Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä hoidetaan laskujen maksamiset?

Vierailija
18.07.2016 |

Eli sovitteko kumpi maksaa minkäkin laskun, jaatteko laskut vai maksaako se, jolla sillä hetkellä on varaa maksaa lasku?
Meillä on miehen kanssa sellainen järjestely, jonka mies on lähinnä itse päättänyt, mutta asia oli mulle ok kun hän siitä kertoi. Minä maksan siis sähkölaskun ja kodin yhtiövastikkeen. Ja tietysti omat vakuutukseni yms. Mies on aikoinaan myös sanonut, että vesilasku maksetaan puoliksi ja samoin nettilasku.
Vesilasku tulee puolen vuoden välein ja nyt se pari päivää sitten tipahti postilaatikkoon. Minulla on aika huono rahatilanne tällä hetkellä, koska jouduin pois töistä. Mies käy töissä. Nyt mies kuitenkin muistutti, että vesilasku tuli, sehän piti maksaa puoliksi. Hänellä olisi varaa hyvin maksaa vesilasku tällä kertaa itse, minulla ei oikeasti olisi varaa maksaa osuutta vesilaskusta. Samoin hän räyhää nettilaskusta (19,90€) kun hän on nyt maksanut sen moneen kertaan vaikka piti maksaa puoliksi. Mies pitää kyllä niin tiukasti kiinni "sopimuksestamme" että loukkaantuu, jos ehdotan että hän tällä kertaa maksaisi laskun kokonaan.
Vanhemmillani taas toimitaan niin, että laskun maksaa se jolla varaa on, tämä on ollut mielestäni erittäin toimiva ratkaisu. Minusta olisi varsin kohtuullista, että mieheni maksaa vesilaskun, minä kun kuitenkin käyn aina ruokakaupassa. Miten teillä siis toimitaan laskujen kanssa?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan kaikki laskut ja hoidan muutenkin perheen raha-asiat. Kaikki rahat ovat yhteisiä, miehelle riittää että hänellä on sen verran rahaa, että saa ostettua haluamansa. Usein hänellä ei ole hajuakaan mikä on tilinsä saldo.

Vierailija
62/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vain toinen maksaa lainaa, kannattaa varautua, että jos joskus tulee avioero ja erosta likainen, niin yrittää näyttää toteen, että on maksanut koko asunnon eli asunto on hänen.

Avioerossakaan kun ei kaikki mene automaattisesti puoliksi vaikka moni niin uskookin.

No asuntohan oikeastaan on miehen, mies otti lainan itse ja osti kämpän. Emme ole naimisissa. Mies ei halunnut yhteistä lainaa, jos oikeasti käykin niin, että ero joskus tulee niin se olen sitten minä joka lähden.

Eli sä maksat kaiken ja mies laittaa rahaa vain säästöön?

Nyt äkkiä säännöt uusiksi. Mies maksaa lainansa JA puolet talouden yhteisistä menoista. Ei sun sen miehen lainaa tarvii maksaa!

... ja Ap vuokraa asumisestaan? Vai pitäisikö hänen saada asua ilmaiseksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me siirretään molemmat 1000e/kk yhteiselle tilille. Sieltä maksetaan asuntolaina, yhtiövastike, sähkölasku, kotivakuutus, matkat, lastenvaatteet, vesilasku, nettilasku yms. Se maksaa joka jaksaa käydä nettipankissa. Omilta tileiltä maksetaan omat jutut esim kännykkälaskut, miehen autovakuutus, omat vaatteet... Toimii eikä ikinä ole tullut riitaa rahasta. Hoitovapaalla mies siirsi yhteiselle tilille enemmän ja minä vähemmän.

Vierailija
64/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vain toinen maksaa lainaa, kannattaa varautua, että jos joskus tulee avioero ja erosta likainen, niin yrittää näyttää toteen, että on maksanut koko asunnon eli asunto on hänen.

Avioerossakaan kun ei kaikki mene automaattisesti puoliksi vaikka moni niin uskookin.

No asuntohan oikeastaan on miehen, mies otti lainan itse ja osti kämpän. Emme ole naimisissa. Mies ei halunnut yhteistä lainaa, jos oikeasti käykin niin, että ero joskus tulee niin se olen sitten minä joka lähden.

Eli sä maksat kaiken ja mies laittaa rahaa vain säästöön?

Nyt äkkiä säännöt uusiksi. Mies maksaa lainansa JA puolet talouden yhteisistä menoista. Ei sun sen miehen lainaa tarvii maksaa!

... ja Ap vuokraa asumisestaan? Vai pitäisikö hänen saada asua ilmaiseksi?

Maksaa puolet asunnon kuluista kuten vastikkeesta.

Tai sitten ostaa asunnosta vaikka 20% ja maksaa omaansa.

Ei ole kovin tasa-arvoinen parisuhde, jos toinen maksaa toiselle, että tämä saa lyhentää lainaansa. Parisuhteessa molemmat hoitaa omat lainansa.

Vierailija
65/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaan ne laskut, mitkä kummankin nimellä tulee oikeastaan. Miehen nimellä tulee enemmän talon menoihin liittyviä laskuja, mutta usein minä hoidan kauppaostokset kotimatkalla. Ei ole sen kummemmin noita laskettu tai käyty läpi, kuka maksoi missäkin kuussa enemmän. Siinä ne soljuu muun elämän mukana.

