Aika isoilla harppauksilla menee Norja etiä päin. Puhtaastikin toki on mahdollista, mutta enpä usko.
Toinen joka pistää silmään, on Venäjä
Olympialaiset 2010: 3-5-7= 15 mitalia
Olympialaiset 2014: 13-11-9= 33 mitalia.
Tämäkin toki voi olla sattumaa tai hyvää tuuria, mutta en niele tätäkään.
Suomalaiset eivät luottaneet salbutamoliin tarpeeksi, käyttivät muutakin, josta jäivät kai kiinni.
Norjan viimeisestä noin 60 hiihtomitalista olympialaisissa 49 on saavutettu dopingin (lähinnä keinotekoisen astmalääkityksen) avulla. Täysin systemaattista toimintaa. Koko maa pitäisi sulkea seuraavista talvikisoista pois, sama kohtelu kuin Venäjälle. Jos tasapuolisia haluaisiin olla. On se kumma kun edes doupatut venäläiset huippuhiihtäjät eivät pärjää "puhtaille" norjalaisille hiihtäjille, jokainen miettiköön tätä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi käry ja yksi uransa lopettanut syväkurkku on kuitenkin vielä aika pientä verrattuna rakkaseen venäjään. TIlanne on ihan eri noiden maiden välillä. Yhtä läpimätiä systeemejä varmasti kummassakin mutta todisteet puuttuu Norjan kohdalla.
Entinen nuorisomaailmanmestari, uransa jo lopettanut Halle ryöpyttää haastattelussa kovaa tekstiä siitä, että maajoukkueessa käytettiin astmalääkkeitä vilpillisesti.
Lääke oli salbutamolia sisältävä Ventoline, eli sama, josta Martin Johnsrud Sundby kärysi vastikään.
- Minulle sanottiin, että tämän käyttö on hyödyllistä. Lääkkeen käyttöä suositeltiin, Halle sanoo VG:lle.
Hallella ei sanojensa mukaan ollut minkäänlaisia astman oireita eikä hengitysongelmia. Hän ei kokenut tarvitsevansa lääkettä sen oikeaan tarkoitukseen.
Ilta-Sanomat nostaa esiin Hallen lausunnon vuodelta 1999. Hiihtäjä kirjoitti vuosituhannen lopussa kirjan, jossa tilitti kovista paineista ja erakoitumisestaan.
- Me siirsimme rajoja niin paljon kuin vain sääntöjen puitteissa pystyimme. Emme tarvinneet kipeää kurkkua saadaksemme lääkitystä hengitysvaikeuksiin tai astmaan, Halle oli todennut IS:n mukaan.
Salbutamolilla on paljon käytettynä anabolisia vaikutuksia. Se auttaa kasvattamaan lihasmassaa ja polttamaan rasvaa.
Itse astmaatikkona käytän tuota lääkettä. Ennen vanhaan joutui käyttämään paljokin, kun ei ollut pitkäkestoisia avaavia lääkkeitä vielä. Niilläkään määrillä ei tullut doping vaikutuksia, joten täytyy nuo käytetyt määrät olla aika suuria. Sydäntä melkein rupeaa tykyttämään jo ajatuskin.
Siis kuka muka on luullut Norjalaisten hiihtävän puhtaana? esim. viimeiseen 10 vuoteen?
Siksi tämän uutisen shokkiluku on puhdas nolla, vihdoin myönnetty se minkä kaikki jo tiesi. Wohoo.
Vierailija kirjoitti:
Norjan viimeisestä noin 60 hiihtomitalista olympialaisissa 49 on saavutettu dopingin (lähinnä keinotekoisen astmalääkityksen) avulla. Täysin systemaattista toimintaa. Koko maa pitäisi sulkea seuraavista talvikisoista pois, sama kohtelu kuin Venäjälle. Jos tasapuolisia haluaisiin olla. On se kumma kun edes doupatut venäläiset huippuhiihtäjät eivät pärjää "puhtaille" norjalaisille hiihtäjille, jokainen miettiköön tätä asiaa.
