Elintasosi suhteessa tuloihisi?
Eli tuossa otsikossapa se kysymys. Miten asut, millainen auto, kuinka isoa perhettä elätät, millaisiin harrastuksiin on varaa? Ja kuinka suuret tulot on noiden menojen kattamiseen. Jääkö jotain säästöön?
Oma tilanne: Nettotulot n. 4200 e kuukaudessa. Asun yksin 28m2 huonokuntoisessa vuokrayksiössä, omistan auton jonka "arvo" noin 2000 e. Huonekalut ja astiat on kaikki ilmaiseksi saatuja, enkä ole mitenkään erityisesti sisustanut. Patja lattialla, ei sänkyä. Rahaa käytän sitten harrastuksiin (matkailu, erämaavaellukset, luontokuvaus, opiskelu) joiden koen tuovan ulkoisia puitteita enemmän sisältöä elämääni. Syön myös ulkona melkein joka ilta koska vihaan ruoanlaittoa. Säästöön jää n. 1500 e kuukaudessa.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan netto 2500/kk, olen teini-ikäisen yh, isää ei lapsella ole. Autoa ei ole, seutulipulla käyn töissä. Rahaa kuluu keskimäärin tonnin kuussa. Elintaso on hyvä. Emme kituuta, mutta emme myöskään tuhlaa. Asun velattomassa omakotitalossa pääkaupunkiseudulla ja mulla on n.180.000 euron suuruinen sijoitussalkku.
Hyvät ihmiset, älkää makuuttako rahojanne missään säästötileillä enempää kuin ns. vararahasto eli puskuri (=n. 2 kuukauden bruttopalkka). Raha pitää panna töihin ja tuottamaan lisää rahaa.
Miten olet onnistunut tuon velattoman omakotitalon yksin hankkimaan? Useimmilla pariskunnillakaan ei pääkaupunkiseudulla ole omakotitaloon varaa vaikka haluaisivat.
- Taustaksi, että olen jo viisikymppinen, joten eräänlaista sijoitustoimintaa on jo vuosia takana. Aloitin aikanaan ASP-tilille säästämisen ja ostin ekan asuntoni, kaksion Hermannista, lama-aikana, jolloin sai ostettua edullisesti, kun asuntokauppa yleisesti pysähtyi ja hinnat laskivat. N. 5 vuotta myöhemmin myin sen reippaalla voitolla ja siirryin isompaan, jota itse remontoin ja myin sitten taas parin vuoden kuluttua hyvällä voitolla ja siitä sitten pieneen omakotitaloon Vantaalle. Koko ajan sijoittanut ylijääneitä rahoja aluksi rahastoihin, nyttemmin suoraan osakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla auto ei nosta elintasoa mielestäni. Nopeammin pääsee julkisilla ja pyörällä. Itse miellän elintasoksi etenkin vapauden tehdä valintoja; valinnat eivät jää kiinni siitä, ettei ole varaa. Tälläkin palstalla monet hyvätuloisiksi itsensä mieltävät kertovat elämästä, jossa pitää koko ajan miettiä, mihin on varaa ja miksi ei ole varaa siihen ja siihen, kuten jollain muulla. Tuollainen on elämä olisi minusta sitä matalaa elintasoa ts. jatkuvaa kituuttamista valintojen vähyydessä.
Nostaa kyllä ja aika paljon. Mökille ei mennä julkisilla eikä lasten treenien ja pelien kimppakyytejä hoideta fillarilla. T. Espoolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan netto 2500/kk, olen teini-ikäisen yh, isää ei lapsella ole. Autoa ei ole, seutulipulla käyn töissä. Rahaa kuluu keskimäärin tonnin kuussa. Elintaso on hyvä. Emme kituuta, mutta emme myöskään tuhlaa. Asun velattomassa omakotitalossa pääkaupunkiseudulla ja mulla on n.180.000 euron suuruinen sijoitussalkku.
Hyvät ihmiset, älkää makuuttako rahojanne missään säästötileillä enempää kuin ns. vararahasto eli puskuri (=n. 2 kuukauden bruttopalkka). Raha pitää panna töihin ja tuottamaan lisää rahaa.
En valitettavasti ymmärrä sijoittamisesta mitään eikä minulla olisikaan kuin pari tonnia laittaa säästötililtä jonnekin muualle. Täällä olen käsittänyt, että kaikilla on sijoituksissa 10000-200000 jotka tuottavat. Itselläni ei koskaan tule olemaan mahdollisuutta näkemään tuollaisia summia ylimääräisenä rahana.
