Ihmisten käytös julkisissa kulkuvälineissä
Pakko avautua ihmisten junttimaisesta käytöksestä julkisissa(junat, bussit jne.)
Esim. pyörätuoleille ja vauvanvaunuille varatussa tilassa istua möllöttää 10hlön seurue, jolla ei ole pyörätuolia tai vaunuja. Tulen vaunujen kanssa ovesta, jään odottamaan ja katson seuruetta...ei mitään reaktiota...sitten pyydän heitä antamaan tilaa vaunuille; YKSI henkilö nousee vastahakoisesti. Istumme kaikki kuin sillit purkissa vaikka koko muu vaunu on tyhjä.
Kysyn, miksi ette menisi istumaan tuonne, missä on tilaa. Alkavat väitellä ja vauva alkaa itkeä...
Tuossa vain yksi esimerkki, kun ihmiset eivät osaa käyttäytyä...
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tullaan panssarivaunun kokoisten kaksosrattaiden kanssa täyteen ruuhkabussiin ja katsotaan muita matkustajia vaativasti, mikset auta minua saamaan nämä tungettua teidän muiden sekaan. Että voidaan sinun 4 neliömetrin tilavaateen takia olla kaikki mukavasti naama toistemme suussa. Älä valita, äläkä lisäänny, jos ei ole varaa ajaa omalla autolla.
Sitä kun ei voi ennustaa, saatko yhden lapsen vai kaksoset. Kyllä niillä kaksosten äideilläkin on oikeus kulkea busseilla.
Onko se joku henkinen pakko tunkeutua sinne RUUHKABUSSIIN? Normikansalaiset käy töissä ja ruuhka-ajat on noin yleisesti tiedossa. Mammat vois matkustella muina aikoina.
Mammoilla voi olla menoja pankkiin, neuvolaan, lääkäriin, apteekkiin, vaikka vaateostoksille. Eivätkö he saisi suorittaa normaaleja arjen asioita? Siis siksikö vain, että ovat äitejä? Entä kaksosten isät, saavatko he mennä bussilla kauppaan lapset mukana?
Tottakai käytöstavat pitää olla kaikilla, mutta mitä ne mammat on sulle oikeesti tehny, että et siedä niitä julkisissa? Pitäisikö sun itse sitten ehkä mennä omalla autolla?
Aamen!
Nämä palstanerot luulevat, ettei äideillä ole oikeutta normaaliin elämään normaaleine menoineen...
Vierailija kirjoitti:
Usein se vaunuosasto varataan myös matkalaukuille tms. Ne eivät siirry siit minnekään vaikka vaunut yrittäisivät sisään. Jos on isoja matkalaukkuja, jotka eivät mahdu kanssasi penkeille, ota taksi.
Usein vaunuilla matkustavat menevät yhden tai kaksi pysäkinväliä, eivätkö jaksa kävellä. Jos vaunujen kanssa kulkevat joutuisivat ostamaan lipun niin kuin muutkin olisi busseissa enemmän tilaa. Voin ottaa taksin jos maksat taksimatkan, kaikilla ei ole varaa matkustaa taksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein se vaunuosasto varataan myös matkalaukuille tms. Ne eivät siirry siit minnekään vaikka vaunut yrittäisivät sisään. Jos on isoja matkalaukkuja, jotka eivät mahdu kanssasi penkeille, ota taksi.
Usein vaunuilla matkustavat menevät yhden tai kaksi pysäkinväliä, eivätkö jaksa kävellä. Jos vaunujen kanssa kulkevat joutuisivat ostamaan lipun niin kuin muutkin olisi busseissa enemmän tilaa. Voin ottaa taksin jos maksat taksimatkan, kaikilla ei ole varaa matkustaa taksilla.
Jos näet jonkun vaunullisen menevän pysäkin tai pari bussilla, sille voi olla hyväkin syy. Kipeä lapsi - pitää päästä nopeasti lääkäriin tai sieltä takaisin kotiin. Esim ihan pientä vauvaa ei kannata kylmällä pitää kauaa ulkona.
