Sääntö-Suomi taas vauhdissa, nyt kiellettiin höyryveturin ajaminen liian kokeneelta kuljettajalta...
Naurattaisi jos ei itkettäisi tämä typeryys
http://www.hs.fi/kotimaa/a1468808042020
Höyryveturi Ukko-Pekka ei saa liikennöidä tulevana viikonloppuna. Syynä on Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin yhtiölle määräämä liikennöintikielto.
Höyryveturia ajoi viime viikolla yhden päivän ajan yhtiön toimitusjohtaja, jolla ei ollut oikeutta höyryveturin kuljettamiseen.
Suomessa höyryveturin ajo-oikeus päättyy siihen, kun kuljettaja täyttää 68 vuotta. Yhtiön toimitusjohtaja on 69-vuotias ja on vastannut kaikkien yhtiön kuljettajien kouluttamisesta.
”Kaikki kuljettajat ovat vapaaehtoisia, ja alkuviikosta torstaille oli vielä lupautunut useita kuljettajia”, kertoo Ukko-Pekkaa liikennöivän Höyryveturimatkat 1009:n markkinoinnista vastaava Marko Koskinen. Lopulta kaikki kuljettajat kuitenkin peruivat. Vain toimitusjohtaja oli vapaana.
Koskisen mukaan toimitusjohtaja on yleensä aina muutenkin mukana kuljettajien kanssa veturissa, sillä useilla kuskeilla on vain vähän kokemusta.
”Johtaja vastaa yhtiönsä turvallisuudesta. Meillä oli torstaina kynnys matalalla, ja pykälien valossa se oli virhe.”
Koskinen kertoo, että yhtiön toimitusjohtaja aloitti raideliikenteen parissa 1960-luvulla höyryveturin lämmittäjänä. Työuransa hän on tehnyt useissa rautatiealan merkittävissä tehtävissä. Yhteensä hänellä on yli 50 vuoden kokemus höyryveturin kuljettamisesta.
Yhtiö kertoo Facebook-sivullaan, että ikävaatimus tulee poistumaan ensi vuonna, kun sääntöjä yhtenäistetään muun Euroopan kanssa.
Ukko-Pekan liikennöinti keskeytettiin torstaina Savonlinnan ja Punkaharjun välillä. Junan pysäytti poliisi sille tehdyn ilmiannon perusteella. Koskinen arvioi, että ilmiantajan on täytynyt tunnistaa yhtiön toimitusjohtaja.
”Junan siirtämiseen tarvittiin toinen yhtiö. Meidän yhtiömme ei saanut junaa enää liikennöidä”, Koskinen kertaa.
”Silloin kiellon pituus ja laajuus eivät käyneet vielä ilmi. Seuraavana aamuna huomasimme, että junamme oli poistettu liikennejärjestelmästä.”
Nyt liikenteen turvallisuusvirasto Trafi haluaa yhtiöltä lisäselvityksiä. Ennen niiden hyväksymistä Ukko-Pekka ei pääse raiteilla eteenpäin.
Koskisen mukaan taustalla vaikuttaa rautatieliikenteen monopoliasema ja sen ympärille rakentunut ihmisten verkosto.
Ukko-Pekka on liikennöinyt Raumalla aiemmin kolmena vuotena. Rauman radan liikennöintiin on myyty ennakkolippuja Rauman kaupungin palvelupiste Pyyrmanissa (Valtakatu 2). Rauman kaupunki pyytää ennakkolipun ostaneita olemaan yhteydessä Pyyrmaniin, josta ennakkolippujen rahat saa takaisin.
”Ei voi kuin pahoitella”, Marko Koskinen haluaa sanoa asiakkaille.
Kommentit (18)
Ymmärretävää. Ei mitää dementikko vanhusta pidä höyryveturin kuljettajaksi päästää. Myös autoilu tulisi kieltää yli 65 vuotiailta.
Oikeesti. Jos mies on yhtä vuotta liian vanha, eikä dementikko, niin eiköhän se osaa veturia ajaa. Ja miten sekopää pitää ihmisen olla, että ilmiantaa tuollaisen asian poliisille?
Tämä ikäsääntö aiotaan poistaa nai vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Suomi tuo kaikenmailman kieltojen maa. Järjen käyttökin varmaan kielletään ellei ole jo kielletty?
Nimenomaan järkeä EI saa käyttää.
No voi v*u, ainoa viikonloppu jolloin ehdin Savonlinnaan koko kesänä, ja oli tarkiotus käydä Ukko-Pekan kyydillä Punkaharjulla.
Kyllä jaksaa olla ääliöitä byrokraatteja. Jotkut ne jaksaa lama-suomessa yrittää ja houkutella matkailijoita, piristää elinkeinoa, ja näin kohdellaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärretävää. Ei mitää dementikko vanhusta pidä höyryveturin kuljettajaksi päästää. Myös autoilu tulisi kieltää yli 65 vuotiailta.
Ja alle 25 vuotiailta.
Johonkin on ihan hyvä vetää raja, milloin saa kuljettaa mitäkin härveliä, ja näistä täytyy pitää kiinni, jotta niistä on jotain hyötyä. Ette taida muistaa Suomen tuhoisia junaturmia enää? Säännöt on tehty meidän hyödyksemme.
