Väkivaltainen (ja narsistinen) ex, miten hoitaa isän ja vauvan tapaamiset?
Olen siis eronnut lapseni isästä raskausaikana. Eron syy oli miehen jossain määrin narsistinen käytös. Hän olisi halunnut määrätä tulemiseni ja menemiseni, en olisi saanut pitää yhteyttä sukulaisiini tai ystäviini, mikään ei koskaan ollut miehen vika vaan aina onnistui puhumaan kaiken minun tai jonkun muun viaksi. Raskauden aikana kuvioon tuli myös väkivalta, mies löi kahdesti, koska minä tyhmä annoin ekan kerran anteeksi, mutta toisen lyönnin tapahduttua lähdin välittömästi.
Olen vielä raskaana, mutta miten vauva ja isä voisivat tavata toisiaan sitten kun vauva on syntynyt? Mies on ainakin sanonut haluavansa nähdä lastaan. Alussa ei tietysti pitkiä aikoja, koska vauva on niin pieni. Kotiini en miestä uskalla päästää.
Kommentit (45)
Ota yhteys sosiaalitoimistoon/lastenvalvojaan.
Onko sinulla todisteita tai tehty rikosilmoitus väkivallasta? Viranomaiset pitäisi ehdottomasti saada uskomaan miehen väkivaltaisuus ja lasta ei missään nimessä saisi antaa hänelle ilman valvontaa. Varaudu siihen että mies voi syyttää sinua valehtelusta ja yrittää puhua viranomaiset puolelleen.
Voi voi. Mikä siinä onkaan että näitä tarinoita tulee tänne harva se päivä.
Ensin kaikki on ok ja yhtäkkiä mies muuttuu hirviöksi. Joko raskauden aikana tai kun lapsi/lapset pieniä.
Mitä käsittämätöntä tapahtuu niin äkkiä.
Joko näissä on naisen puolelta värikynää reippaasti tai sitten nämä naiset vain heittää aivot narikkaan parisuhteissaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla todisteita tai tehty rikosilmoitus väkivallasta? Viranomaiset pitäisi ehdottomasti saada uskomaan miehen väkivaltaisuus ja lasta ei missään nimessä saisi antaa hänelle ilman valvontaa. Varaudu siihen että mies voi syyttää sinua valehtelusta ja yrittää puhua viranomaiset puolelleen.
On todisteita. Kävin molemmilla kerroilla lääkärissä miehen lyönnin jälkeen. Viimeisimmästä tein myös rikosilmoituksen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ensin kaikki on ok ja yhtäkkiä mies muuttuu hirviöksi. Joko raskauden aikana tai kun lapsi/lapset pieniä.
Joko näissä on naisen puolelta värikynää reippaasti tai sitten nämä naiset vain heittää aivot narikkaan parisuhteissaan.
En kyllä sanonut miehen muuttuneen hetkessä hirviöksi. Alussa oli todella ihana, melkeinpä täydellinen, yhteen muuton jälkeen noita negatiivisia piirteitä alkoi vähitellen ilmaantua. Aina kun joskus miehelle sanoin, etten välttämättä halua jatkaa meidän suhdetta hänen vaatimustensa ym. takia niin mies paransi käytöstään hetkellisesti, kunnes taas vähitellen palasi samaan.
ap
Minä vaatisin valvotut tapaamiset eli isä tapaa vauvaa vain valvonnan alla sosiaalitoimen tiloissa. Eli paikalla on isä, vauva ja sosiaalitoimen työntekijä. Hakisin myös miehelle lähestymiskiellon ja perusteluina väkivallan uhka. Ja ehdottomasti yksinhuoltajuus ap:lle.
Älä välitä noista lässyttäjistä jotka yrittävät syyllistää sinua. Sinulla tai lapsellasi ei ole mitään hätää koska sinulla on todisteet väkivallasta. Nauti loppuraskaudesta ja vauva-ajasta ja ole mieheen yhteydessä vain sen verran kuin on pakko valvottujen tapaamisten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Krhm, ei ole naisen tehtävä huolehtia jokaisen puolisoehdokkaan kohdalla onko mahdollisuus väkivaltaan (mitä näiden kusipäiden vuoksi silti joutuu valitettavasti tekemään) vaan on miehen vastuulla olla rikkomatta lakia ja käyttämättä väkivaltaa.
Niin siis tiesit että mies on väkivaltainen jne ja silti availit haarojasi ja annoit spermata pillusi niin että siitä tuli lapsi? Olisikohan pitänyt vähän ajatella ensin. Mutta niin kai se näissä wt piireissä menee ettei katso ollenkaan kenen antaa tuupata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko näissä on naisen puolelta värikynää reippaasti tai sitten nämä naiset vain heittää aivot narikkaan parisuhteissaan.En kyllä sanonut miehen muuttuneen hetkessä hirviöksi. Alussa oli todella ihana, melkeinpä täydellinen, yhteen muuton jälkeen noita negatiivisia piirteitä alkoi vähitellen ilmaantua. Aina kun joskus miehelle sanoin, etten välttämättä halua jatkaa meidän suhdetta hänen vaatimustensa ym. takia niin mies paransi käytöstään hetkellisesti, kunnes taas vähitellen palasi samaan.
ap
Ja tällaisen miehen kanssa päätit tehdä lapsen.
Saa olla aika munankipeä että antaa moisen miehen astua itsensä raskaaksi
Toivottavasti kaikki neljä-viisi ala-arvoista kommenttia on yhden ja saman häiriintyneen lassukan kirjoittamia tai menetän pian uskoni.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis tiesit että mies on väkivaltainen jne ja silti availit haarojasi ja annoit spermata pillusi niin että siitä tuli lapsi? Olisikohan pitänyt vähän ajatella ensin. Mutta niin kai se näissä wt piireissä menee ettei katso ollenkaan kenen antaa tuupata
Raskaus ei ollut suunniteltu tai toivottu vaan sai alkunsa ehkäisyn pettämisen takia. En tiennyt väkivaltaisuudesta, lyöminen tuli kuvioihin vasta kun olin jo raskaana.
Kuten jo aiemmin kirjoitin, mies osasi todella hyvin puhua asiat ns. omaksi parhaakseen ja vaikka näin jälkikäteen tiedän, että olis pitänyt lähteä jo aiemmin, niin sillon olin niin rakastunut, etten nähnyt kaikkea niin selkeästi.
ap
Hirveitä tyyppejä jotkut kommentoijat. Se väkivaltahan hiipii kuvaan usein juuri silloin kun nainen on jo jotenkin kiikissä. Esim. raskaana. Pitkään alkuun kaikki voi mennä hyvin sen piikkiin, että kaikilla on joskus huonoja päiviä. Niin kuin onkin. Eikä haukut tms. ole vielä niin pahoja, etteikö ne satunnaisina, hyvittelyineen, voisi mennä vielä normaalin kategoriaan.
Olen ollut samankaltaisessa tilanteessa ja sanoisin, että otat nyt liikaa vastuuta. Naiset monesti ottavat vastuuta lapsen isäsuhteesta silloinkin kun ovat itse pahasti alistettuja, ts. väkivallan uhreja. Se väkivalta ei ole sinun syy, vaan väkivalta on siinä miehessä. On hyvin mahdollista ja jopa todennäköistä, että jossain vaiheessa mies on väkivaltainen myös lasta kohtaan.
Moni sosiaalityöntekijä on vielä sillä tavalla vanhakantainen, että pitää parisuhdeväkivaltaa naisen ja miehen välisinä ristiriitaisuuksina tai kommunikaatio-ongelmina, ihan kuin lapsi ei olisi välttämättä myös vaarassa.
Mutta ei kaikki.
Sinuna ottaisin kuitenkin yhteyttä lastensuojeluun tai lastenvalvojaan ja kertoisin tilanteen.
Kannattaa miettiä haluatko altistaa lapsen väkivallalle. On hyvin mahdollista, että mies olisi lastakin kohtaan väkivaltainen. Ehdottomasti vähintään ne valvotut tapaamiset.
Jos mies lyö raskaana olevaa naista, hän lyö myös lastakin.
Itse en suostuisi kuin, vain ja ainoastaan valvottuihin tapaamisiin. En ottaisi sitä riskiä, että lapselle kävisi yhtään mitään.
Miksi ihmeessä tuollaisessa tilanteessa suunnittelet edes että lapsi saisi tavata isäänsä?! Tapaamisoikeus ei ole vanhemman vaan lapsen ja jos isällä on narsistisia piirteitä, en käsitä miksi haluat altistaa lapsesi hänen kommervenkkeihinsä?
Lastenvalvoja voi tässä tilanteessa suosittaa että mitään tapaamisia ei koskaan tapahdu.
Oletko naimisissa? Jos et, niin älä ilmoita miestä lapsen isäksi, ei tarvi tavata ollenkaan.
Ongelma on siinä, että se narsistinen käytös jatkuu lapsen tapaamisten yhteydessä, eli tulee kaikkea ongelmaa niiden sopimisissa. Hän peruu ja haluaa toisen ajan, joka ei sovi teille, sitten tulee kiukuttelua siitä, ettet anna tavata, ja hän itse jättää tapaamiset kostoksi pitkäksi aikaa. Ei se ole lapselle hyväksi. Vaikea mennä miehen pään sisälle, mutta on mahdollista, että hän haluaa vain pitää mahdollisuuden kontrolloida sinua lapsen kautta.
Jos oikeasti haluaa tavata lasta, valvotut tapaamiset tai ei tapaamisia ollenkaan varmasti sopivat hänelle. Samalla tulee todistusaineistoa sosiaalipuolelle siitä, jos hän ei tulekaan tapaamaan jne.
Valvotut tapaamiset