Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avopuoliso ei siivoa.

Vantaalainen
22.07.2016 |

Terve!

Tulin tänne kyselemään apua ja kokemuksia ongelmaan liittyen: Avopuolisoni ei siivoa kotona. Olen siis mies ja olen asunut avopuolisoni kanssa samassa asunnossa noin 1,5v. Jos joku ihmettelee että miksi mies kirjoittaa vauva.fi palstalle, niin sanotaan näin, että halusin keskustella asiasta, ja tämä vaikutti hyvältä sillä foorumille kirjoittaminen ei vaatinut minkäänlaista rekisteröitymistä.

Taustaa lyhyesti:
Olemme molemmat nuoria alle 25 vuotiaita. Avopuolisoni ei ole ikinä asunut yksin, eli on aina asunut vanhempiensa kanssa jonka jälkeen on muuttanut yhteiseen asuntoon kanssani. Suhteemme on muuten hyvä, mutta tämä siivoamattomuus on vaivannut siitä asti kun olemme muuttaneet yhteen, ja alan olla aika väsynyt tähän.

Tilanne on siis se että minä siivoan talossa jatkuvasti, joka päivä. Siivoan sekä omat sotkuni, että suurimman osan puolisoni sotkuista. Tämän lisäksi hoidan lähes poikkeuksetta tiskioneen tyhjennyksen ja arkiset siivousaskareet. Hoidan myös auton pesun ja ylläpidon. Kun hän tulee kotiin, vaatteet lentävät lattialle. Kun jokin paketti avataan, roskat jätetään pöydälle. On edes turha haaveilla siitä että puolisoni tarttuisi imuriin tai moppiin oma-aloitteisesti, siivoaisi vessan tai pyyhkisi pölyjä, ilman että siitä joutuisi sanomaan viisi kertaa. Vaikka luotan naiseeni muissa asioissa, siivouksessa luottamusta ei ole ollenkaan. Monet kerrat olen joutunut todistamaan petettyjä lupauksia: "Mä laitan ne sit huomenna", "Mä siivoon ton myöhemmin". Avopuolisoni laittaa kuitenkin ruokaa lähes päivittäin, mikä on tietysti hyvä asia, mutta ruoan laitosta jäävän sotkun siivoamisessa menee yhtä kauan kuin itse ruoan laitossa, ja minähän ne pannut ja kattilat yleensä tiskaankin.

Asiasta on myös vaikea puhua koska joka kerta kun huomautan jostakin, avopuolisoni suuttuu ja sanoo että "kyllä mä tekisin ne jos sä et kokoajan valittais niistä". Yks yleisimmistä vastalauseista on "Sä valitat nopeemmin ku mä kerkeen tekee mitää". Todellisuudessa kyse ei ole ajanpuutteesta vaan siitä että puolisoni ei joko ymmärrä ympärillään olevaa sotkua tai sitten häntä ei vain huvita siivota. Olen myös ollut valittamatta joitakin aikoja ja katsonut tapahtuuko mitään, mutta ei, mitään ei tapahdu. Tämän lisäksi ärsyttää se että avopuolisoni ei edes taida ymmärtää kuinka paljon joudun siivoamaan yhteisen asuntomme eteen, sillä kiitosta talon siisteydestä saa kuulla HYVIN harvoin.

Onko kellään mitään vinkkejä miten saisi puolison siivoamaan? Tunnistatko kenties itsesi tästä jutusta? Parasta olisi löytää henkilö joka on itse ollut sotkuinen, mutta joka on myöhemmin oppinut elämään siistimmin.

Kiitos

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä oikeitakin naisia vielä olemassa, jotka siivoavat ja pitävät miehen tyytyväisenä. Naisesi on laiska femakko.

Vierailija
2/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähän teet vaan niitä metatöitä mitä miesten mielestä ei ole olemassa edes naisilla, joten turhasta valitat. Paitsi josset saa seksiä säännöllisesti niin voi kamala sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin passaat niin kauan sitä saat tehdä. Siivoo omat juttus ja, kun eukkos alkaa jossain kohti (kun puhtaat astiat ja vatteet on loppu) pohtimaan yhdessä siivoamista, niin voit kertoa siivonneesi sotkusi, että odottelitkin, koska hän aikoo tehdä samoin. Jemmaa johonkin itsellesi puhtaat astiat jne.

Vierailija
4/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kuin kuvailisit minua :) voivoi

Vierailija
5/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kotona lellitty piloille. Et voi mitään tehdä asialle.

Vierailija
6/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse ikinä ajatellut tehdä asialle mitään?

t: ketjun aloittaja

Vierailija
7/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinuna kertoisin miten paljon sotku sua häiritsee ja että toivoisit että siivoaisi edes omat jälkensä. Nyt hän on tottunut siihen että sinä teet sen kuitenkin. Entäpä millainen asunto teillä on? paljon tavaraa? Itse sotkuisena ihmisenä lamaannun täysin jos sotku pääsee liian levälleen. Helpompaa jos lähtökohtaisesti sitä tavaraa ei edes ole paljoa, silloin myös ne pienet roskat käy silmille helpommin ja pistän mielummin roskikseen kuin jätän paikalleen.

Vierailija
8/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
9/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan tämä on sanoa ja joku varmaan tuleekin joka tapauksessa sanomaan tämän. Tuohan on aivan tavanomaista toisinpäin eli nainen hoitaa kaikki kotityöt ja mies senkun vetää lonkkaa, eikä oikeastaan edes tunnista tilannetta mitenkään.

Vierailija
10/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat sen puoleksi vuodeksi omaan kämppään yksin asumaan. Jotta joutuu kohtaamaan elintapojensa seuraukset.

Vierailija
11/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ratkaisin vastaavan tilanteen jättämällä itsekin siivoamatta. Kämpästä tuli läävä, pyyhkeet ja petivaatteet vaihtamatta, lattiat täynnä roinaa ja nurkissa paksut kerrokset pölyä ja skeidaa. Ällöttävää, mutta ei siivoaminen kuulu vain  toiselle. En jaksanut lähteä mihinkään "siivoat saatana sotkus tai muutan pois" -koulutukseen, aikuisen ihmisen kanssa jonka pitäisi nämä perusjutut osata. Aikani elin läävässä, sitten muutin pois.

Varaudu siihen, että saat vuosia takoa päätäsi seinään ja lopulta huomata uupuneena että mikään ei ole muuttunut.

Vierailija
12/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sinuna kertoisin miten paljon sotku sua häiritsee ja että toivoisit että siivoaisi edes omat jälkensä. Nyt hän on tottunut siihen että sinä teet sen kuitenkin. Entäpä millainen asunto teillä on? paljon tavaraa? Itse sotkuisena ihmisenä lamaannun täysin jos sotku pääsee liian levälleen. Helpompaa jos lähtökohtaisesti sitä tavaraa ei edes ole paljoa, silloin myös ne pienet roskat käy silmille helpommin ja pistän mielummin roskikseen kuin jätän paikalleen.

45 neljön kaksio. Turhaa tavaraa ei ole koska tiedostan sen aiheuttavan lisää kaaosta. Työni teen kotona ja on rasittavaa kun en voi keskittyä ennen kuin kämppä on kunnossa, joten joudun päivän aluksi siivoamaan toisen sotkut jotta voin keskittyä töihini. Siinä vaiheessa yleensä ottaa päähän jo niin paljon että mikään ei onnistu.

Vierailija
13/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan tämä on sanoa ja joku varmaan tuleekin joka tapauksessa sanomaan tämän. Tuohan on aivan tavanomaista toisinpäin eli nainen hoitaa kaikki kotityöt ja mies senkun vetää lonkkaa, eikä oikeastaan edes tunnista tilannetta mitenkään.

Niimpä, nainen voi sentään pihdata seksistä joka on aika mahtava voima. Minä en voi.

Vierailija
14/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna muijalle KonMari-kirja lahjaksi ;)

Vierailija
15/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä teen safkat, eikö se riitä?

Vierailija
16/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan, mä oon semmoinen sottapytty. Oon asunu yksin, kämppisten ja miehen kans mutta aina oon ollu yhtä sotkunen. Oon tullu siihen tulokseen, että mä en vaan jotenki ees huomaa koko sotkua! Se ei vaikuta mun elämään mitenkään, eikä ala ahdistaa. Tosi vaikea selittää! Pitää olla tosi sotkuista ennen kuin alan siivoamaan ja alkaa itseäki häiritseen sotku. Ihmisillä on erilaisia siisteystasoja, mikä niille tarkottaa sotkua/siisteyttä. Ja kaiken lisäksi mä en jotenki viihdy liian siistissä asunnossa D: kamalaa!

Vierailija
17/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Meinasin just sanoa että welcome to my world. T. Perheen äiti

Ps miten musta tuntuu että tää on provo. Ap lisää kohta että aprillia, miehen ja naisen roolit oli sekoitettu. Vaikea uskoa että olis noin päin. Tai voi kai se olla?

Vierailija
18/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on juuri tuollaista, paitsi minä siivoan ja mies ei. Aloin tämän viikon alussa pitämään kirjaa kotitöistä joita teen ja kotitöistä joita mies tekee.

Tähän päivään asti minun hommani ovat yhden A4-liuskan mittaiset ja mies on kolmesti tehnyt itselleen aamupalan ja kerran käynyt kaupassa kanssani. Ajattelin näyttää listan viikon lopulla ja kysyä onko tämä nyt ihan reilua. Jos mies ei sittenkään vielä ymmärrä, kuinka paljon päivittäin pesen ja hoidan eikä edelleenkään halua osallistua kotitöihin niin eiköhän se ero ala olemaan viimeinen oljenkorsi. Saa mies sitten asua miten lystää ja minulla on noin puolet vähemmän siivottavaa, kokattavaa ja kaupasta kannettavaa (miehen saan lähtemään kauppaan ehkä kerran tai kaksi kuukaudessa).

Jos jollain on joitain vinkkejä miten siivoamattoman puolison sai osallistumaan siivoamiseen, niin otan niitä ilolla vastaan minäkin!

Vierailija
19/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo ap kuulostaa ikävä kyllä siltä, että kannattaa tunnustaa tosiasiat ja erota. Jos joudut tekemään töitä kotona etkä pysty keskittymään epäjärjestyksen keskellä, niin tämä nykyinen puolisosi on sinulle auttamatta väärä. Ihminen voi kyllä oppia skarppaamaan siivouksessa, mutta toisille siisteys on tärkeämpää kuin toisille eikä siivoushullun ja sottapytyn yhteiselämälle voi ennustaa mitään muuta kuin itkua ja hammasten kiristystä.

Tuo kuvio pahenee vain, kun kuvioon tulee lapsia, joten parempi luovuttaa suosiolla. On olemassa myös sellaisia naisia, jotka pitävät kodin siistinä ja paikat järjestyksessä, siis samalla tavalla luontaisesti ja omasta halustaan kuin sinäkin. Koska kärsit epäjärjestyksestä noin paljon, sanoisin että etsi itsellesi suosiolla toinen nainen, jolla on samanlainen siisteyskäsitys kuin sinullakin.

Vierailija
20/36 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

45 neljön kaksio. Turhaa tavaraa ei ole koska tiedostan sen aiheuttavan lisää kaaosta. Työni teen kotona ja on rasittavaa kun en voi keskittyä ennen kuin kämppä on kunnossa, joten joudun päivän aluksi siivoamaan toisen sotkut jotta voin keskittyä töihini. Siinä vaiheessa yleensä ottaa päähän jo niin paljon että mikään ei onnistu.

Kaksi ääripäätä ovat siis löytäneet toisensa. Jos haluat suhteenne toimivan niin kannattaisi ehkä myös miettiä omaa suhtautumista siihen sotkuun, ei tietenkään tarvitse mitä tahansa sietää, mutta liika on liikaa. Elämä on kompromissejä.