Työssäkäyvän yksinhuoltajat tukiviidakko
Olen töissä, tulot bruttona n. 2300e/kk. Asun yksin ja mietin äitiyttä. Yritin googlettaa, että mitä kaikkia tukia saan, jos jään yksinhuoltajaksi ja olisin kotona 3v, mutta en ymmärtänyt. Mistä kaikista tuista tuloni tällaisessa tilanteessa koostuu? Luin, että jotkut tuet päättyvät kun lapsi on 9kk. Onko ainoa mahdollisuus yh:lle mennä silloin töihin ja laittaa lapsi hoitoon? Eli passittaako Kela/työkkäri/sossu tuolloin takaisin töihin vai saako asumistukea kunnes lapsi on 3v vai ei? En ole koskaan hakenut asumistukea tai muutakaan, joten olen epätietoinen. Kiitos.
Kommentit (22)
Saat ansiosidonnaista päivärahaa tämän 9kk.
Jos haluat jatkaa lapsen kotihoitoa saat kotihoidon tuen. Yksinhuoltajana sinänsä et saa muita suoraan siihen liittyviä etuuksia kuin korotetun lapsilisän.
Ehkä sinun kannattaa mennä paikkakuntasi sosiaalitoimistoon. Varaa aika katuosoitteen mukaiselta sosiaaliohjaajalta.
Esim asumistuesta ei voi sanoa mitään tietämättä asumisolosuhteita, vuokraa jne.
Pienipalkkainen voi ihan hyvin olla kolmevuotta kotona lapsen kanssa, ei näy eroa käytettävissä olevissa rahoissa. Tärkeintä on ettei ole pikavippikierteessä ja ylivelkaantunut niin hyvin pärjää.
Asumistuessa katsotaan perheen tulot ja siihen voi olla oikeus, vaikka kävisikin töissä. Voit myös saada hoitorahaa ja hoitolisää. Joissain kunnissa maksetaan näiden päälle kuntalisää.
Vierailija kirjoitti:
Että mitä? Milloin ihminen, jolla on työpaikka, saa ansiosidonnaista päivärahaa? Minäkin haluan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että mitä? Milloin ihminen, jolla on työpaikka, saa ansiosidonnaista päivärahaa? Minäkin haluan!
Tee vauva!
Ensimmäiset 3kk äitiysraha, asumistuki, lapsilisä sekä elarit (jos ei isältä niin kelasta). Sitten äitiysraha korvautuu vanhemapainpäivärahalla kunnes lapsi on 9kk. Sen jälkeen se vaihtuu kotihoidontueksi (hoitoraha+hoitolisä). Koko ajan saat myös nuo asumistuki, lapsikisä ja elatusmaksu. Itse saan elatustuen sijaan perhe-eläkettä koska lasten isä on kuollut.
Äitiysraha ja vpraha määräytyvät tulojesi mukaan, kotihoidontuelle ja asumistuelle löytyy Kelan sivuilta laskurit joiden avulla voit laskea paljon saisit. Ensin lasket kht ja sitten sen perusteella asumistuen. Aika kovat tulot pitää yksinhuoltajana olla ettei saisi esimerkiksi asumistukea.
Olen työssäkäyvä yh, enkä kärsi tukiviidakosta. Saan 50€/lapsi lapsilisän yh-korotusta, elatusmaksuja en saa, koska lapset ovat paljon myös isällään. Maksan täydet päivähoitomaksut, koska olen hyvätuloinen.
Onko järkevää hankkia lapsi, mikäli ei ole itsellä varaa? Eikö meillä ole jo ihan tarpeeksi sossuäitejä elätettävänä ja toisaalta maailma on täynnä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muitakin ansiosidonnaisia päivärahoja kuin työttömyyspäiväraha. Esim. sairauspäiväraha ja äitiyspäiväraha, aikuisten opintoraha, vuorotteluvapaatuki yms.
Vierailija kirjoitti:
Töissä on pakko käydä, hoitovapaisiin ei ole varaa.
Tosin itselläni lapsia oli kolme enkä hakenut asumistukea. Lapsilisä yh-lisien kanssa sekä palkka. Jäin heidän kanssaan yksin, kun olivat 4, 2 ja vauva.
