Väkivaltainen (ja narsistinen) ex, miten hoitaa isän ja vauvan tapaamiset?
Olen siis eronnut lapseni isästä raskausaikana. Eron syy oli miehen jossain määrin narsistinen käytös. Hän olisi halunnut määrätä tulemiseni ja menemiseni, en olisi saanut pitää yhteyttä sukulaisiini tai ystäviini, mikään ei koskaan ollut miehen vika vaan aina onnistui puhumaan kaiken minun tai jonkun muun viaksi. Raskauden aikana kuvioon tuli myös väkivalta, mies löi kahdesti, koska minä tyhmä annoin ekan kerran anteeksi, mutta toisen lyönnin tapahduttua lähdin välittömästi.
Olen vielä raskaana, mutta miten vauva ja isä voisivat tavata toisiaan sitten kun vauva on syntynyt? Mies on ainakin sanonut haluavansa nähdä lastaan. Alussa ei tietysti pitkiä aikoja, koska vauva on niin pieni. Kotiini en miestä uskalla päästää.
Kommentit (45)
Kysyn nyt vähän tyhmänä täällä, mutta tarvitseeko apn antaa mitään lupaa isän nähdä vauvaa? Vai onko isällä siihen oikeus? Entä jos ap ei tunnusta tätä isää isäksi, voiko isä tehdä jotain? Vaatia dna testiä ja tapaamismahdollisuutta?
No onneksi aplla on todisteet väkivallasta! Varsinkin jos lyöminen on tapahtunut raskaus aikana. Niillä luulis jo pääsevän aika pitkälle. Voiko olla, että lastenvalvoja evää isän ja lapsen näkemiset kokonaan? Se olisi hyvä.
Älä missään nimessä merkitse narsistia lapsesi isäksi, hän tulee kiusaamaan sinua seuraavat 18 vuotta. Kokemusta on. Hän on hetkessä puhunut sossut puolelleen, sinun tekemä rikosilmoitus on ihan sinun keksimää kun olet halunnut olla hankala jne. Ja sitten sinun lapsesi viettää narsistin kanssa kesälomaa niin ettet yhtään tiedä missä lapsesi on ja keiden kanssa. Lapsi ei halua isälleen mennä mutta pakko on. Sinun ei oikeasti nyt kannata yrittää toimia oikein. Jos pystyt niin ilmoita miehelle että sait keskenmenon ja muuta toiselle paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Hirveitä tyyppejä jotkut kommentoijat. Se väkivaltahan hiipii kuvaan usein juuri silloin kun nainen on jo jotenkin kiikissä. Esim. raskaana. Pitkään alkuun kaikki voi mennä hyvin sen piikkiin, että kaikilla on joskus huonoja päiviä. Niin kuin onkin. Eikä haukut tms. ole vielä niin pahoja, etteikö ne satunnaisina, hyvittelyineen, voisi mennä vielä normaalin kategoriaan.
Olen ollut samankaltaisessa tilanteessa ja sanoisin, että otat nyt liikaa vastuuta. Naiset monesti ottavat vastuuta lapsen isäsuhteesta silloinkin kun ovat itse pahasti alistettuja, ts. väkivallan uhreja. Se väkivalta ei ole sinun syy, vaan väkivalta on siinä miehessä. On hyvin mahdollista ja jopa todennäköistä, että jossain vaiheessa mies on väkivaltainen myös lasta kohtaan.
Moni sosiaalityöntekijä on vielä sillä tavalla vanhakantainen, että pitää parisuhdeväkivaltaa naisen ja miehen välisinä ristiriitaisuuksina tai kommunikaatio-ongelmina, ihan kuin lapsi ei olisi välttämättä myös vaarassa.
Mutta ei kaikki.
Sinuna ottaisin kuitenkin yhteyttä lastensuojeluun tai lastenvalvojaan ja kertoisin tilanteen.
Itseasiassa vanhemmuus ja parisuhde pitäisi erottaa ja arvioida aina erikseen erotilanteissa, myös silloin kun on ollut väkivaltaa. Valtaosa vanhemmista EI ole väkivaltaisia lapsia kohtaan vaikka puolisoa kohtaa on. Lasten altistuminen väkivallalle on toki yhtä vakavaa kuin lapseen kohdistuva väkivalta, mutta jos eroon on jo päädytty, yleensä myös altistuminen päättyy.
Mutta niin kuin joku sanoi: isäsuhteen luominen ei ole sinun vastuulla. Suosittelen kylmästi, että mikäli isä ei tee asialle mitään, älä sinäkään tee. Jos isä vaatii isyyden tunnustusta, vaadit samalla reissulla valvottuja tapaamisia ja yksinhuoltajuutta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tuollaisessa tilanteessa suunnittelet edes että lapsi saisi tavata isäänsä?! Tapaamisoikeus ei ole vanhemman vaan lapsen ja jos isällä on narsistisia piirteitä, en käsitä miksi haluat altistaa lapsesi hänen kommervenkkeihinsä?
Lastenvalvoja voi tässä tilanteessa suosittaa että mitään tapaamisia ei koskaan tapahdu.
No en minä varsinaisesti halua, että mies tapaa lastaan, juurikin tuon narsistisen ja väkivaltaisen käytöksensä vuoksi. Mies on kuitenkin sanonut haluavansa tavata lastaan ja vievänsä asian oikeuteen, mikäli yritän estää häntä tapaamasta lastaan.
En kuitenkaan luota mieheen niin paljon, että antaisin lapsen hänelle niin, ettei siellä olisi muita enkä myöskään kotiini häntä uskalla/halua päästää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko naimisissa? Jos et, niin älä ilmoita miestä lapsen isäksi, ei tarvi tavata ollenkaan.
Ei onneks ehditty mennä naimisiin
ap
Vähän samanlaisella kokemuksella voin kertoa, että aikoinaan tarinani kerrottuani lastenvalvojalle tässä isyydentunnustustapaamisessa, lastenvalvoja suositti että vastustan isyyden selvittämistä ja näin teinkin. Eli missään papereilla ei ole lapsella isää ollenkaan. Isällä toki on ollut mahdollisuus mennä oma-aloitteisesti tunnustamaan isyys ja alkaa vaatia tapaamisia, mutta tähän ei koskaan ryhtynyt (lapsi kohta jo täysi-ikäinen).
Olin siis tuohon tapaamiseen mennessä ilmoittanut meidän molempien nimet eli mikään salaisuus sille lastenvalvojalle ei isä ollut mutta ei silti ryhtynyt mihinkään toimenpiteisiin että saataisiin isän nimi papereihin, kun "vastustin".
Ja nyt jälkikäteen ajateltuna tuo oli elämäni paras ratkaisu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tuollaisessa tilanteessa suunnittelet edes että lapsi saisi tavata isäänsä?! Tapaamisoikeus ei ole vanhemman vaan lapsen ja jos isällä on narsistisia piirteitä, en käsitä miksi haluat altistaa lapsesi hänen kommervenkkeihinsä?
Lastenvalvoja voi tässä tilanteessa suosittaa että mitään tapaamisia ei koskaan tapahdu.
No en minä varsinaisesti halua, että mies tapaa lastaan, juurikin tuon narsistisen ja väkivaltaisen käytöksensä vuoksi. Mies on kuitenkin sanonut haluavansa tavata lastaan ja vievänsä asian oikeuteen, mikäli yritän estää häntä tapaamasta lastaan.
En kuitenkaan luota mieheen niin paljon, että antaisin lapsen hänelle niin, ettei siellä olisi muita enkä myöskään kotiini häntä uskalla/halua päästää.
ap
Usko pois, ei hän koskaan oikeuteen asti mene! Ja jos menee, sulla on todistusaineisto niihin valvottuihin. Mitään en tekisi hyvää hyvyttäni tuollaiselle. Muista että kyse on lapsen oikeuksista, ei isän!
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että se narsistinen käytös jatkuu lapsen tapaamisten yhteydessä, eli tulee kaikkea ongelmaa niiden sopimisissa. Hän peruu ja haluaa toisen ajan, joka ei sovi teille, sitten tulee kiukuttelua siitä, ettet anna tavata, ja hän itse jättää tapaamiset kostoksi pitkäksi aikaa. Ei se ole lapselle hyväksi. Vaikea mennä miehen pään sisälle, mutta on mahdollista, että hän haluaa vain pitää mahdollisuuden kontrolloida sinua lapsen kautta.
Jos oikeasti haluaa tavata lasta, valvotut tapaamiset tai ei tapaamisia ollenkaan varmasti sopivat hänelle. Samalla tulee todistusaineistoa sosiaalipuolelle siitä, jos hän ei tulekaan tapaamaan jne.
Tätä mä just pelkään, että juurikin noin tapahtuu. Enkä siis haluais lapsen olevan koskaan isänsä kanssa kaksin vaan haluaisin, että siellä olis myös joku ulkopuolinen aina niissä tapaamisissa.
ap
Yksinhuoltajuus sinulle ja valvotut tapaamiset. Niillä ehdoilla menette ettekä muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kukaan ei kysy sinulta luotatko tai haluatko päästää lapsen isälleen. Lapsi lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Uhannut viedä oikeuteen. Tuo on juuri sellaista narsistista uhkailua. Ota nyt ensin yhteys sinne lastenvalvojalle/lastensuojeluun. Muuta ensin kauas.
Vierailija kirjoitti:
Älä missään nimessä merkitse narsistia lapsesi isäksi, hän tulee kiusaamaan sinua seuraavat 18 vuotta. Kokemusta on. Hän on hetkessä puhunut sossut puolelleen, sinun tekemä rikosilmoitus on ihan sinun keksimää kun olet halunnut olla hankala jne. Ja sitten sinun lapsesi viettää narsistin kanssa kesälomaa niin ettet yhtään tiedä missä lapsesi on ja keiden kanssa. Lapsi ei halua isälleen mennä mutta pakko on. Sinun ei oikeasti nyt kannata yrittää toimia oikein. Jos pystyt niin ilmoita miehelle että sait keskenmenon ja muuta toiselle paikkakunnalle.
Laskettuun aikaan on vajaa pari kuukautta niin ei se enää varmaan olis keskenmeno.. Tuota muuttoa muualle (kauas miehestä) olen harkinnut. Olen yrittäjä, mutta varmasti pystyisin siirtämään yritykseni toisellekin paikkakunnalle.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Uhannut viedä oikeuteen. Tuo on juuri sellaista narsistista uhkailua. Ota nyt ensin yhteys sinne lastenvalvojalle/lastensuojeluun. Muuta ensin kauas.
Sitä mä toivon, että on pelkkää uhkailua, jota ei todennäköisesti toteuta. Toki mulla on todisteet väkivallasta, mikäli mies asian oikeuteen veisi.
ap
Kerrankin naristin uhri, joka on laittanut töpinäksi ja tosissaan lähtenyt! Onnittelut ap:lle, olet tehnyt oikean liikkeen ja niin ajoissa kuin kykenit.
Sitten vaan pää kylmänä ja eteenpäin. Narsisti uhkailee ja vain pahentaa uhkauksiaan kokeillakseen miten saa sinut taas "ruotuun". Ne ovat vain uhkailuja. Narsisti on usein sosiaalisesti älykäs, eli hän tietää kyllä mitä ihan älyttömistä uhkailuista toteutettuna seuraa. Eli ei se niitä toteuta, kunhan kokeilee.
Ainoa keino on olla järkähtämättä täysin reagoimatta mitenkään. Hoitaa asialliset asiat ja loput menee ohi. Mitään jälkiselvityksiä ja "kyllähän meidän pitää pystyä keskustelemaan" ei ole olemassakaan. Narsisti ei halua sun kans mitää todellista keskusteluyhteyttä, missä sinuakin hän kuuntelisi. Haluaa vain sinut valtaansa.
Kaikesta dokumentit ja valvotut tapaamiset ja yhteydenpidot vain meilillä tai asianajajan välityksellä. Se vituttaa narsistia ihan älyttömästi, ja se voi yrittää keksiä vaikka mitä temppuja että alkaisit kommunikoida sen kanssa ilman todistajia. Esim. yrittää kehittää vaikka sinun äitisi tai jonkun muun vanhan sukulaisen kautta keksityn kuolemanvaaran, jotta sinä soittaisit tai vastaisit sen puheluun, ja sitten oletkin taas alkupisteessä ja koukussa kun keskutelut narsistin kanssa ovat ilman todisteita ja narsisti voi alkaa kääntää asioita sinun keksimiksi, tai kääntää mustan valkoiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Saa olla aika munankipeä että antaa moisen miehen astua itsensä raskaaksi
Mistä teitä idiootteja sikiää?
Mä tekisin kaikkeni, ettei lapsi tapais isäänsä ollenkaan. Narsisti ei tee muuta kun hallaa pienelle lapselle!
Vierailija kirjoitti:
Voi voi. Mikä siinä onkaan että näitä tarinoita tulee tänne harva se päivä.
Ensin kaikki on ok ja yhtäkkiä mies muuttuu hirviöksi. Joko raskauden aikana tai kun lapsi/lapset pieniä.
Mitä käsittämätöntä tapahtuu niin äkkiä.
Joko näissä on naisen puolelta värikynää reippaasti tai sitten nämä naiset vain heittää aivot narikkaan parisuhteissaan.
Juuri raskausaika on riskiaikaa, silloin väkivalta usein alkaa. Se liittyy jotenkin siihen, että tasapainottomassa mielessä vaimon/ tyttöystävän raskaus horjuttaa jotain.
Voit myös soittaa turvakotiin ja kysyä neuvoja. Tai Naistenlinjalle.
turvakoti.net
naistenlinja.fi (ovat ehkä nyt lomalla)
Sä olet kyllä tyhmä! En toivo mitään hyvää sulle! Mieti vähän mitä kirjottelet. Kukaan uhri ei ole syyllinen perheväkivaltaan!