Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mustikkaa, villivadelmaa ja sieniä metsät pullollaan: köyhän taivas!

Vierailija
20.07.2016 |

Ainakin Etelä-Suomessa metsä on tosi runsas tänä kesänä. Oletteko käyneet jo keräämässä? Itse olen osan pakastanut ja osan myynyt ja urakkaa vielä paljon edessä. Ei noita herkkuja vaan malta jättää metsään! Kaksi villivadelmapaikkaakin on niin täynnä marjaa, etten taida ehtiä poimia puoliakaan. Menkää metsään! Niin ja olen työtön ja köyhä, eli metsä tarjoaa meille ison säästön vuoden ruokiin.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä alkaa perjantaina loma, sitten käyn kyllä vaikka joka päivä. Lasten kanssa ei yksin pääse, kokeilin viime vuonna niin sain kerättyä n. 3dl.

Vierailija
22/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oikeasti köyhällä ei ole pakastinta ota huomioon ennenkuin alat neuvoon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 l mustikoita kerätty ja pakastettu, vadelmia muutama litra, vielä tarvii lisää. Laitan niitä koko talven aamupuuron päälle tai smoothieen. 

Muistithan kysyä maanomistan luvan

Vierailija
24/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustikoita en jaksa itse kerätä, mutta sieniä keräilen sitten senkin edestä. Kanttarelleja en tosin ole juurikaan vielä löytänyt mutta syksyisiä suppisretkiä odottelen jo innolla. Vadelmiakaan en ole löytänyt vaikka kuinka olen etsinyt! Tai no, löytyy meidän koiranpissityslenkin varrelta jonka vieressä menee iso autotie, sieltä en ole viitsinyt niitä keräillä. 

Villivadelmat viihtyy vanhoilla hakkuuaukeilla ja kallioisilla paikoilla, missä on kuivaa ja aurinko paistaa. Itse katselen Google mapsilla (ilmakuva) mistä löytyy aukeita ja käyn sitten kurkkaamassa, olisiko siellä. Joskin nyt on löytynyt kaksi niin hyvää paikkaa ettei lisää tarvitse hetkeen. -ap-

Vierailija
25/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista fillaria, saati autoa.

Ei apostolin kyydillä meneminen mahdollista ison sadon raijaamista.

T. köyhä helsinkiläinen

Vierailija
26/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oikeasti köyhällä ei ole pakastinta ota huomioon ennenkuin alat neuvoon

Eikä tietysti polkupyörää, saati ämpäriä koska Tokmannin jono oli niin pitkä. Anteeksi, taidan ollakin rikas tai vähintään keskituloinen! -ap-

Vierailija
27/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25 l mustikoita kerätty ja pakastettu, vadelmia muutama litra, vielä tarvii lisää. Laitan niitä koko talven aamupuuron päälle tai smoothieen. 

Muistithan kysyä maanomistan luvan

Kai nyt jokainen suomalainen tietää, että luonnonmarjojen ja sienien kerääminen kuuluu jokamiehenoikeuksiin! Mutta kenenkään pihapiiristä ei saa mennä poimimaan. 

Vierailija
28/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan päässyt perille noista sienistä. Jos menen metsään ja siellä on sieniä niin 99,9% todennäköisyydellä ne sienet ovat jotain ravinnoksi huonosti sopivia roskasieniä tai jopa myrkyllisiä. En kerta kaikkiaan erota niitä toisistaan. Jokaisella hyvällä sienellä on roskasienissä jokin "kaksoisolento". Sellaisia osuu haaviin.

Vierailija
29/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Espoossa Leppävaarassa. Minne kannattaisi mennä mustikoita, kanttarelleja, herkkutatteja etsimään? 

Olen joskus ollut Nuuksiossa, mutta haluaisin löytää lähempää. 

Vierailija
30/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää yritin poimia vattuja, mutta pelkään ampiaisten maapesiä. :(

Seisoin ojan reunalla, mutta en saanu psyykattua itteeni pusikkoon.

Jos yhtään lohduttaa, en ole löytänyt vielä yhtäkään. Käärmeetkin saa pois jaloista rummuttamalla hetken maata. Joskin taidan olla niin köyhä, ettei ole varaa edes pelätä luontoa ;) -ap-

Vierailija
31/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä köyhä on jo täyttänen pakastimen vadelmilla.

Vierailija
32/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan päässyt perille noista sienistä. Jos menen metsään ja siellä on sieniä niin 99,9% todennäköisyydellä ne sienet ovat jotain ravinnoksi huonosti sopivia roskasieniä tai jopa myrkyllisiä. En kerta kaikkiaan erota niitä toisistaan. Jokaisella hyvällä sienellä on roskasienissä jokin "kaksoisolento". Sellaisia osuu haaviin.

