Menetin työttömyysturvani koska työllistyin 6 kuukaudeksi.
Minut irtisanottiin 20 vuoden työsuhteen jälkeen. Olin yli vuoden ansiosidonnaisella ja opiskelin omaehtoisesti työttömyysetuudella kesken jäänyttä tutkintoa loppuun. Ansiosidonnaisen päivät alkoivat loppua ja järjestin itselleni 6 kk määräaikaisen, kokopäiväisen työn. Näin täyttyvät vaateet ansiosidonnaiselle. Työn päätyttyä ilmoittauduin takaisin työnhakijaksi. Työttömyysturvani evättiin Te-lausunnossa nimenomaisesti tämän 6 kk työssäoloni takia! Ei tutkinto-opiskeluni tähden. Ilmeisesti astuin jonkun varpaillle TE-toimistossa koska olin omatoiminen ja hankin itse työtä. Oikaisupyynnöt eivät auta koska järjestelmä viimeiseen saakka pitää kiinni päätöksistään, oli niiden laatu mikä tahansa. Tutkinnosta muuten puuttuu enää päättötyö joka on jo viimeistelyvaiheessa, joten olen syksyyn mennessä (valmiin tutukinnon kanssa) hakemassa muutosta tähän lausuntoon. Saa nähdä evätäänkö se samalla työssäolo-perusteella. Kokemukseni on että TE-toimiston päätökset ovat täysin mielivaltaisia eikä tavallisella kansalaisella ole mitään mahdollisuutta suunnitella oman työllistymisensä edistämistä ja työttömyystuvaansa.
Kommentit (21)
Tsemppiä!! Kokemukseni on, että pihtaavat tuota koulutustukea viimeiseen asti. Minulla on kaksi ystävää, jotka eivät löytäneet ensimmäisen ammattinsa töitä millään. Olivat pitkään te-toimiston asiakkaita. Kun alkoivat kumpikin tahoillaan harkita uudelleenkouluttautumista, mainitsin ansiosidonnaisella opiskelun mahdollisuudesta. Kummallekkaan ei oltu mainittu sanallakaan tästä mahdollisuudesta, vaikka te-toimisto oli tasan tarkkaan tietoinen koulutushalukkuudesta. Tuntuu, että tekevät kaikkensa, etteivät asiakkaat osaisi hakea heille kuuluvia tukia. Molemmille tämä tuki myönnettiin, kun osasivat sitä itse hakea. Sinun tapauksessakin olisi siis mieluummin pitänyt maata kotona heidän mielestään? Älytöntä.
Nyt tartteis kyllä jotain lisätietoa, ennenkuin tästä saa mitään tolkkua... Sulla oli siis vielä ansiosidonnaisen päiviä jäljellä, kävit välillä töissä puoli vuotta ja nyt et saa ansiosidonnaista, koska kävit töissä? Vai jatkuuko opiskelusi etkä sen vuoksi saa ansiosidonnaista?
Kesken opiskeluiden työllistit itsesi etkä ole vieläkään valmis ja taas on korvaukset katkolla? En minä mitään työttömyyskorvsuksia kesken opiskeluiden saanut. Miksi olet jättänyt saman tutkinnon kahteen kertaan kesken?
Höpöhöpö. Jos tuki on katkaistu, syy löytyy muualta kuin työssäolosta. Syyn löydät työvoimapoliittisen lausunnon yhteydestä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tartteis kyllä jotain lisätietoa, ennenkuin tästä saa mitään tolkkua... Sulla oli siis vielä ansiosidonnaisen päiviä jäljellä, kävit välillä töissä puoli vuotta ja nyt et saa ansiosidonnaista, koska kävit töissä? Vai jatkuuko opiskelusi etkä sen vuoksi saa ansiosidonnaista?
Lausunnossa perusteluina oli että työttömyysturvaa ei myönnetä nimenomaan tämän 6 kk työssäolojakson perusteella. Tämä on hämmästyttävää kun 6 kk jakso nimenomaan vaaditaan jotta ansiosidonnaista voidaan taas myöntää kun edelliset 500 päivää tulee täyteen.
Jatkan tietysti opinnot loppuun ilman työttömyysturvaakin koska ne ovat päätöksessään. Opintotukeakaan en voi hakea koska olen suorittanut kaikki viimeisetkin opintoihin liittyvät kurssit viime vuonna enkä voi saada niitä opintopisteitä.
Omaehtoisen opiskelun tukea voi hakea, kun on yli 25v, työttömänä ollut ja hakemassa/päässyt opiskelemaan, mutta opinnot eivät vielä ole alkaneet. Jos olit 6kk työssä, niin työttömyysehto ei toteudu. Jos olit töissä opintojen aikana, ei täyty tuo ehto, että haet ennen koulun alkua.
Jutussa on jotakin outoa, vaikka en tuota koulutustukiasiaa tunnekaan.
Ansiosidonnaisen päivärahan saamiselle on aivan selvät säännöt eikä sitä taatusti evätä siksi, että on hankkinut itse työpaikan, josta jää myöhemmin työttömäksi. Lisäksi vakituisessa työssä vähänkin pitempään ollut saa ansisidonnaista päivärahaa noin kaksi vuotta.
Tässä kuitenkin lienee kyse jonkinlaisesta kikkailusta, jossa ansiosidonnaista päivärahaa käytetään kouluttautumisen rahoittamiseen ja se voi tuoda mutkia matkaan.
Aloittaja voisi kyllä selventää tilannetta.
Eli siis sellainen työttömyyskorvaus, jonka luvalla saat opiskella, on hylätty, koska olet lakkauttanut opinnot ja mennyt töihin?
Onko kyse nyt työssäoloehdon täyttymisestä? Oletko kuitenkin oikeutettu työmarkkinatukeen? Minä olin vuoden osa-aikaisessa työssä ja sain soviteltua päivärahaa. Tuo työssäoloehto täyttyi vasta viikkoa yli 6 kk. Tuosta 6kk jaksosta vähennetään arkipyhät, joten tasan 6kk työ ei riitä, vaan pitää olla muutama päivä yli.
Arkipyhät, esim. pääisäiset, vapunpäivä, juhannusaatto, itsenäisyyspäivä, joulun pyhät jos ne sattuvat arkipäivälle.
En ymmärrä, yritin lukea useampaan kertaan enkä siltikään tajua :D Miksi olisit oikeutettu työttömyysturvaan, jos olet opiskelija? Miksi et ole valmistunut, jos sulla ei ole enää mitään suoritettavia kursseja koulussa?
Sinä et nyt kertonut ihan kaikkea.
Et kertonut sitä, että työttömyyskorvaus evättiin siksi, että sinun katsotaan olevan nyt päätoiminen opiskelija, ei työtön.
Sinä tulet saamaan ansiosidonnaista sen jälkeen, kun saat todistuksen käteesi. Nyt vaan hakeamaan opintotukea ja pikaisesti sen lopputyön kimppuun! Tuleeehan lopputyöstäkin opintopisteitä. Ansiosidonnaisen työssäoloehtoa lasketaan pitemmältä ajalta silloin, kun on poissa työmarkkinoilta kuten opiskelijana.
Samaa tutkintoa varten siis opiskelin. En päässyt aloittamaan lopputyötä (jonka aihe oli jo hyväksytetty) siihen oleellisesti liittyvän laitteiston toimeksiantajan puolen vuoden viivästymisen takia joten menin siksi aikaa töihin. Tilanne on tässä hyvin karsittuna mutta sisältää kokonaisuuden pääkohdat ja päätöksen perustelut sellaisena kuin ne on
Kirjoitin tämän aloituksen hyvää hyvyyttäni jotta samassa tilanteessa olevat voivat harkita miten toimivat jottei heille käy samoin. Työttömän omaehtoinen kouluttautuminen on vaikeaa jo pelkästään niistä olosuhteista joista sitä tehdään. Se että viranomainen on lähtökohtaisesti kansalaista vastaan tekee siitä vieläkin vaikeampaa, varsinkin kun viranomaisen päätöksiä on mahdotonta yrittää ennakoida ainakaan ilman niiden syvää juridista tuntemusta. Mielestäni kansalaisen ei tarvitse olla asiantuntija tällä tasolla. Lisäksi TE-toimiston suunnasta päätöksenteko on hidasta, kommunikointi on olematonta ja päätöksistä on mahdotonta saada tietoa. TE-neuvontapalveluista saa ristiriitaista tietoa. Luulen että ongelma on monimutkaisessa lainsäädännössä ja ohjeistuksessa joka ei ole enää virkamiesten hallittavissa eikä nykyaikaisten epätyypillisten työsuhteiden ja opiskelun vaatimalla tasalla.
