Muutto Kuopioon
Olemme muuttamassa Kuopioon ensi vuonna. Suosituksia kaivataan mihin kolmilapsinen perhe (2 koululaista, 1 tarhaikäinen) voisi muuttaa ja mihin ei. Lyhyt/lyhyehkö matka yliopistolle (pyörällä) suotavaa. Ja olen googlettanut mutta kysytäänpä tuoreita mielipiteitä. Kuopio on ennestään tuntematon.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaat asuinalueet Rönö ja Saaristokaupunki, Pirtti, keskusta ja Niirala myös ok. Varmaan joku Haapaniemikin ok jollain tapaa. Itse en muuttaisi Neulamäkeen, Julkulaan, Rypysuolle, Petoselle, Inkilänmäkeen, Kelloniemeen, Saarijärvelle. Männistössä ja Itkonniemessä muutamia taloja joihin en muuttaisi. Toiset tosin viihtyy noissakin paikoissa, mutta itse kaipaan asumista ns. normaalilla asuinalueella. Esimerkiksi Saaristokaupungissa näkyy lähinnä lenkkeilijöitä, tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, eläkeläisiä, lapsiperheitä, pariskuntia jne. Mutta heti kun menee vaikka Rautaniemestä/Savolanniemestä Petoselle huomaa sen eron porukassa kuin veitsellä leikaten. Petosen keskustassa tulee vastaan huumeidenkäyttäjiä, kannabikset haisevat kerrostaloista kun ohi kävelee, on maahanmuuttajaa ja sekojen näköisiä, ihmisiä jotka näyttävät moniongelmaisille työttömille ja sitten niille tappajalinnakundeille, on huumekuskia ja huumerikollisia aseineen. Porukka on vaan jotenkin todella erilaista/erinäköistä eri alueilla. Ei sillä etteikö monella ns. huonommallakin alueella asuisi mukavasti ja turvallisesti, kyllä Petosella nyt liikkua uskaltaa sentään, mutta itse en muuttaisi jos valinnanvaraakin kerran on.
Kuopio voi olla vähän kulttuurishokki jos muuttaa etelästä, rannikolta tai keskemmältä Suomea. :D Savolaiset nyt on vaan savolaisia ja mielenterveystilastot näkyvät kyllä valitettavasti täällä. Mutta ihan jees kuitenkin, paljon luontoa ja kaikki tarvittava löytyy.
Huumerikollisia aseineen? :D olen asunut Petosella yli 10 vuotta enkä ole nähnyt mitään sen kummenpaa kuin muissakaan peruslähiöissä. Älähän liioittele.
No siis kun itse menen Petoselle kauppaan, niin monesti näkee ns. laitapuolen kulkijoita, näkyy päällepäin että ihmisillä on työttömyyttä/alkoholiongelmaa jne. eli ulkonäkö on vähän "karumpi" (nuoriin pätee sama), vastaan tulee ihmisiä jotka näyttävät arpineen sille että ovat olleet linnassa, edelleenkin ruoho haisee joistain kämpistä kun ohi kulkee, huumekuskit jotka jäävät kiinni poliisin ratsioissa ovat usein juurikin Petoselta, sekä siellä asuu porukkaa jotka ostaa aseita ja maksavat huumeilla tai varastetulla tavaralla. Ryöstöjä tapahtuu myös joskus. Ei sillä, kyllä Petosella nyt uskaltaa asua, siellä voi asioida ja lenkkeillä ihan rauhassa, lintukotohan Suomi on.
Siltikin, Rautaniemi/Savolanniemi akselilla en ole kertaakaan nähnyt yhtäkään ns. epämääräisen oloista tyyppiä, en ihmisiä jotka näyttää sille kuin ne olisi olleet linnassa ja ryypänneet vuosikausia jne. Mutta toisaalta se on ihan ymmärrettävää, että missä on paljon edullisia asuntoja niin siellä asuu niitä joilla on pienemmät tulot ja monesti ne pienet tulot vaan jostain syystä näkyy muussakin elämässä. Ei tietenkään koske kaikkia eikä voi leimata kaikkia pienituloisia, mutta tutkimusfaktojahan nuo silti on että kärjistetysti jos on paremmat tulot niin muukin elämänhallinta on usein paremmin hanskassa, raha näkyy hyvinvoinnissa kuitenkin. Suht harmitonta seutuahan Petonenkin varmaan on, mutta en sinne itse silti muuttaisi kun parempiakin paikkoja on. Miksi muuttaisi huvikseen huonompaan kun parempaa on saatavilla?
