Oikeastiko joitakin närästää se, että joku toinen kanssaihminen on vapaaehtoisesti lapseton?
Miksi ihmeessä?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä näitä vastakkainasetteluja ylipäätään.😳 Ihme kiihkoilijoita löytyy molemmista leireistä.
"Lälläslää, mullapa onkin aikaa tehdä mitä mua huvittaa!"
"No mut lapset tuo elämään sisältöä, sun elämäs on oikeasti tyhjää"
"Eipä oo, itteäs vaan kaduttaa kun teit lapsia ja nyt oot jumissa lasten kanssa omakotitalossa ja kuljet farmariautolla."
"Eipäs kaduta, sua kaduttaa vanhana kun kukaan ei sua käy vanhainkodissa kattomassa"
Jne
Jne
JneSiis oikeesti AIKUISET IHMISET!?!
Oma näkemykseni: jokaisessa elämänvaiheessa on hyvät ja huonot puolet. Ennen lapsia oli mukavaa, sai vapaasti harrastaa (tai olla harrastamatta), tulla ja mennä ja syödä ja tehdä mitä sattuu huvittamaan. Nyt on pari ihanaa lasta, joita saan hoitaa kotona, ja viihdyn täällä paaaljon paremmin ku töissä. Mutta tosiaan vapaa-ajanviettotavat on osaltaan muuttunut. En missään asioissa haikaile menneitä, elän tässä hetkessä. Elämä oli kivaa ennen lapsia, elämä on kivaa nyt. Ei se ole sen ihmeellisempää. Tulevaisuudessa se on taas erilaista. Ystäväpiiristä löytyy niin perheitä, lapsettomia pariskuntia ja pari sinkkuakin. Jännästi homma toimii ja juttu luistaa, kun ei vaan kadota omaa itseään tässä matkan aikana.
Ymmärrän, jos jotkut eivät halua lapsia. Ymmärrän, miksi jotkut haluavat lapsia. Ehkä siinä on laskettu plusmiinus-tilastot ja ratkaisuun päädytty. Vertaan tätä aina siihen, että itse en ottaisi koiraa. Ymmärrän, jos jotkut haluavat, itselläni vaan plusmiinus-tilasto jäisi niin reippaasti miinukselle että nou tänks! Ei mun silti tarvi muita yrittää käännyttää ja jauhaa, että miksi sä nyt koiran menit ottamaan!😄 Kaikki kukat kukkikoon, peace!
Tämä on varmaan ensimmäistä kertaa oikeasti hyvä kirjoitus aiheesta, jonka kannattaa molempien leirien kiihkoilijoiden lukea ja mennä oikeasti hieman itseensä.
Itse en ole koskaan ymmärtänyt mitä toisen lapsettomuus (tai se että onko lapsia) on keneltäkään muulta pois. Itselleni tulee aina varsin epämukava olo sellaisen ihmisen seurassa, joka yrittää nostaa itseään jalustalle tämän asian kautta. Avoin lapsivihamielisuus on yhtä "ahdistavaa" kuin se ajattelumalli missä äitiys ja lapset tekevät naisesta jotenkin "täydellisen".
Ymmärrän toisaalta, että oma kokemus/tuntemus asiasta on joillekin "se ainoa oikea totuus" mutta kuten lainauksessa sanottiin: Kaikki kukat kukkikoon, peace!
Paitsi että lapsettomuus ja lasten hankinta eivät ole valintoina samanarvoisia. Lapsen hankkiminen on eeettisesti kestämätön, julma teko, ja lapsettomuus moraalisesti oikea teko.
Tämän tyyppiset moraaliset arvoittamiset valintojen välillä vaativat myös aiheen avaamista hieman. Osalta tämän tyyppinen kirjoittelu menee ohi ja varmasti myös provoilun piikkiin! Nyt sitten kehiin oikeasti sitä aiheen avaamista kunnolla jos vedetään moraalifilosofiaa kehiin ;)
Kannattaa aloittaa kuuntelemalla vaikka filosofi David Benatarin haastattelu Youtubesta. Siinä avataan eettisen antinatalismin perusteita hyvin ymmärrettävästi. Jokaisen tulisi tutustua lasten hankkimiseen liittyviin moraaliargumentteihin ennen päätöksen tekemistä.
Ei tarvita filosofeja kertomaan omasta velvollisuudesta sukupolvien ikuisessa ketjussa. Ei mulla muuta.
Mihin velvollisuus perustuu? Siihen, että aina on tehty niin? Eikö ole hyvä kyseenalaistaa tottumuksia, jos niiden mukaan eläminen ei ole sitä mitä ko yksilö omalta elämältään haluaa?
En ole tuo, jolta kysyt, mutta olethan sinäkin syyllistämässä täällä, kun joku toinen haluaa toimia erilailla kuin sinä.
Miten niin?
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä pänni muu kuin se, että minunkin lapseni sitten aikanaan pannaan maksamaan velasiittien eläkkeet.
Ja kaikki ne tolkuttoman kalliit vanhusiän hoidot!
Pieni tilastopläjäys! Vuonna 1990 Suomessa asui noin 3,5 miljoonaa henkilöä, jotka olivat alle 50-vuotiaita, ja joiden äidinkieli oli suomi tai ruotsi. Vuonna 2015 luku oli n. 3 miljoonaa. Enää n.150 vuotta, niin kantaväestöön kuuluvia alle 50-vuotiaita ei enää ole?
U
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei närästä, minun puolestani hankkikoot lapsia tai ei, jokaisen oma valinta. Se minua närästää kun aletaan huutelemaan esim. neljättä saavalle kuinka on itsekäs ym kun haluaa enemmän lapsia.
Mutta sehän ON itsekästä (*). Sinua siis närästää, kun joku sanoo sinulle totuuden ja joudut ajattelemaan sitä sekunnin murto-osan ennenkuin onnistut sulkemaan sen mielestäsi?
(*) Koska jokainen länsimainen lapsi kuluttaa luonnonvaroja tuplasti sen mitä maapallon keskimääräinen ihminen, ja moninkymmenkertaisesti sen, mitä kehitysmaassa asuva (esim: http://wwf.fi/wwf-suomi/viestinta/uutiset-ja-tiedotteet/Seitseman-milja…). Sinun neljä lastasi vastaavat pahimmillaan (jos elintapanne ovat jopa länsimaalaisiksi tuhlailevat) yli sataa afrikkalaista lasta, ja parhaimmillaankin useita kymmeniä. Kyllä, tämä luonnon tuhlaaminen todellakin on erittäin itsekästä, vain koska "minä haluan". Ja ei, kyse ei ole siitä mahtuuko suomeen lisää ihmisiä vai ei, vaan siitä, PALJONKO se yksi suomessa asuva ihminen luonnonvaroja kuluttaa.
Ymmärsinkö oikein, että itsemurha on kaikkein eettisin ratkaisu?
Ei haittaa minuakaan, on täysin jokaisen oma ratkaisu, jota ei sen kummemmin tarvitse perustella kenellekään. On hyvä ettei yleisen mielipiteen takia hanki lapsia jos ei niitä halua. Eihän ihmiset tässä elämässä muutenkaan samoja asioita halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa enemmän, mistä ja miksi tulevat nämä jatkuvat vastakkainasettelua lietsovat vela-avaukset.
Katso tämän ketjun vastausten määrää, niin näet syyn. Ihmiset pitävät kiihkeistä, välillä asiattomuuksiinkin lipsuvista keskusteluista enemmän kuin sisäsiisteistä asiakeskeisistä keskusteluista. Vapaaehtoinen lapsettomuus on edelleen uhkaavaksi koettu tabuaihe, joten siitä saa paljon tällaista keskustelua aikaan.
Juu, toki ymmärrän miksi kiihkeää keskustelua syntyy, mutta ihmettelinkin kuka näitä avauksia tekee ja miksi. Nytkin avauksessa ei ollut mitään pohjustusta eikä mitään syytä, miksi ap oli asiasta kiinnostunut. Sain siksi vaikutelman, että hänellä oli lähinnä toiveena haukkua äitejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa enemmän, mistä ja miksi tulevat nämä jatkuvat vastakkainasettelua lietsovat vela-avaukset.
Katso tämän ketjun vastausten määrää, niin näet syyn. Ihmiset pitävät kiihkeistä, välillä asiattomuuksiinkin lipsuvista keskusteluista enemmän kuin sisäsiisteistä asiakeskeisistä keskusteluista. Vapaaehtoinen lapsettomuus on edelleen uhkaavaksi koettu tabuaihe, joten siitä saa paljon tällaista keskustelua aikaan.