Jostain ihme syystä Norjan laittomuudet painetaan villaisella. Ihmettelen suuuresti, miksi näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjan viimeisestä noin 60 hiihtomitalista olympialaisissa 49 on saavutettu dopingin (lähinnä keinotekoisen astmalääkityksen) avulla. Täysin systemaattista toimintaa. Koko maa pitäisi sulkea seuraavista talvikisoista pois, sama kohtelu kuin Venäjälle. Jos tasapuolisia haluaisiin olla. On se kumma kun edes doupatut venäläiset huippuhiihtäjät eivät pärjää "puhtaille" norjalaisille hiihtäjille, jokainen miettiköön tätä asiaa.
Jostain ihme syystä Norjan laittomuudet painetaan villaisella. Ihmettelen suuuresti, miksi näin.
Norja on länsimaa. Norjalla on myös erittäin suuri valta hiihtoliitossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi käry ja yksi uransa lopettanut syväkurkku on kuitenkin vielä aika pientä verrattuna rakkaseen venäjään. TIlanne on ihan eri noiden maiden välillä. Yhtä läpimätiä systeemejä varmasti kummassakin mutta todisteet puuttuu Norjan kohdalla.
Entinen nuorisomaailmanmestari, uransa jo lopettanut Halle ryöpyttää haastattelussa kovaa tekstiä siitä, että maajoukkueessa käytettiin astmalääkkeitä vilpillisesti.
Lääke oli salbutamolia sisältävä Ventoline, eli sama, josta Martin Johnsrud Sundby kärysi vastikään.
- Minulle sanottiin, että tämän käyttö on hyödyllistä. Lääkkeen käyttöä suositeltiin, Halle sanoo VG:lle.
Hallella ei sanojensa mukaan ollut minkäänlaisia astman oireita eikä hengitysongelmia. Hän ei kokenut tarvitsevansa lääkettä sen oikeaan tarkoitukseen.
Ilta-Sanomat nostaa esiin Hallen lausunnon vuodelta 1999. Hiihtäjä kirjoitti vuosituhannen lopussa kirjan, jossa tilitti kovista paineista ja erakoitumisestaan.
- Me siirsimme rajoja niin paljon kuin vain sääntöjen puitteissa pystyimme. Emme tarvinneet kipeää kurkkua saadaksemme lääkitystä hengitysvaikeuksiin tai astmaan, Halle oli todennut IS:n mukaan.
Salbutamolilla on paljon käytettynä anabolisia vaikutuksia. Se auttaa kasvattamaan lihasmassaa ja polttamaan rasvaa.
Itse astmaatikkona käytän tuota lääkettä. Ennen vanhaan joutui käyttämään paljokin, kun ei ollut pitkäkestoisia avaavia lääkkeitä vielä. Niilläkään määrillä ei tullut doping vaikutuksia, joten täytyy nuo käytetyt määrät olla aika suuria. Sydäntä melkein rupeaa tykyttämään jo ajatuskin.
Puhutaan ainakin 10 kertaisista määristä. En sitten tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjan viimeisestä noin 60 hiihtomitalista olympialaisissa 49 on saavutettu dopingin (lähinnä keinotekoisen astmalääkityksen) avulla. Täysin systemaattista toimintaa. Koko maa pitäisi sulkea seuraavista talvikisoista pois, sama kohtelu kuin Venäjälle. Jos tasapuolisia haluaisiin olla. On se kumma kun edes doupatut venäläiset huippuhiihtäjät eivät pärjää "puhtaille" norjalaisille hiihtäjille, jokainen miettiköön tätä asiaa.
Jostain ihme syystä Norjan laittomuudet painetaan villaisella. Ihmettelen suuuresti, miksi näin.
Norja on länsimaa. Norjalla on myös erittäin suuri valta hiihtoliitossa.
