Vain osan lapset kutsutaan häihin?
Kutsuttavilla monella on lapsia, joten kaikkien kutsuminen ei mitenkään onnistu, mutta tarkoituksena olisi kutsua sisarusten lapset ja kenties muutaman läheisen ihmisen lapset. Mahtavatkohan vieraat vetää herneen nenäänsä, jos jonkun ei-sukulaisen lapsi on kutsuttu, mutta hänen ei? Nämä muutamat lapset ovat siis vanhempiensa kautta meillekin läheisiä, vaikkeivat sukua olekaan ja mieluusti ottaisimme heidät juhliin. Sitten on niitä kavereiden lapsia, joita emme niin tunne ja jotka ovat juuri pahimmassa uhmaiässä... Mutta miten tämä pitäisi selittää kutsutuille niin, ettei kukaan loukkaannu?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Kuka edes miettii tuollaista?
Mä olen ollut sinkku, parisuhteessa, lapseton, lapsellinen jne tässä vuosien varrella.
Aina kun on tullut hääkutsu, olen katsonut kenelle se on osoitettu ja toiminut sitten sen mukaan. Miten mä voisin loukkaantua siitä, ketä joku toinen kutsuu omiin juhliinsa??
Näin on.
Kohteliasta on kutsua pariskunnittain, eli ei pelkästään Minnaa vaan myös Matti, mutta se ei yletä lapsiin saakka.
Jos kutsussa lukee "Minna ja Matti", kutsu on vain heille eikä heidän lapsille, jos taas lukee "Minna ja Matti perheineen" ovat lapsetkin kutsuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Sun päivä, sinä päätät!
Mulla on itselläni lapsi, joten hän varmasti tulisi häihimme, jos sellaiset joskus tulee. Mulla on myös pienempiä serkkuja, osa pieniä lapsia. En kehtaisi kutsua setiäni häihin ja jättää heidän lapset kutsumatta. Sisarusten lapset menis tuohon samaan, jos niitä olisi.
Mutta mä ihan vakavasti kyllä harkitsisin jättäväni kavereiden lapset pois. En ole edes nähnyt kaikkia, kuin ihan vilaukselta, enkä ole mitenkään erityisen lapsirakas ihminen.
Sukulaiset ja kummilapset kutsuisin, koska heille kaikki tutut hoitajatkin olisivat tod näk häissämme.
Jos joku tuosta pahoittaa mielensä, niin voi voi. Minäkin menisin toisen häihin ihan ilomielin ilman lastani.
Jos nyt parin yhteinen päivä kuitenkin.......
Kukaan normaalijärkinen ei suutu vaan ymmärtää että lähimmät lapset kutsutaan, ei vieraampien. Ainakin itse ymmärsin miksi meidän lapsia ei kutsuttu vaikka lähimpien sukulaisten kutsuttiin. Ei edes tarvitse selittää mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa kutsun oheen että "tilan rajallisuuden takia (tai jokin muu järkevä selite tähän) kutsu koskee vain kuoreen merkittyjä henkilöitä". Näin ette oo väittäneet juhlia lapsettomiksi ja ootte antaneet kohteliaan selityksen sille miksi kaikkia lapsia ei kutsuta. Luulis aikuistenkin olevan iloisia kun saavat kerrankin juhlia keskenään ja jättää lapset hoitoon. Ja esimerkiksi tuota "lapsettomat juhlat klo 18 alkaen" -käytäntöä en yhtään ymmärrä, sehän tarkoittaa sitä että A. joko osa vanhemmista lähtee lapsineen pois juhlista tuohon aikaan (ikävää). B. Vanhemmat vie lapset ja tulee takaisin (harva jaksaa enää tulla).
.
Eli selkeästi jätätte osan lapsista vain kutsumatta. Kutsujahan sen päättää ketä kutsuu. Toki kutsutut voivat sitten onasta puolestaan kieltäytyä kutsusta jos niin haluavat, mutta se on heidän asiansa.