Vierailija
66/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me maksetaan aina molempien tileiltä. Molemmilla vain omat tilit. Toimii ja on toiminut kohta 30v. Yhteiset rahathan ne on ja elämä. Voi asua yksin jos pitää rahasta tehdä ongelma. On tässä elåmässä muutenkin ongelmia niin ei tarvi tehdä semmosesta lisäksi joka ei ole ongelma.

Meillä menee myös molempien tileiltä, laitettu menemään e-laskuina kaikki mitkä pystyy. Minä maksan talon lainaa jaa siihen liittyviä kustannuksia, mies toisen asunnon. Remontit, kodinkoneet, autot jne, aina tapauskohtaisesti. Ei olla riitaa saatu aikaiseksi, tuskin saadaankaan. Molemmilla suht samankokoiset tulot, ja menomme ovat normisti selvästi tuloja pienemmät (eletään luontaisesti arjessa aika säästeliäästi), ehkä tuossa onnen ydin.

Vierailija
67/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili,mjolle palkat menee. Sieltä maksetaan laskut (yleensä minä maksan). En näe järkeä pitää eri tilejä/menoja. Enkä koe sitä kovinkaan reiluksi vaimoa kohtaan, koska omat tuloni ovat sen verran paremmat. Jos laitettaisiin menot puoliksi vaimon palkasta jäisi noin 100€/kk extraa ja omastani jäisi noin 1300€/kk extraa. Ei tuntuisi reilulta, että itse voisin rillutella ja ostella itä tahansa ja vaimo joutuisi nuukailemaan.

Vierailija
68/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlittiin juuri 30-vuotis hääpäivää. Alusta lähtien on ollut yhteinen tili, jolle ovat tulleet palkat, "lottovoitot", lapsilisät, osingot, vuokratulot, kaikki. Siltä on maksettu lyhennykset ja laskut . En muista, että koskaan olisi riidelty rahasta tai sen käytöstä.

Vierailija
69/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummankin palkka menee yhteiselle tilille mistä maksetaan menot ja kumpikin voi kohtuudella käyttää omiin menoihinsa. 

Vierailija
70/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee rahat yleensä samoihin aikoihin ja kumpikin maksaa minkä pystyy. Ei meillä ole omia laskuja ja rahoja. Kaikki on yhteistä.

Vierailija
71/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies siirtää palkkapäivänä minun tililleni summan, joka kattaa puolet yhteisistä menoista (kaikki asumiseen liittyvä, vakuutukset, lapsen kulut jne.). Summa tarkistetaan joka kuukausi, mutta pyörii tietty yleensä aika samoissa lukemissa. Minä huolehdin siitä, että laskut menevät maksuun ajallaan, iso osa niistä tuleekin e-laskuja minun verkkopankkiini. Lisäksi kumpikin siirtää saman summan yhteiselle ruokatilille, josta maksetaan ruokaostokset, hygieniatarvikkeet, pesuaineet jne.

Kumpikin huolehtii itse omat puhelinlaskunsa, autonsa kulut ja muut omat menonsa. Tämä järjestely on toiminut meillä hyvin, kun olemme erilaisia rahankäyttäjiä. Mies on paljon huolettomampi, minä taas säästäväisempi.

Nyt olen jäänyt äitiyslomalle, ja sovimme että mies kompensoi tulojeni pienenemistä maksamalla yhteisistä kuluista vähän enemmän, niin että molemmilla omaan käyttöön jäävä osuus pienenee saman verran.

Vierailija
72/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies maksaa asuntolainat ja molempien opintolainat, talon- ja henkilövakuutukset, minä maksan kaikki asumiskulut ja laskut, välillä mieskin saattaa jonkun laskun lisäksi maksaa jos on tarvis, muuten rahat yhteisiä eli molemmilla toisen tiliin käyttöoikeus ja ruuat ostaa se kummalla on kulloinkin rahaa ja siirretään toisen tililtä jos itsellä ei ole ja tarvii johonkin. Menoista sovitaan yhdessä ja suunnitellaan ns. Ylimääräiset/isommat ostot yhteisesti. Hyvin on toiminut jo kymmenen vuotta.

Vierailija
73/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sinä maksat yksin yhtiövastikkeen (!) ja sähkön, puoliksi maksatte veden ja netin? Mitä mies maksaa? Aika epäreilulta kuulostaa

Kyllä näin on juu. Mies tosin lyhentää asuntolainaa

Anna kun arvaan: asunto on miehesi nimissä.

Ainakin hänellä on todiste, että hän on maksanut lainat, joten eron koittaessa olet/olisit aika heikoilla. Näin se usein on: vaimo maksaa elämisen ja mies kerryttää omaisuuttaan.

Vierailija
74/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää mulle nyt rautalangasta, miksi on väärin että ap maksaa yhtiövastikkeen kun mies maksaa lainan? Pitäisikö ap:n oikeasti saada asua puoli-ilmaiseksi ja maksaa joku 50e sitä yhtiövastiketta?

Mun mielestä ihan kohtuullinen jako, kun miettii että vuokra olisi kuitenkin aina enemmän jos ei asuisi miehen kanssa. Toki mies hyötyy ja pystyy lyhentämään lainaansa enemmän, mutta ap hyötyy myös, useita satasia varmasti.

Eli selittäkää?

Vierailija
75/75 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen käyttötili reilut 35 v, sieltä maksaa se joka ensin ehtii😊 Suurin osa tietysti suoraveloituksessa