Valtion suojatyöpaikat ovat pahempia kuin työttömänä oleminen
Työttömänä oleminen ei ehkä olekaan niin paha asia kuin kuvitellaan. Kun olet työtön niin se ei syö yhtä paljon valtion kassasta rahaa kuin jos olet korkeapalkkaisessa kunnan/kaupunging/valtion duunissa.
Nämä monet valtion ja kunnan työt ovat sellaisia mitkä eivät tuota mitään rahaa valtion kassaan, vaan tekevät tappiota ja monenkertaisesti enemmän kuin mitä työtön aiheuttaa.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä oleminen ei ehkä olekaan niin paha asia kuin kuvitellaan. Kun olet työtön niin se ei syö yhtä paljon valtion kassasta rahaa kuin jos olet korkeapalkkaisessa kunnan/kaupunging/valtion duunissa.
Nämä monet valtion ja kunnan työt ovat sellaisia mitkä eivät tuota mitään rahaa valtion kassaan, vaan tekevät tappiota ja monenkertaisesti enemmän kuin mitä työtön aiheuttaa.
Yksilöi nyt vähän tarkemmin: mitkä nimenomaiset virat kunnalla tai valtiolla?
Hyödyttömimpiä on poliisit, palomiehet, tullimiehet, rajavartijat, upseerit, lääkärit, hoitajat ja opettajat. Kaikille pitäisi antaa kenkää.
ap.
Tottahan tuo on, mutta kuten kommenteistakin voidaan havaita niin suuri osa mammoista on ilmeisesti juurikin suojatyöpaikoissa.
Itse ainakin nautin omasta kunnan työpaikastani. Palkka 4000€/kk ja työ facebookin selailua ja kahvinjuontia
Minulle olisi painajais-nöyryytys joutua edes "pakkotyöllistettynä" julkisen sektorin hommiin.
Tähän asti olen onneksi saanut varusmiespalvelusta lukuunottamatta valita (hyväpalkkaisen) duunini insinöörihommissa oikeasti tuottavalta sektorilta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle olisi painajais-nöyryytys joutua edes "pakkotyöllistettynä" julkisen sektorin hommiin.
Tähän asti olen onneksi saanut varusmiespalvelusta lukuunottamatta valita (hyväpalkkaisen) duunini insinöörihommissa oikeasti tuottavalta sektorilta.
:) Voisit yllättyä, mitä kaikkea virkamies joutuu tekemään ja osaamaan. Monethan esim. valtiolla hoitavat kansallisesti merkittäviä tehtäviä, jotka ovat lisäksi Suomen eduskunnan lakiin säätämiä. Mutta sivistymättömät juntit mistään mitään tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:) Voisit yllättyä, mitä kaikkea virkamies joutuu tekemään ja osaamaan. Monethan esim. valtiolla hoitavat kansallisesti merkittäviä tehtäviä, jotka ovat lisäksi Suomen eduskunnan lakiin säätämiä. Mutta sivistymättömät juntit mistään mitään tajua.
Ja onneksi valtio vielä saa lainaa jolla näiden virkailijoiden palkat pystytään maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onneksi valtio vielä saa lainaa jolla näiden virkailijoiden palkat pystytään maksamaan.
Alat olla niin nolo tuossa sivistymättömyydessäsi että ihan säälittää. Keksi paremmat argumentit tai parempi provoiluaihe. Nyt ei oikein nappaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, kun nämä virkailijat tekevät ne paperityöt niin hyvin. Asiat ovat niinkuin paperit ne näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mieluummin olen se sivistymätön juntti joka on päässyt käymään 54 maassa pääasiassa työnantajan laskuun ja tienannut jo pitkän aikaa 10% parhaiten tienaavan joukossa. Toki voisin olla myös valtion palkkalistoilla surkeasti tienaavana insinöörinä tai vieläkin surkeammin tienaavana kunnan inssinä...
Eli mieluumin reissaava juntti teollisuuden hommissa kuin vähemmän juntti mutta persaus konttoriin sidottuna valtiolla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mieluummin olen se sivistymätön juntti joka on päässyt käymään 54 maassa pääasiassa työnantajan laskuun ja tienannut jo pitkän aikaa 10% parhaiten tienaavan joukossa. Toki voisin olla myös valtion palkkalistoilla surkeasti tienaavana insinöörinä tai vieläkin surkeammin tienaavana kunnan inssinä...
