Asuntovelallisen karu arki.
Velka vie työhalut, voimat ja lopulta kaiken.Vielä pitäisi kiikuttaa 25v rahaa pankille ja jos korot nousevat niin vielä pidempään.Miksi asumisen hinnan laskeminen ei ole hallituksen nro.1 asia?
Kommentit (44)
Vaihda pienempään ja halvempaan asuntoon.
Asuntovelan määrä on tietyn pisteen jälkeen melko lailla valintakysymys. Meillä on nelihenkinen perhe, lainaa otettiin lähiössä sijaitsevaan neliöön alle 100 000 euroa - eikä ollut edes mitään hurjia säästöjä, vaan ollaan itse hitaasti mutta varmasti rempattu lähes alkuperäiskunnossa ollutta asuntoa, mikä tietysti vaikutti ostohintaan. Ei kauheasti käy kateeksi niitä, joilla on kolminkertainen laina mutta samat tulot jostain omakoti- tai paritaloista, kyllä elämässä on lopulta kuitenkin mielekkäämpiäkin rahanreikiä kuin seinät ja katto. Niin kuin monesti julkisista rakennuksista puhuttaessa, mekin maksamme mieluummin elämämme sisällöstä kuin niistä seinistä.
Stina kirjoitti:
Velka vie työhalut, voimat ja lopulta kaiken.Vielä pitäisi kiikuttaa 25v rahaa pankille ja jos korot nousevat niin vielä pidempään.Miksi asumisen hinnan laskeminen ei ole hallituksen nro.1 asia?
Oletko vertaillut vastaavien asuntojen vuokratasoon tuota summaa, jonka maksat lyhennyksenä ja vastikkeena? Onko asuntosi paikassa, jossa hintojen povataan pysyvästi romahtavan? Jos ei ole, niin ethän sinä varsinaisesti pankille maksa vaan omaan pussiisi (pl. vastike). Saat maksamasi rahat käteen kun myyt asunnon. Sitten voitkin aika monta vuotta asua vuokralla niillä rahoilla.
Toki jos asuntoa ei saa kaupaksi niin tilanteesi muistuttaa vuokra-asumista. Siltikin sinulla on vähän paremmin asiat, mm. siitä syystä että oikein tiukan paikan tullen sinun on mahdollista saada pankista vaikka vuoden lyhennysvapaa. Vaan yritäpä vuokranantajan kanssa neuvotella, että et maksaisi vuoteen ollenkaan vuokraa..
Minä olen eläkeläinen ja maksan asuntoani vielä 14 vuotta. Jännitän sitä, riittääkö elinpäiväni loppuvelan maksamiseen. Tämä on kyllä minulle halvin asumismuoto ja täällä on oma vapaus ja minulle tärkeä oma puutarha. Kuukauden menot on kyllä niin tarkkaan mitoitettu, että yllätysmenot on vähennettevä kuukauden ruokabudjetista. Silti olen hyvin onnellinen ihminen ja kiitollinen jokaisesta päivästä!
Kaikki tutut jotka valittavat asuntovelan suuruutta, ovat ostaneet hulppean omakotitalon. En tiedä mitä he ajattelevat meidän kerrostaloasunnosta. Ainakaan meillä ei lyhennykset vie perikatoon.
Paras tapa pilata elämänsä on ottaa nyt taloudellisesti epävarmana aikana rouhea asuntolaina jostain hometönöstä.
Syrjäseuduilla ei kannata asuntoja ostaa enää kuin eläkeläisten, joilla on vakaa eläke kuolemaan asti eikä tarvetta muuttaa pois ko. paikkakunnalta (esim. työn/uudelleenkouluttautumisen takia). Terveisiä täältä muuttotappio-Suomesta, jossa asuntojen neliöhinta on 700-800 euron paikkeilla. Toivottavasti ap asut kaupungissa jossa sulla on vielä mahdollisuuksia myydä asunto ilman että velkaa jää jäljelle! Omalla paikkakunnalla asuntojen hinnat viimeisen viiden vuoden aikana laskeneet entisestään 5-15 %. Moni muualla asuva ei usko kun kertoo. Sitten jotkut lapsiperheraukat ostavat tällaisesta perähikiästä 130 000 euron omakotitalon.. kunnasta josta on lopetettu lähiökoulut, sivukirjastot, erikoisterveydenhuolto, nuorisotilat, keskusta täynnä tyhjiä liiketiloja.. Ostetaan talo kun saadaan ensimmäinen vuoden työsopimus eikä tajuta ollenkaan miettiä mistä rahat lyhennyksiin revitään kun työttömyys iskee. Tunnin työmatkat suuntaansa ei houkuttele hirveesti perheellisiä. Varoitus oman asunnon ostosta haaveileville!
Vierailija kirjoitti:
Paras tapa pilata elämänsä on ottaa nyt taloudellisesti epävarmana aikana rouhea asuntolaina jostain hometönöstä.
