Lapsilisien väärinkäyttö
Luin oheisen tekstin iltapäivälehden keskustelusta:
"Onni on iso perhe.Meillä viisi lasta ja äidillä ikää 30v. Ihanaa kun lapsista on seuraa toisilleen.Yhtälailla saa kaikki lapset huomiota.Miten joku on niin karkera, että sitä häiritsee montako lasta jollain on.Eihän se sulta ole pois."
Miten joku voi olla niin itsekäs, että tekee vaan kakaroita ja nostaa lapsilisiä tällä asenteella?
Eikö hän tajua, että jonkun tässä yhteiskunnassa pitää tehdä nekin rahat hänen lapsilisiinsä?
Jos maksaa itse pentujensa aiheuttamat kulut niin perustakoon vaikka 10-lapsisen perheen, mutta törkeää käyttää yhteiskunnan varoja siihen. Lapsilisiä ei pitäisi maksaa kuin kahdesta ensimmäisestä lapsesta.
Kommentit (32)
Kuule, jos niitä lapsia ei tehdä itse, ne on tuotava jostain.
Mä olen lapseton eli mun syntymättömien lasten lapsilisät saa antaa jollekin, joka haluaa enemmän kuin kaksi lasta.
Rakas Ap, Rukoile Jumalalta viisautta tämän asian ymmärtämiseen.
Tiedäthän, että lapsilisät ovat juuri sitä varten että väki Suomessa tekisi lapsia. Lapsia tuskin syntyisi ollenkaan jos ei valtio tukisi mitenkään.
Mutta olen kyllä samaa mieltä siinä suhteessa että ylenpalttinen lasten tehtailu yhteiskunnan avustuksella on halveksittavaa.
Ei tuo ole mitään lapsilisien väärinkäyttöä. Se olisi väärinkäyttöä, jos yrittäisi huijata niitä itselleen jollain konstilla, taitaapi olla nykysysteemissä aika mahdotonta. Lapsilisää maksetaan jokaisesta lapsesta ja perhe saa itse päättää miten sen käyttää, ei ole väärin- tai oikeinkäyttöä.
Ap, mistä tiedät, että tuo Iltalehteen kirjoittanut äiti on hakenut lapsilisää/nostaa sitä?
Suomalaiset lisääntykää! Muuten maa täytetään partalapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, jos niitä lapsia ei tehdä itse, ne on tuotava jostain.
Ylikansoittunut planeetta ja sinä puhut täällä että lisää tarvittaisi.
Oletko aivan täydellisessä psykoosissa vai mitä vittua?
http://e360.yale.edu/feature/our_overcrowded_planet_a_failure_of_family…
Ja ihme jeesustelua taas 😇 Jokainen kuitenkin tavalla tai toisella käyttää yhteiskunnan rahoja.
Ne lapset maksaa tulevaisuudessa eläkkeet, terveydenhuollon kustannukset, sosiaalituet, koulutuksen, teiden kunnossapidon, poliisin, rajavartiolaitoksen yms. verorahoitteisen lystin josta säkin pääset eläkepäivilläsi nauttimaan. Ja ai nii valtion velkakin pitäisi jonkun maksaa vielä, taitaa mennä seuraavan sukupolven harteille se.
Lapsilisien rajaaminen vain kahteen lapseen olisi lyhytnäköistä koska yhteiskunta tarvitsee lapsia säilyäkseen toimintakykyisenä tulevaisuudessakin. Jokaisen naisen pitäisi synnyttää keskimäärin 2,2 lasta että väestön määrä pysyisi tasaisena (vrt. nykyinen 1,8) eli kaksi lasta per äiti ei ihan riittäisi.
2,2 tulisi täyteen jos 80%:lla naisista olisi kaksi lasta ja 20%:lla kolme. Kaikilla ei kuitenkaan ole lapsia ja jotkut saavat vain yhden joten on hyvä että kolmilapsisia perheitä on enemmän kuin tuo 20% ja että jotkut tekevät 4-5 muksua.
Me jokainen olemme saaneet mm. lapsilisät, sen jälkeen ilmaisen koulutuksen, opiskeluaikana opintorahan ja asumislisän, tuetun ruokailun ja matkat.
Kun menemme töihin, alamme maksaa velkaa yhteiskunnalle. Jos vielä kasvatamme jokusen lapsen siinä sivussa, niin olemme varmistaneet myös ketjun jatkumisen.
Suomi saisi isot säästöt jos lapsilisien porrastus lakkautettaisiin ja kaikista lapsista maksettais vain se 95€/kk. Myös lapsilisien maksaminen ulkomaille pitäisi ehdottomasti lopettaa.
Käyttäjä2170 kirjoitti:
Ja ihme jeesustelua taas 😇 Jokainen kuitenkin tavalla tai toisella käyttää yhteiskunnan rahoja.
Mitä tarkoitat? On meitä nettomaksajia ja sitten teitä nettosaajia.
No en tietenkään tiedä varmaksi, kuka nostaa lapsilisiä ja kuka ei, mutta ymmärtääkseni ne ovat varsin suosittu tulonsiirto.
Väärinkäyttö oli kieltämättä klikkihuoraustermi (koska en ole kiinnostunut siitä, mihin lapsilisiä käytetään). Halusin kyseenalaistaa sen 30 v. äidin idiotismin: "meillä on 5 lasta - eihän se ole keltään pois".
Miksi maailman väestön siis pitäisi jatkaa hallitsematonta kasvuaan? Ihan kuin maapallolla ei olisi jo tarpeeksi ihmisiä...
AP
Vaikka koko Suomi lakkaisi lisääntymästä, niin silti maailman väkiluku jatkaisi kasvuaan. Suomalaisten lisääntymistä ei globaalista näkökulmasta tarvita ollenkaan. Joten hiiteen nuo selittelyt, että jokaisen naisen pitäisi synnyttää 2,2 lasta tai muuta soopaa. On aina ekoteko, jos jättää lapset hankkimatta. Sad but true.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka koko Suomi lakkaisi lisääntymästä, niin silti maailman väkiluku jatkaisi kasvuaan. Suomalaisten lisääntymistä ei globaalista näkökulmasta tarvita ollenkaan. Joten hiiteen nuo selittelyt, että jokaisen naisen pitäisi synnyttää 2,2 lasta tai muuta soopaa. On aina ekoteko, jos jättää lapset hankkimatta. Sad but true.
Globaalista näkökulmasta olisi aivan se ja sama vaikka suomalaiset alkaisivat hankkia vaikka keskimäärin 2,5 lasta per perhe. Suomessa ei nimittäin ole liikakansoitusta vaan päinvastoin, täällä syntyy liian vähän porukkaa. Väestönkasvuun pitäisi puuttua siellä missä se on oikeasti ongelma eli kehitysmaissa. Jos kehitysmaissa saataisiin syntyvyys laskemaan kakkosen kieppeille niin väestöräjähdysongelma ratkeaisi parissa sukupolvessa.
Kun ap seuraavan kerran kopioit jostain tekstipätkä, johon vetoat, katso nyt edes, että kopioit sellaisen pätkän, jossa puhutaan siitä asiasta, josta valitat. Noissa parissa rivissä ei puhuttu sanaakaan lapsilisistä ja niiden käytöstä. Minusta lisien väärinkäyttöä on esim. se kun lasten isä kantaa rahat viinakauppaan. Isän turruttaviin nautintoihin lisiä ei ole tarkoitettu, vaan lapsista koituvien kasvaneiden menojen korvaamiseksi. Toinen väärinkäytön muoto on mielestäni pankkitilin kartuttaminen lapsilisillä. Jos perhe tulee niin hyvin toimeen, että ei käytännössä tarvitse noita lisiä, ne voisi jättää anomatta tai tehdä niistä ansiosidonnaisia.
Joku tuolla aikaisemmin kirjoitti, että jokainen meistä on saanut lapsilisää, ilmaisen koulutuksen jne. ei ole saanut. Me vähän iäkkäämmät, sodan jälkeen syntyneet olemme toki saaneet niukan lapsilisän, joka maksettiin neljästi vuodessa. Summa oli vaatimaton. Sillä sai esim. jonkun vaatekappaleen tai uudet pitkät villasukat, mutta kenkiä sillä rahalla ei saanut. Koulu oli maksuton (ei siis ilmainen), mutta syksyllä sinne vietiin esim. puolukoita ja perunoita. Ja joka päivä oli mukana leipäpalaset ja juoma, niitä koulu ei tarjonnut. Jos pääsi oppikouluun, niin siihen se maksuttomuus sitten loppuikin. Oli lukukausimaksu, kirjat ja kaikki koulutarvikkeet oli ostettava itse. Monille tuli lisäksi vieraalla paikkakunnalla asumisesta lisäkuluja. Ja jos sitten lähdimme opiskelemaan, emme saaneet ilmaista rahaa, vaan valtion korkotukemaa opintolainaa. Osan koroista maksoimme itse. Ruoka oli toki yliopiston ruokalassa edullista ja alennusta saimme junalipuista ja jonkin verran linja-autolipuistakin. Nyt monet meistä ovat jo eläkkeellä tai peräti jo hautuumaalla. Suuriin ikäluokkiin kuuluvia on kuollut yllättävän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kun ap seuraavan kerran kopioit jostain tekstipätkä, johon vetoat, katso nyt edes, että kopioit sellaisen pätkän, jossa puhutaan siitä asiasta, josta valitat. Noissa parissa rivissä ei puhuttu sanaakaan lapsilisistä ja niiden käytöstä. Minusta lisien väärinkäyttöä on esim. se kun lasten isä kantaa rahat viinakauppaan. Isän turruttaviin nautintoihin lisiä ei ole tarkoitettu, vaan lapsista koituvien kasvaneiden menojen korvaamiseksi. Toinen väärinkäytön muoto on mielestäni pankkitilin kartuttaminen lapsilisillä. Jos perhe tulee niin hyvin toimeen, että ei käytännössä tarvitse noita lisiä, ne voisi jättää anomatta tai tehdä niistä ansiosidonnaisia.
