Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vain osan lapset kutsutaan häihin?

Vierailija
24.07.2016 |

Kutsuttavilla monella on lapsia, joten kaikkien kutsuminen ei mitenkään onnistu, mutta tarkoituksena olisi kutsua sisarusten lapset ja kenties muutaman läheisen ihmisen lapset. Mahtavatkohan vieraat vetää herneen nenäänsä, jos jonkun ei-sukulaisen lapsi on kutsuttu, mutta hänen ei? Nämä muutamat lapset ovat siis vanhempiensa kautta meillekin läheisiä, vaikkeivat sukua olekaan ja mieluusti ottaisimme heidät juhliin. Sitten on niitä kavereiden lapsia, joita emme niin tunne ja jotka ovat juuri pahimmassa uhmaiässä... Mutta miten tämä pitäisi selittää kutsutuille niin, ettei kukaan loukkaannu?

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim miehellä 5v lapsi, naisella 5ja 7v lapset, miehen veli menee naimisiin mutta kutsuu uusperheestä miehen, miehen lapsen ja naisen, mutta naisen lapsia ei kutsuta juhliin "tilanpuutteen vuoksi". Onko ihan ok?

Jos uusperhekuvio on suht tuore, niin on ok. Jos mies on ollut naisen lapsille ainoa isähahmo jo vuosia ja lapset kokevat olevansa sisaruksia, niin ei ole kovin kiva jako.

Vierailija
82/95 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miehen lapsi kutsutaan mutta mun ei, jättäisin kyl bileeet väliin. Aika tökeröä alkaa jaotteleen kuka lapsista on tärkeä perheessä.

Minä taas ymmärrän hyvin, että oma veljenpoika/-tyttö halutaan kutsua, mutta ei veljen uuden naisystävän lapsia, jotka on häthätää pari kertaa tavattu. Eri asia, jos on tunnettu jo vuosia (mikä harvoin pitää paikkansa, jos uusperheen nuorimmat ovat vasta 5-vuotiaita).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän häät, teidän valinta. Eikä tarvitse selitellä :) jos kuitenkin haluatte niin olkaa rehellisiä: kutsuimme häihin meille läheiset ihmiset.

En ota muutoin kantaa, muuta kuin että tekee aina mieli oksentaa näille: SINUN PÄIVÄ / TEIDÄN HÄÄT, SINÄ / TE SAATTE TEHDÄ JUST NIINKU HALUATTE, MUUT PITÄKÖÖT PÄÄNSÄ KIINNI! -hokemille. Jos asenne on se, että oma napa on juhlien tärkeysjärjestyksessä nro 1, niin miksei vietä niitä häitä sen oman napansa kanssa? Aina kun olen juhlinut vaikkapa synttäreitäni, olen järjestänyt juhlat ystäviäni varten, en itseäni.

Vierailija
84/95 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim miehellä 5v lapsi, naisella 5ja 7v lapset, miehen veli menee naimisiin mutta kutsuu uusperheestä miehen, miehen lapsen ja naisen, mutta naisen lapsia ei kutsuta juhliin "tilanpuutteen vuoksi". Onko ihan ok?

Kutsuja päättää ketä kutsuu ja kutsutut päättää osallistuvatko. Jos meille olisi tullut yllä oleva kutsu niin nainen olisi jäänyt niiden kutsumattomien lasten kanssa pois ja mies olisi osallistunut biopoikansa kanssa kahdestaan.

Vierailija
85/95 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa miettinyt, halutaan kyllä kutsua omat serkut joista osa on alle kymmenvuotiaita ja osa vähän vanhempia, toisaalta parilla läheisimmällä kaverilla on sylivauvoja jotka eivät vie tilaa ja ovat tervetulleita. Lapsia suvuissa on kuitenkin paljon, esimerkiksi pikkuserkkuja, joiden vanhemmat haluaisimme kutsua mutta lapsista tuleekin jo monta päätä lisää. Oma lukunsa on myös serkkujen lapset; ei olla ikinä nähty eikä oikeastaan haluttaisi kutsua näitä etäisempiä serkkujakaan. Vaikealta tuntuu, voiko serkkuja asettaa eri asemaan ja toisaalta voiko jotkut kutsua perheittäin ja osasta vain aikuiset.

Vierailija
86/95 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on tökeröä kutsua vain osa perheestä, ellei näin luonnollisesti tapahdu (juurikin vaikka harrastus- tai työkavereiden osalta, jolloin kyseessä on vain "aikuisten kaverit" eikä lapsia ole edes tavattu).

Mutta jos on kyse sukulaisista tai tuttavista, joiden kanssa vietetään perheinä aikaa niin kyllä mun mielestä perhe on ns. paketti, joka on kokonaisuudessaan kutsuttava.

Miten oikeasti pystyt arvottamaan, että kenen lapsi on tärkeämpi kuin toisen - mikäli ihmissuhde (lapsuudenkaveruus, sukulaisuus) on ns. samanarvoinen. Helposti saattaa aiheutua pahaa mieltä, kun huomaa jonkun toisen lapsen olevan häihin tervetullut, mutta oma ei.

Minä pitäisin joko lapsettomat häät tai sitten kaikkien perheiden lapset kutsutaan myös (etenkin jos kyse alle teini-ikäisistä). Lapsille voi järjestää oman leikkitilan ja ne viihdyttävät toisiaan, ei ole mun mielestä iso vaiva.

Jos ei haluta kutsua niitä golfkavereiden kahta muksua, joita ei ole ikinä tavannut, niin voi miettiä onko ne vanhemmatkaan nyt niin läheisiä, että ne olisi kutsuttava häihin.

Vierailija
87/95 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaikeaa nykyään tuo naimisiin meno. Joka päivä joku on utelemassa milloin mitäkin, tämä on ainakin sadas ketju tästä lapsiasiasta.