Kirjasto on täynnä sijoitusoppaita. Youtubesta löytyy vaikka minkälaisia aiheeseen liittyviä video-oppeja. Suosittelen, että alkaisit opettelemaan asiaa. Itsekin aikanaan ajattelin, että en ymmärrä mitään, mutta pikkuhiljaa kiinnostuin enemmän ja enemmän. Jopa 50 €/kk pääsee alkuun ja on olemassa myös kuluttomia rahastoja, joihin kannattaa tutustua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[En valitettavasti ymmärrä sijoittamisesta mitään eikä minulla olisikaan kuin pari tonnia laittaa säästötililtä jonnekin muualle. Täällä olen käsittänyt, että kaikilla on sijoituksissa 10000-200000 jotka tuottavat. Itselläni ei koskaan tule olemaan mahdollisuutta näkemään tuollaisia summia ylimääräisenä rahana.
Sijoittamisen tärkein sääntö on tosiaan että sijoittaa vaan instrumentteihin joiden toiminnan itse ymmärtää. Ei kaikkien kannata todellakaan syöttää rahaa satunnaisiin osakkeisiin tai pankin suosittelemiin rahastoihin.
Ja olla ajattelematta sijoituksia "ylimääräisenä rahana". Ne ovat pääomaa josta täytyy pitää huolta ja jonka pitää tuottaa - riskinsietokyvystä ja yleisestä taloustilanteesta riippuen erilaisten strategioiden mukaisesti. Tuotolla voi elää tai jos ei ole mitään erityistä tarvetta niin tuoton voi uudelleensijoittaa. Opettele ostamaan tarpeen mukaan, ei sen mukaan paljonko tilillä on rahaa.
Pienilläkin summilla pääsee alkuun mutta ideaalitilanteessa tuotolla pärjää päivittäisessä elämässä jolloin voi aidosti tehdä elämänlaatua koskevia valintoja ja pääoman voi sitten jättää tuleville sukupolville jolloin mahdollistaa heillekin itsenäisen elämän ja mahdollisuuden tehdä asioita jotka aidosti kiinnostavat.
Ap:lle. Oletko tutustunut tähän blogiin? Tuli heti mieleeni downshiftaus, kun luin aloituksesi :) http://downshiftaaminen.blogspot.fi/search/label/Etusivu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet onnistunut tuon velattoman omakotitalon yksin hankkimaan? Useimmilla pariskunnillakaan ei pääkaupunkiseudulla ole omakotitaloon varaa vaikka haluaisivat.
- Taustaksi, että olen jo viisikymppinen, joten eräänlaista sijoitustoimintaa on jo vuosia takana. Aloitin aikanaan ASP-tilille säästämisen ja ostin ekan asuntoni, kaksion Hermannista, lama-aikana, jolloin sai ostettua edullisesti, kun asuntokauppa yleisesti pysähtyi ja hinnat laskivat. N. 5 vuotta myöhemmin myin sen reippaalla voitolla ja siirryin isompaan, jota itse remontoin ja myin sitten taas parin vuoden kuluttua hyvällä voitolla ja siitä sitten pieneen omakotitaloon Vantaalle. Koko ajan sijoittanut ylijääneitä rahoja aluksi rahastoihin, nyttemmin suoraan osakkeisiin.
Näinpä. Asuntomarkkina ja historiallinen nousukausi rikastutti jokaisen, jolla oli edes aasin ajattelukyky. Toista on nykynuorilla aikuisilla...
Vierailija kirjoitti:
Netto 1400, asun vuokralla pk-seudulla. Ei ole autoa tai muuta omaisuutta.
Vuokra 700+muut laskut 200. Työmatkakulut 110/kk. Loppu menee elämiseen.
Tässä ketjussa joku kertoo saavansa 800€ eläkettä, josta as.tuen jälkeen vain 100€ vuokraan. Jää 700€!
Sulla jää vuokran ja työmatkakulujen jälkeen 590€. Älä nyt vielä sano, että teet täyttä työaikaa...
Mahtaa sua veetuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen säästät? Etkö keksi sille 1500 eurolle mitään käyttöä?
Tulevaisuutta varten säästän. Aina voi kuitenkin joutua työttömäksi tai sairastua, jolloin noille rahoille on käyttöä. Jos ei kumpikaan näistä toteudu voi säästöjen turvin jäädä eläkkeelle normaalia aikaisemmin. Tällä hetkellä en kaipaa mitään 'lisää' elämääni, ja tavaroiden ostaminen vaan ahdistaisi.
Kyllä kannattaisi sijoittaa jotenkin. Nyt ei säästäminen ole kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Asuntomarkkina ja historiallinen nousukausi rikastutti jokaisen, jolla oli edes aasin ajattelukyky. Toista on nykynuorilla aikuisilla...
Ai minusta taas tuntuu, että lähes joka toisella on nykyään sijoitusasunto, pari tai enemmänkin. Pankkien antoisat lainahanat ovat valuttaneet rahoja niille, jotka ovat tajunneet pyytää. Velkavipua käyttämällä monet ovat jo varsinaisia vuokralordeja. Kun lukee jotain Terhi Majasalmen kirjoittamia juttuja, ei voi kuin ihmetellä, miksi kukaan suomalainen on enää köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa joku kertoo saavansa 800€ eläkettä, josta as.tuen jälkeen vain 100€ vuokraan. Jää 700€!
Sulla jää vuokran ja työmatkakulujen jälkeen 590€. Älä nyt vielä sano, että teet täyttä työaikaa...
Mahtaa sua veetuttaa.
Näinhän se on että suomessa ei palkkatyön tekeminen kannata, jos brottopalkka < 2000 euroa. Sosiaaliturvalla pääsee nimittäin ihan samaan elintasoon kuin tuolla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen säästät? Etkö keksi sille 1500 eurolle mitään käyttöä?
Tulevaisuutta varten säästän. Aina voi kuitenkin joutua työttömäksi tai sairastua, jolloin noille rahoille on käyttöä. Jos ei kumpikaan näistä toteudu voi säästöjen turvin jäädä eläkkeelle normaalia aikaisemmin. Tällä hetkellä en kaipaa mitään 'lisää' elämääni, ja tavaroiden ostaminen vaan ahdistaisi.
Kyllä kannattaisi sijoittaa jotenkin. Nyt ei säästäminen ole kannattavaa.
Väännän tätä vähän lisää rautalangasta: Rahojen makuuttaminen nollakorkoisilla säästötileillä on aivan älytöntä! Vaikka varat ovat "turvassa" ja vaikka inflaatio on tällä hetkellä pieni, niin siltikin rahan arvo sulaa pikkuhiljaa, jos niitä vaan jemmaillaan tilillä.
Vierailija kirjoitti:
No 1600 tuloilla ei paljon elintasoa rakenneta. Kaikki menee mitä tulee. Autona 10+ ikäinen raato. Asumiseen menee 720 kk + sähkö ja vesi (100-250/2kk).
Mitä työtä teet? Minkäkokoinen asunto ja montako ihmistä siinä asuu?
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle. Oletko tutustunut tähän blogiin? Tuli heti mieleeni downshiftaus, kun luin aloituksesi :) http://downshiftaaminen.blogspot.fi/search/label/Etusivu
Joo, tunnen kyllä käsitteen mutta en mielestäni toteuta tuota mitenkään puhdasoppisesti kun harrastuksiin ja tuohon ulkonasyömiseen menee "hukkaan" yli tonni kuukaudessa. Äärisäästäväisten mielestä nämä kulut pitäisi karsia. Sukulaiset taas ihmettelevät miksen osta isompaa asuntoa ja parempaa autoa. Tykkään myös työstäni sen verran etten halua "downshiftata" työtä vähentämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa sua veetuttaa.
Näinhän se on että suomessa ei palkkatyön tekeminen kannata, jos brottopalkka < 2000 euroa. Sosiaaliturvalla pääsee nimittäin ihan samaan elintasoon kuin tuolla palkalla.
Mutta se ei kartuta työeläkettä. Parikin sataa extraa elämän lopussa joka kuukausi on iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai minusta taas tuntuu, että lähes joka toisella on nykyään sijoitusasunto, pari tai enemmänkin. Pankkien antoisat lainahanat ovat valuttaneet rahoja niille, jotka ovat tajunneet pyytää. Velkavipua käyttämällä monet ovat jo varsinaisia vuokralordeja. Kun lukee jotain Terhi Majasalmen kirjoittamia juttuja, ei voi kuin ihmetellä, miksi kukaan suomalainen on enää köyhä.
Asuntosijoittaminen ei enää ole samanlainen kultakaivos kuin 10-15 vuotta sitten. Tappiollekin voi jäädä jos ei osaa hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa sua veetuttaa.
Mutta se ei kartuta työeläkettä. Parikin sataa extraa elämän lopussa joka kuukausi on iso raha.
Eläkkeen suuruudella on merkitystä suurinpiirtein ikävuodet 65-80, eli sen aikaa kun on eläkkeellä ja kykenee elämään omatoimisesti. Olettaen että eläkejärjestelmä ei romahda ennen kuin itse pääsee siitä nauttimaan. Laitoshoitovaiheessa maksut on säädetty niin että kaikki tulot kuitenkin ulosmitataan, riippumatta eläkkeen suuruudesta.
Tää nyt on kopioitu eräästä blogista, kannattaa pikkasen miettiä omalta kohdaltaan. Esim. kaksi tonnia vuodessa eli n. 165 euroa kuukaudessa:
Mitä viivyttely sijoittamisessa konkreettisesti maksaakaan, jos lykkäät päätöstäsi vuosi vuodelta? Otetaan esimerkki, jossa vuosittainen sijoitussumma on 2 000 euroa, eli ihan realistinen summa, melko helposti säästöön vuodessa, jos vähän yrittää ja näkee vaivaa. Summa sijoitetaan hyvin hajautettuna osakemarkkinoille, joka tuottaa 8 %. Esimerkissä henkilö aloittaa säästämisen ja sijoittamisen eri aikoina (19, 20, 21, 22, 25, 30 ja 35-vuotiaana) ja säästää 65-vuotiaaksi asti. Kuinka paljon rahaa sijoitukset ovatkaan poikineet, kun homman aloittaa eri ikävuosina?
19-vuotiaana aloitettu sijoittaminen (2 000 euroa/vuosi, 8 % tuotto), 65-vuotiaana: 1 366 561 euroa
20-vuotiaana aloitettu sijoittaminen (2 000 euroa/vuosi, 8 % tuotto), 65-vuotiaana: 1 251 726 euroa
21-vuotiaana aloitettu sijoittaminen (2 000 euroa/vuosi, 8 % tuotto), 65-vuotiaana: 1 146 372 euroa
22-vuotiaana aloitettu sijoittaminen (2 000 euroa/vuosi, 8 % tuotto), 65-vuotiaana: 1 049 717 euroa
25-vuotiaana aloitettu sijoittaminen (2 000 euroa/vuosi, 8 % tuotto), 65-vuotiaana: 805 056 euroa
30-vuotiaana aloitettu sijoittaminen (2 000 euroa/vuosi, 8 % tuotto), 65-vuotiaana: 514 752 euroa
35-vuotiaana aloitettu sijoittaminen (2 000 euroa/vuosi, 8 % tuotto), 65-vuotiaana: 326 074 euroa
Tulokset ovat kyllä aika karua luettavaa. Ensimmäisinä sijoitusvuosina "hukattu vuosi" maksaa myöhemmin saamattomina sijoitustuottoina reilut 100 000 euroa. Herranjestas, on siinä viivyttelylle hintaa! Jos sijoittamisen aloittaa 19-vuoden sijasta vasta 25-vuotiaana, on hukattu jo reilut 500 000 euroa. 35-vuotiaana tai sen jälkeen aloittanut sijoittaja puolestaan saa melkeinpä enää pelkkiä taskurahoja 19-vuotiaana aloittaneeseen sijoittajaan verrattuna.
Minä "tienaan" reilut 600€/kk työttömyystukea. En ole koskaan ollut oikeissa töissä vaikka olen 30+ vuotta. Olen liian hiljainen, ujo, epäsosiaalinen.
Lisäksi tulee lapsilisät ja mieheni (keskiverto)palkka. Meillä on vanha auto ja vielä vanhempi rivariasunto lähiössä, järkyttävä laina näistä.... Pärjäillään ihan ok vaikka välillä on syyllisyys siitä etten osallistu elatukseemme mitenkään. Miestä asia ei haittaa. Lomamatkoista, mökistä yms. voimme vain haaveilla. Leivon paljon ja ostan kirppikseltä meille vaatteet, leikkaan itse meidän hiukset, aikaa kun on. Kellään meistä ei ole mitään harrastuksia jotka maksaa jotain. Tällä tahdilla olemme velattomia eläkeiässä. Jota en taatusti tule juuri saamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntosijoittaminen ei enää ole samanlainen kultakaivos kuin 10-15 vuotta sitten. Tappiollekin voi jäädä jos ei osaa hommaa.
Totta, pitää tietää mitä tekee. Lisäksi markkinalla hyörii tätä nykyä niin paljon asuntosijoittamiseen hurahtaneita, että mahdolliset kohteet revitään käsistä, ylihinnalla. Jossain tulee stoppi ja tämäkin korttitalo romahtaa.
Sijoittamisen tärkein sääntö on tosiaan että sijoittaa vaan instrumentteihin joiden toiminnan itse ymmärtää. Ei kaikkien kannata todellakaan syöttää rahaa satunnaisiin osakkeisiin tai pankin suosittelemiin rahastoihin.