Menetin työttömyysturvani koska työllistyin 6 kuukaudeksi.
Minut irtisanottiin 20 vuoden työsuhteen jälkeen. Olin yli vuoden ansiosidonnaisella ja opiskelin omaehtoisesti työttömyysetuudella kesken jäänyttä tutkintoa loppuun. Ansiosidonnaisen päivät alkoivat loppua ja järjestin itselleni 6 kk määräaikaisen, kokopäiväisen työn. Näin täyttyvät vaateet ansiosidonnaiselle. Työn päätyttyä ilmoittauduin takaisin työnhakijaksi. Työttömyysturvani evättiin Te-lausunnossa nimenomaisesti tämän 6 kk työssäoloni takia! Ei tutkinto-opiskeluni tähden. Ilmeisesti astuin jonkun varpaillle TE-toimistossa koska olin omatoiminen ja hankin itse työtä. Oikaisupyynnöt eivät auta koska järjestelmä viimeiseen saakka pitää kiinni päätöksistään, oli niiden laatu mikä tahansa. Tutkinnosta muuten puuttuu enää päättötyö joka on jo viimeistelyvaiheessa, joten olen syksyyn mennessä (valmiin tutukinnon kanssa) hakemassa muutosta tähän lausuntoon. Saa nähdä evätäänkö se samalla työssäolo-perusteella. Kokemukseni on että TE-toimiston päätökset ovat täysin mielivaltaisia eikä tavallisella kansalaisella ole mitään mahdollisuutta suunnitella oman työllistymisensä edistämistä ja työttömyystuvaansa.
Kun opiskelin omaehtoisia opintoja ja alkuperäisen suunnitelman mukaisesta opintojen valmistumisajasta meni 3 op yliajalle, mitään tukea ei tullut, kunnes tuo 3 op:kin oli suoritettu. Vaikka silloin, kun on jo työttömyystuella, ainakin periaatteessa saa tuon alle 5 op opiskella sivutoimisina opintoina ja jos haluaa opiskella 5 op / kk, on sitten ilman tukia ellei opintoja erikseen hyväksytä omaehtoisiksi opinnoiksi ja se onkin aikamoisen kerjäämisen takana.