Tämä on totta. Itse olen aikoinaan asunut Petosella ja siihen ympäristöön ja ihmisiin tottui. Nyt olen asunut muualla jo useamman vuoden , niin Petosella käydessä huomaa eron ihmisissä heti. Petonen on Kuopion slummi ikävä kyllä ja Neulamäki on hyvä kakkonen .
Jos noin sanot sinä et ole oikeasti vielä slummia nähnytkään.
Ap tässä: siis omaa etsitään, vuokralle ehkä aluksi (opiskelija-asuntoon mahdollisuus mutta saadaanko..) sitten oma. Saaristokaupunki eikä petoneb herätä kiinnostusta.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä: siis omaa etsitään, vuokralle ehkä aluksi (opiskelija-asuntoon mahdollisuus mutta saadaanko..) sitten oma. Saaristokaupunki eikä petoneb herätä kiinnostusta.
Opiskelija-asunnot unohtaisin perheellisenä kokonaan ja suosittelisin etsimään muuta kautta. Petonen on lapsiperheelle mitä oivallisin asuinalue, jos kaupungilta vuokra-asuntoa hakisi, koska siellä on edulliset asumiskulut ja suht´koht uusia taloja.
Haapaniemi on ihan keskustan kupeessa, suosittelen omalla kokemuksella. Lähellä kaikkia palveluita, hintataso sitä luokkaa että ihan pahimmst puliveivarit ei tässä keskustan kupeessa asu. Itse oon asunut myös Kelloniemessä, semmosessa mukavassa pienessä kerrostalotalonyhtiössä. Siellä viihdyin, muualla kelloniemessä en. Liikaa ihmeellisiä hiippareita. Tosin mikä se teidän budjetti on, rivari, kerros vai omakotitalo? Mulla samat mielipiteet, petonen ja neulamäki ehdoton ei, valitettavasti. Ei siellä omaa rauhaa arvostava viihdy. Niirala myös hyvä, lähellä kaikkea niinkun haapaniemikin. inkilänmäki ihan ok, tosin niitä palveluita ei järin lähellä. Puijonlaaksosta kuullut paljon hyvää, rauhallista seutua sekin. Musta se vaan on ankean näkönen paikka, noin niinkun esteettisesti. Ihme pimennossa ja vanhoja kerrostaloja täynnä. Riippuu todella paljon siitä, mitä kaipaatte asunnoltanne ja ympäristöltänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija-asunnot unohtaisin perheellisenä kokonaan ja suosittelisin etsimään muuta kautta. Petonen on lapsiperheelle mitä oivallisin asuinalue, jos kaupungilta vuokra-asuntoa hakisi, koska siellä on edulliset asumiskulut ja suht´koht uusia taloja.
Ne perheasunnotko myös? Tuskin saadaan kaupungiltakaan, kirjoilla muualla. Ja omaa siis haetaan.
Arvatkaa kummassa kaupunginosassa on enemmän oikeusjuttuja kun katsotaan väestömäärää? Saaristokaupunki vai Petonen?
Muuttakaa Vuorelaan. Siellä on hemmetin rauhallista, mahtava asua lapsiperheen. Se on tosin 12km kuopiosta pohjoiseen, bussit kulkee, auto silti aika tarpeellinen omasta mielestäni. Vuorela on oikeesti ihan paras paikka perheelliselle, kaikki palvelut ja koulut ja kaupat ja kaikki vieressä. Kokemusta on siitäkin. Voittaa mennentullen kaikki kuopion lähiöt.
☆ kirjoitti:
Muuttakaa Vuorelaan. Siellä on hemmetin rauhallista, mahtava asua lapsiperheen. Se on tosin 12km kuopiosta pohjoiseen, bussit kulkee, auto silti aika tarpeellinen omasta mielestäni. Vuorela on oikeesti ihan paras paikka perheelliselle, kaikki palvelut ja koulut ja kaupat ja kaikki vieressä. Kokemusta on siitäkin. Voittaa mennentullen kaikki kuopion lähiöt.
Ainiin ja samalla bussilla pääsee myös yliopiston viereen, ei tarvitse busseja vaihdella. Saahan tuon 12km ajettua pyörälläkin jos urheiluhullu on. Edes toiseen suuntaan. 😅
Vierailija kirjoitti:
Kun vielä asuin Saaristokaupungissa, todistin pariinkin otteeseen, kun naapurissa vieraili poliisi. Olisiko ollut riitoja rahasta?
Ei EI EIII Saaristokaupunkissa POLIISEJA! Älä ÄLÄ!!! Niillä oli varmaan väärä osoite TAI ne oli eksyksissä!
Mutta en näe mitään muuta syytä.
☆ kirjoitti:
Sen vaan sanon, että hemmetin ankeaa aluetta on Vuorela. Harmaata harmaata ja mitkä ne palvelut on?
Vastataanpa nyt viimeisen kerran jos menisi perille joillekin kenties...
"Niin jokainen saa asua siellä missä haluaa. Minkä näköinen sinä sitten itse olet? Ja jos olet kassajonossa ja kuulet jonkin olleen vankilassa tai peräti sinne joutumassa niin mitä se sinua koskettaa? Tai jos joku on"pelottavattavan" näköinen niin sinä et siltikkään tiedä siitä ihmisistä yhtään mitään! Ja missään laissa ei ole kirjattu etteikö krapulaisen näköinen ihminen saisi olla julkisella paikalla. Olet varmaan minut nähnyt kun käyn rikkinäisissä verkkareissa hiukset sekaisin ostamassa keskiolutta HUI!!"
- Ei minua kiinnosta mitä sinä tai jotkut muut tekevät, kerroin vain faktoista siitä miten erilaisia ihmiset ovat eri alueilla. Sinä varmaan tiedostat myös erilaisten tekijöiden vaikutukset ihmisiin ja miten ihmiset yleistäen eroavat toisistaan ns. paremmilla ja huonommilla alueilla. Kun täällä joku niin puolusteli Petosta, kerroin oman mielipiteeni. Minulle on myös eräs henkilö kertonut kun on asunut Petosella, että hänen kotiinsa oli murtautunut narkkari ja hänen autoansa oli hajotettu ja lopulta varastettu. Ei kuulemma tehnyt mieli asua siellä sitten enää, muutti Jynkkään. Ihan vaan kerroin eroavaisuuksia porukan habituksesta joka kertoo usein vähän muustakin elämästä, mutta ei toki voi sanoa että koskisi kaikkia tai ns. paremman asuinalueen porukka olisi kaikki jotain täydellistä ja täydellisen näköistä, ei tietenkään. Ei kannata ottaa niin henkilökohtaisesti, jos sinä viihdyt Petosella niin sehän on vain hyvä juttu. Kaikki eivät silti viihdy.
"Sulla on pakkomielle tuosta Petosen kaupunginosasta. Asut muualla, mutta parjaat sitä. Liekö tietosi ihan ajantasalla? "
- Ei ole, kerroin ihan vaan mielipiteeni kun täällä omaani niin tartuttiin. On aika ajantasalla kun työkaveri tulee usein kyydissäni ja viimeksi perjantaina kävin kaupassa siellä. Olen käynyt aika usein apteekissa, kaupassa, hakenut pizzaa, lenkkeillyt jne. Kuten kirjoitin, Petosella voi ihan hyvin asua, elää, käydä lenkillä ja kaupassa, ei minua siellä pelota vaikka joskus tullutkin vähän tappajan näköisiä tyyppejä vastaan. Mutta tiedostan ja näen että porukka on yleistäen vähän erilaista siellä kuin nyt vaikka sitten Saaristokaupungissa jne. Aivan kuten Rypysuolla ja Neulamäessäkin vähän eri meiningit.
"Niillä "paremmalla alueella" asuvilla on ihan yhtä lailla ongelmia elämässä. Kulissit vaan pitää paremmin ;)"
- Toki on. Naapurikin esitti jotain ökyrikasta vaikka todellisuudessa oli työtön ja maksatti elämisensä muilla. Häiriintyneitä, sekoja, ongelmaisia jne. on tottakai ns. paremmillakin alueilla. Näitä juttuja on vaan tutkittu ja tuloeroavaisuuksien ja aseman jne. vaikutusta elämään, ei sen kummempaa. Se on hyvä että ihmisille löytyy mieluisat alueet joilla asua, itse en valitsisi silti koskaan Petosta, Rypysuota tai Neulamäkeä jne. koska mielestäni jotkut alueet ovat parempia eli viihtyisämpiä ja miellyttävämpiä, siksi en valitsisi itselleni tieten tahtoen huonompaa vaihtoehtoa omasta mielestäni. Me ihmiset ollaan erilaisia ja toiset viihtyy toisaalla ja toiset toisaalla, toiset tahtoo asuinalueeltaan muuta kuin toiset.