Tuohan nimenomaan on epäselvää ja epäkohteliasta. Kutsusta voi ilman muuta olettaa (näkemättä muiden kutsuttujen kutsukortteja) että häät ovat vain aikuisille, ja sitten paikan päällä paljastuukin ihan puskista että osa on saanut ottaa lapsensa mukaan. Tökeröä.
Luulen myös että olet joko provo tai yksinkertainen (tai ekaa kertaa ikinä millään keskustelupalstalla) jos kuvittelet että kaikki ilahtuisivat "mahdollisuudesta" järjestellä lapsilleen hoitopaikka siksi että hääpari on katsonut olevansa liian etäinen kyseisten lasten kanssa - vaikka muita lapsia paikalla riehuukin eli syy ei missään tapauksessa ole lapsettomissa juhlissa. Monet kieltäytyvät tuossa vaiheessa ihan (typeristä) periaatteellisista syistä.
Ap, kuinka isot häät on tiedossa? Jos isot, on tuota rajausta aika vaikea perustella ja toisaalta teille tulee tuosta paljon vaivaa sillä luultavasti ainoa tapa yrittää välttää loukkaantumisia on puhua etukäteen joka ikiselle kutsutulle, jonka lapsia ette huoli paikalle, ja selittää tilanne rehellisesti. Silti on täysin mahdollista että pilaatte välinne joihinkin ihmisiin. Nykyään on niin paljon porukkaa joiden mielestä he (perheineen) ovat maailmankaikkeuden oikeutettuja keskipisteitä ja kaikki jotka sitä vastustavat ovat arvottomia roskia.
- vela
Vierailija kirjoitti:
Kukaan normaalijärkinen ei suutu vaan ymmärtää että lähimmät lapset kutsutaan, ei vieraampien. Ainakin itse ymmärsin miksi meidän lapsia ei kutsuttu vaikka lähimpien sukulaisten kutsuttiin. Ei edes tarvitse selittää mielestäni.
Luitko edes aloitusta? Ap nimenomaan pohtii sitä että kutsuisi niiden lähimpien sukulaisten lasten lisäksi vain joidenkin ei-sukulaisten lapsia.
Se kaikkein yksinkertaisin tapa olisi vain sen kummemmin selittelemättä laittaa kuoreen, keitä kutsu koskee. Matti ja Maija Virtanen, Mikko Lahtinen perheineen jne. Jos siis suomalaiset hallitsisivat etiketin ja välittäisivät siitä.
Sain aikoinaan kutsun lapsettomiin häihin. Esikoiseni oli 3kk, rauhallinen vauva. Todella harmitti olla poissa sekin ilta lapsen luota, mutta toisaalta oli kiva vähän vaihtaa maisemaa kotisohvalta.
Häissä tuli sitten paha mieli siitä että joitakin lapsia paikalla kuitenkin oli. Varmaankin lähempää sukua tietysti, mutta eri säännöt eri vieraille on melkoisen tyylitöntä menoa.
Samaa mieltä kuin ylempänä, häät ovat joko lapsettomat, tai sitten itse kukin vanhempi tekee päätöksen omien lastensa kohdalla siitä, otetaanko ääkylit mukaan vaiko ei.
Minut ainakin saa jättää kokonaan kutsumatta jos ei piittaa mahdollisesta mielipahastani joka kutsun muotoilusta aiheutuu.
Vierailija kirjoitti:
Menkää naimisiin maistraatissa niin poistuu moiset ongelmat kokonaan.
Miten maistraatti poistaa nämä ongelmat?
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo kyllä mahdu mihinkään käytössääntöihin ja etikettiin
Joko pidätte täysin lapsettomat juhlat tai sitten kaikki voivat halutessaan tuoda lapsia myös.
