Ravintolalaskun jakaminen kaverien kesken matkalla
Hei te, jotka matkustelette ystäväporukalla ainakin joskus, miten jaatte ravintolassa kulut? Suomessa ja lähialueillahan saa yleensä erilliset laskut pyydettäessä, mutta joissakin maissa tämä ei tuntuisi onnistuvan (ainakin Espanjasta tällainen kokemus).
Minulla on eräs kaveriporukka, jossa ainakaan yksi ei koskaan spontaanisti tarjoa toisille, joten pääosin olemme laittaneet kulut niin, että kukin maksaa oman osansa. Viime matkalla tämä kyllä kävi jo hermoille, kun käteistä ei koskaan ollut oikein sopivaa summaa, ja vielä jos halusi tippiäkin jättää, niin lisää sähläystä. Ja tämä monta kertaa päivässä, kun melkein kaikissa kahviloissakin on palvelu ja lasku tilataan erikseen pöytään. Joskus aikaisemmin osittain samalla poppoolla laitoimme usein vain jokainen tasasumman, mutta nyt meitä oli vähemmän ja laskut erisuurisia.
Yhden toisen kaverin kanssa kaksistaan matkustaessa oli sellainen tapa, että maksoimme vuorotellen. Kun itse tienaan ja kulutan paljon vähemmän, niin tämä kävi kyllä talouden päälle, mutta piti vaan ajatella, että ei se tili nyt ihan parissa viikossa-parissa tyhjene.
Kuulisin mielellään muiden kokemuksia vastaavista reissuista, miten olette tehneet ja miten se on toiminut porukan kesken.
Kommentit (35)
Meidän kaveripiiri on vaan raakasti pyytäny laskut erikseen, mikä on aiheuttanu suurta kummastelua monissa maissa
Yksi maksaa, muut siirtävät MobilePayllä oman osansa maksajalle. Tai sitten sovitaan etukäteen, että jokainen ottaa kattavan kokoelman käteistä, ja jokainen maksaa käteisellä osuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi maksaa, muut siirtävät MobilePayllä oman osansa maksajalle. Tai sitten sovitaan etukäteen, että jokainen ottaa kattavan kokoelman käteistä, ja jokainen maksaa käteisellä osuutensa.
Oikeastiko teette tällaisia siirtoja useamman kerran päivässä vai pidättekö jotain kirjaa koko matkan ajalta?
Meidän matkaporukka on yleensä 4-6 henkeä. Perustamme matkan alussa yhteisen matkakassan, josta sitten maksamme yhteisten aterioiden ja kahvilakäyntien laskut. Yksi on "kassanhoitaja", jonka hallussa rahat ovat. Jokainen laittaa matkan alussa kassaan saman verran rahaa, esim. 200 euroa tai mitä nyt sovitaan, riippu tietenkin matkan kestostakin. Ravintolassa jokainen tilaa noin suurinpiirtein saman hintaista ruokaa ja juomaa. Emme kuitenkaan laske kuluja siten, että ne menisivät ihan eurolleen tasan, ei haittaa, jos toisen annos maksaa 12 e ja toisen 15 e. Kun kassa on tyhjä, laitetaan taas tasasummat lisää rahaa. Toimii meillä, kukaan ei nipota senteistä tai muutamasta eurosta ja laskun maksu on sujuvaa. Tämä ei tietenkään toimi, jos porukassa on joku joka yrittää vedättää rahoja itselleen tai tilailee aina listan kalleita ruokaa.
Isolla sukulaisporukalla oltiin juuri Espanjassa ja noinhan se meni että lasku vaan kylmästi tasaosiin, paitsi jos joku oli selkeästi syönyt/juonut vähemmän niin saattoi maksaa vähemmän kuin muut.
Myös kaveriporukalla sama käytäntö - tämä sama "ryhmärämä" laskettelureissaillut jo kohta 20-vuotta - eli laskut vaan tasaosiin.
Toki, tuo käytäntö pitää kaikille lähtökohtaisesti sopia. Aika turhaa siitä on riita tehdä jos jollekin se ei sovi.
Kyllä siitä laskusta/kuitista voi jokainen myös omansa kaivaa jos tarve on.
