Pieniä kutiavia patteja sormien välissä
Kaikki alkoi siitä, kun vihkisormuksen alta ja ympäriltä iho kuivui. Olin käyttänyt sormusta muutaman vuoden. Rasvasin sormea, mutta jossain vaiheessa rasvaus ei enää auttanut, vaan sormi alkoi kutiamaan ja siihen tuli jonkinlaista ihottumaa.
Otin sormuksen pois, jotta ihottuma parantuisi. Se ei ole parantunut, vaan kutisee edelleen parin kuukauden jälkeen. Nimettömään ja keskisormeen ja niiden väliin tuli pieniä patteja (1-2 kerrallaan), jotka katoavat jonkin ajan kuluttua. Ne näyttävät vähän pieniltä finneilta. Kun pattia puristaa, tulee kirkasta nestettä ja vertakin, myös sattuu ja kirvelee. Patti jää ennalleen, mutta muuttuu punaisemmaksi.
Löysin googlettamalla, että voisivat olla ekseemaan ja varsinkin infektioekseemaan liittyviä nesterakkuloita, mutta en tiedä onko siitäkään kyse, sillä rakkulat tai ihottuma eivät ole levinneet lainkaan.
Jos kyse on sormusallergiasta, niin miksi sormien väli ei parane, vaikka en ole käyttänyt enää sormusta?
Kommentit (18)
Itävä herpestyylinen virus? Kokeilepa zoviraxia.
Nuo solut ovat aktivoituneet toimimaan noin ja vain lääkitys (takrolimusiini voide) voi ehkä pysäyttää ne.
Jopa kosketus riittää aloittamaan ihottuman.
Paranemista nopeuttaa todella radikaalisti tälläisten laastareiden käyttö:
http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/KYA/Products/TE2052587
Ei ole syyhy. Vaan tämän tyyppistä ap:n kuvauksen perusteella:
http://outomieli.blogspot.fi/2009/11/hirvikarpasihottumaa.html
Pompholyx. Tulee ja menee ajoittain, on ärsyttävän kutiava vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Syyhypunkilta kuulostaa.
Alkoi kutittamaan koko kroppaa, kun luin syyhypunkista. Voiko olla, että oireilisi iholla vain noin pienellä alueella?
Ap
Usko jo, kuvauksesi ei sovi syyhyyn.
Mulle tulee tollaisia sormien väliin ja joskus sormien päälle. Epäilen jotain pesuainetta. Kutina rauhoittuu 2 5% hydrokortisonivoiteella.
Atooppinen iho. Minulla oireilee juuri noin sormien alueella. Käy ihotautilääkärillä niin saat kunnollisen reseptivoiteen ja muut hoito-ohjeet.
Katso suurennuslasilla näkyykö ihottuman alueella pieniä reikiä. Ne ovat merkkejä syyhypunkista.
Mene nyt kuitenkin lääkäriin, esimerkiksi syyhypunkkilääkevoide on sen luokan myrkkyä ettei sitä kannata turhaan iholleen lätkiä. Itselläni parin tunnin päästä työterveysaika vasemman kämmenen märkivään ja näppyläiseen ihottumaan.
Vierailija kirjoitti:
Pompholyx. Tulee ja menee ajoittain, on ärsyttävän kutiava vaiva.
Kiitos. Tuohan se taitaa minuakin vaivata. Mulla tullut muutaman kerran vuodessa tuollaista. Nyt taas yhdessä sormessa. Epäilin jo syyhypunkkia, mutta tuntui kuitenkin hieman epätodennäköiseltä, koska ennenkin ollut samanlaista ja lähtenyt pois. Minä siis diagnosoin viestisi perusteella itseni ja päätän, että pompholyx mua vaivaa. Perus wt/av toimintaa. :D
Mulle tulee ajoittain kuvailemasi tyyppisiä pieniä, tosi kipeitä finnin tyyppisiä sormiin ja niihin sattuu ihan pirusti kun puristaa ja niistä tulee vain kirkasta nestettä. Mun parilla työkaverilla on ollut samanlaisia ja toiselle oli työterveydessä sanottu, että se on stressi-ihottumaa, joka tulee aina sormiin kun on stressiä siis. Enkä ihmettele vaikka pitäisikin paikkansa, sillä meillä on todella stressaava tilanne ollut päällä töissä jonkin aikaa.
Mulla on noita jalkapohjissa ja ne tulee kesällä jos kävelen paljain jaloin. Ilmestyivät kaksi kesää sitten. Itsellä niihin auttaa käsihuude/desifiointiainella sively. Se kuivattaa näpyt sekä lopettaa inhottavan kutinan melkein heti miten kun sitä laittaa. Ei auta hydrokortisoonit ainakaan mulla. Pongasin ohjeen netistä.
Niin ja rasvaus ei auta noihin näppylöihin pikemminkin pahentaa. T 16
Mulla ainaki nikkeliallergia aiheuttaa just tollasia pikku näppylöitä! On auttanu ku on antanu olla ilman koruja, joskus joutunu kauanki olemaan. Sitte vaan pessy ja rasvannu vähä normaalia tiuhempaan
Syyhykuppa?