Vierailija kirjoitti:
Johonkin on ihan hyvä vetää raja, milloin saa kuljettaa mitäkin härveliä, ja näistä täytyy pitää kiinni, jotta niistä on jotain hyötyä. Ette taida muistaa Suomen tuhoisia junaturmia enää? Säännöt on tehty meidän hyödyksemme.
tämä johtaja on varmaan yksi Suomen turvallisimmista ja taitavimmista höyryveturin kuljettajista. ikä tuo kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärretävää. Ei mitää dementikko vanhusta pidä höyryveturin kuljettajaksi päästää. Myös autoilu tulisi kieltää yli 65 vuotiailta.
Autoa saa ajaa niin kauan kun selviää näkö ja kuulo testeistä. Junalla on pikkasen vähemmän vastaan tulijoita että ihmettelen tuota sääntöä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ikäsääntö aiotaan poistaa nai vuonna.
'Ensi vuonna' :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johonkin on ihan hyvä vetää raja, milloin saa kuljettaa mitäkin härveliä, ja näistä täytyy pitää kiinni, jotta niistä on jotain hyötyä. Ette taida muistaa Suomen tuhoisia junaturmia enää? Säännöt on tehty meidän hyödyksemme.
tämä johtaja on varmaan yksi Suomen turvallisimmista ja taitavimmista höyryveturin kuljettajista. ikä tuo kokemusta.
Mikä sun mielestä on oikea ikäraja ammattikuskeille? Käykö liikenteessä seitsemänkymppiset, kahdeksankymppiset vai yhdeksänkymppiset? Vai pitäisikö ikäraja poistaa kokonaan? Oman ammattiajo-oikeuden menetys iän takia on valtava taloudellinen menetys kaikille yrittäjäkuljettajille. Pitäisikö kaikkien satavuotiaiden saada ajaa työkseen tukkikuormarekkaa tai öljysäiliöautoa? Puretaan kaikki säännöt?
Vierailija kirjoitti:
Johonkin on ihan hyvä vetää raja, milloin saa kuljettaa mitäkin härveliä, ja näistä täytyy pitää kiinni, jotta niistä on jotain hyötyä. Ette taida muistaa Suomen tuhoisia junaturmia enää? Säännöt on tehty meidän hyödyksemme.
Trafin vuonna 2014 julkaiseman raportin mukaan museoliikennöinnissä tapahtui esimerkiksi vuosina 2012 ja 2013 useita vaaratilanteita, joista vakavimpia olivat kaksi luvatonta liikkeelle lähtöä ja yksi matkustajapysähdys aikataulun ulkopuolella.
Miehen kokemuksella ei ollut mitään tekemistä asian kanssa, vaan iällä. Ei vähemmänkään kokenut yli 68-vuotias olisi saanut junaa ajaa.
Otsikko on siis valheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johonkin on ihan hyvä vetää raja, milloin saa kuljettaa mitäkin härveliä, ja näistä täytyy pitää kiinni, jotta niistä on jotain hyötyä. Ette taida muistaa Suomen tuhoisia junaturmia enää? Säännöt on tehty meidän hyödyksemme.
tämä johtaja on varmaan yksi Suomen turvallisimmista ja taitavimmista höyryveturin kuljettajista. ikä tuo kokemusta.
Mikä sun mielestä on oikea ikäraja ammattikuskeille? Käykö liikenteessä seitsemänkymppiset, kahdeksankymppiset vai yhdeksänkymppiset? Vai pitäisikö ikäraja poistaa kokonaan? Oman ammattiajo-oikeuden menetys iän takia on valtava taloudellinen menetys kaikille yrittäjäkuljettajille. Pitäisikö kaikkien satavuotiaiden saada ajaa työkseen tukkikuormarekkaa tai öljysäiliöautoa? Puretaan kaikki säännöt?
Ei mitään ikärajoja vaan henkilökohtaiset vuositestit alkaen vuosi siitä kun ajolupa on myönnetty.
Joku 80v voi olla pätevä kuski ja joku 40v ei alkuunkaan.
Vierailija kirjoitti:
No voi v*u, ainoa viikonloppu jolloin ehdin Savonlinnaan koko kesänä, ja oli tarkiotus käydä Ukko-Pekan kyydillä Punkaharjulla.
Kyllä jaksaa olla ääliöitä byrokraatteja. Jotkut ne jaksaa lama-suomessa yrittää ja houkutella matkailijoita, piristää elinkeinoa, ja näin kohdellaan.
Meidän ulkomaanvierailta meni junareissu sivu suun. Onneksi höyrylaivat kulkivat. Tyypillistä savolaista toimintaa: ilmiannetaan kiusan vuoksi. Eteläpohjanmaalla olis kaivettu lähilaroosta vielä vähä isompi veturi ja pistetty kiskoille kulkemahan.
Onhan tuo uskomatonta. Kyseinen kuski on siis tuon firman toimari ja kouluttanut kaikki kuskinsa. Eiköhän ole melko varma homma, että veturi olisi ollut turvallisissa käsissä jos mies olisi sitä ajanut. Kyseessä kumminkin hänen oma bisnes.
No niin. Onkohan ilmiantaja nyt ylpeä itsestään. Sai tuntea itsensä tärkeäksi.
Suomi tuo kaikenmailman kieltojen maa. Järjen käyttökin varmaan kielletään ellei ole jo kielletty?