Ja tietysti elatusmaksut isältä tai Kelan maksama elatustuki eli kolmesta lapsesta tekee nykyään minimissään 465 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkainen voi ihan hyvin olla kolmevuotta kotona lapsen kanssa, ei näy eroa käytettävissä olevissa rahoissa. Tärkeintä on ettei ole pikavippikierteessä ja ylivelkaantunut niin hyvin pärjää.
Jos lapsia on kolme, niin tuet nousevat niin suuriksi, että keskipalkkaisenkaan ei kannata taloudellisessa mielessä olla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Tosin itselläni lapsia oli kolme enkä hakenut asumistukea. Lapsilisä yh-lisien kanssa sekä palkka. Jäin heidän kanssaan yksin, kun olivat 4, 2 ja vauva.
Idiootti, asumistuki on monta sataa euroa, itselläni (2 lasta) parhaimmillaan 80% vuokrasta ja nyt kun tulot on huomattavasti isommat, saan edelleen noin 60% vuokrasta. Ja missä elarit? Sekin iso raha kolmesta lapsesta. Asumistukikin on vielä verotonta tuloa.
Miten niin " onko järkeä hankkia lapsia jos ei ole itsellä varaa ? " Ja mikä sossuäiti mä olisin, kun mulla on työpaikka? Eikö ole ihan normaalia haluta hoitaa lastaan kotona kunnes hän on 3v? En raaskisi millään laittaa 1v lasta hoitoon. Ei ole velkakierrettä eikä luottohäiriöitä, uskon että pystyn työlläni elättämään itseni ja muksuni kun työhön palaan. Eikö ole ihan normaalia haluta lapsi kun on aikuinen ja vakityö? Mun vuokra on n. 600e. En lähde tässä ketjussa pohtimaan, onko tähän maailmaan ylipäätään järkeä tehdä lapsia tai muuta, koska elämässä ei ole periaatteessa järkeä tehdä yhtään mitään jos lähtee saivartelemaan. Ihmisellä on perustarve lisääntyä ja elää perheessä, ja maailmassa on aina ollut ja tulee olemaan vaaroja sekä epävakautta. Ei se ole syy lakata elämästä. Elän ihan tätä omaa pikku elämääni, ja kartoitan vaihtoehtoja. Kiitos kaikille asiallisista vastauksista.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiset 3kk äitiysraha, asumistuki, lapsilisä sekä elarit (jos ei isältä niin kelasta). Sitten äitiysraha korvautuu vanhemapainpäivärahalla kunnes lapsi on 9kk. Sen jälkeen se vaihtuu kotihoidontueksi (hoitoraha+hoitolisä). Koko ajan saat myös nuo asumistuki, lapsikisä ja elatusmaksu. Itse saan elatustuen sijaan perhe-eläkettä koska lasten isä on kuollut.
Äitiysraha ja vpraha määräytyvät tulojesi mukaan, kotihoidontuelle ja asumistuelle löytyy Kelan sivuilta laskurit joiden avulla voit laskea paljon saisit. Ensin lasket kht ja sitten sen perusteella asumistuen. Aika kovat tulot pitää yksinhuoltajana olla ettei saisi esimerkiksi asumistukea.
Ja olen siis pienituloinen ja tällä hetkellä hoitovapaalla kahden lapsen kanssa.
Ei meillä ole tämmöiseen varaa. Meille tulee lapsia maailmalta koko ajan, viime vuonnakin tuli 32 000, ja niille täytyy järjestää asunnot ja muut.
Missä tämän lapsen isä olisi? Tuo raha ei kuulosta kovin isolta totaali-yh:lle ja teini-iässä menot moninkertaistuvat, tulee lukio ym. Toki saat ansiosidonnaista äitiysrahaa, tod.näk. asumistukea, lapsilisän yh-korotuksella ja elatustuen (ilmeisesti KELA:lta) mutta esim. kotihoidontuki on niin pieni että sillä saakin kitkutella, harva parisuhteessakaan elävä voi olla kotona vaikka kumppani kävisi töissä. Lisäksi, jos tukiverkkosi on olematon, pärjäätkö siinäkin tapauksessa että lapsi ei ole terve?
