Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitajat: syy vanhustenhoidon ongelmiin löytyy usein taukohuoneesta

Vierailija
21.07.2016 |

Näin toteavat 2 hoitajaa Aamulehdessä. Olipa hyvä ja rehellinen kirjoitus kerrankin.
Eli kunnallisella puolella vanhusten surkea hoito on hoitajien laiskuuden syytä. Menevät "kiireen" taakse vaikka istua röhnötetään tauolla melkein 3h joka pv.

Kommentit (129)

Vierailija
21/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No harvemmin sitä kyllä kerkeää edes ruokaansa syödä ilman, että välissä täytyy käydä vastaamassa kelloon tai juttelemassa omaisille. Riippuu varmasti työpaikasta ja osastosta, joillakin voi olla kiireettömämpää. Mutta itselläni ei ole kokemusta istuskelusta ja laiskottelusta työajalla, ja jos sellaisia hoitajia on, ne ovat luultavasti väliaikaisia sijaisia joita ei mielellään pitemmäksi aikaa palkata.

Oma kokemukseni on, että sijaiset ja lyhytaikainen vuokratyövoima hoitavat työnsä paljon tunnollisemmin kuin vakituiset, jotka puurtaneet vuosia/vuosikymmeniä ja leipiintyneet, tympääntyneet työhönsä.

Työhaluttomia toki löytyy eri taustoilla.

Vierailija
22/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karkeaa panettelua. En tiedä toista ammattikuntaa, joka lähtisi kesken ruokatauon antamaan jollekin alusastiaa jos tämä vähän vinkaisee.

Minkä muun ammattikunnan asiakkaat pyytävät alusastiaa?

Tässä luultavasti tarkoitettiin sitä, että ei tiedä toista ammattikuntaa, joka lähtisi kesken ruokatauon tekemään *joku oman alan homma*. Eli ei vaikka lähtisi tekemään paperitöitä kesken tauon, tai lähtisi vaikka ajamaan nurmikkoa kesken tauon.

Itse olin aikoinaan toimistoapulaisena ja kyllä meidän pikkupomo tuli aina puhelimeen kesken lounastaukonsa jos asiaakkaat soittelivat ja nimeltä pyysivät häntä. Tämä pomo oli itse ohjeistanut näin toimimaan Samaten eräs tuttu asianajaja vastailee näin kännykkäaikana puhelimeensa kesken taukojenkin ja hoitaa asiat jos ne välitöntä huomiota tarviivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karkeaa panettelua. En tiedä toista ammattikuntaa, joka lähtisi kesken ruokatauon antamaan jollekin alusastiaa jos tämä vähän vinkaisee.

Minkä muun ammattikunnan asiakkaat pyytävät alusastiaa?

Tässä luultavasti tarkoitettiin sitä, että ei tiedä toista ammattikuntaa, joka lähtisi kesken ruokatauon tekemään *joku oman alan homma*. Eli ei vaikka lähtisi tekemään paperitöitä kesken tauon, tai lähtisi vaikka ajamaan nurmikkoa kesken tauon.

No onhan nlltä muitakin mutta ne muut ei istu sitä noin 3 tuntia lisäksi kansliassa tyhjänpanttina. Ja tiedän että kaikki hoitajat ei.kirjaa koko ajan mitä on tehty eikä.jaa lääkkeitä yms.

Vierailija
24/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaistin tällaisessa "kiirepaikassa" pari kuukautta. Hoitajat ovat laittaneet kirjelmiä sinne sun tänne kauheasta työvoimapulasta ja alimitoituksesta työntekijöiden suhteen. 

Totuus oli, että juoruilivat puolet työajasta taukohuoneesta ja suu vääränä haukottelivat, kun käsky kävi jotain vanhusparkaa käydä hoitamassa. 

Aina vedottiin, että hän ja hän (hilma tai veikko) on niin hankala ja sinne ei kannata mennä heti yhden napin painalluksella ja jatkettiin oman facen tuijottelua. 

Olen ihan ajatellut tulla julkisuuteen tämän asian havaittuani. Uskallanko? Sen jälkeen tuskin sijaisuuksia saan. 

Sama kokemus. Esimiehelle  valitettiin, kuinka henkilöstöpulan vuoksi ei mitenkään ehdi käyttää kuntouttavaa työotetta ja esim. nostaa asiakkaita päiväsaliin istumaan, vaikka liioittelematta valtaosa vakihoitajien päivästä kului television ääressä. Uskalla kertoa esimiehelle tai edes jollekin taholle, Iltalehti taas tuskin on oikea paikka valittaa.

Vierailija
25/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on osastolla kaikki perushoitajat yhtaikaa syömässä siksi, että hulluna painetaan töitä, jotta aamupesut on tehty viimeistää klo 11.15. Sitten äkkiä ruoka naamaan, kun potilaiden lounas on 11.30 ja syötettäviä ja huollettavia useita. Sairaanhoitaja käy syömässä silloin kun ja jos ehtii. Yleensä äkkiä jotain suuhun klo 13.30 ennen kuin iltavuorolle alkaa raportti. Taukoja ei ehdi pitää aina. Ruokailukin on työaikaa ja siihen puhelimeen vastataan, kun se taskussa soi ja sehän soi.

