Mustikkaa, villivadelmaa ja sieniä metsät pullollaan: köyhän taivas!
Ainakin Etelä-Suomessa metsä on tosi runsas tänä kesänä. Oletteko käyneet jo keräämässä? Itse olen osan pakastanut ja osan myynyt ja urakkaa vielä paljon edessä. Ei noita herkkuja vaan malta jättää metsään! Kaksi villivadelmapaikkaakin on niin täynnä marjaa, etten taida ehtiä poimia puoliakaan. Menkää metsään! Niin ja olen työtön ja köyhä, eli metsä tarjoaa meille ison säästön vuoden ruokiin.
Kommentit (75)
Taidanpa lähteä mökilleni sitten tällä viikolla.. yleensä tähän aikaan vuodesta lähden katselemaan kantarelleja ja poimimaan mustikoita. Pitää löytää nyt ainakin sen verran että saa bussikulut kuitattua ja vähän voittoakin. Nyt on mukava lähteä kun tuli hankittua vähän isompi reppu halvalla Lidlistä tässä kesän alussa, on meinaan tavaraa sitten kannettavaksi.
T. Lidl-mies.
Vierailija kirjoitti:
En omista fillaria, saati autoa.
Ei apostolin kyydillä meneminen mahdollista ison sadon raijaamista.
T. köyhä helsinkiläinen
Helsingissä julkinen liikenne ei ole vaihtoehto? Juuri kannoin sangollisen (10l) mustikoita junassa ja bussissa eikä mitään valittamista.
En ole köyhä ja siihen on syynsä. Nytkin on 3 pakastinta kohtalaisen täynnä ruokaa, marjoille on vielä sen verran tilaa, että puolukoita mahtuu ja todennäköisesti osa omenoista säilötään sokeritta siivuina. Kerään marjoja, koska ne ovat käytännössä ilmaisia ja niistä riittää pitkin talvea aamupalasmoothieen nolla eurolla raaka-ainetta. Varakkaana pysyy helpommin, kun käyttää hyväkseen kaiken mahdollisen ilmaisen ja tänä vuonna mustikkaa on nii paljon, että vain elämäntapaköyhä jättää sen poimimatta.
Lokakuussa kaupassa katson, miten pienituloiset ostavat avocadoa ja ananasta hehkuttaen niiden vitamiinipitoisuutta. Aika äkkiä saavat kertymään 10 euron ylimääräisen lasku vain siksi, että ovat päättäneet pysyä köyhinä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette sienistä ? Voisin arvata: Kermaista kastiketta, siihen kylkeen perunat tai pastaa. Tatit säilötään suolaan ja ne ovat liian suolaisia vaikka niitä liottaa. Kanttarellipiirakka myös kauhee kaloripommi. Sienet itsessään ovat lähes kalorittomia, mutta kuka niitä paljailtaan syö. Keittoihinkin tulee voita ja kermaa. Erittäin epäterveellistä. Mites ne marjat, meneekö ilman sokeria esim. Puuroon tai jugurttiin, tuoreena kyllä, mutta sulatettuna ovat vetisiä ja lötköjä. Mustikkahilloonkin tulee 3 dl sokeria ja litra mustikoita. Mehuihin myös paljon sokeria. Turha siis hehkuttaa mistään metsän terveellisistä aarteista, koska niitä ei syödä sellaisenaan !. Ainut on sokeriton mustikkakeitto mikä on terveellistä, mutta sitä saa kaupasta edullisesti.
Meillä kuivataan tatit ja käytetään pääasiassa risottoon. Suppilovahverot kuivataan ja käytetään esim. lihapullataikinaan. Kermakastikettakin syödään, mutta sekin tehdään kaurakermasta. Suolasieniksi sopivat paremmin esim haaparouskut, ja kyllä se suola lähtee liottamalla. Pakastemarjoihin lisätään kyllä sokeria, koska pakastaminen "syö" marjoista oman sokerin, marjat lisätään puuroon sellaisenaan.
Kanttarellisilppua lihapulliin esimerkiksi, risottoa ja sitä kermaista kastiketta.
Pakastemarjat puolijäisinä puuroon tai maustamattomaan jogurttiin ilman sokeria.
Ei ole lötköjä .
Makuasia kuinka kukin syö.
Jotkut syövät mieluummin roiskeläppäpitsoja.
Minä en syö, teen vaikka sienipitsaa itse.
Laiskoilla on tekosyyt :D
Mihin noita mustikoita voisi myydä? Meillä on jo pakastin täynnä ja oman metsän laita vasta poimittu. Tampere. Apua. Lähimmässä kauppakeskuksessa on myynnissä puolalaisia pensasmustikoita 6 euroa litra. Tietäen mitä muutakin noissa saa suuhunsa, en ostaisi. Onko suomalaisella mustikalla kysyntää ja jos niin missä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette sienistä ? Voisin arvata: Kermaista kastiketta, siihen kylkeen perunat tai pastaa. Tatit säilötään suolaan ja ne ovat liian suolaisia vaikka niitä liottaa. Kanttarellipiirakka myös kauhee kaloripommi. Sienet itsessään ovat lähes kalorittomia, mutta kuka niitä paljailtaan syö. Keittoihinkin tulee voita ja kermaa. Erittäin epäterveellistä. Mites ne marjat, meneekö ilman sokeria esim. Puuroon tai jugurttiin, tuoreena kyllä, mutta sulatettuna ovat vetisiä ja lötköjä. Mustikkahilloonkin tulee 3 dl sokeria ja litra mustikoita. Mehuihin myös paljon sokeria. Turha siis hehkuttaa mistään metsän terveellisistä aarteista, koska niitä ei syödä sellaisenaan !. Ainut on sokeriton mustikkakeitto mikä on terveellistä, mutta sitä saa kaupasta edullisesti.
Totta kai pakastemarjat laitetaan puuron päälle sellaisenaan "lötkönä", samoin jugurttiin, smoothieen ym. Luulen että kaikki jotka marjoja käyttävät, tekevät niin. Sienistä saa monenlaista ruokaa, esim. kuivattuna lisukkeeksi pataruokiin, keittoihin, tuoreena risottoon ym. Toki se kermakastikekin on yksi vaihtoehto, mutta ei sellaista joka päivä syödä.
Sitten tulee viikon mittainen sähkökatko ja te menetätte suuren osa pakasteistanne.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä vittuilua täällä harrastetaan?
Kertokaapa itse, te marjojen poimijat, miten menette metsään? Kävellen koko matka, kotoa asti?
Tuskinpa, ellette asu aivan metsän vieressä. Käsi sydämelle: jos autonne hajoaa, menisittekö kävellen marjaan? Tai julkisilla muutaman kymmenen kilometriä?
Samaa mieltä. Pääkaupunkisudulla kun asuu ja aikaa on välillä muutama tunti, niin eipä siinä kovin kummoisia määriä ehdi kerätä/löytää. Matkat jos vie sen 1,5 - 2,5 tuntia/suunta. Itse viihdyn kyllä metsässä keräilemässä, mutta en ihmettele jos joku toinen käyttää sen ajan mielummin johonkin muuhun.
Kyllä mustikkaa ostetaan. Vanhainkodista voi kysyä, asukkaat mielellään syö marjaa eivätkä voi enää itse kerätä. -ap-
Vierailija kirjoitti:
Sitten tulee viikon mittainen sähkökatko ja te menetätte suuren osa pakasteistanne.
Miten niin? Keitän hilloa ja vien kellariin. Ei enää terveellistä, mutta hyvää. Ei ne marjat hukkaan mene.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mustikkaa ostetaan. Vanhainkodista voi kysyä, asukkaat mielellään syö marjaa eivätkä voi enää itse kerätä. -ap-
Kiitos vinkistä, ei tullut itselle mieleenkään. Vaikka mummon peruja tässä seurailen, luonnosta ja puhtaasti. Isovanhempani eivät olleet vanhainkodissa, ehkä koska söivät luonnonantimia. ;) Siksi vanhainkodit eivät ole minulle tuttuja, mutta uskoisin että siellä on isovanhempieni kaltaisia. Voiko heille myydä mustikkaa, suoraan vanhuksille? Vai miten. Jos suoraan, niin litra on noinmitta.
Vierailija kirjoitti:
Mihin noita mustikoita voisi myydä? Meillä on jo pakastin täynnä ja oman metsän laita vasta poimittu. Tampere. Apua. Lähimmässä kauppakeskuksessa on myynnissä puolalaisia pensasmustikoita 6 euroa litra. Tietäen mitä muutakin noissa saa suuhunsa, en ostaisi. Onko suomalaisella mustikalla kysyntää ja jos niin missä?
Ihan ensimmäiseksi kyselee sukulaiset, tuttavat, työpaikan, vanhempien tuttavat, että löytyykö ostajia. Torissakin näkyi olevan ilmoituksia, tosin en tiedä meneekö sitä kautta.
Ihmisten positiivisuus on kyllä kertakaikkiaan ihastuttavaa! Älkää menkö metsään (koska matka on pitkä ja on kiire ja bussilippu on kallis ja pyörää ei ole), älkää kerätkö marjoja ja sieniä (koska ne on lötköjä ja huonoa ruokaa eikä kukaan jaksa syödä sitä ämpärillistä päivässä), älkää säilökö niitä (koska ei ole pakastinta tai tulee viikon sähkökatko). Ap ehdottaakin että menkää kauppaan! Sieltä saa just sitä mitä haluaa! Paitsi jos ei ole rahaa... no menkää leipäjonoon! Paitsi onko sinnekin liian pitkä matka?
Minä poimin talvella, niin saan valmiiksi pakastettuja.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut kotivakuutuksesta? Sitäpaitsi aika epätodennäköistä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vaivaa?
Koskaan ei ole ollut muutamaa tuntia pidempää sähkökatkoa.
Kaikilla ei ole pakastinta! Olen köyhä ja asun pienessä yksiössä, ei tänne pakastinta mahdu vaan lokeroon olisi säilöttävä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Keitän hilloa ja vien kellariin. Ei enää terveellistä, mutta hyvää. Ei ne marjat hukkaan mene.
Kiitos vastauksesta. Sinä et varmaankaan kuulu niihin, joiden mielestä kaupunkilaisenkin (jolla ei mitään kylmää kellaria ole) pitäisi kerätä marjoja ja sieniä.
Mulla on vaan pakastinlokero, joten en voi säilöä mitään. Harmittaa tosi paljon. :(