Täh? On jokaisen ihan oma asia, keitä kutsuu kotiinsa/mökilleen/tupareihinsa/häihinsä. Sinun uhmaikäiset kultamurusi ovat varmasti ihania sinun mielestäsi mutta hääpari ei välttämättä kaipaa heitä rääkymään elämänsä hienoimman päivän taustalle. Tervejärkiset ihmiset ymmärtävät kyllä myös sen, että vieraiden määrä moninkertaistuisi siitä, jos jokaisen työkaverin lapset ja puolisotkin kutsuttaisiin. Sitä paitsi, häät ovat pienille lapsille usein tylsä juhla, josta ei jää mitään mieleen.
Mitäs nuo maailman kuninkaalliset muuten ovat mieltä näistä etikettisäännöistä, miksei Estelle ole joka kemuissa Viktorian helmoissa? :o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa kutsun oheen että "tilan rajallisuuden takia (tai jokin muu järkevä selite tähän) kutsu koskee vain kuoreen merkittyjä henkilöitä". Näin ette oo väittäneet juhlia lapsettomiksi ja ootte antaneet kohteliaan selityksen sille miksi kaikkia lapsia ei kutsuta. Luulis aikuistenkin olevan iloisia kun saavat kerrankin juhlia keskenään ja jättää lapset hoitoon. Ja esimerkiksi tuota "lapsettomat juhlat klo 18 alkaen" -käytäntöä en yhtään ymmärrä, sehän tarkoittaa sitä että A. joko osa vanhemmista lähtee lapsineen pois juhlista tuohon aikaan (ikävää). B. Vanhemmat vie lapset ja tulee takaisin (harva jaksaa enää tulla).
.
Eli selkeästi jätätte osan lapsista vain kutsumatta. Kutsujahan sen päättää ketä kutsuu. Toki kutsutut voivat sitten onasta puolestaan kieltäytyä kutsusta jos niin haluavat, mutta se on heidän asiansa.Tuohan nimenomaan on epäselvää ja epäkohteliasta. Kutsusta voi ilman muuta olettaa (näkemättä muiden kutsuttujen kutsukortteja) että häät ovat vain aikuisille, ja sitten paikan päällä paljastuukin ihan puskista että osa on saanut ottaa lapsensa mukaan. Tökeröä.
Luulen myös että olet joko provo tai yksinkertainen (tai ekaa kertaa ikinä millään keskustelupalstalla) jos kuvittelet että kaikki ilahtuisivat "mahdollisuudesta" järjestellä lapsilleen hoitopaikka siksi että hääpari on katsonut olevansa liian etäinen kyseisten lasten kanssa - vaikka muita lapsia paikalla riehuukin eli syy ei missään tapauksessa ole lapsettomissa juhlissa. Monet kieltäytyvät tuossa vaiheessa ihan (typeristä) periaatteellisista syistä.
Ap, kuinka isot häät on tiedossa? Jos isot, on tuota rajausta aika vaikea perustella ja toisaalta teille tulee tuosta paljon vaivaa sillä luultavasti ainoa tapa yrittää välttää loukkaantumisia on puhua etukäteen joka ikiselle kutsutulle, jonka lapsia ette huoli paikalle, ja selittää tilanne rehellisesti. Silti on täysin mahdollista että pilaatte välinne joihinkin ihmisiin. Nykyään on niin paljon porukkaa joiden mielestä he (perheineen) ovat maailmankaikkeuden oikeutettuja keskipisteitä ja kaikki jotka sitä vastustavat ovat arvottomia roskia.
- vela
En ollut missään välissä sitä mieltä että minun esikoislapseni olisi mitenkään merkittävä kenellekään muulle kuin minun pienelle perheelleni.
Pienen vauvani poislukeminen kutsusta oli minulle selvä merkki siitä että tulin kutsutuksi velvollisuudesta, ja kutsuja ei miettinyt esimerkiksi sitä miltä minusta tuntuu olla pois lapseni luota tissit pinkeinä - etenkin kun paikalla oli sekä sukulaisvauvoja että isompia lapsia.
En muista tiedä mutta minä järjestän juhlia siksi että näkisin ystäviäni ja että _heillä_ olisi hauskaa. Lapsettomissa häissä minulle kävi selväksi että mikään läheinen ystävä en ollut, ja että minun hauskuuteni tai sen puute ei kutsujaa kiinnostanut.
Sittemmin olen etääntynyt näistä ihmisistä enkä näe tuota minään suurena menetyksenä minulle.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo kyllä mahdu mihinkään käytössääntöihin ja etikettiin
Joko pidätte täysin lapsettomat juhlat tai sitten kaikki voivat halutessaan tuoda lapsia myös.
Etiketin ja käytössääntöjen mukaan juhlan järjestäjä päättää, ketä haluaa juhliinsa osallistuvan, ei kutsuvieras. Mielestäni on suorastaan moukkamaista ajatella, että työkavereiden ja muiden kavereiden lasten tulisi saada osallistua häihin, jos hääparin sisarusten lapset ja kummilapsetkin kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi vielä vuonna 2016 kuvitella, että maistraatti-/siviilivihkiminen tarkoittaa sitä, että hääjuhlaa ei järjestetä?
Yleensä vanhemmilla on hauskempaa ilman lapsiaan...
Vierailija kirjoitti:
Se kaikkein yksinkertaisin tapa olisi vain sen kummemmin selittelemättä laittaa kuoreen, keitä kutsu koskee. Matti ja Maija Virtanen, Mikko Lahtinen perheineen jne. Jos siis suomalaiset hallitsisivat etiketin ja välittäisivät siitä.
Miten ihmeessä tuo vastaa ap:n kysymykseen siitä miten voi välttää tässä tilanteessa niiden loukkaamista, joiden lapset eivät ole tervetulleita?
Eikö tuo nimenomaan ole loukkaavin mahdollinen tapa, ilman selittelyjä antaa toisten saapua juhliin asti huomatakseen että kappas, kyllä ne muut ovat saaneet ottaa perheensä mukaan?
Luulen myös että aika monet olettaisivat kutsun olevan merkitty vain vanhempien nimelle, vaikka se sisältäisikin koko perheen, koska siinä ei sanallakaan mainittaisi lapsettomia häitä tai vain aikuisten juhlia. Etiketistä huolimatta, arkijärjellä ajateltuna.
-vela
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Eli selkeästi jätätte osan lapsista vain kutsumatta. Kutsujahan sen päättää ketä kutsuu. Toki kutsutut voivat sitten onasta puolestaan kieltäytyä kutsusta jos niin haluavat, mutta se on heidän asiansa.Tuohan nimenomaan on epäselvää ja epäkohteliasta. Kutsusta voi ilman muuta olettaa (näkemättä muiden kutsuttujen kutsukortteja) että häät ovat vain aikuisille, ja sitten paikan päällä paljastuukin ihan puskista että osa on saanut ottaa lapsensa mukaan. Tökeröä.
- vela
En ollut missään välissä sitä mieltä että minun esikoislapseni olisi mitenkään merkittävä kenellekään muulle kuin minun pienelle perheelleni.
Pienen vauvani poislukeminen kutsusta oli minulle selvä merkki siitä että tulin kutsutuksi velvollisuudesta, ja kutsuja ei miettinyt esimerkiksi sitä miltä minusta tuntuu olla pois lapseni luota tissit pinkeinä - etenkin kun paikalla oli sekä sukulaisvauvoja että isompia lapsia.
En muista tiedä mutta minä järjestän juhlia siksi että näkisin ystäviäni ja että _heillä_ olisi hauskaa. Lapsettomissa häissä minulle kävi selväksi että mikään läheinen ystävä en ollut, ja että minun hauskuuteni tai sen puute ei kutsujaa kiinnostanut.
Sittemmin olen etääntynyt näistä ihmisistä enkä näe tuota minään suurena menetyksenä minulle.
Tunne on varmasti molemminpuolinen.
Itse luultavasti kysyisin ystävältä, miten pärjää, jos on ihan pieni vauva, juuri mm. imetyksen kannalta. Toisaalta, ystäväni osaisi myös itse ottaa yhteyttä ja kertoa, että koska vauva on niin pieni, niin tissit repeää irti eikä haluaisi olla niin kauaa erossa vauvastaan. Voitaisiin sitten ihan yhdessä miettiä mitä tehdään. Tuollainen vinkuminen ja marttyrointi sen sijaan on todella rasittavaa.
Riippuu miten raja on vedetty. Jokuhan ottaa nokkiinsa ihan siitä vaan, jos sanotaan, että läheisten lapset ovat kutsuttuja. Enkö ole tarpeeksi läheinen, vaikka yhteydenpito kumpaankin suuntaan on kerran kolmessa vuodessa jonkun häissä?! (itehän jättäisin moiset kokonaan kutsumatta)
Jos viini virtaa ajoissa, niin eikai siitä kukaan kerkee suuttua.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun mielestä noin voi kyllä tehdä. Onhan se loukkaavaa jos itse on saanut lapsettoman kutsun, että sitten juhlissa onkin muilla lapsia. Ei missään nimessä.
Mieluummin vaikka sitten kokonaan lapsettomat häät.
Oletteko ihan aidosti sitä mieltä, että jos kutsun häihin työkaverini Marjoriitan ja hänen miehensä Petrin, koska olemme ystäviä vapaa-ajallakin ja viettäneet aikaa yhdessä pariskuntina, minun pitäisi kutsua myös heidän kouluikäiset lapsensa, jotka olen tavannut vain ohimennen? Ja että Marjoriitta ja Petri loukkaantuisivat, jos näkisivät, että häissä on läheisiä sukulaislapsia, vaikka heidän lapsensa ei ole kutsuttu?
Tuntuu että tässä asiassa on jotenkin menty takapakkia, itse kun olin lapsi 80-luvulla ja maaseudulla, oli meillä päin ainakin ihan normaalia, että häihin kutsutaan läheisiltä koko perhe siinä tapauksessa kun ollaan paljon tekemisissä, mutta sellaisista tuttavista ja ystävistä, joiden kanssa ollaan tekemisissä enimmäkseen vain aikuisten kesken, kutsutaan vain aikuiset. Se, kutsuttiinko kaikki kaukaisemmatkin sukulaiset lapsineen vai ei riippui lähinnä käytännön seikoista (tilan koosta ja suvun koosta) ja tuntui että silloin ainakin kaikki ymmärsivät käytännöt oikein hyvin, eikä kukaan loukkaantunut kutsusta tai kutsumatta jättämisestä. Näköjään omat piirini ovatkin olleet tässä suhteessa aika edistykselliset...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi vielä vuonna 2016 kuvitella, että maistraatti-/siviilivihkiminen tarkoittaa sitä, että hääjuhlaa ei järjestetä?
Minä käväisen maistraatissa juuri siksi että vihaan kaikenlaisten juhlien järjestämistä. Mieluummin sijoitan säästyvät rahat vaikka osakkeisiin. Perhetapahtumasta ilmoittelen sitten niille joille haluan ilmoittaa, satunnaiset tutut kuulevat sitten tavattaessa, jos kuulevat.
Terkuin maistraattia suositellut
No en nyt loukkaantuisi koska mielelläni häihin yleensä menisinkin ilman lapsia, mutta jos olisi kovan työn takana saada lapsenvahti (ja vielä maksaa siitä) mutta sitten häissä olisikin vaikka kymmenen lasta. Jokainen saa pitää sellaiset häät kuin haluaa mutta myös vieraat saavat kokea jonkun jutun outona ja jopa loukkaavana.
Minusta on perusteltua kutua vian osa lapsista, mutta silloin rajavedon pitäisi olla tarkka, esim. vain omien sisarusten lapset ja omat kummilapset (sisaruksineen) saavat tulla, mutta ei esim. työ- ja harrastuskaverien lapset (joita ei ehkä koskaan edes ole nähnyt...)
Jos mennään niin että toisen siskon lapset saa tulla ja toisen ei, niin tuo on typerää ja varmasti aiheuttaa ns. kaunaa.