Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen vanhempi yrittää estää 18-vuotiasta opiskelijaa muuttamasta omilleen?

Vierailija
22.07.2016 |

Olisi kiva kuulla perustelut näiltä henkilöiltä, jotka eivät usko tuon ikäisen kykenevän huolehtimaan itse opinnoistaan. Yhdenkin ketjun kommenteissa sanottiin näin: "Heitä ulos vaan ja maksa. Hän on alle 20v. Miten luulet, kuinka käy opiskelujen, kun päästät juuri 18v. täyttäneen viettämään itsenäistä elämää?"

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanopa muuta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä. Lapsen opiskelut ei kiinnosta pätkääkään, se on söhlännyt siinå suhteessa jo niin paljon, että en enää ota mitään vastuuta, en odota mitään koska vain niin voin olla pettymättä. Mutta mulla ei tosiaankaan ole varaa maksaa sen lorvailua "omassa" asunnossaan. Niinhän sossu ja kela kuitenkin odottaisi mun tekevän.

Vierailija
5/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako "estäminen", ettei vanhemmat kustanna ap:lle omaa asuntoa? Täysi-ikäistähän ei voi estää muuttamasta.

Vierailija
6/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minä ainakin koettaisin puhua järkeä, jos lapseni saisi kesken lukion abivuoden päähänsä muuttaa kaverin kanssa yhteiseen kimppakämppään. Haluaisin, että ensin hoitaisi kirjoitukset alta pois ja lukisi rauhassa pääsykokeisiin, ja sitten sen jälkeen katsottaisiin sitä omaa opiskelija-asuntoa. Tai jos ei pääsisi opiskelemaan vaan saisi jonkin vuoden väliaikaistyön ja haluaisi heti muuttaa pois, sekin kävisi.

Vierailija
7/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minä ainakin koettaisin puhua järkeä, jos lapseni saisi kesken lukion abivuoden päähänsä muuttaa kaverin kanssa yhteiseen kimppakämppään. Haluaisin, että ensin hoitaisi kirjoitukset alta pois ja lukisi rauhassa pääsykokeisiin, ja sitten sen jälkeen katsottaisiin sitä omaa opiskelija-asuntoa. Tai jos ei pääsisi opiskelemaan vaan saisi jonkin vuoden väliaikaistyön ja haluaisi heti muuttaa pois, sekin kävisi.

18-20-vuotias pystyy lukemaan pääsykokeisiin ilman vanhemman valvovaa silmää. Miten ajattelit valvoa 19-20-vuotiaan omillaan asuvan korkeakouluopiskelijan opintoja? Kyllä hänen pitää ottaa niistä itse vastuu.

Vierailija
8/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tämä hullu on joka tekee näitä aloituksia?

Vierailija
9/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, joka ei viitsi alkaa maksaa sen vuokraa. Toisen asteen opiskelijaa kun vanhemman on lain mukaan vielä elätettävä. 

Vierailija
10/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin 15 vuotiaana pois kotoa ja sen jälkeen en ole siellä asunut joten en tosiaankaan ymmärrä. Ja välit vanhempiin erittäin hyvät.

Vierailija
11/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Ja siinä ketjussa, johon tuo tässä viitattu ketju liittyi, oli juuri 18 v. täyttänyt muuttamassa vanhemman poikaystävän luokse lyhyen tuntemisen jälkeen.

Itse olisin ihan samoilla linjoilla. Ajattelisin, että on tärkeää saada rauhassa hoitaa lukio pois alta ja opiskelupaikka taskuun ilman painetta toimeentulosta. Kun opiskelupaikka on saatu, sitten voi alkaa katsella opiskelijakämppää jne. Näin toimittiin omassa nuoruudessani ja näin on toimittu tuttavapiirissä myös nyt, kun omat nuoret alkavat olla siinä iässä.

Tietenkään ei 18-vuotiasta voi estää, mutta on oikeasti todella iso ero juuri 18 v. täyttäneen abin ja 19-20 v. opiskelijan välillä. Ainakin itse olin ihan täysi pentu vielä abivuonna. Kyllä meilläkin yksi lukiokaveri asui omassa asunnossa, oli fiksu tyttö ja hoiti opiskelunsa, mutta kyllähän se varsinainen bilekämppä oli sen viimeisen vuoden ajan.

Vierailija
12/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18-20-vuotias pystyy lukemaan pääsykokeisiin ilman vanhemman valvovaa silmää. Miten ajattelit valvoa 19-20-vuotiaan omillaan asuvan korkeakouluopiskelijan opintoja? Kyllä hänen pitää ottaa niistä itse vastuu.

Korkeakouluopiskelijan opintoja ei tarvitse valvoa. Opiskelu itsessään on kuitenkin  samantyyppistä kuin lukiossakin opiskelu sikäli, että mennään koulunpenkille, tehdään mitä käsketään, luetaan läksyt, kirjoitetaan vaaditut kirjoitelmat ja luetaan kokeisiin. Kirjoituksiin ja pääsykokeisiin lukeminen on asia erikseen, niissä tarvitaan ihan erilaista pitkäjänteistä panostusta kuin tavallisessa opiskelussa. Jos siihen kuormittaa  päälle itsenäisen asumisen ja elämisen opettelun, voi vaarantua moni asia opinnoissa. Puhumattakaan siitä, että kun yksi asuu omillaan, kaikki kaverit ovat aina siellä jaloissa.

Minä olen muuttanut pois kotoa lukion ja yliopiston välisenä kesänä. Se oli minusta hyvä ratkaisu ja toivon omalle lapselleni samaa. Kesäajan opettelin sitä asunnon hakemista, yksin asumista, paperiasioiden hoitamista, taloudenpitoa, kaupassakäyntiä, ruuanlaittoa jne. Onhan se ihan erilaista omasta pussista kaikki maksaa, vaikka olisi aiemmin käynytkin äidin asioilla ja äidin rahoilla ruokaa ostamassa. Vaikka siinä yksin asuinkin, oli mukava tietää, että aina voi äidille soittaa ja kysyä apua. Sitten aikanaan yliopisto alkoi ja uusi elämä.

Vierailija
13/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai herranjumala mitä tossukoita tällä palstalla on :D itse muutin 15 vuotiaana pois kotoa, asuin toisella paikkakunnalla omassa kämpässä koko amiksen ajan. Valmistuin erittäin hyvin arvosanoin.

Jos olisin vasta nyt muuttamassa ja vanhemmat estelis, nauraisin päin näköä. Ja oisin ehkä nauranut jo silloin 3 vuotta sitten.. Elämäni meni huomattavasti kivemmin yksin asuessa kuin porukoilla. Opin ihan helvetisti verrattuna niihin jotka asui sen ajan kotonaan.

Nii! T. 18v

Vierailija
14/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen muuttanut pois kotoa lukion ja yliopiston välisenä kesänä. Se oli minusta hyvä ratkaisu ja toivon omalle lapselleni samaa. Kesäajan opettelin sitä asunnon hakemista, yksin asumista, paperiasioiden hoitamista, taloudenpitoa, kaupassakäyntiä, ruuanlaittoa jne. Onhan se ihan erilaista omasta pussista kaikki maksaa, vaikka olisi aiemmin käynytkin äidin asioilla ja äidin rahoilla ruokaa ostamassa. Vaikka siinä yksin asuinkin, oli mukava tietää, että aina voi äidille soittaa ja kysyä apua. Sitten aikanaan yliopisto alkoi ja uusi elämä.

Millä rahoilla elelit? Olitko kesätöissä vai maksoivatko vanhemmat tämän kesänaikaisen itsenäistymisharjoittelun? Noin muuten tuo kesän aikana harjoittelu kuulostaa hyvältä idelalta, ei tule liian paljon uutta samaan syssyyn kun opiskelut alkavat. 

Mahtaako 17-vuotias korkeakouluopiskelija edes saada mitään opintotukea vai pitääkö odottaa, että täyttää 18?

Vierailija
15/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä rahalla se lukiolainen elää? Jos siinä sivussa pitää käydä töissä, se aika on pois lukemisesta ja vapaa-ajasta. Opintolainaa ei kannata ottaa lukio-opintoihin, jos ei ole välttämätöntä, sitä tulee riittämiin lukion jälkeisissä opinnoissa, jos ei ole säästöjä tai työpaikkaa. Työpaikkojen saaminenkin on arpapeliä.

Yhden tuttavaperheen poika halusi väen väkisin muuttaa omilleen kolme kuukautta ennen armeijaa. Perusteluna oli, että valtio maksaa vuokran ja muita kuluja. Meillä poika mietti samaa itsekin, mutta keskusteltuamme tajusi, että siitä huolimatta rahaa menee paljon ja jäi kotiin asumaan. Ei siinä mennyt kuin vuosi, kun opintojen vuoksi oli pakko muuttaa.

Vierailija
16/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hoitoon jankkaaja

Vierailija
17/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen muuttanut pois kotoa 15 vuotiaana, niin teki tytärkin, ja eli kesätöiden ja opintotukien avulla.  Tytär piti välivuoden, ja oli Englannissa töissä vuoden, 18 vuotiaana. Tekee nyt gradua.

Tunnen paljon ihmisiä jotka ovat muuttaneet omilleen nuorina.

Vierailija
18/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin siskojen kanssa vuorollamme omillemme heti kun täytettiin 18. Kaikki ollaan maistereita ja pari on tohtoreita.

Jos lapsesi ei ole tottunut hoitamaan itse asioitaan niin tuskin yliopistostakaan tulee mitään.

Vierailija
19/19 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet.