Valtion suojatyöpaikat ovat pahempia kuin työttömänä oleminen
Työttömänä oleminen ei ehkä olekaan niin paha asia kuin kuvitellaan. Kun olet työtön niin se ei syö yhtä paljon valtion kassasta rahaa kuin jos olet korkeapalkkaisessa kunnan/kaupunging/valtion duunissa.
Nämä monet valtion ja kunnan työt ovat sellaisia mitkä eivät tuota mitään rahaa valtion kassaan, vaan tekevät tappiota ja monenkertaisesti enemmän kuin mitä työtön aiheuttaa.
Kommentit (61)
Suojatyöpaikat ovat myös paljon tylsempiä, kun on koko päivän jumissa eikä muuta tekemistä kuin hengailla av:lla.
Vierailija kirjoitti:
Tuhansia julkisen sektorin virkapossuja voisi potkia kortistoon vaikka heti ilman että "työn" laatu kärsisi millään tavoin. Tulee paljon halvemmaksi yhteiskunnalle antaa ihmisten surffailla netissä ja mussuttaa viinereitä kotona kuin maksaa siitä palkkaa.
Anna joku esimerkki näistä ammateista. Yksilöi mitä tekevät ja mitä jäisi tekemättä jos potkittaisiin pois. Pelkkä virkapossuilu ei riitä. Ei näitä ihan tuhansittain ole.
Itse satun tietämään, että näitä voi olla jossain yksittäisissä virastoissa satunnaisissa ammateissa. Viereisessä huoneessa samaa hommaa tekevä voi hukkua työtaakan alle. Kyse on huonosta johtamisesta. Joskus vuosituhannen taitteessa olin juuri tällaisessa virastossa, mutta se oli kyllä poikkeus. Projekteissa on joskus hulluna liikaa rahaa ja tällöin voi esiintyä kuvaamaasi ilmiötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä oleminen ei ehkä olekaan niin paha asia kuin kuvitellaan. Kun olet työtön niin se ei syö yhtä paljon valtion kassasta rahaa kuin jos olet korkeapalkkaisessa kunnan/kaupunging/valtion duunissa.
Nämä monet valtion ja kunnan työt ovat sellaisia mitkä eivät tuota mitään rahaa valtion kassaan, vaan tekevät tappiota ja monenkertaisesti enemmän kuin mitä työtön aiheuttaa.
Yksilöi nyt vähän tarkemmin: mitkä nimenomaiset virat kunnalla tai valtiolla?
Itse olen ollut kolmessa julkisen puolen työpaikassa: HUS, HSL ja Kela.
Kaikkien toiminta on niin järjetöntä kuin olla ja voi. Palkat on käsittämättömän suuret työn vaativuuteen ja työmäärään nähden. Ihmeellisiä etuja mitä ei todellakaan ole yksityisellä puolella. Sekä 100% varma työpaikka niin kauan kuin siellä haluaa olla. Oli miten paska työntekijä tahansa.
Myös Helsingin kaupungilla on sellainen kanta että he eivät irtisano ketään vaikka ihmisen työt häviäisivätkin.
Minäkin ihmettelen tätä, että työnkuvia ei voi muuttaa jos käy ilmi että tarvetta entisille ei ole. Se johtuu siitä, että kaikki on niin byrokraattista ja ala- ja keskitason esimiestoiminta voi olla joskus hyvinkin vaatimatonta - toki myös firmoissa, mutta niissä on tulosvastuu. Tuollaisissa paikoissa pitäisi laittaa tuulemaan mikrotasolla sen sijaan että tehdään naurettavia organisaatiomuutoksia. Olen kommentoija 23/23. Olin työllistettynä (akateeminen, kokemusta, hallinto) muutaman kuukauden isolla julkisella ja paikassa istui tyyliin 7 virastomestaria kahvilla päivät pitkät koska työnkuva meni jo huutelee 70-luku. Minut oli otettu sijaiseksi jollekin aivan eri alan ihmiselle ja lähiesimies ei tiennyt että hänelle tulee alainen. Huvittavinta oli että esimies itse oli aloittanut samana päivänä eikä todellakaan ehtinyt keksiä minulle töitä. Isompi pomo oli aivan pihalla ja sirkutti että eksä nyt vois olla tyytyväinen kun pääsit töihin. Yhden oven takana istui kolme suunnittelijaa jotka olivat nääntyä työtaakan alle, mutta en voinut mennä sinne puolelle avuksi koska hallintoraja. Otti niin paljon päähän että irtisanouduin ja otin karenssin, olen itse asiassa lähtenyt kahdesta paikasta pois. Vanhempi työkaverini sanoi että "sun ongelma on se, että ajattelet kuin yksityisellä". Enkä todellakaan ole mikään ylitöiden tekijä ja työhullu.
