Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähähiilihydraattinen ruokavalio on palstan uusi kielletty puheenaine

Vierailija
24.07.2016 |

Nainen kysyi neuvoa laihtumiseen, kehotin jättämään runsaat hiilarit ja sokerit pois ja sanoin että rasvaa ei tarvitse pelätä. Viestini poistettiin.

Täällä ollaan menty ihan sekaisin. Mitä kiellettyä kommentissani oli että se piti poistaa?

Kommentit (176)

Vierailija
41/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en muutenkaan enää ymmärrä vhh-dieetin suosiota. Itse en ole oikein sillä onnistunut laihduttamaan kun liharuuat esim pihvit eivät oikein maistu minulle viikoittain. Niistä tulee kyllä jotenkin tukala olo mutta ei varsinaisesti yhtään sen kylläisempi kuin esin subin patongista. Oikeastaan minua patonki täyttää jopa enemmän.

Eniten ärsyttää se että annetaan ymmärtää että olisi mahdotonta syödä liikaa tällä dieetillä mutta kyllä minulla millä tahansa ruokavaliolla yleensä on vaatinut että syön max 1000-1200 kcal jos meinaan laihtua.

Et varmastikaan ole laihtunut vhh:lla, koska et näköjään edes tiedä, että se ei ole pihvin syömistä.

Vierailija
42/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma vhh-dieettini on juuri rasva-kasvispainotteinen, en syö lihaa isoja määriä. Oliiviöljypohjaista salaatinkastiketta menee eniten.

Ap

Millaisia tuloksia olet saanut ja missä ajassa jos uteliaisuuttani saan kysyä? :)

Aloitin tammikuussa jolloin painoin 87 kg ja nyt painan 65 kg

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma vhh-dieettini on juuri rasva-kasvispainotteinen, en syö lihaa isoja määriä. Oliiviöljypohjaista salaatinkastiketta menee eniten.

Ap

Millaisia tuloksia olet saanut ja missä ajassa jos uteliaisuuttani saan kysyä? :)

Ap

Oletko herkutellut hiilareilla kertaakaan?

Vierailija
44/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Miksi pidät hiilareita herkkuna?

Vierailija
45/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen Karppaus sellaisenaan on tuskin monenkaan käyttämä painon kurissa pitävä ruokavalio. Tarkoitan tässä mm sitä pihvi-kerma vouhotusta. En muista milloin olisin itse syönyt pihviä. Suosin kyllä broileria tai kalkkunaa, voita, öljyjä (avokado, oliivi ja kookos) pun.maitoa 

En osta nykyisin ns kevyttuotteita.

Valio on tuottanut juustoja joissa on entiseen verrattuna reilusti vähemmän suolaa. Hieno veto Valiolta. Ikäväkseni suolaa on vähennetty vain kevytjuustoista.

Suosin kyllä Karppauksen eli vhh ruokavalion ruokia.

Ei ole aina ruokavalion syy, että painoa kertyy.  Moni juo muutakin kuin vettä. Alkoholi ja sokerijuomat tuovat helposti lisäkiloja. 

Vierailija 18

Alkuperäinen karppaus ei ole mitään pihvi-kermasekoitusta. Se on ihan jotain muuta. Iltapäivälehdillä on niin suuri vaikutus, että ihmiset sekoaa jo todellisuudesta.

Niinpä. Huomasin asian lähes heti, kun ehdin lähettää viestini. Se pihvi-kerma-juttu oli alunperin Atkinsin dieetti. Olin silloin niin nuori, että kyseinen dieetti kuulosti lähes kuvottavalta. Onneksi en ollut edes dieetin tarpeessa.

Mutta eikös ollut kiva, kun pääsit oikaisemaan vakavan virheen. 

Vierailija
46/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen Karppaus sellaisenaan on tuskin monenkaan käyttämä painon kurissa pitävä ruokavalio. Tarkoitan tässä mm sitä pihvi-kerma vouhotusta. En muista milloin olisin itse syönyt pihviä. Suosin kyllä broileria tai kalkkunaa, voita, öljyjä (avokado, oliivi ja kookos) pun.maitoa 

En osta nykyisin ns kevyttuotteita.

Valio on tuottanut juustoja joissa on entiseen verrattuna reilusti vähemmän suolaa. Hieno veto Valiolta. Ikäväkseni suolaa on vähennetty vain kevytjuustoista.

Suosin kyllä Karppauksen eli vhh ruokavalion ruokia.

Ei ole aina ruokavalion syy, että painoa kertyy.  Moni juo muutakin kuin vettä. Alkoholi ja sokerijuomat tuovat helposti lisäkiloja. 

Vierailija 18

Alkuperäinen karppaus ei ole mitään pihvi-kermasekoitusta. Se on ihan jotain muuta. Iltapäivälehdillä on niin suuri vaikutus, että ihmiset sekoaa jo todellisuudesta.

Niinpä. Huomasin asian lähes heti, kun ehdin lähettää viestini. Se pihvi-kerma-juttu oli alunperin Atkinsin dieetti. Olin silloin niin nuori, että kyseinen dieetti kuulosti lähes kuvottavalta. Onneksi en ollut edes dieetin tarpeessa.

Mutta eikös ollut kiva, kun pääsit oikaisemaan vakavan virheen. 

No, itse asiassa pihvi-kerma-juttu ei ole edes Atkinsin dieettiä.

Vierailija
47/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Aina joskus, ehkä noin 2-3 kertaa kuussa.

Ap

Vierailija
48/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooh, ap! Loistavia tuloksia! Haluukko tarkentaa millainen ruokavalio on (esim millaisia aterioita, aamupaloja, iltapaloja syöt?)

Entä harrastatko jotain liikuntaa kovasti? Mulla tuli raskaudesta +30kg ja ylipainoa oli ennestään jo, joten yht tuo 30kg pitäis saada pois! -5kg saanu tammikuusta lähtien kun olen huonolla menestyksellä yrittänyt kaikenlaista sina lyhyen aikaa kerallaan... Ja kun en voi liikkua kovinkaan aktiivisesti, SI-nivel järjettömän kipeä ja jalat pettää alta... Sitkeesti köyn silti kävelylenkeillä vauvan kans..

Vähähiilihydraattisesta saattais olla apua sitten??

-Ehta emäntä

Vierailija
49/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ooh, ap! Loistavia tuloksia! Haluukko tarkentaa millainen ruokavalio on (esim millaisia aterioita, aamupaloja, iltapaloja syöt?)

Entä harrastatko jotain liikuntaa kovasti? Mulla tuli raskaudesta +30kg ja ylipainoa oli ennestään jo, joten yht tuo 30kg pitäis saada pois! -5kg saanu tammikuusta lähtien kun olen huonolla menestyksellä yrittänyt kaikenlaista sina lyhyen aikaa kerallaan... Ja kun en voi liikkua kovinkaan aktiivisesti, SI-nivel järjettömän kipeä ja jalat pettää alta... Sitkeesti köyn silti kävelylenkeillä vauvan kans..

-Ehta emäntä

Syön kolme ateriaa päivässä, ei välipaloja eikä jälkiruokia. Aamupala on yleensä munakas, lounaalla syön salaattia, salaatinkastiketta ja jotain proteiinia, illallinen on yleensä kypsennettyjä kasviksia tai salaattia ja joku proteiinilähde. Maitotaloustuotteita käytän vähän, koska paino alkoi jumittamaan niitä käyttämällä.

Liikuntaa harrastan vain kävelemällä, noin tunnin lenkki melkein päivittäin.

Ap

Vierailija
50/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Ehta emäntä

Vhh:sta on apua. Varsinkin kun ei pysty liikkumaan kunnolla. Koska hiilareita syödään vähän, niiden kuluttamiseen ei tarvitse liikuntaa. Toki liikkua kannattaa sen minkä pystyy ja miten pystyy. Vhh:lla ruokamäärät pysyy kohtuullisina ja ylensyönti on jopa mahdotonta.