Inhottaa ajatellakin miten ikäviä ihmisiä moiset morsiusparit ovat.

Mutta porvoon häistähän näissä aina on kysymys, on niin mukava jankata.

*syvä huokaus*

Vierailija
88/95 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän häät, teidän valinta. Eikä tarvitse selitellä :) jos kuitenkin haluatte niin olkaa rehellisiä: kutsuimme häihin meille läheiset ihmiset.

En ota muutoin kantaa, muuta kuin että tekee aina mieli oksentaa näille: SINUN PÄIVÄ / TEIDÄN HÄÄT, SINÄ / TE SAATTE TEHDÄ JUST NIINKU HALUATTE, MUUT PITÄKÖÖT PÄÄNSÄ KIINNI! -hokemille. Jos asenne on se, että oma napa on juhlien tärkeysjärjestyksessä nro 1, niin miksei vietä niitä häitä sen oman napansa kanssa? Aina kun olen juhlinut vaikkapa synttäreitäni, olen järjestänyt juhlat ystäviäni varten, en itseäni.

Monilla hääpareilla on KERRAN elämässä oma hääjuhla, jonne he ovat kutsuneet ihmisiä juhlistamaan heidän naimisiinmenoa, toki useimmat kai toivovat että vieraat viihtyvät, mutta kyllä hääjuhlasta on tarkoitus tehdä hääparin näköinen. Ja vieraita kutsutaan juuri hääparin toiveiden, rahatilanteen, juhlapaikan koon jne. mukaan. Useimmat parit tekevät myös järkeviä jakoja kutsuvieraslistaan, mutta aina osa pahoittaa mielensä viimeistään juhlissa, kun ruoka ei ole mieleistä, ohjelma tylsää jne. ;)

Vierailija
89/95 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, tämä onkin poikinut pitkän ketjun.

Emme ole hirveitä lapsirakkaita, mutta tämä ystäväni lapsi, johon aloituksessa viittasin, kuuluu niihin harvoihin lapsiin, joista oikeasti pidämme. Näen häntä useammin kuin sisareni lapsia (jotka siis kutsumme myös). Kummilapsia ei ole kummallakaan. Muiden tuttujeni lapsia en näe kuin silloin tällöin vilaukselta. Kutsumatta jäisi todennäköisesti myös mm. serkkuni lapsi, jota näen noin kerran vuodessa...

Häät ovat pienet, alle 50 henkeä. Tarkoituksena olisi siis lähettää kutsut juuri noin, eli joko "Pirjo ja Matti Meikäläinen" tai sitten tuossa"perheineen" -muodossa. Enpä vain ole täysin varma moniko tajuaa, ettei kutsu koske lapsia, jos on aina tottunut olemaan koko perheenä häissä. Enkä ollut aikaisemmin ajatellut sitäkään, että sylivauvan voisi olettaa vain "tulevan äidin mukana".

Ap

Vierailija
90/95 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tai. Todella törkeää alkaa jaottelemaan kuka lapsi on tarpeeksi arvokas arvon häihinne

Vierailija
91/95 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsumatta muutama vähemmän tärkeä tyyppi ja tehkää tila niille lapsille. Älkää olko töykeitä. Jotkut jopa haluavat olla lastensa kanssa. Törkeää jopa alkaa arpomaan ketä yhdestä perheestä kutsut! Mieti omalle kohdalle

Vierailija
92/95 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko tai. Todella törkeää alkaa jaottelemaan kuka lapsi on tarpeeksi arvokas arvon häihinne

Tehdäänhän samaa jaottelua muidenkin vieraiden kohdalla, miksi lapset olisivat poikkeus? Minä esim. olen todella läheinen muutaman työkaverini kanssa, koska vietämme yhdessä 40 tuntia viikosta ja silloin tällöin myös vapaa-ajalla. En kuitenkaan ole heidän lapsiinsa tutustunut; osan olen nähnyt vilaukselta ja osaa en ole tavannut ollenkaan. Siltikö minun pitäisi kutsua heidän lapsensakin häihimme, vaikka tiedän heidät vain nimeltä ja he eivät tiedä muista minusta välttämättä sitäkään, eivätkä tunne miestänikään? Itseasiassa ajattelin, ettemme kutsu edes työkavereiden puolisoita. 

Vierailija
93/95 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin häihin tulee vain minun sisarusteni lapset (joita on kaksi), muita lapsia ei kutsuta. Jos on jollekin ongelma niin olkoon. Nuo kaksi kuuluvat perheeseen, joten tietty saavat tulla paikalle.

Vierailija
94/95 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun rajaus on selkeä (vain sisarusten lapset, vain kummilapset tms) asiassa ei ole mitään ongelmaa ja kaikkien pitäisi se ymmärtää. 

Siinä kohtaa kun lähdetään jotain ihmisryhmää asettelemaan järjestykseen sen mukaan kuka on läheisempi kuin toinen ja jaetaan kutsut sen mukaan mennään tökeryyden puolelle. Se on sitten selvä merkki esim kavereille että kaverina olet kakkosluokkaa koska lapsiasi ei kutsuttu. Itse siinä kohtaa ihmettelisin miksi ylipäätään itsekään sain kutsun jos minua ei kuitenkaan koeta niin läheiseksi. 

Vierailija
95/95 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli aikoinaan kutsu serkun häihin, kutsun liitteenä oli A4 täynnä hääjuhlaan liittyviä ohjeistuksia. Häät olivat lapsettomat, lukuunottamatta hääparin sisarusten lapsia.

Ei lähdetty 500 km päähän.

Juhlien pitäisi olla myös vieraille mahdollisimman helpot ja rennot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan