Mielipide nimestä, tytölle harvinainen, mutta tavallinen nimi hakusessa
Etsinnässä nimi esikoiselle ja ristiäiset viikon päästä :-/
Olemme miettineet nimeä, joka olisi samalla tavallinen, kaikkien tietämä, mutta harvinainen.
Mies ehdotti Klaaraa/Klaraa. Tyrmäsin sen ensin täysin, mutta nyt muutaman viikon makusteltuani nimeä, se onkin alkanut tuntua kauniilta ja erilaiselta. Joku siinä ensin tökki, tyyliin, että eihän nyt sellaista "voi antaa" :). En edes tiedä miksi.
Mitä mieltä olette nimestä? Toisaalta taas tiedän, että mitä väliä sillä on jos itse pidämme. Mutta kun en ole vielä ihan varma onko kanttia antaa niin "erikoinen" nimi.
Toiseksi nimeksi mietinnässä isoäitien nimet, joko Matilda tai Vilhelmiina. Klaara Matilda tai Klaara Vilhelmiina, miltä teistä kuulostaa?
Kommentit (67)
Clara on tosi kaunis,Klarakin ihan kiva. Kahdella a:lla en niin tykkää.
Clara ja Klaara ovat molemmat kauniita! :)
Itse pidän esim. Klaara Elviirasta ja Klaara Auroorasta.
Ei kannata kysellä mielipidettä muualta jos itse pitää nimestä. Minä esim. inhoan Klaara-nimeä, mutta enhän minä tunne teitä eikä minun maullani ole mitään väliä. Veikkaan, että sinä inhoaisit minun nimimakuani ja itse asiassa oma nimimakuni on muuttunut 10 vuoden aikana enkä välttämättä nimeäisi lapsiani enää ns. harvinaisilla nimillä. Tällä hetkellä kun fanitan ihan Eliasta ja Emmaa.
Mulle tulee mieleen vaan verbi 'klaarata'
Klaara on todella viehättävä nimi! Täyttää myös kriteerisi; tavallinen nimi, jota nykyään kuitenkin annetaan harvakseltaan.
Nimen tuottamat mielleyhtymät ovat kivoja: kaunis, kirkas, säteilevä. Siitä vain nimeämään lapsi Klaaraksi!
http://www.etunimet.net/harvinaiset-etunimet/
Tuolta löytyy paljon kivojakin noiden Coca Cola Barbien lisäks
Melissa? On normaali ja harvinainen ainaki suomessa
Hyi. Ihme wannabe suomenruotsalainen bätre folk nimi
Meidän lähiöräkälä oli Klaara, siellä aina paikalliset juopot örisi terassilla ja me juoatiin kovaa ohi.
Ja kun poika sitten syntyy, hänelle tietysti nimeksi Vihtori!
Klaara äännetään Laara. Sananalkuinen kl-yhtymä ei kuulu suomen fonotaksiin.
Hulda
Aira
Irmeli
Valpuri
Raita
Kaija
Mirella
Minerva
Helka
Hilkka
Mitenkäs samankuuloinen Jaana? Sitä ei ole tullut pahemmin vastaan viime vuosina.
Miksi ihmeessä mietitte nimeä vasta nyt? Omat lapseni saivat nimet raskausviikolla 12 ja 13, kun oli saatu istukkanäytteestä tietää kumpaa sukupuolta tulokas on... Nimet kerrottiin suvulle heti lasten synnyttyä.
Klaara on mun mielestä ruma nimi ja siitä tulee tosiaan mieleen Vihtori & Klaara sarjakuvan ällöttävä vanha akka. Matilda ja Vilhelmiina on kivoja symppiksia nimiä. Maria Matilda Vilhelmiina?
Itse en pidä Klaara-nimestä ollenkaan. Mieluummin vaikka Lara. Mutta makuasioitahan nämä, ja monesti johonkin nimeen tottuu, vaikka ei ole ensin tykännyt.
Oho, olipa tänne tullut vastauksia. Kiitos :)
Arvelinkin, että jakaa mielipiteitä paljon. Mutta positiivisen palautteen määrä vähän yllätti ja ilahdutti. Mies tosiaan hetitti tuon nimen ilmoille ja oli aivan hölmistynyt kun sanoin, että moni varmaan mieltään sen Klaara Kotkoksi tai ties miksi. Ei ymmärtänyt naisen logiikkaa ollenkaan. Sanoi, että sen perusteella pitää unohtaa Millat, Pepit, kaikki Pikku Kakkosen lastenohjelmien nimet ja muut jos kaikesta alkaa pohtia kaksoismerkityksiä. Ja onhan se totta!
Minusta Klaara on alkanut tuntua kauniin erilaiselta. Ja olisi tosiaan kalenterissa, kaikki tietävät nimen, on vanha nimi eikä mikään uusi väännös. Niistä emme erityisemmin pidä. Ja mitäs ihmeellistä siinä on, että nimeä pohditaan vasta nyt? Me emme yksinkertaisesti keksineet sopivaa raskausaikana. Minusta on sitten taas hassua,e ttä joku päättää nimen näkemättä edes koko lasta. Tapansa kullakin :)
Klaaran ääntämisestä en ole kyllä yhtään huolissaan ja sen perusteella emme nimeä ainakaan hylkää. Ei kai se meidän ongelma ole jos jonkun alueen murteella on vaikeaa tai vanhan kansan kieli ei taivu siihen. Ei sitten taivu ja oma on häpeänsä tai ongelmansa (jos muuten mitään puhevikaa ei siis ole). Miten sitten Klaus, Krista, Greta yms.? Ja itse en koe,e ttä nimeä annettaessa pitäisi ennakoida tulevia puhevikoja. Aika harvalle niitä aikuisikään asti jää. Ei kai sen pienen riskin perusteella kannata kaikkia R-, S- ja L-nimiä hylätä. Voihan ihminen nimensä isompana vaihtaa jos kokee tämän ongelmaksi. Jos sen perusteella mentäisiin, niin kaikkien pitäisi olla Aadoja, Emmoja tai Ainoja, että puhekyvyttömimmätkin saisivat äännettyä. Tylsää olisi!
Minä mietiskelin pojalle nimeksi Kaarloa. Tytölle nimeksi mm. Elsaa, Alisaa, Kerttua ja Liljaa, mutta ne ovat alkaneet tuntua vähän jotenkin pliisuilta kun on tuota Klaaraa maistellut. Noista olen varma, että ovat omasta mielestä tosi kauniita, mutta ehkä tosiaan vähän liian yleisiä (etenkin miehen mielestä) ja onhan Klaarassa enemmän särmää ja asennetta kun ei juuri tule pikkulapsilla vastaan. Vaikeaa on tämä päättäminen! Onneksi nykyään on niin laidasta laitaan nimiä, että ei tarvitse kaikkien antaa top5 nimeä sillä ajatuksella, ettei koulussa kiusattaisi.
Ap
Noissa nimissä missä on yleisesti kaksi kirjoitusasua saa koko ajan selittää miia yhdellä iillä, klaara koolla ja kahdella aalla....
Klaara ja Matilda kivoja, Vilhelmiina kauhea.
Entäs Iira tai Ira? Tai Kiira?