Vierailija
51/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
52/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaihtanut oivariinin voihin.

Voin paremmin.

En jättänyt leipiäkään kokonaan pois enkä sokeria mutta rypsiöljyä pyrin välttelemään. Voin paremmin ilman rypsiöljyä.

Vierailija
53/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, sain lapset nukkuun ja heti alan lukeen enemmän tuosta vhhsta! :) Iso kiitos, en mä ymmärrä miks tää on multa jääny?! Jospa sais uutta buustia nyt loppuvuodeksi :)

-Ehta emäntä

Vierailija
54/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, sain lapset nukkuun ja heti alan lukeen enemmän tuosta vhhsta! :) Iso kiitos, en mä ymmärrä miks tää on multa jääny?! Jospa sais uutta buustia nyt loppuvuodeksi :)

-Ehta emäntä

Joo, hanki tietoa useammasta lähteestä ennen kuin aloitat. Tää on helppoa kuin heinänteko, mutta vain kun tietää mitä tekee ja miksi. Ja muista kuunnella kehoasi eikä pelkästään "sääntöjä" Aika paljon joutuu säätelemään syömisiä ihan oman kropan mukaan, mutta se palkitsee hyvällä ololla.

55/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on muuttunut uskonnoksi, eikä uskontoja saa loukata.

:)

Niinpä. Aika kovia kiistoja näemmä voi aiheuttaa.

Jos joku haluaa laihtua niin syö vähemmän kuin kuluttaa. Erotuksen luominen voi tapahtua monella tavalla ja kannattaa valita se itselle sopiva.

Sinänsä ei ole merkitystä vetääkö perunaa vai pekonia, jos kuluttaa enemmän kuin syö.

Olet niin väärässä kuin olla ja voi. Tiesitkö, että jotkut ruoat aiheuttavat metabolian hidastumista? Jotkut ruoat muuttavat suolen bakteeriflooran koostumusta? Jotkut ruoat jopa kiihdyttävät metaboliaa, toiset ruoat eivät koskaan varastoidu ravinnoksi, vaan ne kulutetaan "saman tien"? Ravinto ei ole niin yksioikoinen. 

Ja sitä paitsi, on paljonkin todisteita liharuokien epäterveellisyydestä. Perunassakaan ei ole kovin paljon ravinteita.

Vierailija
56/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku haluaa laihtua niin syö vähemmän kuin kuluttaa. Erotuksen luominen voi tapahtua monella tavalla ja kannattaa valita se itselle sopiva.

Sinänsä ei ole merkitystä vetääkö perunaa vai pekonia, jos kuluttaa enemmän kuin syö.

Olet niin väärässä kuin olla ja voi. Tiesitkö, että jotkut ruoat aiheuttavat metabolian hidastumista? Jotkut ruoat muuttavat suolen bakteeriflooran koostumusta? Jotkut ruoat jopa kiihdyttävät metaboliaa, toiset ruoat eivät koskaan varastoidu ravinnoksi, vaan ne kulutetaan "saman tien"? Ravinto ei ole niin yksioikoinen. 

Ja sitä paitsi, on paljonkin todisteita liharuokien epäterveellisyydestä. Perunassakaan ei ole kovin paljon ravinteita.

Näytäpä yksikin todiste lihan epäterveellisyydestä.

Tosin en ymmärrä, miksi juuri vhh-ketjuun laitoit liha-jutun. Eikö muut sitten muka syö lihaa??

57/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosin en ymmärrä, miksi juuri vhh-ketjuun laitoit liha-jutun. Eikö muut sitten muka syö lihaa??

http://www.cancer.org/cancer/news/world-health-organization-says-proces…

Siinäpä vaikka yksi. Muitakin on, läjäpäin. 

Laitoin vhh-ketjuun lihan epäterveellisyydestä, koska pienestä määrästä ei ole osoitettu haittaa, suuresta sen sijaan on. Sillä on todellinen ero syökö pekonia vai perunaa. 

