Mustikkaa, villivadelmaa ja sieniä metsät pullollaan: köyhän taivas!
Ainakin Etelä-Suomessa metsä on tosi runsas tänä kesänä. Oletteko käyneet jo keräämässä? Itse olen osan pakastanut ja osan myynyt ja urakkaa vielä paljon edessä. Ei noita herkkuja vaan malta jättää metsään! Kaksi villivadelmapaikkaakin on niin täynnä marjaa, etten taida ehtiä poimia puoliakaan. Menkää metsään! Niin ja olen työtön ja köyhä, eli metsä tarjoaa meille ison säästön vuoden ruokiin.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin noita mustikoita voisi myydä? Meillä on jo pakastin täynnä ja oman metsän laita vasta poimittu. Tampere. Apua. Lähimmässä kauppakeskuksessa on myynnissä puolalaisia pensasmustikoita 6 euroa litra. Tietäen mitä muutakin noissa saa suuhunsa, en ostaisi. Onko suomalaisella mustikalla kysyntää ja jos niin missä?
Ihan ensimmäiseksi kyselee sukulaiset, tuttavat, työpaikan, vanhempien tuttavat, että löytyykö ostajia. Torissakin näkyi olevan ilmoituksia, tosin en tiedä meneekö sitä kautta.
No kun olen mustikkasukua, muutkin keräävät omista metsistään ja heilläkin pakastimet ovat jo täynnä. Mustikkarahka aamu- ja iltapalaksi on taivaallista, mutta sitä jakaisi jo mielellään muillekin. Torissa on tarjontaa, sekä että, pienemmällä litrahinnalla lähtisi täältä nyt.
Tykkään kerätä marjoja ja varsinkin sieniä. Mutta ei se niin helppoa ole kaupungissa. Kävin juuri Nuuksiossa
Bussilla pystyy ottamaan yhden ämpärin. Matkat maksoivat noin 10 euroa ja saalis oli jonkin verran mustikoita ja 5 kantarelliä. Ei ole köyhänhuvia.
En ole edes köyhä, mutta silti poimin aina mustikkani itse. Parikymmentä litraa jo kerännyt :)
Mustikkasuvullinen tässä vielä. Ehkä vien vanahainkoteihin, mutta kun mie haluaisin että menis suoraan vanhuksillekin, naposteltaviksi. Yrityksen keittiöönkin voisin antaa, jos on varma että niistä mustikkapiirakkaa tms. tekevät. Olen ennen osannut viedä vanhainkoteihin sellaista yleishyödyllistä taatusti vanhuksien lapsuusmuistoihin liittyvää hyvää, yleisiin tiloihin. Ingognitona. Ongelmani on, etten tiedä, voiko jotenkin muka mennä vanhusten huoneisiin vai miten heille voisi antaa topposet mustikoita, kaikille tasapuolisesti. On tääkin, niin paljon puhutaan vanhusten tilanteesta, mutta tavikselle ei ole yhtään selvää, miten sitä iloa toisi käytännössä vanhainkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole pakastinta! Olen köyhä ja asun pienessä yksiössä, ei tänne pakastinta mahdu vaan lokeroon olisi säilöttävä!
Ei niitä metsänantimia ole pakko ämpärikaupalla kerätä. Sen verran vain, mitä käyttää pakastamatta. Iltapalamarjat, päivällissienet, aamupalamarjat. Säästö se on pienikin säästö.
Tänään poimin ämpärin mustikkaa, 2l villivadelmaa ja kotimatkalla löytyi niin hyvä kantarelliapaja, että sain melkein ämpärillisen sieniä. Myin kaikki paikallisella kirppispalstalla ja sain näistä 110e. (mustikka 50e, villivadelma 20e ja sienet 40e) Ihan hyvä päivä! :) -ap-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole pakastinta! Olen köyhä ja asun pienessä yksiössä, ei tänne pakastinta mahdu vaan lokeroon olisi säilöttävä!
Ei niitä metsänantimia ole pakko ämpärikaupalla kerätä. Sen verran vain, mitä käyttää pakastamatta. Iltapalamarjat, päivällissienet, aamupalamarjat. Säästö se on pienikin säästö.
