Musiikkimakusi & yhteiskuntaluokkasi?
Mitä musiikkia kuuntelet (genre) ja mihin "sosiaaliluokkaan" kuulut eli oletko pieni-, keski-, vai suurituloinen? Mitä ammattiryhmää edustat?
Kommentit (65)
Korreloisikohan tuo ennemminkin iän kuin sosiaaliluokan kanssa.
Minä kuuntelen kaikenlaista musiikkia, paitsi en iskelmiä, heviä enkä rap-musiikkia. Muuten menee kaikenlainen musiikki jatsista klassiseen, pop-musiikista souliin, duckstepistä funk-musiikkiin, countrysta reggaehen, suomirockista maailmanmusiikkiin.
Olen akateeminen toimittaja, viisissäkymmenissä.
Työmatkalla kuuntelen Spotifystä mitä tahansa. Ainoat CD:t jotka olen itselleni ostanut, ovat Jenni Vartiaisen 3 levyä, Nightwish 4 viimeisintä, Kaija Koon ekat levyt 90-luvulta. Olen hyvätuloinen erikoislääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntyjäni työväenluokkaa, nyt alempaa keskiluokkaa.
Mitä luokkia nämä on kysyy tyhmä suomalainen? Eikö keskiluokka ole töissä? XD
En ole koskaan huomannut Suomessa suuria eroja, samoissa sfääreissä kaikki ja samoissa marketeissa shoppaa. Toisilla vähän enemmän rahaa kuin muilla, mutta loppupeleissä erot aika pieniä koska verotus.
Kyllä Suomessa on yhteiskuntaluokat, se on valtaapitävien vaalima illuusio tuo, etteikö yhteiskuntaluokkia muka olisi. On niitä, ja tuloerojen kasvaessa ne käyvät selkeämmiksi. Jo nyt on paljon periytyvää syrjäytyneisyyttä, ja tiedetään, että koulutusaste tuppaa "periytymään" mm. sitä kautta, että syrjäseuduilla on heikommat opiskelumahdollisuudet, koulupiirit määräytyvät asuinpaikan mukaan (ja hyvät koulut kappas vaan sijaitsevat kalliilla asuinalueilla) ja akateemisilla vanhemmilöa on resursseja, taitoa ja halua tukea lastensa koulumenestystä.
Kannattaa perehtyä moderneihin yhteiskuntaluokkajaotteluihin, voivat avata sinunkin silmäsi.
http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1305767720718
22, YTM
Olen melkein kaikkiruokainen musiikin suhteen, mutta nykyinen suomimusiikki on aivan kauheata, joten sitä en kestä kuunnella yhtään. En kuuntele musiikkia aktiivisesti, mutta kun kuulen hyvän musiikkikappaleen sattumalta, niin se tekee aina vaikutuksen. Tulojen puolesta kuulun erittäin hyvätuloisiin, mutta miellän itseni "luokattomaksi", koska en osaa sijoittaa itseäni luokkajakokartalle.
Poppia varmaan lähinnä. Olen täysin tuloton, ammattina lienee kotiäiti. Mies kuuntelee metallia, on suurituloinen ja työskentelee rahoitusalalla. Teimme saman tutkimuksen aikanaan yliopistossa ja tulos oli, ettei nämä asiat korreloineet keskenään - klassista musiikkia lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Olen melkein kaikkiruokainen musiikin suhteen, mutta nykyinen suomimusiikki on aivan kauheata, joten sitä en kestä kuunnella yhtään. En kuuntele musiikkia aktiivisesti, mutta kun kuulen hyvän musiikkikappaleen sattumalta, niin se tekee aina vaikutuksen. Tulojen puolesta kuulun erittäin hyvätuloisiin, mutta miellän itseni "luokattomaksi", koska en osaa sijoittaa itseäni luokkajakokartalle.
Avaisitko hieman tuota "kauheata suomimusiikkiasi"? Suomessa tehdään juuri nykyään todella kovatasoista jazzia, klassista, avantgardea ja monet eri elektroniisen musiikin tekijät ovat maailman kärkeä. Leonardo DiCaprion tähdittämän The Revenant elokuvan sisältämää suomalaista elokuvamusiikkia on kehuttu ja palkittu laajasti. Tuossa vain muutamia esimerkkejä suomalaisen musiikin nykytilasta. Jos taas tarkoitat soittolistaradioiden tarjontaa, niin häpeä on henkilökohtaisesi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa perehtyä moderneihin yhteiskuntaluokkajaotteluihin, voivat avata sinunkin silmäsi.
http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1305767720718
22, YTM
Suomessa pienet piirit, en viitsi. Käy joskus sen ulkopuolella niin näet oikeita luokkaeroja.
