Miten teillä hoidetaan laskujen maksamiset?
Eli sovitteko kumpi maksaa minkäkin laskun, jaatteko laskut vai maksaako se, jolla sillä hetkellä on varaa maksaa lasku?
Meillä on miehen kanssa sellainen järjestely, jonka mies on lähinnä itse päättänyt, mutta asia oli mulle ok kun hän siitä kertoi. Minä maksan siis sähkölaskun ja kodin yhtiövastikkeen. Ja tietysti omat vakuutukseni yms. Mies on aikoinaan myös sanonut, että vesilasku maksetaan puoliksi ja samoin nettilasku.
Vesilasku tulee puolen vuoden välein ja nyt se pari päivää sitten tipahti postilaatikkoon. Minulla on aika huono rahatilanne tällä hetkellä, koska jouduin pois töistä. Mies käy töissä. Nyt mies kuitenkin muistutti, että vesilasku tuli, sehän piti maksaa puoliksi. Hänellä olisi varaa hyvin maksaa vesilasku tällä kertaa itse, minulla ei oikeasti olisi varaa maksaa osuutta vesilaskusta. Samoin hän räyhää nettilaskusta (19,90€) kun hän on nyt maksanut sen moneen kertaan vaikka piti maksaa puoliksi. Mies pitää kyllä niin tiukasti kiinni "sopimuksestamme" että loukkaantuu, jos ehdotan että hän tällä kertaa maksaisi laskun kokonaan.
Vanhemmillani taas toimitaan niin, että laskun maksaa se jolla varaa on, tämä on ollut mielestäni erittäin toimiva ratkaisu. Minusta olisi varsin kohtuullista, että mieheni maksaa vesilaskun, minä kun kuitenkin käyn aina ruokakaupassa. Miten teillä siis toimitaan laskujen kanssa?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistätte kaikki laskut puoliksi, niin se on reilua. Tulotasosihan olet itse päättänyt mitä se on esim. 0-10 000 e/kk välillä. Riippuen siitä mitä työtä teet, kuinka paljon jne. Perheellisellä jokaisella vastuullisella aikuisella on väh. 5 000 euroa puskuria, jolla voi aina kuitata laskuja jos välillå ei tee töitä.
Ai jaa, en tiennytkään, että sen saa ihan itse valita mitä työtä tekee ja paljonko. Luulin, että se riippuu siitä, että minkälaisen työpaikan onnistuu saamaan.
No sepä se! Kyllä minä menisin vaikka kansanedustajan hommiin tienaamaan sen 10 000€ / kk tekemättä mitään, jos tämä toimisi näin. En vain meinaa mistään saada vakityöpaikkaa vaikka kuinka hakemuksia laittaisi ja soittelisi. Tässä tapauksessa kelpaisi minulle melkeinpä mikä työ vaan, kun edes jotain saisi
Me ollaan tehty homma helpoksi. Minä maksan, koska minulla on verkkopankki tunnukset meidän yhteiseen tiliin. En jaksaisi miettiä, ettå kuka maksaa. Yhteisellä mennään.
Minä maksan vuokran, mies maksaa kaikki muut laskut. Ruokakaupassa käy se, joka ensin ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP - kysymys!
Omistaako mies siis koko asunnon? Ja lyhentää siis omalle asunnolleen lainaa, jonka laskut maksat sinä? Helvetin tyhmä veto, jäät kuin nalli kalliolle jos tulee ero.
No joo näin juuri. Rupesin just itsekkin miettimään omaa tyhmyyttäni...
Voi ei AP... mies siis saa tupla''voiton'' kun hänen lainansa lyhenee ja laskut tulee maksuun. Jos tulee ero, sinulle ei jää mitään, miehelle hyvin maksettu tai velaton ja laskuton asunto.
Sinun pitäisi pystyä säästämään omaan asuntoon/sijoituksiin eikä maksaa miehen omistamaa asuntoa! En tiedä, mikä olisi fiksua, maksa vaikka vuokraa ja hae Kelalta tukea vuokranmaksuun tms, jotta suojaat omat rahasi ja sulla on eron kohdatessasi irtisanomisaika etkä lennä pihalle kuin leppäkeihäs. Sori, ette ole edes eroamassa mutta tämän saman sonnan läpikäyneenä haluan auttaa. Mulle ei jäänyt mitään.
Ääääh en oo ikinä ees ajatellut asiaa noin :( Täytyypä vähän selvitellä asioita miehen kanssa ja koittaa keksiä joku toinen menetelmä
Vierailija kirjoitti:
Jos vain toinen maksaa lainaa, kannattaa varautua, että jos joskus tulee avioero ja erosta likainen, niin yrittää näyttää toteen, että on maksanut koko asunnon eli asunto on hänen.
Avioerossakaan kun ei kaikki mene automaattisesti puoliksi vaikka moni niin uskookin.
jep, ne poikkeukset on lyhyet liitot, joissa toisella on 0 euroa ja toisella enemmän. Joku 2v avioliitto jo laittaa kaiken puoliksi.
Mies käy ensin automaatilla nostamassa muutaman satasen käyttörahaa. Sen jälkeen minä käyn maksamassa hänen tililtään laskuja niin paljon kuin rahat riittää. Loput laskut maksan omalta tililtäni. Minä myös maksan ruuat, lasten matkakortit ja koulukirjat (lukiolaisia), lasten vaatteet, kengät, kampaajat jne. Ei mitään väliä miten päin hoidetaan, kaikki rahat menee joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP - kysymys!
Omistaako mies siis koko asunnon? Ja lyhentää siis omalle asunnolleen lainaa, jonka laskut maksat sinä? Helvetin tyhmä veto, jäät kuin nalli kalliolle jos tulee ero.
No joo näin juuri. Rupesin just itsekkin miettimään omaa tyhmyyttäni...
Voi ei AP... mies siis saa tupla''voiton'' kun hänen lainansa lyhenee ja laskut tulee maksuun. Jos tulee ero, sinulle ei jää mitään, miehelle hyvin maksettu tai velaton ja laskuton asunto.
Sinun pitäisi pystyä säästämään omaan asuntoon/sijoituksiin eikä maksaa miehen omistamaa asuntoa! En tiedä, mikä olisi fiksua, maksa vaikka vuokraa ja hae Kelalta tukea vuokranmaksuun tms, jotta suojaat omat rahasi ja sulla on eron kohdatessasi irtisanomisaika etkä lennä pihalle kuin leppäkeihäs. Sori, ette ole edes eroamassa mutta tämän saman sonnan läpikäyneenä haluan auttaa. Mulle ei jäänyt mitään.
Ääääh en oo ikinä ees ajatellut asiaa noin :( Täytyypä vähän selvitellä asioita miehen kanssa ja koittaa keksiä joku toinen menetelmä
Muista AP, että jos miehesi EI halunnut ostaa asuntoa kanssasi, hän tietää tarkalleen että omistaa kaiken ja laittaa sinut maksamaan juoksevat kulut kun hänelle jää kiinteää omaisuutta (=rahaa), tuollaista ei tehdä vahingossa. Toivottavasti saat järkeiltyä jonkun hyvän ratkaisun. Sinullakin pitää olla taloudellista turvaa, varsinkin kun olet pienellä palkalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on taloustili, jonne kumpikin siirtää tietyn prosentuaalisen rahamäärän joka kuukausi. Tuolta tililtä maksetaan kaikki talouteen liittyvät laskut (yhtiövastike, sähkö, vesi, ruokaostokset jne). Loppuvuodesta katsotaan paljonko tilillä on rahaa ja osa siirretään säästöön esim. lomamatkaa tai isompia kotiin tulevia ostoksia varten.
Äijä siirtää 90% ja sinä 10% kokonaispotista, eikös? Lompakkoloisen paluu.
Voi huokaus, mistä näitä idiootteja sikiää? Molemmat siirtävät omasta tilistään kuukausittain 25%. Olen nainen ja tällä hetkelllä tienaan miestäni enemmän eli siirränkin enemmän. Mitenkäs nyt lompakkoloisen huutelijan suu pannaan?
Meillä maksetaan kaikki yhteisestä potista. Molemmilla on omat tilit muttei kuitenkaan omia rahoja. Vaan se maksaa, jonka tilillä rahaa on. Toinen voi vapaasti käydä toisen tililtä makselemassa laskuja, jos omalla tilillä ei ole rahaa ja saa siinä samalla siirtää omallekin tilille rahaa. Ei ole mitään "omia menoja", kaikki on yhteisä, myös ne harrastukset. Minä ostelen enemmän vaatteita, mies harrastaa enemmän, kumpikaan ei motkota toiselle tai vahdi toisen kulutusta. En jaksaisi ikinä alkaa taistelemaan jostain vesilaskusta tai kenen vuoro on maksaa kaupassa. Isot päätökset tehdään yhdessä eli milloin ja millainen telkkari ostetaan, minkälainen auto, kuinka kallis matkalaukku tai ruohonleikkuri. Mutta pienemmistä ei paljoa toiselta kysellä, molempien rahan käyttö on kohtuullista.
Lapsuudessani vanhemmillani oli eri rahat. Oli aina riitaa, kenen vuoro on maksaa harrastukseni ja kumman juustosta (!) minä lapsi olen syönyt enemmän eli kumman vuoro on maksaa uusi juusto. Tai että isä ei juonut maitoa, joten ei halunnut siitä maksaa mitään. Ainaista eri puraa. Meillä onkin mieheni kanssa ajatus, että yhdessä eletään ja yhteisestä pussista maksellaan, ei tarvita mitään yhteisä tiliä, jonne molemmat laittaa jonkun summan kuussa. Molempien tulot suunnilleen samat. Elämä on helppoa näin!
Meillä on alusta saakka ollut omat tilit mutta yhteiset rahat. Joko meillä on rahaa tai sitten meillä ei ole rahaa. Suhteen aikana molemmilla on ollut tulottomia / vähätuloisia kausia. Jos ne ei pidemmän päälle menisikään yksiin, niin mitä sitten. Mistä sitä tietää kumpi tänne jää pidemmäksi aikaa nauttimaan yhdessä hankitusta asunnosta jne. 😃 Ja lopulta ne menevät lapsille kuitenkin.
Meillä on omien käyttely- ja säästötilien lisäksi yhteistili, johon molemmilla on pankkitunnukset (ja minulla myös kortti). Tälle tilille molemmat siirtävät kerran kuukaudessa tietyn summan (palkkamme ovat nyt niin samansuuruiset, että summa on molemmille sama). Yhteistililtä maksetaan vuokra, vesi, saunamaksu, netflix, sähkölasku, hesari, ruokaostokset ja taloustavarat. Käymme lähes aina ruokakaupassa yhdessä. Jos se, jolla ei ole yhteistilin korttia, käy yksin, siirtää hän sitten yhteistililtä omalle tililleen tarvittavan summan jälkikäteen. Tasan menee eikä tule mitään mutinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on taloustili, jonne kumpikin siirtää tietyn prosentuaalisen rahamäärän joka kuukausi. Tuolta tililtä maksetaan kaikki talouteen liittyvät laskut (yhtiövastike, sähkö, vesi, ruokaostokset jne). Loppuvuodesta katsotaan paljonko tilillä on rahaa ja osa siirretään säästöön esim. lomamatkaa tai isompia kotiin tulevia ostoksia varten.
Äijä siirtää 90% ja sinä 10% kokonaispotista, eikös? Lompakkoloisen paluu.
Voi huokaus, mistä näitä idiootteja sikiää? Molemmat siirtävät omasta tilistään kuukausittain 25%. Olen nainen ja tällä hetkelllä tienaan miestäni enemmän eli siirränkin enemmän. Mitenkäs nyt lompakkoloisen huutelijan suu pannaan?
Höpöhöpö.
Nettipankista palkkapäivänä, tietty summa rahaa myös ruokatilille. Sillä ei ole väliä kumman tililtä menee, hoidan kaikki raha-asiat itse.
Me maksetaan aina molempien tileiltä. Molemmilla vain omat tilit. Toimii ja on toiminut kohta 30v. Yhteiset rahathan ne on ja elämä. Voi asua yksin jos pitää rahasta tehdä ongelma. On tässä elåmässä muutenkin ongelmia niin ei tarvi tehdä semmosesta lisäksi joka ei ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Jos vain toinen maksaa lainaa, kannattaa varautua, että jos joskus tulee avioero ja erosta likainen, niin yrittää näyttää toteen, että on maksanut koko asunnon eli asunto on hänen.
Avioerossakaan kun ei kaikki mene automaattisesti puoliksi vaikka moni niin uskookin.
Jos ei ole avioehtoa niin se vain toisen nimissä oleva talo menee todellakin puoliksi. Ihan sama kuka sitä on maksanut koska toinen on maksanut muita yhteisen kodin laskuja yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioerossakaan kun ei kaikki mene automaattisesti puoliksi vaikka moni niin uskookin.Jos ei ole avioehtoa niin se vain toisen nimissä oleva talo menee todellakin puoliksi. Ihan sama kuka sitä on maksanut koska toinen on maksanut muita yhteisen kodin laskuja yms.
Se ei aina oikeasti ole ihan noin mustavalkoista ja saattaa ainakin joutua tappelemaan pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Me maksetaan aina molempien tileiltä. Molemmilla vain omat tilit. Toimii ja on toiminut kohta 30v. Yhteiset rahathan ne on ja elämä. Voi asua yksin jos pitää rahasta tehdä ongelma. On tässä elåmässä muutenkin ongelmia niin ei tarvi tehdä semmosesta lisäksi joka ei ole ongelma.
Ihan sama tilanne meillä, toiminut kaikki ne 26 vuotta, jotka yhdessä olemme asuneet. Eikä ole koskaan ollut riitoja rahasta ja sen käyttämisestä.
Meillä kohta 6 vuotta yhteistä taloutta ja kaikki rahat ja omaisuus on alusta asti ollut yhteistä. Yksi ongelma vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioerossakaan kun ei kaikki mene automaattisesti puoliksi vaikka moni niin uskookin.Jos ei ole avioehtoa niin se vain toisen nimissä oleva talo menee todellakin puoliksi. Ihan sama kuka sitä on maksanut koska toinen on maksanut muita yhteisen kodin laskuja yms.
AP on avoliitossa joten jäisi tyhjän päälle.
Minä maksan kaikki laskut mutta miehen tililtä.
Ruoan maksan minä jos olen yksin kaupassa mies jos olemme yhdessä.
Bensan maksaa hän kenen ajaessa tankin valo rupeaa palamaan, yleensä mies
Ei ikinä kiistaa näistä asioista.