rasittavimmat kielioppivirheet, enää enään, kuka ketä yms.
Kommentit (38)
Ammattitoimittajatkaan eivät aina osaa kirjoittaa oikein ilmaisua "sitä mukaa kuin". Sinne pannaan pilkkua sekaan, kirjoitetaan "mukaan" ja "kun".
Jos kirjotetaa tamperetta nii se o nääs enää
Kaikkiäiskänopet on aina kiusannu mua! Ykskin tinttas mua ku olin 16 vee kakara korvaan niin että tinnittää bviäläki.
Kuullostaa, puollustaa, samanlailla
Pilkku kuin-patikkelin edessä, esim. "suurempi, kuin"
pilkkusäännöt on aika veemäisiä, mutta edes muttaa ja ettää ennen pitäis tulla pilkku
Kuka ja mistä, kekä ja kusta?
🇺🇦🇮🇱
Enään on murre sana saamarin pellet
Vierailija kirjoitti:
Pilkku kuin-patikkelin edessä, esim. "suurempi, kuin"
Sori, siis pilkku kuin-sanan edessä vertailtaessa.
Vierailija kirjoitti:
Lauseevastikkeita pilkutettaessa, herää raivo. Myös konparaatiovirheet vituttavat, vaikka joskus nauran niille yksin ääneen känpässäni.
Lauseenvastikkeen pilkuttajat osaa kieltämättä olla rasittavia. Meillä eräässä AMK-ryhmätyössä yksi yli-innokas besserwisser tarjoutui pyytämättä oikolukemaan työn ja kävi lisäilemässä pilkut kaikkiin lauseenvastikkeisiin. Kyllä otti päähän. -_-
Vierailija kirjoitti:
pilkkusäännöt on aika veemäisiä, mutta edes muttaa ja ettää ennen pitäis tulla pilkku
Ei pitäisi aina. Pilkkusäännöistä tärkein on se, että pää- ja sivulauseen välille tulee pilkku. On todella raivostuttavaa, jos orjallisesti pannaan pilkku noiden sanojen edelle.
Täysin väärien sanojen käyttäminen särähtää silmään. Puhutaan "sementoimisesta", vaikka kyse on betoniin valamisesta. Osallistutaan "harjakaisiin", vaikka kyseessä ovat harjannostajaiset.
Kuin olla ja voi. Täyttä siansaksaa.
Nyt on ministeri "myrskyn silmässä", kirjoittaa toimittaja, eikä tiedä meteorologiasta sen vertaa, että myrskyn silmässä on tyyntä.
Rasittavasta tulee mieleen juokseminen tai muu liikunta. Ei minua kielioppivirheet rasita, lenkkeily rasittaa.
nyt puhutaan kirjakielestä eikä murteista, terveisin saamarin pelle
Vierailija kirjoitti:
Jos epäröit, tuleeko johonkin pilkku vai ei, jätä mieluummin laittamatta. Ylimääräiset pilkut ärsyttää yleensä enemmän kuin niiden puute.
eikö voi olla rasittavaa anoppia? anoppia ei naarata kun tippui veteen, savolainen vitsi
Ap:n on paras olla muuttamatta Poriin.
Minua ärsyttää, että virke aloitetaan ja- tai mutta-sanoilla. Ne ovat rinnastavia konjunktioita, ja kirjoitettaessa ehtii kyllä miettiä, mitkä asiat haluaa rinnastaa. Ei tarvitse tehdä virkettä niin, että siitä tulee vain puolikas.
Lauseevastikkeita pilkutettaessa, herää raivo. Myös konparaatiovirheet vituttavat, vaikka joskus nauran niille yksin ääneen känpässäni.