No, hoitoalalla ja varmaan monessa muussakin paikassa ei sitten ole niitä tekijöitä. On nähty. Ihan hirveää meininkiä. Jossain paikoissa isot pomot katsovat jalat pöydällä urheilua ja rivityöntekijät ovat kusessa, paitsi pomon suosikit Annikki ja Tuula jotka ovat ilmoittaneet että "mä en tee tota". Yksityiselläkin voi olla näin, tietenkin.
Eikö ap teillä ole varaa mihinkään muuhun suomettumiseen kuin mielenkiintoiseen otsikkoon ja velaksi tarjottavaan otsikkoon?
Sori mutta euroopan identiteetin purkaminen ja demokratian idättäminen ei tuo valoa tähän maapalloon.
Euroopan on lopetettava tappamasta toisiaan ja demokratia on pahin valtion muoto tälle itsestään.
Nähkää järkeä toisten, ei järjetöntä itsestään.
De Facto kirjoitti:
Eikö ap teillä ole varaa mihinkään muuhun suomettumiseen kuin mielenkiintoiseen otsikkoon ja velaksi tarjottavaan otsikkoon?
Sori mutta euroopan identiteetin purkaminen ja demokratian idättäminen ei tuo valoa tähän maapalloon.
Euroopan on lopetettava tappamasta toisiaan ja demokratia on pahin valtion muoto tälle itsestään.
Nähkää järkeä toisten, ei järjetöntä itsestään.
*Eikö ap teillä ole varaa mihinkään muuhun suomettumiseen kuin mielenkiintoiseen otsikkoon ja velaksi tarjottavaan *sisältöön*?*
Vierailija kirjoitti:
Tuhansia julkisen sektorin virkapossuja voisi potkia kortistoon vaikka heti ilman että "työn" laatu kärsisi millään tavoin. Tulee paljon halvemmaksi yhteiskunnalle antaa ihmisten surffailla netissä ja mussuttaa viinereitä kotona kuin maksaa siitä palkkaa.
Samaa mieltä. Samalla tulee säästöjä, kun ei makseta asumistukia eikä työttömyysetuuksia. Niidenkin maksatuksessa tarvitaan virkamiehiä, ihan turhaa moinen rahanjakaminen. Jos joku tarvitsee etuutta, hän voi mennä Kelaan ja asioida koneen kanssa. Tekoälylle voi sitten skannata tositteet ja odotella vastausta, jota ei tule. Sama myös kaikenlaisten ympäristötarkastajien kanssa, jotka viettävät aikaansa tutkien öljyvuotoja ja jätevesiä tai kaatopaikkojen tilannetta. Ei sellaisia tarvita!
Valtion suojatyöpaikat ovat pahempia kuin työttömänä oleminen....H error!
Pahempia...parempia. mmm... Parempia ehdottomasti.
Pahempia blaa...blaa...blaa...
Parempia ☉👍
Kannattaa kuunnella pari jaksoa Knalli ja sateenvarjo-radioteatteria. Se on täsmälleen sitä mitä julkisella oikeastikin tapahtuu. https://areena.yle.fi/1-50315422?autoplay=true
Tsekatkaa oikein kunnolla hå blaa...blaa...blaa... "tsekatkaa" hå error.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kuunnella pari jaksoa Knalli ja sateenvarjo-radioteatteria. Se on täsmälleen sitä mitä julkisella oikeastikin tapahtuu. https://areena.yle.fi/1-50315422?autoplay=true
Nyt ei hermot kestä tsekkaamaan tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkistotyöntekijät. Toiminnan kehittäjät. Parasta kehitystä olisi kun kaikki kehittäjät pantaisiin viralta.
