Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Sain lapset jo nuorena ja osin siitä syystä, osin ihan työn tekemisen ilosta ja osin rahan takia olen tehnyt elämässäni paljon töitä (työvuosia takana reilusti yli 10) ja opiskellut melko vähän (peruskoulun jälkeen yht. 6 vuotta). Olen aina tykännyt opiskelustakin, mutta niin myös työstä.

Mulla on vakituinen työ josta pidän paljon, mutta mielessä myös aloja, joiden opiskelusta tykkäisin. Opiskelu kiinnostaa nyt paljon, olen 35-v. mutta toisaalta kun on jo mulle sopiva kiva työ ja työtä vartenhan sitä yleensä opiskellaan. Raha on yksi asia, joka kyllä puoltaa töissä käymistä ja opiskeluhaaveiden hautaamista. Olen tehnyt nyt jo pitkään töitä opiskelematta välillä ja ehkä kaipaisin välillä irtiottoa työelämästä (kivasta työstä huolimatta) ja itseni kehittämistä opiskelujen kautta. Moni ystäväni opiskelee nyt, mikä osaltaan lisää opiskeluintoani. Heillä tosin tilanne on erilainen, ovat olleet työttöminä ennen opiskelua tai vaihtaneet ikävän työn opiskeluun. Itse kun taas nautin työstäni...

Lapsia on kaksi, koululaisia ja mies löytyy, velkaa on talosta.

• ylös 0
  • alas 1

Kommentit (6)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voisitko opiskella työn ohella?

Se olisi hieman hankalaa, koska yrittäjämies on todella paljon pois kotoa eli lapset ovat pääosin mun hoidettavana/vastuulla. Siis ainakin perinteinen "päivät töissä, illat koulussa" -tyylinen opiskelu olisi aika hankalaa lasten takia.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Tuskin.

Ehkä jotain kesäyliopistoa tai kurssimuotoista lyhempää täydennysopiskelua, mutten kokopäiväisesti mitään isoa tutkintoa.

Vierailija

Olet kuin minä kolme vuotta sitten, vain lapsiluvussa on eroa :)

Minä lähdin opiskelemaan ja pidin työpaikkani. Työ on ok, ei intohimoni, ja palkka pienehkö, mutta säännöllinen. Olin 1. vuoden vuorotteluvapaalla, sain sen vanhoilla ehdoilla ennen näitä tiukennuksia. 2 ja 3. vuoden olin opintovapaalla (pääosin aikuiskoulutustuella, sekään ei ole!lut vielä muuttunut), ja nyt kesällä putosin kelan opintotuelle. Säästöjä on, ja teen kevään osa-aikatöitä, jotta välttyy likemmältä lainanotolta (nostin vuodeksi opintolainan). Puoliso ei ole enää työelämässä, joten tulot putosivat reippaasti, mutta se helpotti, että asuntolainaa ei ollut enää aloittaessani.

Viimeiset kaksi vuotta olen palkattomalla virkavapaalla, ja mikäli uusi ala ei vedä, palaan vanhaan työhöni. Onhan se tietysti ikävää, mikäli opiskelu jää yhteiskunnan tukemaksi harrastukseksi, mutta ajat ovat mitä ovat. Eri alan pitkääkään työkokemusta ei pidetä juuri minään, eikä ikä ole auttanut työnhaussa. Tälläkin hetkellä vietän 3 kuukauden kesälomaa, kesätyön puutteessa (taas). Toisaalta, en voi valittaa :) Riskipeliähän tämä on, mutta niin kai se elämä aina on. En kadu ratkaisuani, ankeaa sekin olisi ollut, jos olisin vain jäänyt haaveilemaan. Mietin ratkaisua pitkään, ja perheen mielipide painoi vaa'assa paljon. Mies oli sitä mieltä, että sinne vaan, jos se tekee minut onnelliseksi.

Valmistumisen jälkeen niille harvoille, jotka saavat töitä, on luvassa pätkää ja projektia pikkupalkalla, pitkää päivää ja palkatonta ylityötä. Ala on mielenkiintoinen, mutta julkisen sektorin säästökohteita, ja työllistyminen näytti paljon paremmalta vielä pari vuotta sitten. En usko olevani onnekkaiden joukossa, sillä kesätyöhaastatteluissa on vihjattu aika suoraan, että ikä painaa (olen nyt 37). Enää ajatus ei liiemmin haittaa, sillä minulla on kuitenkin työ, opiskelu on ollut mukavaa ja opintomenestys erinomainen, ja ainahan sitä voi pyrkiä jatko-opiskelijaksi, mikäli paukut riittävät. Maailma muuttuu niin nopeasti, että sisään mennessä on aivan eri meininki kuin ulos tullessa.

Vierailija

Miettisin, miten opiskelijaksi jättäytyminen vaikuttaisi perheen tuloihin ja lainan maksuun, olisiko se taloudellisesti mahdollsita.

Mitkä ovat työllisyysnäkymät nykyisessä hommassa/alalla tulevaisuudessa? Mitkä olisivat työllisyysnäkymät uudella alalla? Nousisiko palkkataso uudessa hommassa? Olisiko nykyisestä työstä mahdollisuus ottaa opintovapaata ja tarvittaessa vaikka palata sinne, jos uudella alalla ei työllisty?

Sinuna en lähtisi opiskelemaan. Kyseessä on kuitenkin iso taloudellinen investointi, ja mitä saavutat sillä? Jos valmistut esim. lääkäriksi tai johonkin hyväpalkkaiseen ammattiin, niin sitten ilman muuta. Mutta jos opiskelisit vain opiskelun ilosta, pahimmillaan voisi käydä niin, että et edes saisi vanhaa työpaikkaasi takaisin. Eli mieti nyt tosi tarkkaan, mitä teet. Muista, että jos tuhraat monta vuotta opiskeluun, se syö eläkettäkin. Jos siis opiskelet, varmista, että saat opiskeluun käytetyn ajan rahallisesssa muodossa takaisin, Muutenhan et hyödy opiskelusta mitään.