Alempi keskiluokka.
Samoin minä pidän monesta genrestä. Kuuntelen yhtä lailla eurodancea ja NRJ:n hittipurukumia kuin bluesiakin. Pidän hevistä, en rankimmasta indusatrialista kuitenkaan. Clawfinger menee.
Pidän klassisesta musiikista ja hengellisestä musiikista. Trubaduurilaulelmista, käyn kuuntelemassa livenä näitä. Käyn kaupunginorkesterin konserteissa. Vastikään höyrähdin ihan oikeasti oopperaan, käyn katsomassa live-lähetyksiä elokuvateatterissa.
Pidän 60-luvun kotimaisesta iskelmämusiikista. Elvis sen sijaan ei vetoa.
Harrastan laulamista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaisitko hieman tuota "kauheata suomimusiikkiasi"? Suomessa tehdään juuri nykyään todella kovatasoista jazzia, klassista, avantgardea ja monet eri elektroniisen musiikin tekijät ovat maailman kärkeä. Leonardo DiCaprion tähdittämän The Revenant elokuvan sisältämää suomalaista elokuvamusiikkia on kehuttu ja palkittu laajasti. Tuossa vain muutamia esimerkkejä suomalaisen musiikin nykytilasta. Jos taas tarkoitat soittolistaradioiden tarjontaa, niin häpeä on henkilökohtaisesi.
Tunnustan heti, että en tunne suomimusiikkia oikeastaan ollenkaan, muuten kuin sitä lajia, mitä pakosta joutuu kuulemaan. Ja sitä ei jaksa kuunnella, ei!
Pienituloinen duunari. Kuuntelen lähinnä alternative rockia.
Eniten kuuntelen klassista mutta myös poppia. En pidä modernista taidemusiikista enkä hevistä. Olen hyvätuloinen korkeakoulutettu.
Jazz, blues, indie/indie-folk jne. Olen köyhä ja luokaton.
Olen varmaan melko keskiluokkainen. Tulojen perusteella ehkä sieltä ylemmästä päästä. Äitini on vanhasta varakkaasta perheestä, keskiluokkaisessa ammatissa, isäni työläinen, mutta hyvätuloinen. Vanhempani ovat varakkaampia kuin voin itse koskaan olla. En osaa nähdä itseäni oikein muuna kuin keskiluokkaisena. Olen toisaalta nähnyt elämässäni molemmat äärilaidat. Huomattavan varakkaat ja köyhät sukulaiset. Toisaalta opin lapsena kuuntelemaan klassista musiikkia ja seuraamaan perinteisempiä genrejä.
Musiikkimakuni on yhtä ristiriitainen kuin sosiaaliluokkani. Nautin edelleen klassisesta. Nuorempana opin kuuntelemaan poppia. Opiskeluaikoina sulatusuunissa jopa suomi-iskelmä alkoi säväyttää. Rap menee pehmompana, jazz upeaa. Heavy-tyylinen musiikki on sen sijaan sellainen, ettei se ole koskaan säväyttänyt yhtään millään tavalla. Mielestäni se on kamalaa. Hyvässä ja tarpeeksi virittyneessä mielentilassa saatan hakea tunnelmaa myös white trash-genreistä, erityisesti suomalaisesta. Jopa hyvin mauttomastakin. Jos se vain sopii tunnelmaan.
Mielestäni musiikin suhteen ei sovi olla liian nirso.
Aika lailla laidasta laitaan euroviisuista klassiseen. Joka genrestä löytyy jotain kuuntelemisen arvoista ja toisaalta joka genressä on seassa soopaa. Vähiten kiinnostavia ovat Suomi-iskelmä 70-luvulta alkaen, räppi ja soul. Nykyään ehkä eniten tulee kuunneltua barokkia ja muuta rauhoittavaa, jälkimmäisestä esimerkkinä Brian Enon Music for Airports. Olen hyvin koulutettu ja hyvin keskituloinen.
Kuuntelen pääasiassa klassista ja bluesia. Siivooja.
Punk, violent pop, rap metal, metalcore, rap.. Laidasta laitaan menee, mutta tollasta pääasiassa.
Opiskelija
Kuunteleeko joku muka vain jotain tiettyä genreä?
Rockia ja metallia laidasta laitaan. HELEVETIN pienituloinen.
Mitä luokkia nämä on kysyy tyhmä suomalainen? Eikö keskiluokka ole töissä? XD
En ole koskaan huomannut Suomessa suuria eroja, samoissa sfääreissä kaikki ja samoissa marketeissa shoppaa. Toisilla vähän enemmän rahaa kuin muilla, mutta loppupeleissä erot aika pieniä koska verotus.