Eli mieluumin reissaava juntti teollisuuden hommissa kuin vähemmän juntti mutta persaus konttoriin sidottuna valtiolla...
Kyllä asiantuntijatehtävissä valtiollakin pääsee matkustelemaan! (Sulla on todella kummat kuvitelmat julkisesta sektorista, oletko koskaan kuullut esim. EU:sta). Ja toisin kun jossain kaupallisessa yrityksessä voit julkisella sektorilla todella kokea vaikuttavasi asioihin ja tekeväsi merkittävää työtä. Ajattelepa, että vaikkapa lakimiehenä voi olla sorvaamassa Suomen lakia. Nythän sä vaan palvelet jotain ahneita osakkeenomistajia.
Minä olen valtiolla asiantuntijatöissä ja viettänyt kuukausia ulkomailla työnantajan laskuun. Meillä kannustetaan kansainvälistymiseen.
Vierailija kirjoitti:
No suurin osa näkee virkamiehet kulueränä eikä sitten muuta.
Suurin osa sun kahdesta aivosolustako?
Älä viitsi esitellä tuollaisia älyttömyyksiä, sullehan nauraa kohta hevosetkin.
Mistä muusta muka nousisi niin kova meteli kuin jos virkamies on jättänyt työnsä tekemättä kunnolla? Muistelepa vaikkapa vain Valviran valelääkäritapausta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä asiantuntijatehtävissä valtiollakin pääsee matkustelemaan! (Sulla on todella kummat kuvitelmat julkisesta sektorista, oletko koskaan kuullut esim. EU:sta). Ja toisin kun jossain kaupallisessa yrityksessä voit julkisella sektorilla todella kokea vaikuttavasi asioihin ja tekeväsi merkittävää työtä. Ajattelepa, että vaikkapa lakimiehenä voi olla sorvaamassa Suomen lakia. Nythän sä vaan palvelet jotain ahneita osakkeenomistajia.
Niin. Joka aamu herätessäni voin katsoa peiliin ja todeta etten "syö" toisten tekemästä kakusta. Eikä minulla ole mitään suuria luuloja omasta erinomaisuudestani, työsuhteeni kestää täsmälleen sen aikaa kun työnantaja toteaa minun olevan hyödyllinen.
Kaupallisessa yrityskessä voi myös "vaikuttaa asioihin" - minun ja kahden muun kollegan tekämää suositusta (jo 10 vuotta sitten) käytetään tällä hetkellä kaupallisten toimijoiden toimesta läntisessä Euroopassa. Pelkästään Suomessa vuosittain 200 keskimääräisen omakotitalon edestä säästöä sähköenergian käytössä. Alkaa olla aika kovan työn takana edes Vihreiden (aka Hirveiden) valtakunnallisen tason poliitikolla päästä samaan impaktiin?
Btw, minut + pari vahhempaa kollegaa kutsuttiin about 15 vuotta sitten pariin otteeseen eduskuntaan asiantuntijana kertomaan liikeneministeriön virkamiehille (=insinöörejä) erinäisistä teknisistä detalejista kuinka homma tulee todnäk menemänä tulevaisuudessa. Täytyy sanoa että aika pihalla olivat arvon kollegat kun joutui ihan perustavaa laatua olevia asioita kerrata jokseenkin ammattikoulutason oppisisällöstä asti..buahahhaaaa.
Edelleen - tuntisin olevani suuri luuseri jos edes joutuisin harkitsemaan sitä, että joutuisin hakemaan hommia julkiselta...
Veikkaan, että tittelillä Suunnittelija tai Projektipäällikkö n. 30-40 % olevista valtion/kunnan työntekijöistä on täysin turhia.
Rakennusvalvonnan virkamiesten työaika tuntuu olevan n. 2,5 h päivässä ja tottakai 7 viikon kesälomalla.
Tuhansia julkisen sektorin virkapossuja voisi potkia kortistoon vaikka heti ilman että "työn" laatu kärsisi millään tavoin. Tulee paljon halvemmaksi yhteiskunnalle antaa ihmisten surffailla netissä ja mussuttaa viinereitä kotona kuin maksaa siitä palkkaa.
Siksi on hyvä asia, että kunnat leikkaavat palkkoja ja vähentävät työpaikkoja. Kun kolme työntekijää jää eläkkeelle niiden tilalle on aina hyvä ottaa yksi työntekijä eikä kolmea työntekijää, jotka vain velkaannuttaisivat valtiota enemmän.