Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikeasti mahdollista muuttua yökyöpelistä aamuvirkuksi?

Vierailija
16.11.2023 |

Onko kukaan, joka on luonnostaan iltavirkku, pystynyt muuttumaan pysyvästi aamuvirkuksi? Itsellä vaan ei tunnu onnistuvan :(

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa. Päivätyö on välillä yhtä tuskaa kun pitää herätä aamulla kuudelta. Ei auta vaikka laittaisi ajoissa nukkumaan.

Vierailija
2/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Olen kyllä nyt hereillä, mutta se johtuu sitä etten ole vielä saanut unta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Tosin tein vuosia yö/ vuoro ja töitä niin kello (sisäinen) ihan sekaisin.

Joskus saattaa mennä viikko/pari ns.aamurytmissä,mutta ei se kauaa kestä.

4/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutuin, kun lopetin ilta/yösyömisen 😃  

Vierailija
5/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Olen kyllä nyt hereillä, mutta se johtuu sitä etten ole vielä saanut unta. 

Minä kans hereillä vain koska potkas ylös jo, mutta iltavirkkuna meninkin vasta joskus 1.30 unille, eihän tulis mitään aamutöissä jos näillä unilla pitäs jo olla aina töihin menossa, onneksi on iltatyö niin kerkeen vielä päikyt vetästä ni sitten ei väsytä töissä.

Vierailija
6/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tytär, 20 vuotta, pystyi muuttamaan rytminsä. Hän piti lukion jälkeen välivuoden ja teki silloin töitä iltaisin, joten hän valvoi aina jonnekin kolmeen asti ja nukkui klo 11-13 saakka. Nyt kun yliopistossa onkin erilainen rytmi, niin hän menee joka ilta nukkumaan viimeistään joskus klo 23-23:30, arkisin aikaisemminkin. Hän herää kuulema ihan hyvin aamulla jo ennen kellon soimista ja koulu menee hyvin. 

Vierailija
7/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on mahdollista. Niksi on siinä, että pitää päivärytmin aina samana viikosta toiseen ja vuodesta toiseen. Mitä säännöllisempi, sen parempi. Alkaa heräämiset jo aivan itsestään, ei tarvitse edes aina kelloherätystä, vaikka tietenkin herätyskelloherätys pitää aina olla varalla.

Vierailija
8/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Näin yli 50- vuotiaana sanon, että ei. On kokemusta vuosikausia kestäneestä kolmivuorotyöstä sekä päivätyöstä. Aikaiset aamut ei ole minun juttu. Normaali unirytmini on: nukkumaan kello 2 yöllä ja herääminen kello 10 aamulla. Kroppani ja pääni toimii  parhaiten iltaisin ja alkuyöstä. 

-päivätyöläinen-

Vierailija
9/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutuin iän myötä. Tätä tukee myös nykyinen työ, jossa aikainen aamuvuoro joka päivä. Vuorotyö oli pahinta, ikuinen univelka.

Vierailija
10/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole onnistunut. Toiset on vaan luotuja yöeläjiksi.

N56

Vierailija
11/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. 

Vierailija
12/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Sisäistä kelloaan näyttää olevan mahdoton siirtää. Siis oikeasti ja pysyvästi. Väliaikaisesti tietenkin mutta ei silleen pysyvästi. Olen yrittänyt mutta heti kun voi niin elimistöni itsekseen palaa omaan rytmiinsä.

Vierailija
13/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yökyöpeli ja aamuvirkku. Herään siinä keskiyön maissa 

Vierailija
14/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen, se vaati sen että kahvia vain aamulla ja silloinkin pieni määrä. Lisäksi en voi luistaa rytmistä yhtään tai menee heti ketuiksi. Kokonaisvaltaiseen heräämiseen mulla menee silti aina monta tuntia, mutta näin oli yökyöpeliaikoinakin. Lisäksi kärsin unettomuudesta mutta eri rytmissä tämäkin ongelma oli ihan yhtä paha. 

Vierailija
15/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tytär, 20 vuotta, pystyi muuttamaan rytminsä. Hän piti lukion jälkeen välivuoden ja teki silloin töitä iltaisin, joten hän valvoi aina jonnekin kolmeen asti ja nukkui klo 11-13 saakka. Nyt kun yliopistossa onkin erilainen rytmi, niin hän menee joka ilta nukkumaan viimeistään joskus klo 23-23:30, arkisin aikaisemminkin. Hän herää kuulema ihan hyvin aamulla jo ennen kellon soimista ja koulu menee hyvin. 

Teineillä onkin usein iltapainotteinen rytmi huolimatta siitä mikä se oma todellinen vuorokausi on. Tyttäresi kasvoi vaan aikuiseksi.

Vierailija
16/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teineillä onkin usein iltapainotteinen rytmi huolimatta siitä mikä se oma todellinen vuorokausi on. Tyttäresi kasvoi vaan aikuiseksi.

*Vuorokausirytmi

Vierailija
17/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! Itselläkin tunne ettei tästä hullua hurskaammaksi muutu, mutta kiva saada vertaistukea.

Vierailija
18/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen aamuvirkkuna iltatyötä. Puoli vuotta jäätäviä päänsärkyä, nyt on parempi. En ole muuttunut iltavirkuksi varsinaisesti, herään aikaisin. 

Vierailija
19/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuu monille itsestään kun vanhenee. Tämä ei varmaankaan paljon lohduta.

Vierailija
20/29 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutuin 39-vuotiaana, mutta se vaati kovaa työtä ja rajuja elämäntapamuutoksia: säännöllinen vuorokausirytmi, pari tuntia aamulla auringonnoustua päivän valossa ulkona säässä kuin säässä (onneksi minulla on joustavat työajat), ei kofeiinipitoisia juomia koko päivän aikana ollenkaan, viimeinen ateria n. 4-5 ennen nukkumaanmenoa, himmeät valot iltaisin jne. Tuntuu että jotkut ovat luonnostaan aamuvirkkuja, mutta minulta aikaisin illalla nukahtaminen onnistuu vain tällaisilla elämäntavoilla.

Jos joku olisi minulle vaikkapa ollessani 35-vuotias sanonut, että joku päivä nukahtaisin aina aikaisin ja heräisin omasta tahdostani aikaisin aamulla myös viikonloppuisin ja lomilla olisin nauranut kovaan ääneen. Olin nimittäin aina ollut yökyöpeli enkä uskonut muuttumisen olevan mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi