rasittavimmat kielioppivirheet, enää enään, kuka ketä yms.
Kommentit (38)
En minä pysty tehdä sitä, minä joudun mennä. Aaaargh, silmiin sattuu.
Ketä-sanan käyttö kuka-merkityksessä.
Käsittämättömän moni tunkee englannissa monikon ässän eteen pilkun. Yksi alkeellisimmista virheistä mitä voi tehdä.
Täällä palstalla kahden kuukauden ikäisestä vauvasta: "...sehän imee lähinnä rintaa ja vähän kakkaa.".
Morsiammen raivostuttaa. Samoin komparatiivin ja superlatiivin -n. Komparatiivissä moni taivuttaa kauniiNman (kauniimman) ja kauneiNman (kauneimman) jne. Muoti-ilmaisuista ärsyttää "juurikin"!
Jonkin verran näkee nykyään englannin vaikutusta jopa pilkuttamisessa. Esimerkiksi näin: "Joskus muinaisina aikoina, oli tapana...".
Minua pistää aina silmään SYDÄMMEN, joka lukee ainakin 50%:lla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä palstalla kahden kuukauden ikäisestä vauvasta: "...sehän imee lähinnä rintaa ja vähän kakkaa.".
No voi kamalaa, kakkaako se reppana joutuu imemään!
Osaamattomuus väliviivojen ja ajatusviivojen käytössä. Otetaan lyhyt tai pitkä viiva ihan arpomalla, ja välilyöntejä roiskitaan mielivaltaisesti viivojen eteen ja taakse.
Vierailija kirjoitti:
Morsiammen raivostuttaa. Samoin komparatiivin ja superlatiivin -n. Komparatiivissä moni taivuttaa kauniiNman (kauniimman) ja kauneiNman (kauneimman) jne. Muoti-ilmaisuista ärsyttää "juurikin"!
Hahah, olin ihan unohtanut morsiammen! En ymmärrä miten kukaan on ylipäätään keksinyt laittaa sen tuohon muotoon. Onko tääkin joku murrejuttu?
oon syntyny porissa, mutta muuta yhteyttä sinne ei oo. asun nykyään ah niin ihanassa monikulttuuria värisevässä espoossa -.- t. ap
sydämmen.sydämeen ei mahdu kahta ämmää
tarkk'ampujantie
koko ko'oissa
vaa'alle
liu'un
Päiväyksen kirjoittaminen tyyliin 6.7
täytesanat niin, tota, totanoin, jotakuinkin, sillä lailla, kuinka ollakkaan, ajatella.ei tarkota mitään, kai siksi sanotaan kun ei oo muuta sanottavaa, maneerista tai ottaa aikaa miettiäkseen mitä sanoo
Yksi idioottimaisimmista on lause "Yhdyn edelliseen puhujaan.".
"Nuin" ja "nuita" muuten yleiskielisessä tekstissä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi idioottimaisimmista on lause "Yhdyn edelliseen puhujaan.".
"Vedän johtopäätöksen..." ja "Ei ole RESURSSEJA siihen".
Ärsyttäviä muka-sanoja ovat lihota ja lihoaminen. Myös ketä-sana kuka-sanan sijaan vituttaa, vaikka taitaakin olla murrejuttu.