Varmoja juttuja ovat kanttarelli ja herkkutatti. Ei voi oikein sekoittaa mihinkään. Katsot sienikirjasta tuntomerkit. Kirjoissa on varmaan, että kanttarellin voisi sekoittaa valevahveroon tai herkkutatin sappitattiin, mutta ovat kuitenkin niin erilaisia, että helposti erottaa. Sienten kanssa pitää kuitenkin olla tarkkana ja ottaa vain sellaisia, jotka aivan varmasti tunnistaa. 

Vierailija
33/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen saimme parikymmentä litraa kanttarelleja. Vakiopaikka mistä löytyy aina.

Mustikat ovat vielä osaksi raakoja.

E-Pohjanmaalla näin.

Vierailija
34/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustikoita en jaksa itse kerätä, mutta sieniä keräilen sitten senkin edestä. Kanttarelleja en tosin ole juurikaan vielä löytänyt mutta syksyisiä suppisretkiä odottelen jo innolla. Vadelmiakaan en ole löytänyt vaikka kuinka olen etsinyt! Tai no, löytyy meidän koiranpissityslenkin varrelta jonka vieressä menee iso autotie, sieltä en ole viitsinyt niitä keräillä. 

Villivadelmat viihtyy vanhoilla hakkuuaukeilla ja kallioisilla paikoilla, missä on kuivaa ja aurinko paistaa. Itse katselen Google mapsilla (ilmakuva) mistä löytyy aukeita ja käyn sitten kurkkaamassa, olisiko siellä. Joskin nyt on löytynyt kaksi niin hyvää paikkaa ettei lisää tarvitse hetkeen. -ap-

Kiitos! Pitääkin katsoa paikat valmiiksi niin pääsee sitten viikonloppuna etsimään tarkemmin :)

Vierailija
35/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teette sienistä ? Voisin arvata: Kermaista kastiketta, siihen kylkeen perunat tai pastaa. Tatit säilötään suolaan ja ne ovat liian suolaisia vaikka niitä liottaa. Kanttarellipiirakka myös kauhee kaloripommi. Sienet itsessään ovat lähes kalorittomia, mutta kuka niitä paljailtaan syö. Keittoihinkin tulee voita ja kermaa. Erittäin epäterveellistä. Mites ne marjat, meneekö ilman sokeria esim. Puuroon tai jugurttiin, tuoreena kyllä, mutta sulatettuna ovat vetisiä ja lötköjä. Mustikkahilloonkin tulee 3 dl sokeria ja litra mustikoita. Mehuihin myös paljon sokeria. Turha siis hehkuttaa mistään metsän terveellisistä aarteista, koska niitä ei syödä sellaisenaan !. Ainut on sokeriton mustikkakeitto mikä on terveellistä, mutta sitä saa kaupasta edullisesti.

Vierailija
36/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä vittuilua täällä harrastetaan?

Kertokaapa itse, te marjojen poimijat, miten menette metsään? Kävellen koko matka, kotoa asti?

Tuskinpa, ellette asu aivan metsän vieressä. Käsi sydämelle: jos autonne hajoaa, menisittekö kävellen marjaan? Tai julkisilla muutaman kymmenen kilometriä?

Vierailija
37/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hillaa ja ylimääräiset myyntiin.. saa vähintään 15€ kilosta;)

Vierailija
38/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä vittuilua täällä harrastetaan?

Kertokaapa itse, te marjojen poimijat, miten menette metsään? Kävellen koko matka, kotoa asti?

Tuskinpa, ellette asu aivan metsän vieressä. Käsi sydämelle: jos autonne hajoaa, menisittekö kävellen marjaan? Tai julkisilla muutaman kymmenen kilometriä?

Itse menen pyörällä n. 10km.

Vierailija
39/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teette sienistä ? Voisin arvata: Kermaista kastiketta, siihen kylkeen perunat tai pastaa. Tatit säilötään suolaan ja ne ovat liian suolaisia vaikka niitä liottaa. Kanttarellipiirakka myös kauhee kaloripommi. Sienet itsessään ovat lähes kalorittomia, mutta kuka niitä paljailtaan syö. Keittoihinkin tulee voita ja kermaa. Erittäin epäterveellistä. Mites ne marjat, meneekö ilman sokeria esim. Puuroon tai jugurttiin, tuoreena kyllä, mutta sulatettuna ovat vetisiä ja lötköjä. Mustikkahilloonkin tulee 3 dl sokeria ja litra mustikoita. Mehuihin myös paljon sokeria. Turha siis hehkuttaa mistään metsän terveellisistä aarteista, koska niitä ei syödä sellaisenaan !. Ainut on sokeriton mustikkakeitto mikä on terveellistä, mutta sitä saa kaupasta edullisesti.

Kantarellit paistetaan (ei tarvitse kuin vähän voita ja ripaus suolaa), marjat syödään ihan sellaisenaan. Mitä se lötköys puurossa tai smoothiessa haittaa? Eikä mustikka kyllä mihinkään lötköönny sulattaessa. -ap-

Vierailija
40/75 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä köyhä on jo täyttänen pakastimen vadelmilla.

Tämä sama köyhä lisää, että asuu Helsingissä ja käyttää julkisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi