Miten teillä hoidetaan laskujen maksamiset?
Eli sovitteko kumpi maksaa minkäkin laskun, jaatteko laskut vai maksaako se, jolla sillä hetkellä on varaa maksaa lasku?
Meillä on miehen kanssa sellainen järjestely, jonka mies on lähinnä itse päättänyt, mutta asia oli mulle ok kun hän siitä kertoi. Minä maksan siis sähkölaskun ja kodin yhtiövastikkeen. Ja tietysti omat vakuutukseni yms. Mies on aikoinaan myös sanonut, että vesilasku maksetaan puoliksi ja samoin nettilasku.
Vesilasku tulee puolen vuoden välein ja nyt se pari päivää sitten tipahti postilaatikkoon. Minulla on aika huono rahatilanne tällä hetkellä, koska jouduin pois töistä. Mies käy töissä. Nyt mies kuitenkin muistutti, että vesilasku tuli, sehän piti maksaa puoliksi. Hänellä olisi varaa hyvin maksaa vesilasku tällä kertaa itse, minulla ei oikeasti olisi varaa maksaa osuutta vesilaskusta. Samoin hän räyhää nettilaskusta (19,90€) kun hän on nyt maksanut sen moneen kertaan vaikka piti maksaa puoliksi. Mies pitää kyllä niin tiukasti kiinni "sopimuksestamme" että loukkaantuu, jos ehdotan että hän tällä kertaa maksaisi laskun kokonaan.
Vanhemmillani taas toimitaan niin, että laskun maksaa se jolla varaa on, tämä on ollut mielestäni erittäin toimiva ratkaisu. Minusta olisi varsin kohtuullista, että mieheni maksaa vesilaskun, minä kun kuitenkin käyn aina ruokakaupassa. Miten teillä siis toimitaan laskujen kanssa?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on taloustili, jonne kumpikin siirtää tietyn prosentuaalisen rahamäärän joka kuukausi. Tuolta tililtä maksetaan kaikki talouteen liittyvät laskut (yhtiövastike, sähkö, vesi, ruokaostokset jne). Loppuvuodesta katsotaan paljonko tilillä on rahaa ja osa siirretään säästöön esim. lomamatkaa tai isompia kotiin tulevia ostoksia varten.
Äijä siirtää 90% ja sinä 10% kokonaispotista, eikös? Lompakkoloisen paluu.
AP - kysymys!
Omistaako mies siis koko asunnon? Ja lyhentää siis omalle asunnolleen lainaa, jonka laskut maksat sinä? Helvetin tyhmä veto, jäät kuin nalli kalliolle jos tulee ero.
Vierailija kirjoitti:
Pistätte kaikki laskut puoliksi, niin se on reilua. Tulotasosihan olet itse päättänyt mitä se on esim. 0-10 000 e/kk välillä. Riippuen siitä mitä työtä teet, kuinka paljon jne. Perheellisellä jokaisella vastuullisella aikuisella on väh. 5 000 euroa puskuria, jolla voi aina kuitata laskuja jos välillå ei tee töitä.
Olen vastuullinen aikuinen, mutta minulla ei ole juuri rahaa säästössä. Töissä ollessani palkkani oli muutenkin niin pieni, että siitä ei hirveästi säätöön nipistetty. Muutaman kympin sain kuussa säästöön, jos sitäkään. Pari sataa on säästössä siltä varalta, jos oikeasti tulee sellainen tilanne, että kummallakaan ei ole rahaa. Miehellä olisi nyt varaa maksaa koko vesilasku niin tuntuisi turhalta antaa sitten siitä miehelle nyt kun tilanne ei sitä kipeästi vaadi
Minä maksan, koska olen tarkka. Mies ei sairautensa takia osaa käyttää rahaa ja vastuu laskuista jää yksin minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vain toinen maksaa lainaa, kannattaa varautua, että jos joskus tulee avioero ja erosta likainen, niin yrittää näyttää toteen, että on maksanut koko asunnon eli asunto on hänen.
Avioerossakaan kun ei kaikki mene automaattisesti puoliksi vaikka moni niin uskookin.No asuntohan oikeastaan on miehen, mies otti lainan itse ja osti kämpän. Emme ole naimisissa. Mies ei halunnut yhteistä lainaa, jos oikeasti käykin niin, että ero joskus tulee niin se olen sitten minä joka lähden.
Eli sä maksat kaiken ja mies laittaa rahaa vain säästöön?
Nyt äkkiä säännöt uusiksi. Mies maksaa lainansa JA puolet talouden yhteisistä menoista. Ei sun sen miehen lainaa tarvii maksaa!
Vierailija kirjoitti:
AP - kysymys!
Omistaako mies siis koko asunnon? Ja lyhentää siis omalle asunnolleen lainaa, jonka laskut maksat sinä? Helvetin tyhmä veto, jäät kuin nalli kalliolle jos tulee ero.
No joo näin juuri. Rupesin just itsekkin miettimään omaa tyhmyyttäni...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistätte kaikki laskut puoliksi, niin se on reilua. Tulotasosihan olet itse päättänyt mitä se on esim. 0-10 000 e/kk välillä. Riippuen siitä mitä työtä teet, kuinka paljon jne. Perheellisellä jokaisella vastuullisella aikuisella on väh. 5 000 euroa puskuria, jolla voi aina kuitata laskuja jos välillå ei tee töitä.
Olen vastuullinen aikuinen, mutta minulla ei ole juuri rahaa säästössä. Töissä ollessani palkkani oli muutenkin niin pieni, että siitä ei hirveästi säätöön nipistetty. Muutaman kympin sain kuussa säästöön, jos sitäkään. Pari sataa on säästössä siltä varalta, jos oikeasti tulee sellainen tilanne, että kummallakaan ei ole rahaa. Miehellä olisi nyt varaa maksaa koko vesilasku niin tuntuisi turhalta antaa sitten siitä miehelle nyt kun tilanne ei sitä kipeästi vaadi
Siis *säästöön tietysti
Vierailija kirjoitti:
Miten tästä tuli mieleen se "siis onko olemassa työssäkäyvää ihmistä, joka tienaa nettona alle 2000€/kk".
Täydellisen todellisuudesta vieraantunut kommentti kaikin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä maksat yksin yhtiövastikkeen (!) ja sähkön, puoliksi maksatte veden ja netin? Mitä mies maksaa? Aika epäreilulta kuulostaa
No oiskohan sitte se laina ja vuokra siihen päälle. Yhtiövastike on sen 150e kuukaus sähkö 100e netti 20e
270e
Jos mies maksaa vuokran aika saatanan hyvin nämä asiat on. Kevyesti alle puolet maksaa nainen.
Budjetin mukaan laitetaan 50-50 -suhteesa yhteiselle tilille. Sieltä sitten maksetaan myös se talven 500 euron sähkölasku eikä koskaan ole ollut tilannetta ettei rahat riitä pakollisiin menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tästä tuli mieleen se "siis onko olemassa työssäkäyvää ihmistä, joka tienaa nettona alle 2000€/kk".
Täydellisen todellisuudesta vieraantunut kommentti kaikin puolin.
Tässäpä kävelevä todiste siitä. Käteen jäi kuussa n. 1300 € kun kävin töissä. TIEDÄN se on tosi pieni palkka, mutta olin vasta aloitteleva eikä työtehtäväni olleet "vaativia" että olisi saanut isompaa palkkaa.
AP
Meillä on alusta alkaen yhteinen pankkitili. Sinne molempien palkat ja sieltä myös maksetaan laskut, ostokset jne. Emme koskaan laskeneet kuka maksaa paljonkin ja kenen nimi lukee laskussa. Kelläkään ei ole omia säästöjä, vaan kaikki rahat "yhteiset". 9 vuotta yhdessä ja kaksi lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä maksat yksin yhtiövastikkeen (!) ja sähkön, puoliksi maksatte veden ja netin? Mitä mies maksaa? Aika epäreilulta kuulostaa
No oiskohan sitte se laina ja vuokra siihen päälle. Yhtiövastike on sen 150e kuukaus sähkö 100e netti 20e
270e
Jos mies maksaa vuokran aika saatanan hyvin nämä asiat on. Kevyesti alle puolet maksaa nainen.
Vastike, laina ja vielä vuokra??!
Ap:tä viedään kuin pässiä teuraalle :)
Meillä näin: molemmilla omat tilit, joille tulee palkat (molemmilla myös käyttöoikeus näihin tileihin), yhteinen käyttötili johon palkkapäivänä siirretään palkat ja maksetaan laskut, yhteiselle tilille jätetään rahaa ruokaan ja bensaan, säästötilille menee osa ja loput rahat jaetaan omille tileille omia menoja varten.
Tienataan suunnilleen saman verran.
Minä hoidan kaikki laskut. Rahat otan omalta tai miehen tililtä. Surullista myöntää, mutta olen naimisissa ihmisen kanssa, joka ei osaa hoitaa taloutta edes sähkölaskun verran. Kuvittelee, että kaikki tilille tuleva on vapaaseen käyttöön ja laskut voi mennä ulosottoon ihan rauhassa. No ei voi, kun ne on minun nimelläni, joten siksi minä hallinnoin pääasiassa rahankulkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
270e
Yhtiövastike meillä 122 €, sähkö kesäkuukausina noin 80€. Vuokraa ei ole. Että kyllä minä tosiaan aika vähällä selviän, kaikki vakuutuslaskut sitten vievät ison osan mun rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, en tiennytkään, että sen saa ihan itse valita mitä työtä tekee ja paljonko. Luulin, että se riippuu siitä, että minkälaisen työpaikan onnistuu saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP - kysymys!
No joo näin juuri. Rupesin just itsekkin miettimään omaa tyhmyyttäni...
Voi ei AP... mies siis saa tupla''voiton'' kun hänen lainansa lyhenee ja laskut tulee maksuun. Jos tulee ero, sinulle ei jää mitään, miehelle hyvin maksettu tai velaton ja laskuton asunto.
Sinun pitäisi pystyä säästämään omaan asuntoon/sijoituksiin eikä maksaa miehen omistamaa asuntoa! En tiedä, mikä olisi fiksua, maksa vaikka vuokraa ja hae Kelalta tukea vuokranmaksuun tms, jotta suojaat omat rahasi ja sulla on eron kohdatessasi irtisanomisaika etkä lennä pihalle kuin leppäkeihäs. Sori, ette ole edes eroamassa mutta tämän saman sonnan läpikäyneenä haluan auttaa. Mulle ei jäänyt mitään.
Meillä on taloustili, jonne kumpikin siirtää tietyn prosentuaalisen rahamäärän joka kuukausi. Tuolta tililtä maksetaan kaikki talouteen liittyvät laskut (yhtiövastike, sähkö, vesi, ruokaostokset jne). Loppuvuodesta katsotaan paljonko tilillä on rahaa ja osa siirretään säästöön esim. lomamatkaa tai isompia kotiin tulevia ostoksia varten.