Palstan ilkeämieleiset voivat tietysti kommentoida mitä lystäävät. Hyödyttämät kommentit jokainen jättänee omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa tutkintoa varten siis opiskelin. En päässyt aloittamaan lopputyötä (jonka aihe oli jo hyväksytetty) siihen oleellisesti liittyvän laitteiston toimeksiantajan puolen vuoden viivästymisen takia joten menin siksi aikaa töihin. Tilanne on tässä hyvin karsittuna mutta sisältää kokonaisuuden pääkohdat ja päätöksen perustelut sellaisena kuin ne on
Kirjoitin tämän aloituksen hyvää hyvyyttäni jotta samassa tilanteessa olevat voivat harkita miten toimivat jottei heille käy samoin. Työttömän omaehtoinen kouluttautuminen on vaikeaa jo pelkästään niistä olosuhteista joista sitä tehdään. Se että viranomainen on lähtökohtaisesti kansalaista vastaan tekee siitä vieläkin vaikeampaa, varsinkin kun viranomaisen päätöksiä on mahdotonta yrittää ennakoida ainakaan ilman niiden syvää juridista tuntemusta. Mielestäni kansalaisen ei tarvitse olla asiantuntija tällä tasolla. Lisäksi TE-toimiston suunnasta päätöksenteko on hidasta, kommunikointi on olematonta ja päätöksistä on mahdotonta saada tietoa. TE-neuvontapalveluista saa ristiriitaista tietoa. Luulen että ongelma on monimutkaisessa lainsäädännössä ja ohjeistuksessa joka ei ole enää virkamiesten hallittavissa eikä nykyaikaisten epätyypillisten työsuhteiden ja opiskelun vaatimalla tasalla.
Palstan ilkeämieleiset voivat tietysti kommentoida mitä lystäävät. Hyödyttämät kommentit jokainen jättänee omaan arvoonsa.
Eiköhän yksi ansiosidonnaisuus jakso riitä yhdelle työttömyysEtuudella opiskelevalle! Pitäisikö siis antaa vielä toinen 500 päivää? Välillä menit töihin.... No miksi et mennyt aiemmin... Opinnäytetyö ja palkkatyö on kyllä mahdollista samaan aikaan
Nyt en lukenut kaikkia muiden vastauksia, mutta:
Mä veikkaan, että päätös johtuu siitä, että olet alunperin tehnyt koulutussuunnitelman, jossa on joku tietty alku- ja loppupäivämäärä. Näistä päivämääristä ei te-toimisto jousta, vaan suunniteltu koulutus on todella suoritettava loppupäivämäärään mennessä. Nyt näin sinun kohdalla ei ole käynyt, vaan tutkintosi on jäänyt kesken eli suunnitelmasi ei ole toteutunut. Siksi et ole tällä hetkellä "työtön" ja et voi saada ansiosidonnaista.
Mulle kävi vähän samalla tavalla; en päässyt viimeisestä tentistä läpi ja uusintatentti olikin kaksi viikkoa tuon minun suunnitelmaani laittamani loppumispäivämäärän jälkeen. Tuolta kahdelta viikolta en ole oikeutettu ansiosidonnaiseen enkä mihinkään, koska suunnitelma oli ummessa ja olin silti "opiskelija", joten en ollut "työtön", joka voisi saada päivärahaa. Sitten kun tuo tentti uusinnassa meni läpi ja olin suorittanut kaikki suunnitelmaani merkityt opinnot, olin taas päivärahaan oikeutettu "työtön". Nää on mielenkiintoisia.
Et tietenkään saa työttömyyskorvausta jos olet töissä. Pöljä. Työjakson jälkeen saat tt-korvausta.
Onko sinulle tullut opintoja varten myönnetty tukiaika täyteen?
Oletko opiskellut jossain työvoimapoliittisessa koulutuksessa? Jos sellaisen keskeyttää vaikka työssäkäynnin vuoksi puoleksi vuodeksi, niin eivät ne kovin hyvällä todennäköisesti katso sitä, että sitten haluatkin jatkaa opiskelua. Niissä koulutuksissa on yleensä todella jämptit reunaehdot ja valmistumisaika ennalta määrätty - jos poikkeaa kuviosta niin sitten saa neuvotella ja neuvotella - mieluiten etukäteen TE-toimiston kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ole omaa tilannettasi vaikeuttanut jättämällä tutkinnon kesken. Asiat kannattaa tehdä valmiiksi eikä lepatella sinne ja tänne.
Työttömyysturvan saamisen edellytys on tuon sinulle myönnetyn omaehtoisen opiskelun tuen jälkeen, että olet valmistunut. Jos opintosi ovat kesken ja tukiaika käytetty loppuun, olet opiskelija, eikä sinulla ole oikeutta työttömyysturvaan. Voisit oikeasti kirjoittaa lausunnon sanasta sanaan, niin ei tarvitsisi arpoa mistä tilanteesi johtuu. Epäilen että tulkintasi 6 kk työskentelystä, mikä aiheutti työttömyysturvasi lakkaamisen on vähän mutkat suoriksi -versio. Se että opintosi eivät ole edenneet on omalta osaltaan saattanut vaikuttaa tilanteeseen, mutta vaikea sanoa kun et avaa koko asiaa.
Mä en usko tähän tarinaan.