Eipä paljon säästy, kun laskee matkakulut keskustasta kuuseen ja takaisin kerta-pari viikossa...
Vierailija kirjoitti:
Mihin noita mustikoita voisi myydä? Meillä on jo pakastin täynnä ja oman metsän laita vasta poimittu. Tampere. Apua. Lähimmässä kauppakeskuksessa on myynnissä puolalaisia pensasmustikoita 6 euroa litra. Tietäen mitä muutakin noissa saa suuhunsa, en ostaisi. Onko suomalaisella mustikalla kysyntää ja jos niin missä?
Omalla kylällä on facessa "kirppisryhmä" missä tuntuu menevän tosi hyvin kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäiseksi kyselee sukulaiset, tuttavat, työpaikan, vanhempien tuttavat, että löytyykö ostajia. Torissakin näkyi olevan ilmoituksia, tosin en tiedä meneekö sitä kautta.
Kouluista ja päiväkodeista kannattaa myös kysyä, monena vuonna ollaan viety omenoita yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten tulee viikon mittainen sähkökatko ja te menetätte suuren osa pakasteistanne.
Mikä vaivaa?
Koskaan ei ole ollut muutamaa tuntia pidempää sähkökatkoa.Monella muulla on ollut, kuten varmasti tiedät, jos koskaan uutisia seuraat.
Kyllä meillä maaseudulla voi hyvinkin olla pitkiä sähkökatkoksia, mutta niihin ollaan kyllä varauduttu, monessa talossa on aggregaatti, jolla saa sitten sähköä pakastimille ja jääkaapille.
Ettekö löytäisi jonkun toisen työttömän, eläkeläisen tai vaikka lapsen kaveriksi poimimaan niitä marjoja ja sieniä, joita on yli oman tarpeen?
Meillä kypsyvät vasta hillat, ja punikkitatit ovat olleet niin toukkaisia, että ei mitään syömistä niissä. Kantarelleja täällä ei kasva.
Sienet ovat sellaisia, että niitä pitää oppia katsomaan. Varsinkin suppilovahverot piileskelevät niin hyvin, että saa päälle kävellä eikä huomaa. Sama korvasienissä ja herkkutateissa-
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaupunkiasunnoissa ole enää sellaista kylmää säilytystilaa, joita ainakin 1960-luvulla rakennetuissa oli? Siellä säilyvät hillot ja mehut. Varastotiloissa olen nähnyt pakastimiakin.
Kuka hullu laittaa litraan mustikoita 3 dl sokeria?! Kun hillot valmistaa ja säilyttää huolellisesti, puoli kiloa sokeria ( =n. 5 dl) riittää kahdelle mustikkalitralla ( = n. 1 kg) eli puolet vähemmän sokeria kuin joku aiemmin mainitsi.
Sieniä voi myös kuivata, jolloin säilyvät aivan tavallisessa kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaan pakastinlokero, joten en voi säilöä mitään. Harmittaa tosi paljon. :(
Opettele tekemään hilloja ja mehuja perinteiseen tapaan. Varaa mahdollisimman pieniä lasipurkkeja säilöntään, niin eivät ehdi pilaantua kun avaat. Pilttipurkit eivät käy, koska ne on vaikea saada sulkeutumaan tiiviisti. Toisinaan onnistuu, mutta yleensä ei. Ohje löytyy vaikka hillosokeripussista, mutta vähempikin sokerimäärä riittää.
Sieniä voit myös kuivattaa, niin säilyvät tavallisessa kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
No oikeasti köyhällä ei ole pakastinta ota huomioon ennenkuin alat neuvoon
Oikeasti köyhälle sossu kustantaa pakastimen. Tai ehkä köyhyyden syy on 'kädestä suuhu'-eläminen, eli rahaa palaa kun ei voi mitään varastoida.
Marjat ja sienet on saatu säilymään ilman pakastimia jo isoäitien aikaan.
Monella muulla on ollut, kuten varmasti tiedät, jos koskaan uutisia seuraat.