Voiko (saako) rippijuhlissa mielestäsi tarjota alkoholia sisältävää ruokajuomaa?
No, tässä kysymys.
Minulla on ostettuna Turun saaristosta, josta olen kotoisin n, 20 pulloa sikäläisen pienpanimon olutta, joka on todella hyvää. Ajattelin tarjota tuota ja lisäksi valkoviiniä kesäisenä sunnuntaina ruokajuomaksi. Juomatarjoiluna on lisäksi jäävettä, kivennäisvettä, sekamehua, anopin kotikaljaa, lapsille (ja halukkaille) maitoa, mehua ja rasvatonta piimää.
Tarjoiluna on mm. saaristolaisleipää (sieltä saaristosta kotileipurilta), samoin miehen kotiseudulta yhden mummelin karjalanpiirakoita ja munavoita. Muu tarjoilu on kolmea erilaista suolaista piirakkaa, myös kasvis, vaikka kasvissyöjiä, saati vegaaneja, ei ole tulossa,kaksi erilaista täytekakkua ja lisäksi keksejä ja "sankarin" siskon "cup cake" -muffinsseja ja lapsivieraille (7 kpl) kummipoikani haluaa tehdä vohvelibaarin, eli paistaa vohveleita, joiden kanssa on kermavaahtoa ja mansikkahilloa. Suolaisena on lisäksi kolmea erilaista salaattia, joissa myös ruokaisampaa vaihtoehtoa, kala-, kana- ja kasvis. Saaristolaisleivän vaihtoehtona on "sankarin" kummitädin bravuuri, eli omalla reseptillä tehdyt sämpylät ja niiden kanssa Munavoi/tuorejuusto.
Vireita on n. 25 aikuista ja 10 alle 15 v. lasta + mahdolliset kiertävät isoset.
Palanko helvetin tulessa jos asetan tarjolle ruokajuomaksi viinin ja oluen?
Kommentit (64)
voi alkoholia olla tarjolla, kunhan noudatetaan olemassa olevia lakeja. kannattaa seurata tilannetta, niin ettei alaikäiset vahingossa ota alkoholipitoisia juomia.
Minua huolestuttaa eniten vieraat, jotka lähtevät viinihuuruissaan juhlista autolla. Itsellä aina selvä linja jos ajat, et ota.
Vierailija kirjoitti:
Minua huolestuttaa eniten vieraat, jotka lähtevät viinihuuruissaan juhlista autolla. Itsellä aina selvä linja jos ajat, et ota.
Ihme vieraita sulla. Luulin tämän olevan itsestäänselvyys, eikä liity siihen, onko juhlissa tarjolla alkoholia vai ei, vaan jokainen kontrolloi itseään ilman että emännän tarvitsee kontrolloida. Mutta jos näin hankala tilanne on, niin ehkä se täysin alkoholiton linja sitten sopii paremmin. Kaikissa juhlissa joissa olen ollut, kuski ei ota sitä alkoholia vaikka sitä olisi tarjolla vaikka kuinka. Tai nauttii korkeintaan pienen tilkan viiniä ruoan kanssa, jos on kyseessä illanisujaiset, joissa viivytään vaikka neljä tuntia sen ruokailun jälkeen. Itse olin just nelikymppisissä pari viikkoa sitten ja viiniä, boolia, olutta, siideri oli pöydät notkuen. Olin autolla, joten jätin nämä väliin, kuten kaksi muutakin autoilijaa ja join maustettua vettä ja vichyä ihan hyvällä halulla ruoan kanssa. Kun lähdin klo 23.30 kukaan ei ollut silminnähden humalassa vaikka todellakin juotavaa olisi halukkaille ollut.
No, minä taas opetan, että vaikka alkoholia on tarjolla aamusta iltaan tietyissä tilaisuuksissa, mm. lentokoneessa, niin jos ajat et ota. Tai muutenkaan, jos pitää olla skarppina, et voi juoda sitä lasillista enempää. Joudun työni puolesta useinkin tilaisuuksiin, joissa lounaalla on viinitarjoilu. Olen niissä työtehtävissä, kaikki kutsuvieraat välttämättä eivät ole ja heille tottakai suon sen lasin, parikin viiniä hyvän tarjoilun kanssa. Enkä näe siinä mitään pahaa tai huonoa. Jos en ole autolla, otan itsekin mielelläni pienen lasillisen hyvää viiniä, enkä tajua miksi se olisi jotenkin huono juttu. Osaan kontrolloida juomistani ja nautin mausta. Inhoan humaltumista ihan vapaa-ajallakin ja krapulaa vasta inhoankin. Matkustan todella paljon työni vuoksi (liikaa) ja lentokoneessahan saisi juoda vaikka aamuseiskalta viiniä niin paljon kuin huvittaa jos pysyy skarppina ja kehtaa hakea. Vaan ei huvita ja 99 % matkustajista oman empiirisen tutkimukseni mukaan samoilla linjoilla ainakin pitkillä lennoilla.
Itse en todellakaan näe mitään pahaa rippijuhlien viiniä ja olutta sisältävässä juomatarjoilussa, kunhan se on mietitty muiden tarjoiluiden mukaan. Ehkä Rainbow "mudcake" ja 15 tölkkiä Karjalaa rippijuhlien pöydässä loisi hieman hmm... erikoisen vaikutelman.