Urheilussa liikkuu iso raha, siksi usea asia painetaan villaisella. Muuten tulisi konkursseja pilvin pimein. Ajatelkaapa vain, miten paljon liiketoimintaa pyrii eri kisoissa: lähetystoiminta, teksiilit, oheistuotteet, tapahtumat, hotellit, matkat, ruokailut jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjan viimeisestä noin 60 hiihtomitalista olympialaisissa 49 on saavutettu dopingin (lähinnä keinotekoisen astmalääkityksen) avulla. Täysin systemaattista toimintaa. Koko maa pitäisi sulkea seuraavista talvikisoista pois, sama kohtelu kuin Venäjälle. Jos tasapuolisia haluaisiin olla. On se kumma kun edes doupatut venäläiset huippuhiihtäjät eivät pärjää "puhtaille" norjalaisille hiihtäjille, jokainen miettiköön tätä asiaa.
Jostain ihme syystä Norjan laittomuudet painetaan villaisella. Ihmettelen suuuresti, miksi näin.
Norja on länsimaa. Norjalla on myös erittäin suuri valta hiihtoliitossa.
Urheilussa liikkuu iso raha, siksi usea asia painetaan villaisella. Muuten tulisi konkursseja pilvin pimein. Ajatelkaapa vain, miten paljon liiketoimintaa pyrii eri kisoissa: lähetystoiminta, teksiilit, oheistuotteet, tapahtumat, hotellit, matkat, ruokailut jne.
Eli ollaan kaksinaismoralisteja ja ollaan sen lisäksi vielä tekopyhiäkin?
Vierailija kirjoitti:
Yksi käry ja yksi uransa lopettanut syväkurkku on kuitenkin vielä aika pientä verrattuna rakkaseen venäjään. TIlanne on ihan eri noiden maiden välillä. Yhtä läpimätiä systeemejä varmasti kummassakin mutta todisteet puuttuu Norjan kohdalla.
Tuskin on eroa, järjestäytynyt, vauras yhteiskunta hiihtoinfroineen kykenee peittämään paremmin sotkunsa. En ole alun alkaenkaan uskonut moiseen "menestykseen", sinisilmäiset saavat jatkaa valitsemallaan uskontiellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjan viimeisestä noin 60 hiihtomitalista olympialaisissa 49 on saavutettu dopingin (lähinnä keinotekoisen astmalääkityksen) avulla. Täysin systemaattista toimintaa. Koko maa pitäisi sulkea seuraavista talvikisoista pois, sama kohtelu kuin Venäjälle. Jos tasapuolisia haluaisiin olla. On se kumma kun edes doupatut venäläiset huippuhiihtäjät eivät pärjää "puhtaille" norjalaisille hiihtäjille, jokainen miettiköön tätä asiaa.
Jostain ihme syystä Norjan laittomuudet painetaan villaisella. Ihmettelen suuuresti, miksi näin.
Vähän sama juttu jos Bolt kärähtäisi, niin uskaltaisin arvata, ettei seuraamuksia tulisi, ellei homma vuotaisi jotenkin julkisuuteen. Yksittäisten kisojen suurin vetonaula, niin ei sellaisen mainetta (ja samalla koko lajin) voi lähteä tuhrimaan. Päätä en laittaisi pantiksi, mutta ei tuo kaveri voi kyllä millään vetää puhtaasti. Lajinsa historian kovin tekijä, melko ylivoimaisestikin vielä, ja vaikka ja kuinka moni hitaampi on kärähtänyt. Jos se ei vedä douppia niin se varmaan on itse Jumala.
Sama hiihdossa, vaikkei se niin suuri ja seksikäs laji olekaan.
Yksi käry ja yksi uransa lopettanut syväkurkku on kuitenkin vielä aika pientä verrattuna rakkaseen venäjään. TIlanne on ihan eri noiden maiden välillä. Yhtä läpimätiä systeemejä varmasti kummassakin mutta todisteet puuttuu Norjan kohdalla.