Vierailija
26/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.... Minkä lisäksi 16 puhuu täyttä asiaa esimiestyön tärkeydestä ja työilmapiiristä. Alaistaidoistakin kannattaa silti kantaa huolta myös. Eikä ikävällä esimiehellä voi täysin kuitata sitä, jos hoitaja äyskii ja on kovakourainen vanhusta kohtaan. Siinä tullaan aiihen asenne/arvomaailmaan, josta 16 myös puhuu.

20

Vierailija
27/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäs teet, jos esimiehet tykkäävät nuoleskelijoista. Olen katsonut koko työurani sitä, että ruskeakieliset saa istua tupakalla ja kahvilla ja nykyaikana kännykkä kourassa ja esimies vain lirkuttelee. Sellaiseen porukkaan jos sattuu ahkeria ja kilttejä hoitajia, heitä vastaan keksitään äkkiä joku syytös. Vähintään he ovat työpaikkakiusaajia ja heidät savustetaan ulos.

Seuraan juuri tilannetta, missä ruohonjuuritason lähäri on saanut aivan ihmeellisen vallan. Valikoi sijaisiksi kavereitaan ja sitten se aika meneekin nurkassa naureskellessa ja hihittäessä ja kännykkää selatessa. On syönyt ulos monta kokenutta konkaria, joilla olisi tietotaito hallussa ja osaisivat työt. Mutta kivempaa on saada työkavereiksi kavereita ja istuskella takapihalla tupakalla tuntikausia päivän aikana.

Itse olen helvetin kyllästynyt juuri esimiehiin, jotka sallivat tällaisen toiminnan.

Vierailija
28/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on osastolla kaikki perushoitajat yhtaikaa syömässä siksi, että hulluna painetaan töitä, jotta aamupesut on tehty viimeistää klo 11.15. Sitten äkkiä ruoka naamaan, kun potilaiden lounas on 11.30 ja syötettäviä ja huollettavia useita. Sairaanhoitaja käy syömässä silloin kun ja jos ehtii. Yleensä äkkiä jotain suuhun klo 13.30 ennen kuin iltavuorolle alkaa raportti. Taukoja ei ehdi pitää aina. Ruokailukin on työaikaa ja siihen puhelimeen vastataan, kun se taskussa soi ja sehän soi.

Ja ettekös te saa palkankin siltä ruokailuajalta? Tai ainakin ennen oli niin. Aika harva enää nykyään saa palkkaa ruokatauoltaan.

Vierailija
29/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea alapeukutus heti, jos joku huomauttaa, että on muillakin aloilla kiirettä. Taitaa olla ketjussa runsaasti hoitajia...

Vierailija
30/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paikasta. Esim päivystyksessä ei mennä syömään, jos on kiire. Haetaan kuppi kahvia kansliaan, juodaan se samalla kun plärätään labrojen vastauksia. Jos hyvin käy, on muistanut ottaa mukaan patukan tai jotain muuta pikaisesti syötävää. Ja siinähän se hoituri sillon laiskottelee kahvia juoden. Paras olisi, jos saisi leimata itsensä ulos ja käydä rauhassa syömässä, ilman keskeytystä.

Osastoilla osassa paikoista aamutoimet tehdään kiireellä alta pois ja sitten hanskat tippuu ruokaTUNNIN ajaksi. Aina on niitä säntillisiä, jotka vastaa kelloihin, kun tietyt tyypit istuu ja syö.

Kiire on suhteellinen käsite. Työnkiertoon sakki, osaavat sitten laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin!

Vierailija
31/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin aikaa sitten jo alaa. Kun olin töissä niin oli ihan normipäivä se että kansliassa istuttiin työvuoron aikana 2h40min kansliassa tekemättä mitään työhön liittyvää. Täyteltiin oriflamen tilauksia yms ja noiduttiin huonoa palkkaa vaikka kaikilla myös yhoilla oli omistusasunto ja valitettiin läskejä.

Iltavuorossa joka loppui 20.00 alettiin odottaa vuoron loppumista kello 18.30 siellä kansliassa.

Viikonloppuna jouluna yms tehtiin juuri se mitä oli aivan minimipakko ja lisäpalkkaa juoksi.

Huono hoito johtuu yksiselitteisesti huonoista ylimielisistä laiskoista hoitajista.

Ja kun puhutaan että on liian vähän henkilökuntaa niin se ei pidä paikkaansa. Todistin kerran jopa sellaista ettå.jollekin osastolle saadaan yksi hoitaja lisää mutta henkilö oli ns väärå niin osastonhoitaja sanoi että ei ole tarvetta lisähenkilökunnalle.