Mä itse muinoin menin bussilla pari pysäkkiä kauppaan vauvan kanssa. Se pari pysäkkiäkin oli varmaan viisi kilsaa. Menin koska en olisi vielä sektion jälkeen uskaltanut lähteä kävelemään sitä matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaunuasiasta en tiedä, mutta itse työskentelen vammaisten avustajana enkä tiedä mitään raivostuttavampaa kuin nuoret terveet ihmiset, jotka linnoittautuvat heti ensimmäiselle penkkiriville, vaikka se on erikseen merkitty erityisryhmille. Ärsyttää todella paljon asiakkaideni puolesta, kun joudumme kahlaamaan liikkuvassa ja heiluvassa bussissa taaemmas. Monet asiakkaani ovat näkö- tai liikuntavammaisia ja heille se parinkin metrin ylimääräinen tallustaminen heiluvalla alustalla on todella hankalaa ja ahdistavaakin.
Ymmärrän tottakai, että bussin ollessa täyteen ahdettu, eturiviinkin joudutaan istumaan kun muualla ei ole tilaa. Kuitenkin bussin takaosan ollessa lähes tyhjä se on vain laiskuutta. Varsinkin, jos kysyn saisimmeko istua siihen ja vastaus on, että ei viitsisi tyhjässä bussissa siirtyä, kun me voimme mennä taaksepäin. Huoh
Huoh! Avustajana edes sun pitäisi ymmärtää että se avuntarve oli se sitten jalkojen kunto, tasapaino tai hengittämisen vaikeus yms. ei aina näy ulospäin. Mun seitsemänkymppinen äiti on siinä kunnossa että ei pysty matkustamaan yksin julkisilla ja siitä huolimatta hänelle on huudettu vaihtamaan paikkaa eturivissä ja kyllä olen auttanut häntä vaihtamaan paikkaa. Fiksumpi väistää!
Eikö eteen saa istua? itselleni tulee takana pahaolo ja istun aina edessä. Jopa siinä missä lukee opaskoira. Jos joku siihen tulee, niin siirryn kyllä, mutta en tiennyt ettei siihen saa istua jos se on tyhjä. Eikö ihmiset osaa puhua toisilleen nätisti jqa pyytää paikkaa. Tyhmää on pitää joitakin paikkoja varmuuden vuoksi tyhjinä. Näin olen lapsellenikin opettanut. Istua saa mihin tahansa, mutta varsinkin inva yms. paikat pitää luovuttaa, jos sisään tulee vanhus tai muuten paikkaa tarvitsevan näköinen. Näin minullekin aikoinaan opetettiin. Ihan hyvin on toiminut tähän asti.
Vaunuasiasta en tiedä, mutta itse työskentelen vammaisten avustajana enkä tiedä mitään raivostuttavampaa kuin nuoret terveet ihmiset, jotka linnoittautuvat heti ensimmäiselle penkkiriville, vaikka se on erikseen merkitty erityisryhmille. Ärsyttää todella paljon asiakkaideni puolesta, kun joudumme kahlaamaan liikkuvassa ja heiluvassa bussissa taaemmas. Monet asiakkaani ovat näkö- tai liikuntavammaisia ja heille se parinkin metrin ylimääräinen tallustaminen heiluvalla alustalla on todella hankalaa ja ahdistavaakin.
Ymmärrän tottakai, että bussin ollessa täyteen ahdettu, eturiviinkin joudutaan istumaan kun muualla ei ole tilaa. Kuitenkin bussin takaosan ollessa lähes tyhjä se on vain laiskuutta. Varsinkin, jos kysyn saisimmeko istua siihen ja vastaus on, että ei viitsisi tyhjässä bussissa siirtyä, kun me voimme mennä taaksepäin. Huoh