Aika monesta julkisen sektorin palkansaajasta on itse asiassa paljon enemmän haittaa kuin pelkkä kustannuseränä toimiminen. Monet heistä aktiivisesti lisäävät puljujensa kulutusta ja haittaavat kansalaisten elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkistotyöntekijät. Toiminnan kehittäjät. Parasta kehitystä olisi kun kaikki kehittäjät pantaisiin viralta.
Juuri näin, anarkistotyöntekijät pois viralta apinoimisesta ja oikeat tutkijat kehiin, ei tähän tarvita UFC:tä.
Tutkailijatkin voitaisiin siirtää tekniikan alalle varastoon.
Hmm, jos on niukin naukin asumistukeen oikeuttavan palkkatason yläpuolella oleva julkisen sektorin suunnittelija tms., voi ehkä tulla halvemmaksi pitää häntä töissä kuin maksaa asumistukia, työttömyyskorvausta yms.
Jos hän vielä menee töihin jalan tai pyörällä ja juttelee työkavereille, pysynee fyysisesti ja henkisesti terveempänä kuin kotona makaava työtön. Näin aiheuttaa vähemmän sote-kustannuksia.
Suojatyössäkäyvän lapsista saattaa lisäksi joku päätyä tuottavaan työhön vaikka vientisektorille, niin saadaan verotuloja jatkossakin tätä julkista sirkusta pyörittämään. Työttömän lapsen kohdalla tuollainen lienee hyvin epätodennäköistä kotoa saadun mallin vuoksi.
Tuossa on uutinen vuodelta 2014 koskien julkisen sektorin kuluja suhteessa muihin maihin.
Tuossa mainitaan että julkisyhteisöjen menot ovat Suomessa 58% suhteessa bruttokansantuotteeseen.
Vuonna 2019 suhdeluku lienee ylivoimaisesti maailman suurin.
Kannattaa huomata Saksan pieni osuus.
Työnteko kannattaa aina. Mitä työtä sekin olisi jos ei raskaudelle tekisi töitä?
Ap nyt on täysin systeemin hulluus.
Kertokaahan näitä valtion suojatyöpaikkoja? Voisin hakea
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan näitä valtion suojatyöpaikkoja? Voisin hakea
Luuletko että siellä on tilaa kun ovat maailmanloppuun asti täyteen tupattuja lusmuilla jotka eivät lähde kulumallakaan.
Kuka sullekin ne etuudet sinne sohvalle maksaisi, jos Kelasta, sossusta ja työkkäristä pistetään virkailijat ulos? Sitä paitsi moni (kuten itsekin) olemme opiskelleet monen monta vuotta yliopistossa juuri sitä varten, että pääsee toimistoon tekemään ajattelutyötä ja tarvittaessa istumaan kahvilla vähän pidempäänkin. Mutta älä huoli, viranomaiset tekevät oikeasti palkkansa eteen töitä ihan kunnolla. Turhaan huutelet sieltä sohvalta.
P.S. Te tyhjäntoimittajat olette itse asiassa hyödyksi meille työssäkäyville: inflaatio ei karkaa pilviin, kun hintataso on viilattava teidän tukia saavien mukaan. Kiitos ;).
Itse olen ollut kolmessa julkisen puolen työpaikassa: HUS, HSL ja Kela.
Kaikkien toiminta on niin järjetöntä kuin olla ja voi. Palkat on käsittämättömän suuret työn vaativuuteen ja työmäärään nähden. Ihmeellisiä etuja mitä ei todellakaan ole yksityisellä puolella. Sekä 100% varma työpaikka niin kauan kuin siellä haluaa olla. Oli miten paska työntekijä tahansa.
Myös Helsingin kaupungilla on sellainen kanta että he eivät irtisano ketään vaikka ihmisen työt häviäisivätkin.