..tai muuttotappiokunnasta
Vierailija kirjoitti:
Minä olen eläkeläinen ja maksan asuntoani vielä 14 vuotta. Jännitän sitä, riittääkö elinpäiväni loppuvelan maksamiseen. Tämä on kyllä minulle halvin asumismuoto ja täällä on oma vapaus ja minulle tärkeä oma puutarha. Kuukauden menot on kyllä niin tarkkaan mitoitettu, että yllätysmenot on vähennettevä kuukauden ruokabudjetista. Silti olen hyvin onnellinen ihminen ja kiitollinen jokaisesta päivästä!
Juuri pääsinkin sanomasta, että ainoa ihmisryhmä kenen kannattaa tietyissä oloissa asuntoja ostaa on eläkeläiset. Onnea vakaaseen loppuelämääsi, olet etuoikeutettu! :)
Vanha sanonta sen kertoo "velka on veli otettaessa,veljenpoika maksettaessa". On kyseessä asunto- tai autovelka niin laina-ajan edetessä alkaa pitämään sitä kuukausierää ärsyttävänä asiana. Usein muut menot kasvavat perheen perustamisen myötä ja kaikki tuntuu kallistuvan lainanmaksuohjelman edetessä ja se lyhennys ei tunnu pienenevän suhteessa muihin menoihin, vaan suurenevan, vaikka siis summa pysyy samana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri pääsinkin sanomasta, että ainoa ihmisryhmä kenen kannattaa tietyissä oloissa asuntoja ostaa on eläkeläiset. Onnea vakaaseen loppuelämääsi, olet etuoikeutettu! :)
Minusta kuulosta pahalta, jos Suomi on menossa siihen suuntaan, että eläkkeestään pitää asuntolainaa lyhennellä. Kyllä silloin olisi ansainnut jo joutenoloa ja löysää rahaa edes sen pienen eläkkeen verran.
Stina kirjoitti:
Minä maksan asumisesta mieluummin pankille kuin vuokranantajalle. Varsinkin kun kotikaupungissani on vuokrataso niin korkea asumiskulut ovat omistusasunnossa lainan kera pienemmät kuin vastaavassa vuokra-asunnossa.
Miten hallitus alentaisi asumisen hintaa? Rakennuttaisiko se velkarahalla valtavia vuokratalokombinaatteja, joissa saisi asua edullisesti, kun kustannukset katettaisiin lisävelalla tai verotuksella? Vai määräisikö hallitus, että 300 000 eurolla kodin ostaneet Korhoset eivät sitä myydessään saisi pyytää enemmän kuin 150 000 euroa?
Me tuossa just kateltiin meidän lainatilannetta mobiilipankin kautta ja todettiin, että jos vaan suinkin pystytään lyhentämään tätä tahtia lainaa, ollaan 50 vuotiaina velattomia.. ja se siis näyttää omasta näkökulmasta oikein hyvältä. Meidän asuminen ei olis realistista missää kerrostalohuoneistossa, kun kymmenhenkinen perhe tarvii ihan kohtuu paljon tilaa. Ja äkkiä maksaa enemmän kerrostalohuoneisto kuin omakotitalo... työt on lähikaupungissa 40km päässä, ollu jo 10v...
Vuokran maksamiseen ei riitä edes 25 vuotta, eikä edes 50 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tutut jotka valittavat asuntovelan suuruutta, ovat ostaneet hulppean omakotitalon. En tiedä mitä he ajattelevat meidän kerrostaloasunnosta. Ainakaan meillä ei lyhennykset vie perikatoon.
Minun kokemuksen asuntovloista keuhkoavat asuvat poikkeuksetta vuokralla ja sossu maksaa elämisen.
Maksan asuntolainaa tonnin kuussa. Jos olisin vuokralla, maksaisin tämmöisestä kämpästä kaksi tonnia. Jonain päivänä laina on maksettu, vuokralainen maksaa hautaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Moi mutsi! Onko ok, jos tullaan ke aamupv?
Aika laiska päivä tänään, nyt lähdössä kalliolle aurinkoon.
Stina kirjoitti:
Miksi asumisen hinnan laskeminen ei ole hallituksen nro.1 asia?
Siksi hallituksen asia ei ole tukea asuntosijoittamista yhtään enempää kuin muutakaan sijoittamista - ja nykyään asuntosijoittamista tuetaan jo aika paljon (joka on poliittinen kompromissi). Miksi pitäisi tehdä sinun eläkemiljoonan saavuttamisesta helpompaa kuin jonkun toisen? Asunto on sijoitusinstrumentti jossa asutaan - ja se on otettava huomioon vaikka tällainen sijoittaja ei sitä aina näin mielläkään. Et sinäkään ole maksamassa näitä saamiasi tukia takaisin sitten kun realisoit sijoituksesi hyvällä voitolla?
Ei ole pakko olla velkaa. Myy asunto ja muuta vuokralle. Minä maksan mielelläni velkaa, kun vuokrat ovat ihan yhtä korkeat kaupungissamme. Sama se mihin ne rahat menee, kunhan vähän jää rahaa ruokaan.