Joku tuolla aikaisemmin kirjoitti, että jokainen meistä on saanut lapsilisää, ilmaisen koulutuksen jne. ei ole saanut. Me vähän iäkkäämmät, sodan jälkeen syntyneet olemme toki saaneet niukan lapsilisän, joka maksettiin neljästi vuodessa. Summa oli vaatimaton. Sillä sai esim. jonkun vaatekappaleen tai uudet pitkät villasukat, mutta kenkiä sillä rahalla ei saanut. Koulu oli maksuton (ei siis ilmainen), mutta syksyllä sinne vietiin esim. puolukoita ja perunoita. Ja joka päivä oli mukana leipäpalaset ja juoma, niitä koulu ei tarjonnut. Jos pääsi oppikouluun, niin siihen se maksuttomuus sitten loppuikin. Oli lukukausimaksu, kirjat ja kaikki koulutarvikkeet oli ostettava itse. Monille tuli lisäksi vieraalla paikkakunnalla asumisesta lisäkuluja. Ja jos sitten lähdimme opiskelemaan, emme saaneet ilmaista rahaa, vaan valtion korkotukemaa opintolainaa. Osan koroista maksoimme itse. Ruoka oli toki yliopiston ruokalassa edullista ja alennusta saimme junalipuista ja jonkin verran linja-autolipuistakin. Nyt monet meistä ovat jo eläkkeellä tai peräti jo hautuumaalla. Suuriin ikäluokkiin kuuluvia on kuollut yllättävän paljon.
Yliopistoon pääsi kun oli ylioppilas, ei tarvinnut kilpailla 3%:n sisäänpääsyprosentilla opiskelupaikasta. Takuuvarma työpaikka löytyi valmistuttua. Inflaatio söi opintolainat ja asuntolainat ja työpaikka pysyi alla vuosikymmenet ellei sitten itse asiaansa ryssinyt. Eläkkeelle päästiin viimeistään kuuskymppisenä, moni reilusti ennen sitä. Uransa suurimpana saavutuksena suuret ikäluokat laittoivatkin sitten kaikki hanat kiinni nuoremmilta, työpaikat sulivat pois, eläkkeelle ei pääse ja eikä niihin lapsiinkaan ole monella käytännössä varaa. Hieman suhteellisuutta siis.
Ihmettelen vaan kirjoitti:
Käyttäjä2170 kirjoitti:
Mitä tarkoitat? On meitä nettomaksajia ja sitten teitä nettosaajia.
No en tietenkään tiedä varmaksi, kuka nostaa lapsilisiä ja kuka ei, mutta ymmärtääkseni ne ovat varsin suosittu tulonsiirto.
Väärinkäyttö oli kieltämättä klikkihuoraustermi (koska en ole kiinnostunut siitä, mihin lapsilisiä käytetään). Halusin kyseenalaistaa sen 30 v. äidin idiotismin: "meillä on 5 lasta - eihän se ole keltään pois".
Miksi maailman väestön siis pitäisi jatkaa hallitsematonta kasvuaan? Ihan kuin maapallolla ei olisi jo tarpeeksi ihmisiä...
AP
Meitä nettosaajia? 😂 Ei minulla ole lapsia eikä tule koskaan olemaankaan. Mutta jos ottaa huomioon kaikki, mitä rahoitetaan yhteiskunnan rahoilla, niin ei siitä kukaan jää ulkopuolelle.
Ehkä lapsilisät pitäisi maksaa seteleinä, joihin on selvästi merkitty mihin ne saa käyttää: vaippoihin ym. vauvatarvikkeisiin, ruokaan ja vaatteisiin. Ettei kenellekään sivulliselle tule paha mieli.