Hyvää päivän jatkoa vaan teille Petosen puolesta puhujat, minä poistun nyt keskustelusta kun täällä ymmärretään tahallaan kaikki väärin. Asukaa ihan rauhassa vaan :)
Vierailija kirjoitti:
☆ kirjoitti:
Sen vaan sanon, että hemmetin ankeaa aluetta on Vuorela. Harmaata harmaata ja mitkä ne palvelut on?
Mitenniin harmaata, en ymmärrä ihan mitä tarkoitat? 😅 Siellä on kylpylähotelli, kuntosalit, päivähoitopaikat, eskarit, ala-ja yläasteet, apteekki, pari ruokakauppaa, pieni pubi (😆) , mahtavat lenkkeilymaastot, uimarantoja, ratsastustalli. Mitähän muuta. Terveysasema, pankki, parturi ja kampaamopalveluita, ennen oli ainakin hierontaa ja fysioterapiaakin. Jäähalli muutaman kilometrin päässä. Rnhän mä edes muista kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vastataanpa nyt viimeisen kerran jos menisi perille joillekin kenties...
"Niin jokainen saa asua siellä missä haluaa. Minkä näköinen sinä sitten itse olet? Ja jos olet kassajonossa ja kuulet jonkin olleen vankilassa tai peräti sinne joutumassa niin mitä se sinua koskettaa? Tai jos joku on"pelottavattavan" näköinen niin sinä et siltikkään tiedä siitä ihmisistä yhtään mitään! Ja missään laissa ei ole kirjattu etteikö krapulaisen näköinen ihminen saisi olla julkisella paikalla. Olet varmaan minut nähnyt kun käyn rikkinäisissä verkkareissa hiukset sekaisin ostamassa keskiolutta HUI!!"
- Ei minua kiinnosta mitä sinä tai jotkut muut tekevät, kerroin vain faktoista siitä miten erilaisia ihmiset ovat eri alueilla. Sinä varmaan tiedostat myös erilaisten tekijöiden vaikutukset ihmisiin ja miten ihmiset yleistäen eroavat toisistaan ns. paremmilla ja huonommilla alueilla. Kun täällä joku niin puolusteli Petosta, kerroin oman mielipiteeni. Minulle on myös eräs henkilö kertonut kun on asunut Petosella, että hänen kotiinsa oli murtautunut narkkari ja hänen autoansa oli hajotettu ja lopulta varastettu. Ei kuulemma tehnyt mieli asua siellä sitten enää, muutti Jynkkään. Ihan vaan kerroin eroavaisuuksia porukan habituksesta joka kertoo usein vähän muustakin elämästä, mutta ei toki voi sanoa että koskisi kaikkia tai ns. paremman asuinalueen porukka olisi kaikki jotain täydellistä ja täydellisen näköistä, ei tietenkään. Ei kannata ottaa niin henkilökohtaisesti, jos sinä viihdyt Petosella niin sehän on vain hyvä juttu. Kaikki eivät silti viihdy.
"Sulla on pakkomielle tuosta Petosen kaupunginosasta. Asut muualla, mutta parjaat sitä. Liekö tietosi ihan ajantasalla? "
- Ei ole, kerroin ihan vaan mielipiteeni kun täällä omaani niin tartuttiin. On aika ajantasalla kun työkaveri tulee usein kyydissäni ja viimeksi perjantaina kävin kaupassa siellä. Olen käynyt aika usein apteekissa, kaupassa, hakenut pizzaa, lenkkeillyt jne. Kuten kirjoitin, Petosella voi ihan hyvin asua, elää, käydä lenkillä ja kaupassa, ei minua siellä pelota vaikka joskus tullutkin vähän tappajan näköisiä tyyppejä vastaan. Mutta tiedostan ja näen että porukka on yleistäen vähän erilaista siellä kuin nyt vaikka sitten Saaristokaupungissa jne. Aivan kuten Rypysuolla ja Neulamäessäkin vähän eri meiningit.
"Niillä "paremmalla alueella" asuvilla on ihan yhtä lailla ongelmia elämässä. Kulissit vaan pitää paremmin ;)"
- Toki on. Naapurikin esitti jotain ökyrikasta vaikka todellisuudessa oli työtön ja maksatti elämisensä muilla. Häiriintyneitä, sekoja, ongelmaisia jne. on tottakai ns. paremmillakin alueilla. Näitä juttuja on vaan tutkittu ja tuloeroavaisuuksien ja aseman jne. vaikutusta elämään, ei sen kummempaa. Se on hyvä että ihmisille löytyy mieluisat alueet joilla asua, itse en valitsisi silti koskaan Petosta, Rypysuota tai Neulamäkeä jne. koska mielestäni jotkut alueet ovat parempia eli viihtyisämpiä ja miellyttävämpiä, siksi en valitsisi itselleni tieten tahtoen huonompaa vaihtoehtoa omasta mielestäni. Me ihmiset ollaan erilaisia ja toiset viihtyy toisaalla ja toiset toisaalla, toiset tahtoo asuinalueeltaan muuta kuin toiset.
Hyvää päivän jatkoa vaan teille Petosen puolesta puhujat, minä poistun nyt keskustelusta kun täällä ymmärretään tahallaan kaikki väärin. Asukaa ihan rauhassa vaan :)
Niin asutaan. Mutta eräs tietoisku sinulle kerroit " Minulle on myös eräs henkilö kertonut kun on asunut Petosella, että hänen kotiinsa oli murtautunut narkkari ja hänen autoansa oli hajotettu ja lopulta varastettu." Tarinan.
No totuus on, että valtaosa näistä murtautumisista sekä vahingonteoista tapahtuu aina sille tietylle ihmisryhmälle sille joka tunnistaa kannabiksen tuoksun, sille joka tuntee vankila tatuoinnit. Sinulla on varma työpaikka poliisilla kun osaat ulkonäön tai tuntuman " minua pelotti " perusteella luokitella ihmisiä. Ja ei kukaan ole kehunut tai mainostanut Petosta millään tavalla. Sinä olet vauhkonnut ja kertonut näitä sinun tulkintoja. Missä sinä itse asut? Petosesta liikkuu niin paljon epämääräistä tarinaa....
☆ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
☆ kirjoitti:
Mitenniin harmaata, en ymmärrä ihan mitä tarkoitat? 😅 Siellä on kylpylähotelli, kuntosalit, päivähoitopaikat, eskarit, ala-ja yläasteet, apteekki, pari ruokakauppaa, pieni pubi (😆) , mahtavat lenkkeilymaastot, uimarantoja, ratsastustalli. Mitähän muuta. Terveysasema, pankki, parturi ja kampaamopalveluita, ennen oli ainakin hierontaa ja fysioterapiaakin. Jäähalli muutaman kilometrin päässä. Rnhän mä edes muista kaikkea.
No itse olen käynyt Vuorelassa ja harmaita ankeita kerrostaloja siinä on. Sitten on kunnonpaikka, joka ei ole kylpylähotelli vaan liittojen kuntoutuskeskus.
☆ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
☆ kirjoitti:
Anteeksi kirjoitusvirheistä, koska puhelin. Onhan siellä kirkkokin jos tykkää Jeesusjutuista. Ja iltapäiväkerhoja lapsille. Moottoritien toisella puolella on automyyntiä ja huoltoa plus mitä lie teollisuusaluetta ja konemyyntiä. Ja agrimarket. 😁 Vuorelan talot on ihan normaaleja kauniita omakoti ja rivitaloja. Kerrostalot on perus 70luvun rumia kerrostaloja mitä on joka puolella kuopiota, mutta venesatamaanhan on rakennettu aivan uusiakin kerrostaloja kunnonpaikan viereen. Ja lisää rakennetaan kokoajan, vuorela kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
☆ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
☆ kirjoitti:
No itse olen käynyt Vuorelassa ja harmaita ankeita kerrostaloja siinä on. Sitten on kunnonpaikka, joka ei ole kylpylähotelli vaan liittojen kuntoutuskeskus.
No miksi siellä sitten on hotelli sekä kylpylä jos se ei ole kylpylähotelli? Vuorela ei ole vain se kerrostaloalue pienen kauppakeskuksen ympärillä, vaan hieman suurempi paikka mitä annat ymmärtää puheessasi.. 😅
Itsekin äänestäisin noilla kriteereillä Puijonlaaksoa, lähellä kampusta ja lähellä keskustaa. Siellä on päiväkoti ja neuvola, sekä alakoulu, jossa on musiikkiluokka orkestereineen, englantiluokka sekä tavisluokka. Yläkoulu on ihan vieressä, ja lukioihinkin lyhyt matka. Ulkoilureittejä on paljon ja Puijo ihan vieressä. Myös Prisma on pyöräilymatkan päässä. Mukavaa aluetta, jossa asuu paljon lapsiperheitä.
Jos et välttämättä halua pyöräillä yliopistolle niin Petoselta menee busseja yliopistolle ja kaupungille tasaisin väliajoin. Monta puolessa tunnissa. Ja kyllä kuopakseltakin löytyy perheellisille vuokrattavaksi halpoja asuntoja jos ette heti omistusasuntoa löydä.
Niin on parempi, että asut vaan siellä Petosella !