Pelkään että vuodan kuiviin synnytyksessä :/ Muita?
Minulla ei ole todettu mitään verenohentumissairautta tms mutta joskus kun saan haavan niin verta valuu valtoiminaan kunnes saan tyrehdettyä sen painamalla. Luovutan myös verta ja aina välillä valuu tosi reippaasti, välillä verentulo tyrehtyy heti kun painaa haavaa.
Nyt loppuraskaus häämöttää ja pelkään (ihan oikeasti, mietin asiaa öisinkin) että kun istukka irtoaa synnytyksen jälkeen että alan vuotamaan kauheasti verta eikä sitä kohdussa olevaa koloa voi painaa mitenkään!
Pelottaa ihan hirveästi. Mitä tuollaisessa tilanteessa tehdään, jos juuri synnyttänyt vuotaa valtoiminaan verta kohdusta? Annetaan lisäverta ja?
Pelkään niin että pyörryn siihen sitten ja kuolen.
Apua :(
Kommentit (29)
Minä taas vuosin alle litran mutta silti jouduttiin antamaan lisäverta. Mutta älä ole huolissaan, siellä osataan kyllä toimia kaikennäköisissä tilanteissa :)
Vierailija kirjoitti:
Puhu peloistasi neuvolassa seuraavan kerran kun menet sinne. Heillä on ammattiosaaminen synnytyksistä, luota siihen!
pah, luepa muutama tunti valviraan menneistä hoitovirheistä synnytyksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Pelkää enemmänkin että alapää repee mutta se on pientä. Pääasia että vauva tulee. Kyllä se kursitaan kokoon.
Jep, paitsi saatat kusta ja paskoa housuun lopun elämäsi.
Ida kirjoitti:
Moi!
Synnyttäneiden naisten kohtua kätilö painaa "ulkopuolelta" eli kohtu painetaan pieneksi, ja vuodon määrää tarkkaillaan aina painettaessa ja muutenkin. Lisäksi voidaan antaa vuotoa pienentävää lääkettä. Yleensä suurempia ongelmia tulee vuodon kanssa, jos istukka ei irtoa kokonaan tai siinä kestää kauan. Silloin voidaan pääätyä kaavintaan. Toki pientä vuotoa tulee pitkään, ei se heti tyrehdy. Voit kuitenkin olla varma, että sairaalassa on ammattilaiset töissä, ja vuodon tarkkailu on todella tarkkaa!
t. kätilö
Eikö juuri käsitelty oikeudessa sitä nuoren äidin kuolemaa, kun vuosi synnytyksen jälkeen sairaalassa kuiviin ja kuoli? Vaikka isäkin oli jatkuvasti huomautellut ettei kaikki ole hyvin?
Minulla repeämät vuosivat sinään päin ja tekivät pakaraan limpunkokoisen hematooman, joka painoi peräaukonkin taaksapäin kuin koiralla. Eipä synnyttäneiden vuodeosastolla tällaisiin asioihin kiinnitetty mitään huomiota ennen kuin itse asian otin esille. Hoipuin pari pv seiniä pitkin, pyysin tippaa ym. Hb mitattiin 5 pv synnytyksen jälkeen, jolloin olin jo turvoksissa (vetska kudoksissa ja hb noussut kuivumisen seurauksena) ja jo hyvässä kunnossa, hb oli silloin 90 (synnytyspäivänä 127). Olotilani ja hematooman koon perusteella epäilen synnytyksen jälkeen hb:n olleen tasolla 70. Mikä tippa, mikä punasolutiputus? Edes verenpainetta ei osastolla mitattu. Ei kauhean korkeatasoista hoitoa yo-sairaalan vuodeosastoksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla repeämät vuosivat sinään päin ja tekivät pakaraan limpunkokoisen hematooman, joka painoi peräaukonkin taaksapäin kuin koiralla. Eipä synnyttäneiden vuodeosastolla tällaisiin asioihin kiinnitetty mitään huomiota ennen kuin itse asian otin esille. Hoipuin pari pv seiniä pitkin, pyysin tippaa ym. Hb mitattiin 5 pv synnytyksen jälkeen, jolloin olin jo turvoksissa (vetska kudoksissa ja hb noussut kuivumisen seurauksena) ja jo hyvässä kunnossa, hb oli silloin 90 (synnytyspäivänä 127). Olotilani ja hematooman koon perusteella epäilen synnytyksen jälkeen hb:n olleen tasolla 70. Mikä tippa, mikä punasolutiputus? Edes verenpainetta ei osastolla mitattu. Ei kauhean korkeatasoista hoitoa yo-sairaalan vuodeosastoksi.
aivan. joskus tuntuu että täällä ollaan edelleen 1600-luvulla ja jotkut kätilöt ja lääkärit ajattelevat, että naisen on synnytyksessä kärsittävä mahd paljon.
Miten nopeasti vatsasta tulee litteä että näkee sängyllä maaten miten täynnä side on?
Eikö synnytyksen jälkeen pidä maata sängyssä pari tuntia kunnes saa nousta?
Miten tarkkailla sitä sidettä maaten?
Syö tummanvihreitä vihanneksia niin saat K-vitamiinia.
Minulle annettiin kuusi litraa verta ja lopuksi otettiin kohtu pois. Kyllä se verenvuoto sitten siinä kohtaa alkoi jo hyytyä.