Kuinka kauan voi tehdä valituksen synnytyksestä/kätilöstä?
Olen miettinyt, että pitäisikö minun valittaa vai ei. Vauva on nyt 6kk, onnistuukohan vielä?
Synnytykseni oli aivan kamala pitkälti kätilön takia, ensimmäinen kätilö oli ihana mutta kun vuoro vaihtui, vaihtui ilmapiirikin. En sairaalasta kotiutuessa sanonut mitään, etten joudu enää kohtaamaan tuota kätilöä ja kotiin kun pääsi, unohtui joksikin aikaa kun piti opetella elämää vauvan kanssa.
Kätilö aiheutti minulle synnytyspelon, enkä enää uskalla synnyttää alateitse. Mietin vain, että kannattaako tuosta valittaa ja jos kannattaa niin ehtiikö enää? Ja niin, miten se valitus sitten käytännössä tehdään, soittamalla, kirjeellä, jollakin lomakkeella vai millä ja kenelle?
Kiitos etukäteen vastaajille!
Kommentit (47)
Voihan sitä valituksen tehdä, ei siinä ole varsinaista aikarajaa.
Mutta mitkä siis ovat perusteet? Tympeä käytös on vähän tulkintakysymys, mutta onko kyseessä ihan hoitovirhe?
Googlaa potilasasiamies; varmasti voi vielä valittaa. Ja osastolla voisit käydä keskustelemassa sen ekan kätilön kanssa synnytyksesi läpi joka tapauksessa. Lisäksi kirjoita itse itsellesi paoerille synnytys hetki hetkeltä läpi; se auttaa keskusteluissa.Jos ei muuta apua, niin ainakin olet tehnyt osuutesi siitä ettei sama enää toistuisi. Tsemppiä!
Luuletko sinä,että kätilösi muistaa hyvin juuri sinun synnytyksesi PUOLEN VUODEN takaa ? :D
No, muutamina kohtina voin avata, ettei kuunnellut lainkaan mitä sanoin hänelle, sivuutti aivan täysin, käyttäytyi halveksivasti minua ja miestäni kohtaan, hyvä ettei ajanut miestä salista ulos kun "häiritsi" kuulemma hänen työtään, ei meinannut antaa hänen leikata napanuoraa (onneksi avustava kätilö huomautti tästä ja mies sai leikata sen), ei varoittanut tekevänsä toimenpiteitä, synnytyksen jälkeen olin hyvin kipeä koska olin revennyt ja väliliha oli leikattu, ei välittänyt siitä kun huusin kivusta kun repi ja väänsi ja käänsi tutkiessaan vaurioita. Lopulta tikattiin leikkaussalissa, sielläkin tikattiin hoitajien mukaan vahingossa väärin, onneksi kuitenkin huomasivat korjata jo siellä.
Siinä nyt muutamia esimerkkejä. 4 vastaajalle: mitä se minua liikuttaa muistaako vai eikö? Hän toimi väärin ja piste. Ja miksi hänen edes tarvitsisi muistaa, jso hänen käytöksestään ja toiminnastaan valitetaan?
Ap
Minä valitin synnytysosastolla toimineesta hoitajasta. Hän huusi ja vähätteli. Huomautteli jatkuvasti että olen niin nuori (21v) etten tule pärjäämään lapsen kanssa. Huutoa tuli kun hän tuli huoneeseen ja olin juuri sillä hetkellä vessassa enkä häntä vastassa, suuttui kun imetin ja kysyin että nälkiintyykö vauva kun rinnat olivat tyhjät eikä maito heti noussut, siskoni tuli katsomaan minua vierailu aikana ja menimme samassa kerroksessa olevaan kahvilaan vauvan kanssa enkä siis ollut huoneessa makaamassa, minulle tuli peräpukamia synnytyksessä ja hoitaja toi voidetta niihin ja kailotteli voiteesta muidenkin huoneessa olevien kuullen.
Vauva kakkasi ja odotin juuri vuoroa "vaipan vaihto pisteelle" hoitaja tuli huutamaan minulle että pienokaisen iho menee huonoksi jos en viitsi heti pestä pyllyä. Tähän toinen äiti jo puuttui että odotan juuri vuoroani vaipanvaihtoon että täällä pitää vähän huomioida toisiakin äitejä/lapsia. Tämä toinen äiti oli muutenkin ihana kun tsemppasi kun minulta tuli itku hoitajan ilkeistä sanoista.
Valitin vata kun vauva oli n.6kk. Sanoin neuvolassa asiasta ja kysyin että oliko hoitajan toiminta asiallista. Neuvolan terkkari antoi synnytysosastoni sähköpostin ja irjoitin sinne. Tämän jälkeen sieltä oltiin yhteydessä ja kävin juttelemassa niin että tämä tiuskivat hoitaja ja hänen esimiehensä oli paikalla. Helpotti!
Niin ja se hyvin isona asiana vielä, että oli aivan kamala ponnistamisen tarve n.15minuutin ajan, piti ihan tosissaan taistella ettei ala ponnistamaan, kun tämä kätilö kielsi. Vitkutti kuitenkin koko ajan tutkimuksen tekemistä, olin aivan varma että olin jo täysin auki, niin kuin olinkin kun lopulta suostui tutkimaan. Mieheni sanoi hänelle, että kyllä pitäisi tutkia jo, aivan varmasti on auki tarpeeksi, hänen vastauksensä tähän oli "kyllä mä työni kuule osaan vai ootko sä lääkäri?". Teki oikeasti todella kipeää pidätellä sitä ponnistusta niin kauan ja monta supistusta.
Ap
Nro 6 kiitos vastauksesta! Ajattelin ottaa yhteyttä potilasasiamieheen, kamala olo kun mietin, että tuo voi tapahtua jollekin toisellekin. Uskon kuitenkin, että käytös ja toiminta johtuivat pitkälti nuoresta iästämme, tässä kylässä kaikki virassa toimivat ihmiset käyttäytyvän huonosti nuoriin ihmisiin. Ikää siis juuri tuon verran kuin sinulla, synnytys hetkellä hieman vähemmän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nro 6 kiitos vastauksesta! Ajattelin ottaa yhteyttä potilasasiamieheen, kamala olo kun mietin, että tuo voi tapahtua jollekin toisellekin. Uskon kuitenkin, että käytös ja toiminta johtuivat pitkälti nuoresta iästämme, tässä kylässä kaikki virassa toimivat ihmiset käyttäytyvän huonosti nuoriin ihmisiin. Ikää siis juuri tuon verran kuin sinulla, synnytys hetkellä hieman vähemmän.
Ap
Missäköhän ajatukset taas olivat kun tätä kirjoitin...Siis virassa toimivat ihmiset tuntuvat käyttäytyvän huonosti nuoria ihmisiä kohtaan. Ja en tiedä, pystynkö kohtaamaan tuota kätilöäni, sen verran kamalasti kyllä käyttäytyi, enkä ole hyvä kohtaamaan sellaisia ihmisiä uudestaan.
Ap
Soita potilasasiamiehelle, niin saat asian eteenpäin. Osaa parhaiten neuvoa eteenpäin ja ovi autella sinua täyttämään tarvittavat paperit.
Kiitos vastauksista! Pitää alkaa varmaankin viemään eteenpäin asiaa pikkuhiljaa.
Ap
Joidenkin ihmisten ei vaan pitäis olla hoitoalalla.. suosittelen antamaan palautetta.
Ap vaikuttaa yliherkältä. Itse jouduin pidättelemään ponnistamista yli tunnin esikoisen kanssa, kun olin täysin auki, lapsen pään asennon vuoksi, joka ei odottelemalla muuttunut. Oli kamalaa, selvisin silti.
6 vielä.
Minulla oli tuo sama kuin sinulla että olin vain helpottunut kun pääsin pois synnäriltä. Eniten ärsytti se ikäni mollaaminen esikoisen kanssa. Samalla tavoin olin ensisynnyttäjä kuin kaikki muutkin äidit. Kun menin osastolle valituksen teon jälkeen niin sanoin myös että jos en olisi ikinä ennen esikoistani ollut tekemisissä vauvojen kanssa tai jos olisin ollut tosi kipeänä synnytyksestä niin tuo ruma käytös olisi ollut monin verroin raskaampaa. Synnyttänyt nainen on todella herkillä iästä ja lapsien määrästä riippumatta!
Toisen lapsen kanssa koko synnärillä olo aika oli paljon mukavampi, kiitos kivojen hoitajien. Nyt odotan kolmatta (olen 31v) ja hyvillä mielin menossa synnyttämään.
Jos on tapahtunut hoitovirhe, potilaalla on oikeus tehdä valitus 3 vuoden sisällä alkaen hoitotapahtumasta. Eli esim. 1.1.2016 --> 1.1.2019. Sillä ei ole siis mitään väliä muistaako kätilö.
Miehen piti leikata napanuora?
Mitä helkkaria?
Oon ap pahoillani :( itsellänikin sattui niin kamala kätilö, että sain pahan synnytyspelon. Toinen lapsi syntyikin sitten sektiolla.
Nro 13: En ole yliherkkä, mutta jos ei ole MITÄÄN syytä pidätellä ponnitusta, miksi se pitää silti tehdä? No siksi kun kätilö ei suostu tutkimaan. Tuolle ei ollut mitään syytä, hän vain maleksi ympäri salia ja naputti välillä tietokoneella ja tuijotteli seinille, vaikka rukoilin häntä tekemään tutkimuksen ja sanoin, etten pysty enää pidättämään. Eikä tehdä tästä ketjusta taas sellaista "minulla oli kamalampi synntys kuin sinulla".
Nro 6 ja 14: ikä tuntuu olevan monille ihmisille suurikin asia, en ymmärrä miksei nuori äiti voisi olla hyvä äiti. Onneksi sentään osastolla oli ihan mukavat hoitajat, muutamaa lukuunottamatta.
Nro 15: En tiennytkään, että siinä on noin pitkä aika, ajattelin vajaata vuotta. No hyvä, että on aikaa. Sitä minäkin silti ajattelin, että onko sillä yhtään mitään väliä muistaako kätilö vai ei, hän on toiminut väärin muisti tai ei.
Ap
Nro 16: mitäs ihmeellistä siinä on, jos mies tahtoo leikata lapsensa napauoran? Myös tämä oli kätilön tiedossa, muttei välittänyt (siitäkään).
Nro 17: joidenkin ihmisten vain ei kuuluisi olla tuolla alalla. Myös meillä toinen lapsi tulee sitten aikanaan sektiolla, alateitse en enää suostu synnyttämään tuon kätilön vuoksi, mutta en myöskään jätä lapsia hankkimatta.
Nyt kun olen taas palauttanut asian mieleeni, olen todellakin sitä mieltä, että teen valituksen. Kamalaa, että tuollainen ihminen on tuolla alalla. Toivottavasti muutkin tekevät valituksia ja parhaassa tapauksessa irtisanotaan eikä enää pääse hoitoalalle. Jotkut eivät vain kuulu sinne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No, muutamina kohtina voin avata, ettei kuunnellut lainkaan mitä sanoin hänelle, sivuutti aivan täysin, käyttäytyi halveksivasti minua ja miestäni kohtaan, hyvä ettei ajanut miestä salista ulos kun "häiritsi" kuulemma hänen työtään, ei meinannut antaa hänen leikata napanuoraa (onneksi avustava kätilö huomautti tästä ja mies sai leikata sen), ei varoittanut tekevänsä toimenpiteitä, synnytyksen jälkeen olin hyvin kipeä koska olin revennyt ja väliliha oli leikattu, ei välittänyt siitä kun huusin kivusta kun repi ja väänsi ja käänsi tutkiessaan vaurioita. Lopulta tikattiin leikkaussalissa, sielläkin tikattiin hoitajien mukaan vahingossa väärin, onneksi kuitenkin huomasivat korjata jo siellä.
Siinä nyt muutamia esimerkkejä. 4 vastaajalle: mitä se minua liikuttaa muistaako vai eikö? Hän toimi väärin ja piste. Ja miksi hänen edes tarvitsisi muistaa, jso hänen käytöksestään ja toiminnastaan valitetaan?
Ap
Voi voi hyvänen aika..mitä väliä muistaako ? Sinä niin kuin alat pitkän ajan päästä syyttää häntä erilaisista asioista ja sinun sanasiko on laki ? :D Kyllä hänellä on oikeus puolustautua sinun syyttelystäsi. Vanhoja asioita on hiukan vaikea muistaa. Joku synnyttäjä ollut puoli vuotta sitten. Niitä on kuule ollut pari sen jälkeen ?:D Lisäksi kyse ei ole tämän kätilön hoitovirheestä vaan SINUN tuntemuksistasi.
On vähän liian vaikea alkaa valittamaan puolen vuoden päästä. Ainakin sinua katsotaan hiukan pitkään, jos menet mielipiteitäsi esittämään nyt. PISTE.
No jospa kertoisit edes vähän että miten kätilö kohteli huonosti?