Vierailija
32/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisalalle tyypillistä puuhastelua. Jokaiselle osastolle joku oikean esimieskoulutuksen käynyt(yleensä mies) henkilö pistämään hommat kuntoon. Työnjohtajat ja muut hyviä kun ovat vuosikausia paineskelleet kymmenien miljoonien projektien kanssa eikä päivän suurin haaste ole saada pissavateja ruoka-aikana jonkun potilaan eteen. 

Vierailija
33/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ettekös te saa palkankin siltä ruokailuajalta? Tai ainakin ennen oli niin. Aika harva enää nykyään saa palkkaa ruokatauoltaan.

Saadaan tietysti palkka, kun se on työaikaa. Oliskin oikea palkaton tauko niin ei tarvitsisi olla käytettävissä ja vois ihan syödä ja perään juoda kahvit ja hengähtää. Olis luksusta.

Vierailija
34/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhea alapeukutus heti, jos joku huomauttaa, että on muillakin aloilla kiirettä. Taitaa olla ketjussa runsaasti hoitajia...

Ei, itse ainakin alapeukutin, sillä olen itse ollut aina toimistohommissa. Kyllä, teen paljon töitä ja pitkiä päiviä, mutta silti kunnioitan hoitajien työtä niin, että uskon että se on fyysisesti ja henkisesti paljon rankempaa kuinka suurin osa toimistohommista.

Vierailija
35/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisalalle tyypillistä puuhastelua. Jokaiselle osastolle joku oikean esimieskoulutuksen käynyt(yleensä mies) henkilö pistämään hommat kuntoon. Työnjohtajat ja muut hyviä kun ovat vuosikausia paineskelleet kymmenien miljoonien projektien kanssa eikä päivän suurin haaste ole saada pissavateja ruoka-aikana jonkun potilaan eteen. 

No jos ne haasteet on niin helppo korjata, niin miksi ei ole palkattu jotain "miestyönjohtajia" hoitamaan asiat kuntoon?

Kyllä ihmisten kanssa toimiminen on ihan eri tavalla haastavaa kuin vaikkapa jokin insinööriprojekti. Kummassakin arvoa, mutta ei pidä väheksyä sitä ihmisten kohtaamisen haastavuutta.

Ja ei, en ole hoitaja.

Vierailija
36/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus tästäkin alasta tulee ilmi näköjään. Olenkin aina ihmetellyt miten sillä yhdellä tuttavahoitajalla on varaa ajella uudella mersulla vaikka kaikki hoitsut huutaa että palkka on muka surkea. Puolitetaan hoitsujen palkka niin SOTE ongelma on ratkaistu.

Vierailija
37/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo vuosikausia toivonut, että saataisiin palkaton ruokatunti. Olisi ihanaa leimata itsensä ulos ja lähteä puoleksi tunniksi tai tunniksi ruokalaan tai kaupungille syömään. Vaikka pukukoppiin omassa rauhassa. Yökölle toki voi olla hankalaa järjestää, koska meillä yököt on yksin töissä ja ei voi kirjata kesken yötä itseään ulos töistä.

Mutta minulle sopisi todella hyvin ja uskon, että suurimmalle osasta hoitajia myös.

Vierailija
38/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuus tästäkin alasta tulee ilmi näköjään. Olenkin aina ihmetellyt miten sillä yhdellä tuttavahoitajalla on varaa ajella uudella mersulla vaikka kaikki hoitsut huutaa että palkka on muka surkea. Puolitetaan hoitsujen palkka niin SOTE ongelma on ratkaistu.

Alkaisitko sinä tekemään töitä 6 euron tuntipalkalla. T. hoitaja, yksityinen, kaikki ikälisät. Kaikkine ikälisineen tuntipalkka tällä hetkellä 12e 78snt

Vierailija
39/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa jos sinä lähdet. Luulen kuitenkin, että moni hoitaja ei todellakaan lähde taukotilasta kellon soitua edes silloin, kun ihan hyvin voisi, vaan jatkaa rupattelua. Olen ollut töissä vanhustenhoitopaikassa. Siellä oli taukohuoneessa laite, johon vanhusten kutsupyynnöt rekisteröityivät, laite pirahti, kun pyyntö tuli. Lähinnä istuva vilkaisi laitetta ja sitten vähän keskusteltiin, että x soittelee, ei sillä varmaan mitään hätää ole tai kun yksi mies halusi usein vessaan, niin nauroivat vaan hänen soittaessaan ja sanoivat, että nostaisi vain hieman toista kankkuaan ja pieraisisi. Ei siis tietenkään aina näin, mutta usein.

Vierailija
40/129 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän mä olen jo pitkään yrittänyt sanoa! Vastasinkin jo toiseen lähihoitaja-ketjuun, kuinka harjoittelussa ollessani kotihoidossa kiire rajoittui tauolle pääsemiseen asiakkaiden kustannuksella. Taukoja kyllä venytettiin tilaisuuden tullen, vaikka jokainen hoitaja valitti kiireisiä työpäiviä.