Ihmisten käytös julkisissa kulkuvälineissä
Pakko avautua ihmisten junttimaisesta käytöksestä julkisissa(junat, bussit jne.)
Esim. pyörätuoleille ja vauvanvaunuille varatussa tilassa istua möllöttää 10hlön seurue, jolla ei ole pyörätuolia tai vaunuja. Tulen vaunujen kanssa ovesta, jään odottamaan ja katson seuruetta...ei mitään reaktiota...sitten pyydän heitä antamaan tilaa vaunuille; YKSI henkilö nousee vastahakoisesti. Istumme kaikki kuin sillit purkissa vaikka koko muu vaunu on tyhjä.
Kysyn, miksi ette menisi istumaan tuonne, missä on tilaa. Alkavat väitellä ja vauva alkaa itkeä...
Tuossa vain yksi esimerkki, kun ihmiset eivät osaa käyttäytyä...
Kommentit (86)
Toimin henkilökohtaisena avustajana pyörätuolia käyttävälle henkilölle ja käytämme myös paljon bussia. Hän tietää pyörätuolin olevan samanarvoinen lastenvaunujen kanssa, eli tulojärjestyksessä mennään ja jos vaunuja on bussissa jo kahdet, me odotamme seuraavaa bussia, Näin se on aina mennyt koko tämän parin vuoden ajan kun olen häntä auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuttuisin toiseen asiaan. Viimeksi junassa joku neiti suihkutti lakkaa tai jotain sellaista hiuksiin. Pikkuisen yskitti, vaikka ei astmaa tms minulla olekaan. Jollaillakin ei vain ole tilanne tajua eikä käytöstapoja.
Ei tosiaankaan. Viimeksi junassa yksi tyyppi leikkasi kynsiään. Ällötti. Sitten rupesi ällöttämään tosi pahasti, kun hän riisui sukkansa ja rupesi leikkaamaan varpaankysiään. Meinas yrjöt lentää.
Yäk! Kuka leikkaa kynsiään muiden aikana? HYI!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs mummo käski minua siirtämään tavarani pois vieressäni olleelta ikkunapaikalta, jotta hänen mukanaan ollut lapsi olisi päässyt istumaan. Hän valvoi ilmeisesti jotain päiväkotiryhmää, koska lapsia oli kymmenisen. En reagoinut aluksi mitenkään, koska raskas päivä oli edessä. Sitten mummo kysyi: "Kuuletko sinä?" Sitten käänsin katseeni hitaasti ja rauhallisesti mummoon todeten: "Ei"
Tämän jälkeen mummo mutisi vielä jotain, mutta en jaksanut enää kiinnittää siihen sen suurempaa huomiota.Et antanut pienelle lapselle istumapaikkaa ja olet vielä ylpeä itsestäsi?
Noloa.
t. Lapseton, mutta inhimillinen
Onko muka väärin, jos haluaa matkustaa yksin? No ei ole.
On se, jos muualla ei ole enää vapaita istumapaikkoja.
Mitä minulle muka voi sitten tapahtua? Joudun vankilaan vai? Tuskin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs mummo käski minua siirtämään tavarani pois vieressäni olleelta ikkunapaikalta, jotta hänen mukanaan ollut lapsi olisi päässyt istumaan. Hän valvoi ilmeisesti jotain päiväkotiryhmää, koska lapsia oli kymmenisen. En reagoinut aluksi mitenkään, koska raskas päivä oli edessä. Sitten mummo kysyi: "Kuuletko sinä?" Sitten käänsin katseeni hitaasti ja rauhallisesti mummoon todeten: "Ei"
Tämän jälkeen mummo mutisi vielä jotain, mutta en jaksanut enää kiinnittää siihen sen suurempaa huomiota.Toivottavasti maksoit kahdesta paikasta. HSL;n pitäisi tehdä oma lippu näille jotka tarvitsevat oman istumapaikan käsilaukulleen tai repulleen.
Maksan aina vain yhdestä paikasta, vaikka yleensä valtaan myös toisen paikan tavaroillani. Kenelläkään ei kuitenkaan ole oikeutta kajota omaisuuteeni, joten minulle ei voi tapahtua mitään ;)
Joku kerta joku sinua huomattavasti suurempi siirtää roinasi siitä lattialle ja istuu viereesi. Siinä sä sitten mietit, että uskallatko inahtaakaan, kun pitäisi jäädä pois seuraavalla pysäkillä.
Istun kylläkin käytävän puolella, joten problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän jälkeen mummo mutisi vielä jotain, mutta en jaksanut enää kiinnittää siihen sen suurempaa huomiota.Et antanut pienelle lapselle istumapaikkaa ja olet vielä ylpeä itsestäsi?
Noloa.
t. Lapseton, mutta inhimillinen
Onko muka väärin, jos haluaa matkustaa yksin? No ei ole.
Ei ole, mutta KAHDEN istumapaikan vieminen on ala-arvoista ja kertoo taustastasi ja kasvatuksestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuttuisin toiseen asiaan. Viimeksi junassa joku neiti suihkutti lakkaa tai jotain sellaista hiuksiin. Pikkuisen yskitti, vaikka ei astmaa tms minulla olekaan. Jollaillakin ei vain ole tilanne tajua eikä käytöstapoja.
Ei tosiaankaan. Viimeksi junassa yksi tyyppi leikkasi kynsiään. Ällötti. Sitten rupesi ällöttämään tosi pahasti, kun hän riisui sukkansa ja rupesi leikkaamaan varpaankysiään. Meinas yrjöt lentää.
Kuinka paha hienonokka pitää olla, jos kynsien leikkaaminen ällöttää...
Varmaan joku kaupunkilaishienohelma joka ei ole sinun laillasi tottunut siihen, että lanta pursuaa varpaidenväleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän jälkeen mummo mutisi vielä jotain, mutta en jaksanut enää kiinnittää siihen sen suurempaa huomiota.Toivottavasti maksoit kahdesta paikasta. HSL;n pitäisi tehdä oma lippu näille jotka tarvitsevat oman istumapaikan käsilaukulleen tai repulleen.
Maksan aina vain yhdestä paikasta, vaikka yleensä valtaan myös toisen paikan tavaroillani. Kenelläkään ei kuitenkaan ole oikeutta kajota omaisuuteeni, joten minulle ei voi tapahtua mitään ;)
Varovaa siirtämistä ei kielletä missään, äkkiäkös sen kassin nakkaa syliis/sinne bussin ylälokeroon että ite pääsee siihen istumaan, jos ei pyytämällä siirrä.
Katso aikaisempi viestini.
Sitä paitsi olen tehnyt näin jo kolmen vuoden ajan, eikä kukaan ole koskaan koskenut tavaroihini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mä arvaan. Olet romani ja kyseinen käytös kuuluu sukusi kulttuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varovaa siirtämistä ei kielletä missään, äkkiäkös sen kassin nakkaa syliis/sinne bussin ylälokeroon että ite pääsee siihen istumaan, jos ei pyytämällä siirrä.
Katso aikaisempi viestini.
Pahoittelen psyykkisiä ongelmiasi.
Sitä paitsi olen tehnyt näin jo kolmen vuoden ajan, eikä kukaan ole koskaan koskenut tavaroihini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin arvattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No johan oli aikakin että tässä(kin) keskustelussa edetään rasistisiin letkautuksiin!
Voisin mennä julkisilla töihin, pääsisin yhdellä bussilla ja matka-aika 10 minuuttia. Ajan kuitenkin mieluummin yksin omalla autollani, maailma ei pelastu mutta itse säästyn kanssamatkustajien kohtaamiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ärsyttää kun nousen bussiin ja vammaispaikalla istuu aina nuoria tai keski-ikäisiä, jotka eivät ole vammaisia saati raskaana, ja usein ovat vallanneet koko loosin kasseineen ja nyssyköineen ja mököttävät siinä naama älypuhelimessa tai tabletissa. Jos joudun vammaisena pyytämään tilaa paikkaan, joudun seisomaan kasseineni kauan käytävällä, kun odottelen että torvelikot kuulevat ja reagoivat pyyntööni -- siinä sitten kukaan bussiin tuleva ei pääse ohi ja odottelemme kaikki, että tyyppi saa pärstänsä irti älyvälineestään, tajuaa missä on ja saa ne pussukkansa siirrettyä.
Tietenkin nämä immeiset nousevatkin sitten ihan parin pysäkin päästä, jolloin joudun taas vähän ajan kuluttua nousemaan seisomaan uudestaan kassieni kanssa. Hehän ei voi mitenkään kysyä heti alussa, että menenkö kauas ja antaa suoraan sitä ikkunapaikkaa.
Invapaikalla istuvat poikkeuksetta nuoret tai lapset.
Suosittelen, että pyydät ikkunapaikan, jos menet esimerkiksi päätepysäkille. Muut eivät osaa arvata, millä penkillä haluat istua.
Ei, ei, ei. Kyllä se kaiken järjen mukaan menee niin, että jos SINÄ venytät sääntöjä ja menet väärälle paikalle, varaat käyttöösi enemmänkin kuin yhden istuinpenkin, tai aiheutat muuten häiriötä, niin SINUN velvollisuutesi on ottaa vastuu omasta käytöksestäsi ja huomioida niiden ihmisten tarpeet, joita kohtaan SINÄ rikot toiminnallasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tullaan panssarivaunun kokoisten kaksosrattaiden kanssa täyteen ruuhkabussiin ja katsotaan muita matkustajia vaativasti, mikset auta minua saamaan nämä tungettua teidän muiden sekaan. Että voidaan sinun 4 neliömetrin tilavaateen takia olla kaikki mukavasti naama toistemme suussa. Älä valita, äläkä lisäänny, jos ei ole varaa ajaa omalla autolla.
Sitä kun ei voi ennustaa, saatko yhden lapsen vai kaksoset. Kyllä niillä kaksosten äideilläkin on oikeus kulkea busseilla.
Onko se joku henkinen pakko tunkeutua sinne RUUHKABUSSIIN? Normikansalaiset käy töissä ja ruuhka-ajat on noin yleisesti tiedossa. Mammat vois matkustella muina aikoina.
Mammoilla voi olla menoja pankkiin, neuvolaan, lääkäriin, apteekkiin, vaikka vaateostoksille. Eivätkö he saisi suorittaa normaaleja arjen asioita? Siis siksikö vain, että ovat äitejä? Entä kaksosten isät, saavatko he mennä bussilla kauppaan lapset mukana?
Tottakai käytöstavat pitää olla kaikilla, mutta mitä ne mammat on sulle oikeesti tehny, että et siedä niitä julkisissa? Pitäisikö sun itse sitten ehkä mennä omalla autolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tullaan panssarivaunun kokoisten kaksosrattaiden kanssa täyteen ruuhkabussiin ja katsotaan muita matkustajia vaativasti, mikset auta minua saamaan nämä tungettua teidän muiden sekaan. Että voidaan sinun 4 neliömetrin tilavaateen takia olla kaikki mukavasti naama toistemme suussa. Älä valita, äläkä lisäänny, jos ei ole varaa ajaa omalla autolla.
Sitä kun ei voi ennustaa, saatko yhden lapsen vai kaksoset. Kyllä niillä kaksosten äideilläkin on oikeus kulkea busseilla.
Onko se joku henkinen pakko tunkeutua sinne RUUHKABUSSIIN? Normikansalaiset käy töissä ja ruuhka-ajat on noin yleisesti tiedossa. Mammat vois matkustella muina aikoina.
Mammoilla voi olla menoja pankkiin, neuvolaan, lääkäriin, apteekkiin, vaikka vaateostoksille. Eivätkö he saisi suorittaa normaaleja arjen asioita? Siis siksikö vain, että ovat äitejä? Entä kaksosten isät, saavatko he mennä bussilla kauppaan lapset mukana?
Tottakai käytöstavat pitää olla kaikilla, mutta mitä ne mammat on sulle oikeesti tehny, että et siedä niitä julkisissa? Pitäisikö sun itse sitten ehkä mennä omalla autolla?
Äideilläkin voi olla sovittuja menoja. Eli ei voi päättää liikkuvansa vain ei ruuhka-aikana. Neuvolaa tai muuta. Minulle kettuiltiin kerran bussissa rattaista ja sattui olemaan huono päivä (olin menossa isyystestiin exän sitä vaatiessa). Ei ainakaan piristänyt päivää ja en voinut valita liikkumiseen muuta ajankohtaa tai kulkuvälinettä.
Kylla se levea tila tulee olla varattuna vaunuille ja pyoratuoleille tai suurille matkatavaroille. Kylla sen tyhmempikin tajuaa... tai jos ei niin on kylla tosi tyhma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörätuolissa kuljetettu mies yritti päästä bussiin, mutta kolmet rattaat estivät hänen aikeensa.
Ensimmäisten rattaiden omistaja: "Olemme jo nyt myöhässä terveystarkastuksesta. Meidän pitää saada jäädä"
Ok. Ymmärrettävää ja kuulosti aidolta.
Toisten rattaiden omistaja: "Meidänkin pitää saada jäädä"
Kopio sumeilematta aikaisemman vastauksen lopun, koska ei keksinyt mitään muuta. Ei näin.
Kolmas nainen ei sanonut mitään, vaan lusmuili, vaikka tilanne oli päällä. Huoh...
Mitä tästä voidaan päätellä? Eivät rattaiden kanssa kulkevat äiditkään kunnioita muita, vaikka tilanne sitä edellyttäisikin. Tällaiset tilanteet ovat toki melko harvinaisia, koska normaalisti rattaita työntävä äiti on se, jota oppikirjan mukaan pitäisi "kunnioittaa" julkisissa kulkuvälineissä.Ja kuljettaja oli täysin kädetön? Pyörätuolimatkustaja oli ehdottomasti ensisijaisesti oikeutettu pääsemään bussiin. Joku äideistä vain laittaa rattaansa kasaan tai jää odottamaan seuraavaa bussia. Ryhtiä niille kuskeille mammojen lisäksi.
Eihän se noin mene. Ei kuski voi ketään normaalisti käyttäytyvää jättää kesken matkan pois. Ei edes koirallista allergien tieltä. Tiedän, koska olen se tosi allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Tämän jälkeen mummo mutisi vielä jotain, mutta en jaksanut enää kiinnittää siihen sen suurempaa huomiota.
Minä olisin heittänyt tavarasi lattialle. Vai Ostitko kenties niille oman lipun? Nykyihmisillä ei ole tapoja.
Joku kerta joku sinua huomattavasti suurempi siirtää roinasi siitä lattialle ja istuu viereesi. Siinä sä sitten mietit, että uskallatko inahtaakaan, kun pitäisi jäädä pois seuraavalla pysäkillä.