Juu, toki ymmärrän miksi kiihkeää keskustelua syntyy, mutta ihmettelinkin kuka näitä avauksia tekee ja miksi. Nytkin avauksessa ei ollut mitään pohjustusta eikä mitään syytä, miksi ap oli asiasta kiinnostunut. Sain siksi vaikutelman, että hänellä oli lähinnä toiveena haukkua äitejä.
Epäilen että yks ja sama henkilö tekee näitä avauksia jossa avaudutaan lapsettomuudesta tai lapsellisuudesta. Kirjoittajalla koko ajan sama tyyli...
Vierailija kirjoitti:
U
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei närästä, minun puolestani hankkikoot lapsia tai ei, jokaisen oma valinta. Se minua närästää kun aletaan huutelemaan esim. neljättä saavalle kuinka on itsekäs ym kun haluaa enemmän lapsia.
Mutta sehän ON itsekästä (*). Sinua siis närästää, kun joku sanoo sinulle totuuden ja joudut ajattelemaan sitä sekunnin murto-osan ennenkuin onnistut sulkemaan sen mielestäsi?
(*) Koska jokainen länsimainen lapsi kuluttaa luonnonvaroja tuplasti sen mitä maapallon keskimääräinen ihminen, ja moninkymmenkertaisesti sen, mitä kehitysmaassa asuva (esim: http://wwf.fi/wwf-suomi/viestinta/uutiset-ja-tiedotteet/Seitseman-milja…). Sinun neljä lastasi vastaavat pahimmillaan (jos elintapanne ovat jopa länsimaalaisiksi tuhlailevat) yli sataa afrikkalaista lasta, ja parhaimmillaankin useita kymmeniä. Kyllä, tämä luonnon tuhlaaminen todellakin on erittäin itsekästä, vain koska "minä haluan". Ja ei, kyse ei ole siitä mahtuuko suomeen lisää ihmisiä vai ei, vaan siitä, PALJONKO se yksi suomessa asuva ihminen luonnonvaroja kuluttaa.
Ymmärsinkö oikein, että itsemurha on kaikkein eettisin ratkaisu?
Onko ehkäisylla lapsimäärän rajoittaminen mielestäsi todellakin verrattavissa itsemurhaan :o???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että yks ja sama henkilö tekee näitä avauksia jossa avaudutaan lapsettomuudesta tai lapsellisuudesta. Kirjoittajalla koko ajan sama tyyli...
Yleensä täällä on näin. Avauksien tekijöitä on murto-osa ja aina samantyyliset asiat. Lapset, Pipsa, rokotukset.... Päivän uutisten linkittäminen, mahdollisimman voimakkaita tunteita herättävät uutiset ja aiheet jne jne. Lisäksi esim viestit 10 ja 11 ovat saman kirjoittamia, vastakkaisia provo kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Ei närästä, mutta säälittää joskus hiukan (ne jotka vaahtoaa). Eivät tiedä mistä jäävät paitsi (toisten lapset ei ole sama asia). Lapselliset taas tietävät myös, mitä se lapseton elämä on (jos nyt eivät ole ihan teineinä tulleet vanhemmiksi).
Ihminen jää paitsi vain silloin jos HALUAA lapsia mutta ei voi niitä saada. Ne jotka eivät halua hankkia lapsia, ovat onnellisia ilman, yritä manduttaa tämä sinne paksuun kalloosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kyllä tietää missä ovat neljä lastani. Kaksi olen nähnyt, mutta kaksi ilmeisesti hukassa. Tuttavilla on paljon neljä/viisi lasta.
Ja ei, meillä ei myöskään tuhlailla. Vaatteet lapsille saamme käytettynä kaikki. Ei osteta mitään turhaa. Veikkaan että moni yksilapsinen perhe tuhlaa suhteessa enemmän kuin monilapsinen. En tiedä onko yleistä muualla, mutta näin omassa lähipiirissäni. Nämä monilapsiset eivät saa uusia leluja ja vaatteita vain koska haluavat, monet yksilapsiset saavat mitä ikinä tahtovat. Pahin on eräs erolapsi, jonka toinen vanhempi ostaa jatkuvasti kaikkea, jotta lapsi viihtyisi hänellä enemmän.