Olemme tehneet niin, että jokainen maksaa oman osuutensa laskusta. Välillä, jos jollain ei ole ollut sopivaa määrää rahaa mukana, niin on sitten jäänyt auki jollekin toiselle tietyn summan jne. En kyllä lähtisi tuollaiseen, että lasku jaetaan kaikkien kesken tasan, sillä itse ole pihi, ja usein tilaan edullisia juttuja. :) Ei kovin kiva, jos olen itse tilannut vaikka 20€ edestä ja muut 50€ edestä, mikä usein pitää paikkansa.
Yleensä laskusta voi maksaa myös vain osan kortilla eli ei tarvitse olla käteistä mukana eli sanotte vaan tarjoilijalle, että maksan tästä satasen laskusta kortilla kolmekymppiä. Ei siis tarvitse pyytää erillisiä laskuja. Tipin voi sitten jättää käteisellä.
Olin kaverin kanssa viikon reissulla. Tuntui, että maksettiin kaikki tasan, mutta reissun jälkeen kun katseltiin kuitteja, olinkin maksanut 300 euroa enemmän kuin kaverini. Ja tuntui, että maksettiin ihan vuorotellen.
Pidimme yllä excel-taulukkoa koko reissun kuluista. Jokaiselle on omat sarakkeet johon laitetaan aina kunkin kulut ja paljon kukin oli maksanut mistäkin. Aina siis kuitenkin vain yksi maksaa esim. päivällisen, toinen airbnb asunnon, kolmas autovuokran jne.
Tipit maksetaan yleensä käteisellä niin että kukin heittää jonkin verran pikkuhiluja pöytään. Näitä ei siis taulukoida excelin puolelle.
Jo reissun aikana yritetään pitää maksutilanne mahdollisimman tasaisena ja reissun lopuksi tasataan tilit excelin perusteella.
Hyviä tasajakoja olette keksineet.
Omalle kohdalle sattui niin, että lähdettiin puolison kanssa pitemmälle matkalle (kolmisen viikkoa). Mukana lisäksemme appivanhemmat sekä puolison sisko miehensä ja lapsiensa (2 kpl teini-ikäisiä) kanssa .
En suoraan sanoen tajua sovellettua kulujen jaon logiikkaa. Puolisoni vaati, että KAIKKI kulut jaetaan aikuisten kesken. Eli hotellit, ravintolat jne laitettiin tasan 6 aikuisen kesken. Lähes täysi-ikäiset teinit siis rahoitettiin kaikkien kesken - molemmille oli varattu omat huoneet hotelleissa. Itse en suoraan sanoen tajunnut, miksi muiden piti rahoittaa lasten kulut, varsinkin kun puolison systeri ja varsinkin miehensä ovat NIIN kovatuloisia, että puolisoni on heidän tulojaan useinkin kehunut. Noh, menihän se nyt noinkin, mutta itse kuvittelisin kulujen menevän lasten vanhemmille. Sen tajuaisin, jos kyseessä on pienet lapset (joista nyt ei paljon kuluja tule ja mahtuvat samaan huoneeseen nukkumaan vanhempiensa kanssa).
Vierailija kirjoitti:
Olin kaverin kanssa viikon reissulla. Tuntui, että maksettiin kaikki tasan, mutta reissun jälkeen kun katseltiin kuitteja, olinkin maksanut 300 euroa enemmän kuin kaverini. Ja tuntui, että maksettiin ihan vuorotellen.
Nielitkö tappion
Kyllä laskun jakaminen on aina onnistunut ulkomailla, tavalla tai toisella. Kaksi tai useampi erillinen lasku ei välttämättä ole tapana, mutta ei pyyntö ole mitenkään vallankumouksellinen. Kyllä jokainen ravintola on joskus ollut siinä tilanteessa, että maksajia on useampi. Yleensä helpointa on laskea oma osuus itse päässä ja kertoa tarjoilijalle minkä summan maksaa. Pientä säätämistä, mutta mitäs sitten. Lomalla pitäisi olla aikaa.
Riippuu porukasta, mutta lähtökohta tietenkin aina on, että jokainen maksaa oman (perheensä) ruuat itse.
1. Jos olen reissussa sellaisen henkilön (tai isomman porukan) kanssa, jolla on kutakuinkin saman suuruinen lomaruokabudjetti ja joka tykkää syödä hinnaltaan samanlaista ruokaa ja juomissa samanhintaisia juomia, niin maksamme vuorotellen.
2. Jos olen reissussa sellaisen henkilön (tai isomman porukan) kanssa, joilla on selvä ero lomaruokabudjetissa, mutta kukaan ei varsinaisesti joudu pakon edessä pihistelemään, maksamme vuorotellen, mutta säästämme kuitit ja illalla hotellissa kukin antaa omiin ruokiinsa kuluneen summan sille, joka on maksanut ateriat.
3. Jos olen reissussa sellaisen henkilön (tai isomman porukan) kanssa, joilla on selvä ero lomaruokabudjetissa ja jossa kaikilla ei ole mahdollisuutta maksaa kenties isoakin ravintolalaskua kerralla, suurituloisimmat maksavat vuorotellen laskun ja sen jälkeen toimitaan kuten kohdassa 2 eli jokainen antaa maksajalle aterioihinsa käyttämänsä summan, kun ollaan palattu hotellille.
Vierailija kirjoitti:
Pidimme yllä excel-taulukkoa koko reissun kuluista. Jokaiselle on omat sarakkeet johon laitetaan aina kunkin kulut ja paljon kukin oli maksanut mistäkin. Aina siis kuitenkin vain yksi maksaa esim. päivällisen, toinen airbnb asunnon, kolmas autovuokran jne.
Tipit maksetaan yleensä käteisellä niin että kukin heittää jonkin verran pikkuhiluja pöytään. Näitä ei siis taulukoida excelin puolelle.
Jo reissun aikana yritetään pitää maksutilanne mahdollisimman tasaisena ja reissun lopuksi tasataan tilit excelin perusteella.
Onko ihmisillä pelko exceliä kohtaan vai miksi alapeukut? Nopeastihan nuo numerot puhelimen exceliin näpyttelee aina maksutilanteissa ja ei tarvi sen enempää vaivata päätä, kun excel hoitaa homman muuten loppuun. Eikä tule tappeluitakaan rahan käytöstä, kun jokainen maksaa oikeasti omat menonsa lopulta eikä loisi toisten rahoilla. Ehdottomasti näppärin systeemi meidän kaveripiirissä.
Voi kortillakin maksaa vaikka kolmeen osaan, ei sen tarvitse olla cash.. Jos lasku on 90 euroa. Sanoo vaan etta 30 euroa kullekin kortille. Tai 32 euroa jos kukin jatatte 2 euron tipin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmisillä pelko exceliä kohtaan vai miksi alapeukut? Nopeastihan nuo numerot puhelimen exceliin näpyttelee aina maksutilanteissa ja ei tarvi sen enempää vaivata päätä, kun excel hoitaa homman muuten loppuun. Eikä tule tappeluitakaan rahan käytöstä, kun jokainen maksaa oikeasti omat menonsa lopulta eikä loisi toisten rahoilla. Ehdottomasti näppärin systeemi meidän kaveripiirissä.
Ei ajatuksessa mitaan vikaa, mutta excel taulukon pitaminen lomalla on eri juttu, ainakin meikalaiselle. Jos joskus eksyn lomalle kirjanpitajan kanssa joka haluaa excel taulukkoa pitaa, ni sitten se toimii....
Koska olen itse absolutisti, en halua jakaa laskua tasan. Aika usein alkoholin osuus loppulaskussa on aika suuri. Onneksi mun kaverit on sellaisia, että ne automaattisesti ymmärtää, etten mä halua maksella toisten juomisia kun en itse juo.
Kun oltiin isän kanssa kerran Roomassa niin laitettiin vaan ruokapaikoissa kumpikin rahaa jonkin verran riippuen siitä minkä kokoisia kolikoita ja seteleitä lompakosta löytyi. Baareissa sai juomat suurimmaksi osaksi itse ostettua yksittäin.
M22
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla ei ole kovin tavatonta että laskun loppusummapa ei vastaa menun hintoja, kun siihen lisätään jotain tarjoilupalkkioita yms. tai vähennetään joku alennus tai jotain jätetään laskuttamatta, joten ihan tasan tarkasti laskuja on melko vaikea jakaa.
Meitä oli viimekesänä 3 pariskuntaa reissussa ja helpointa oli vaan laittaa 3 osaan koko lasku riippumatta siitä mitä kukin söi tai joi. Välillä sitten baarissa joku maksoi kaikki juomat ja toinen taas seuraavat. Ei siinä tullut niin isoja eroja.