Etiketin tuntijat: voiko hautajaisiin mennä tässä mekossa?
Minulla on ensi viikonloppuna tiedossa erään sukulaisen hautajaiset, ja mietin tässä että mikä on soveliasta pukeutumista. En pahemmin käytä mustaa väriä, mutta vaatekaapistani löytyy tämä mekko: http://www.asos.com/ASOS/ASOS-Bodycon-Dress-With-Collar/Prod/pgeproduct…
Mielestäni tuo on ihan kelvollinen mustien sukkahousujen ja neuletakin kanssa, mutta äitini mielestä valkoinen kaulus on liikaa (pitäisi olla kokonaan musta), ja mekko on kuulemma "liian seksikäs", koska se on aika vartaloa myötäilevä. Minun mielestäni se ei ole mitenkään hävytön, varsinkin kun pituuskin on polviin asti. Tiedän, ettei se ole mikään kallis ja hieno, mutta tällä hetkellä ei ole varaa ostaa mitään kallista jakkupukua.
Kommentit (18)
Voi. Missään ei määrätä pukeutumaan mihinkään säkkiin.
On tosi nätti ja asiallinen mekko, tottakai voit laittaa.
Käy erittäin hyvin. Kuinka ikivanha äiti sulla on?
Olisko sulla jotain vähän pitempää mustaa neuletakkia? Mekko on ihan jees asiallisten kenkien kanssa. Valkoinen kaulus ei haittaa, mutta mekko on sellaisenaan vähän turhan tiukka tms.
Olen hyvin tarkka pukeutuja ja tietoinen etiketistä, voisin itsekin mennä tuolla mekolla hautajaisiin.
Kiitos vastauksista. Äitini on viisikymppinen, eli ei mikään vanha, mutta hän on todella konservatiivinen. Minulla on musta neuletakki, joka ylettyy lantiolle, ja kengiksi ajattelin siistejä mustia ballerinoja.
-ap-
Ei, jos se on vartalonmyötäinen.
Ei sinne mennä kurveja esittelemään.
Jos on löysä, niin ok.
Mekko on muuten hyvä, mutta tulee liikaa pappi mieleen!
No ei mulla ainakaan tullut mieleenkään ajatella, että vastikään perhetutun hautajaisissa käyttämäni musta, pitkähelmainen ja -hihainen, hyvin tyköistuva mekko olisi ollut jotenkin sopimaton. Meidänkin perheestä löytyy konservatiivinen pukeutuja (äiti), joka ei ainakaan löytänyt asusta mitään valitettavaa. Tärkeintä on minusta, että asu on a) musta (tai tummansininen/-harmaa); b) sopivan pitkä (peittää ainakin polvet); c) peittää hartiat ja d) ei ole edestä syvään uurrettu eikä siinä ole mitään korkeita halkioita tms.
Mekkosi on siis oikein sopiva.
Kunhan se on sopivan kokoinen eli ei kiristävä makkarankuori. Vartalonmyötäisen mekon ei tarvitse olla liian pieni.
Tosi nätti muuten, itselläkin on noita "kaulusmekkoja" ja ne on yleensä aina söpöjä.
Mekko on hyvä, olettaen, että se on sopivan kokoinen (saa olla istuva, muttei saa olla kireä, tämä ei ole vain hautajaiskuttu vaan kuten yleensä).
Se neuletakki saisi olla pitkähihainen, että kyynerpäät peittyisi.
On sopiva ja etiketin mukainen. Perinteisesti vain vainajan lähiomaisilta edellytetään kokonaan mustaan pukeutumista. Muiden vieraiden on sopivaa pukeutua tummiin (musta, tummansininen, tummanharmaa) vaatteisiin. Myös mustavalkoinen käy, mutta mielellään niin että asua hallitsee enemmän musta kuin valkoinen väri. Mekon pituuden on hyvä olla polviin tai pidempi. Sukkahousut mielellään mustat, mutta esim. kesäaikaan ei ole virheellistä laittaa ihonvärisiä sukkiksia. Dekolteeta ei ole soveliasta näyttää ja olkapäät on peitettävä kuten aina kirkossa. Soveliainta on pukeutua pitkähihaiseen mekkoon tai laittaa lyhythihaisen päällä jakku tai siisti neuletakki. Lapsien ja nuorten pukeutuminen on vapaampaa kuin aikuisten. Kenkien tulisi olla umpinaiset eli ei sandaaleja tai kärjestä avonaisia avokkaita. Mekko saa olla tyköistuva, mutta ei tietenkään liian tiukka. Tiukkaakin ja muotoa nuolevaa mekkoa pystyy tasapainottamaan jakulla tai neuleella.
Minusta tuo on aika mieleen jäävä tuon kauluksen vuoksi. Ostaisin sellaisen mustan mekon, jota voisi käyttää muutenkin kuin vain noissa yksissä hautajaisissa. Perus musta mekko niin sitä voi muunnella vaikka minkä värisillä kengillä ja asusteilla, jakuilla, boleroilla miten vain ja käy joka paikkaan. Tuo kaulus on melkoisen silmiin pistävä.
On sopiva