Vierailija kirjoitti:
Missä tämän lapsen isä olisi? Tuo raha ei kuulosta kovin isolta totaali-yh:lle ja teini-iässä menot moninkertaistuvat, tulee lukio ym. Toki saat ansiosidonnaista äitiysrahaa, tod.näk. asumistukea, lapsilisän yh-korotuksella ja elatustuen (ilmeisesti KELA:lta) mutta esim. kotihoidontuki on niin pieni että sillä saakin kitkutella, harva parisuhteessakaan elävä voi olla kotona vaikka kumppani kävisi töissä. Lisäksi, jos tukiverkkosi on olematon, pärjäätkö siinäkin tapauksessa että lapsi ei ole terve?
Kun lapset on teini-iässä niin ap on varmaan töissä. Saattaapa olla jopa av(i)oliitossa mutta siitä huolimatta tuet on aivan riittäviä kun ottaa huomioon että yksinhuoltajana ei tarvitse elättää puolisoa, ainoastaan itsensä ja lapsen/lapset. Toki riippuu minkälaiseen elintasoon on tottunut ja kuinka paljon siitä kykenee joustamaan mutta olen elänyt työssäkäyvänä pariskuntanakin tiukemmalla rahalla kuin nyt yksinhuoltajana hoitovapaalla.
Yksinhuoltajuuteen noin muuten liittyy tietysti sellaisia asioita että pitää aika tarkkaan pohtia haluaako siihen nyt ihan ehdoin tahdoin lähteä. Omia lapsiani en kadu mutta en tosiaan kyllä valitsisi totaaliyksinhuoltajuutta, vaikka ymmärrän kyllä lapsenkaipuunkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole tämmöiseen varaa. Meille tulee lapsia maailmalta koko ajan, viime vuonnakin tuli 32 000, ja niille täytyy järjestää asunnot ja muut.
Mä olen maksanut koko elämäni veroja, en ole ollut työtön tai sossutuilla. Jos haluan 3v hoitovapaan uurastuksesta ja oman lapsen, niin se tuskin on iso lovi kokonaiskuvassa. Sairasta alkaa miettiä jotain globalisaatiota ja maahanmuuttokysymyksiä omassa perhesuunnittelussa. Voit uhriutua ihan keskenäsi, alkaa yhteiskunnan säästäjäksi ja pelastajaksi jos huvittaa. Aloita vaikka tekemällä itsestäsi loppu, niin et ole täällä kuluttamassa ja pilaamassa ilmaa. En perusta tällaisille mielipiteille mun lisääntymisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole tässä ketjussa avautumassa mun elämäntilanteestani tai tukiverkoista. Kiitos kysymästä. Enköhän mä pärjää. Ei sillä tavalla voi ajatella, että entä jos lapsi ei ole terve. Ei tänne syntyis yhtään lasta jos miettis noin. Tukiverkot ja muut voi aina hajota, lapsen isä voi vaikka jäädä auton alle ja mä voin saada syövän. Meteori voi tippua päähän. Hyvänen aika, lapsi voi joutua onnettomuuteen. Oon aika sitkeä ja neuvokas eukko, tottunut pärjäämään vähällä. Elämä on. Tulin kysymään sitä, onko realistista että pärjää sen 3v kotona kersan kanssa taloudellisesti ( ajattelin hommata vaunut, vaatteet ym käytettynä koska en ymmärrä miksi pitäis hienostella tavaroilla joita lapsi ei aikuisena muista eikä ne lisää tai vähennä uusina hyvinvointia ) ja että onkohan se ihan sallittua, vai katkeaako tuet niin pahasti 9kk jälkeen, että joutuu laittamaan 1v ikäisen hoitoon ja mennä töihin. Jos ei joudu, niin mulla ei oo mitään hätää. Sen verran voin avata, että oon jo kolmekymppinen ja elämän raakuudet sekä realismi kohtuu hyvin hallussa vaikka tästä asiasta onkin huonommin kokemusta ( siis tukien hakemisesta, lastenhoidosta on kokemusta ).