Vhh on muutenkin täysin tutkimusten vastaista. Täysjyvät ja kasvisperäinen ruoka on terveellistä ja tarpeellista. Proteiinin saanti on turvattava, siitä olen samaa mieltä. Mutta sen voi saada terveellisesti. Miksi lähteä sooloilemaan terveydellään? Maitotuotteet ovat vaarallisia, lihat ovat (muuta kuin pienissä määrin) vaarallisia, niin miksi ihmeessä syödä maitorahkaa, lihaa ja voita, kun voi syödä terveellisesti? Oliiviöljy, avokadot, pähkinät, täysjyvät, palkokasvit jne. Terveellistä ruokaa on maailma pullollaan ja te valitsette syödä sitä epäterveellisintä tavaraa, mitä saatavilla on?

Vierailija
58/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ehta emäntä

Joo, hanki tietoa useammasta lähteestä ennen kuin aloitat. Tää on helppoa kuin heinänteko, mutta vain kun tietää mitä tekee ja miksi. Ja muista kuunnella kehoasi eikä pelkästään "sääntöjä" Aika paljon joutuu säätelemään syömisiä ihan oman kropan mukaan, mutta se palkitsee hyvällä ololla.

Totta, vhh toimii eri ihmisillä eri tavoilla. Äitini ei voi syödä munakkaita, koska jostain syystä niiden syönti esti painon tiputuksen, minä taas voin syödä huoletta munakkaita. Äiti taas pystyy syömään juustoja ja jogurttia ja siltin laihtuu, minulla taas vähänkin isompi maitotaloustuotteiden syönti johtaa siihen että paino ei putoa.

Ap

Vierailija
59/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin vhh-ketjuun lihan epäterveellisyydestä, koska pienestä määrästä ei ole osoitettu haittaa, suuresta sen sijaan on. Sillä on todellinen ero syökö pekonia vai perunaa. 

Vhh on muutenkin täysin tutkimusten vastaista. Täysjyvät ja kasvisperäinen ruoka on terveellistä ja tarpeellista. Proteiinin saanti on turvattava, siitä olen samaa mieltä. Mutta sen voi saada terveellisesti. Miksi lähteä sooloilemaan terveydellään? Maitotuotteet ovat vaarallisia, lihat ovat (muuta kuin pienissä määrin) vaarallisia, niin miksi ihmeessä syödä maitorahkaa, lihaa ja voita, kun voi syödä terveellisesti? Oliiviöljy, avokadot, pähkinät, täysjyvät, palkokasvit jne. Terveellistä ruokaa on maailma pullollaan ja te valitsette syödä sitä epäterveellisintä tavaraa, mitä saatavilla on?

Tuo lihan syöpäriski koskee prosessoitua lihaa, kuten makkaraa, leikkeleitä jne, ei tavallista lihaa.

Ap

60/176 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo lihan syöpäriski koskee prosessoitua lihaa, kuten makkaraa, leikkeleitä jne, ei tavallista lihaa.

Ap

Pekoni on juurikin prosessoitua lihaa. Lisäksi WHO mainitsee, että punainen liha todennäköisesti aiheuttaa syöpää. Voin kertoa, että noita suosituksia ei WHO:ssa ihan hevillä tehdä, eli näyttö on olemassa. 

Lisäksi maitotuotteet ovat vaarallisia niiden aiheuttaessa hormoniperäisiä syöpiä, diabetestä ja osteoporoosia. http://www.pcrm.org/health/health-topics/milk-and-prostate-cancer-the-e…

Siksi minusta on mielenkiintoista, että joku valitsee syödä todella riskiruokaa terveyden suhteen? Ylipaino on pahasta terveydelle, toki. En näe valkoisen jauhon tai valkoisen pastan käyttämistä muuta kuin typeränä, koska terveellisiä vaihtoehtoja on. Mutta vhh on tutkitusti vielä vaarallisempaa. Miksi siis seurata sitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän