Miksi joku tekee näin?? Taloyhtiön pesutupa
Asun kieltämättä hieman wt-alueella Vantaalla vuokratalossa. Silti ihmetyttää joidenkin asukkaiden käytös mitä tulee talon pesutupaan. Pestään pyykkiä muiden vuoroilla, ei siivota pesuaineroiskeita koneesta, keksitään jotain omia sääntöjä mitä kirjoitetaan varauskirjaan.
Tänään olin varannut itselleni toisen kahdesta kuivaushuoneesta, merkinnyt hyvin selkeästi varauksen varauskirjaan. Molemmissa huoneissa sellainen puhallin, joka kuivattaa pyykkiä nopeammin kuin se itsessään kuivuisi. Ripustin omat pyykkini siihen toiseen huoneeseen ja koska pesin vain yhden koneellisen, sinne jäi pari tyhjää narua taakse.
Nyt kävin hakemassa pyykkini ja joku toinen oli jättänyt jotain pöksyjään ja lakanoitaan niille tyhjille naruille, vaikka se toinen kuivaushuone oli aivan tyhjä eikä sinne ollut mitään varauksia! Eli aivan hyvin tämä minun jälkeeni pyykkiä pessyt henkilö olisi voinut laittaa ne omat pyykkinsä kuivumaan sinne tyhjään huoneeseen. Mutta ei, jostain syystä hän halusi laittaa ne omien pyykkieni sekaan minun varaamaani huoneeseen.
Millainen ihminen tekee näin? Mitä liikkuu tyypin päässä? Tuuli? Pelkäsikö se että hänen housunsa tuntevat olonsa yksinäisiksi siellä toisessa vapaassa kuivaushuoneessa? Ei tämä nyt mikään maailmaa kaatava juttu ole, mutta ärsyttää silti ja minusta on epämiellyttävää ajatella, että joku toinen on käynyt hiplaamassa pyykkiäni.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut on tarttunut tuohon käyttämääni sanaan hiplata, tarkoitin vain sitä, että kun kuljet kuivaushuoneessa niin kyllähän siinä tulee siirreltyä niitä roikkuvia vaatteita naaman edestä. En nyt vain pidä ajatuksesta, että joku tuntematon koskee pyykkiini, varsinkin johonkin pyyhkeisiin ja lakanoihin tai alusvaatteisiin.
ap
Ok, ymmärrän nyt. Pidin sinua ensin jotenkin hysteerisen epäluuloisena. Taidan ymmärtää ongelmankin nyt paremmin, kun selitit sitä vähän lisää. Onhan tuo vähän ärsyttävää. Seuraavan kerran aloita pyykin levittäminen sieltä peränaruilta, kun tällaista käytöstä on odotettavissa, eikä siihen voi vaikuttaa kuin muuttamalla omaa strategiaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme kommentteja. Jos kuivaushuone oli sinulle varattu, niin sillä selvä. Ekologista tai ei, niin toinen käyttäjä olisi saanut laittaa omat pyykkinsä toiseen kuivaushuoneeseen. En minäkään tykkäisi jos joku tunkisi minun pyykkieni sekaan omia kamojaan. Tuli heti mieleen Jokiniemi.
Ihanaa, en olekaan ainut joka ajattelee näin :D Osasin kyllä odottaa lynkatuksi tulemista.
Jotkut on tarttunut tuohon käyttämääni sanaan hiplata, tarkoitin vain sitä, että kun kuljet kuivaushuoneessa niin kyllähän siinä tulee siirreltyä niitä roikkuvia vaatteita naaman edestä. En nyt vain pidä ajatuksesta, että joku tuntematon koskee pyykkiini, varsinkin johonkin pyyhkeisiin ja lakanoihin tai alusvaatteisiin.
ap
Miten selviydyt noin muuten normielämästä?
Ihan hyvin kiitos kysymästä, välillä toki joidenkin kanssaihmisten tavat ärsyttää.
ap
Ole onnellinen, että asut taloyhtiössä, jossa koko kuivaushuoneen itselleen varaaminen on ylipäätään sallittua. Itse olen asunut lukuisissa vuokra-asunnoissa Vantaalla eikä ole vielä tuollaista järjestelyä vastaan tullut. Kaikissa taloyhtiöissä joissa mä olen asunut, saa varata vain naruja ja naapureidenkin pyykeille on jätettävä tilaa. Sinä tulisit varmaan hulluksi. Joten jos joskus muuttaa aiot, ota selvää pyykkituvan säännöistä etukäteen. 😂😂
Meillä on talon käytössä kaksi kuivaushuonetta ja niihin saa varata 4 tunnin vuoron. Päivässä ehtii kyllä useampikin pyykinpesijä kuivattamaan pyykkiään, vaikka ei samaan aikaan minun vuorolleni tungekaan. Nytkin toiseen kuivaushuoneiseen ei ollut varauksia koko päivälle, yleensäkin ihmiset käyttävät yllättävän vähän pesutupaa. Ei siis ole kyse siitä että minä varaisin omille pikkupöksyilleni kaikki kuivausnarut muiden kustannuksella.
ap
Hei toihan on kauheeta. Ei oo ollenkaan kivaa tollainen. Jotkut ihmiset vaan on niiin ikäviä. Koita kestää, jookos kookos. Jaxuhali sulle.
Luulin otsikon perusteella,että ap:lla on todellinen ongelma(esimerkiksi tässä taloyhtiössä yksi perhe rohmuaa kohtuuttuman paljon pesuvuoroja ja lisäksi pesee toisten vuoroilla).Huvittavaa,että ap:ta loukkaa jonkun muun pyykit samassa huoneessa kuin hänen.Jos naapuri olisi rytännyt ap:n pyykit tai ottanut ne kokonaan pois narulta,voisi ehkä olla kiukutella,mutta että jonkun toisen pari vaatekappaletta eri narulla on joku suurikin kriisi palstamammalle? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme kommentteja. Jos kuivaushuone oli sinulle varattu, niin sillä selvä. Ekologista tai ei, niin toinen käyttäjä olisi saanut laittaa omat pyykkinsä toiseen kuivaushuoneeseen. En minäkään tykkäisi jos joku tunkisi minun pyykkieni sekaan omia kamojaan. Tuli heti mieleen Jokiniemi.
Ihanaa, en olekaan ainut joka ajattelee näin :D Osasin kyllä odottaa lynkatuksi tulemista.
ap
Niin, tai ei edes siirrä pois naamansa edestä, vaan kävelee läpi... Ymmärrän täysin ap, ite en haluaisi edes käyttää samoja pyykkikoneita vieraiden ihmisten kanssa. Ties mitä p*skaa niissä pyöritellään.
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, ekologisuus siis taustalla, no eipä tullut mieleen.
En nyt silti allekirjoita tuota, että on ihan ok, että toisen varaamaan huoneeseen roudataan omat pyykit. Mitä jos minulla olisi ollut vielä tulossa pyykkiä? En taatusti ala ripustelemaan toisten pyykkejä mihinkään muualle, olisin heittänyt ne pesutuvan nurkkaan omieni tieltä.
ap
Vaikutat itsekin olevasi wt käytöstapojen puuttumisen perusteella.
Ap on aika tyhmä ja yksinkertainen tapaus! :D
Jotenkin ymmärrän tuon ap:n ajatuksen,että inhottaa kun naapurit hiplaavat pyykkejä.Kuivatan pikkupyykit kotona telineessä,ja tyhjennän aina taloyhtiön pesukoneen ajoissa.Joskus kärsimättömät naapurit huomaavat,että pesuohjelma on päättynyt,ja ottavat minun pyykkini koneesta pannakseen omansa tilalle,vaikka minulla on vielä vuoroa jäljellä.Olisihan se mukava saada itse päättää,kuka vaikkapa alushosujani "hipelöi".
Minua ärsyttää pesuainejäämät lokerikoissa ja pesukoneen ympärillä. Käykö ihmiset kännissä pyykkaamassa vai mikä, kun ei osata tähdätä oikeaan paikkaan? Annostelukin on yli tarpeen. Miksei osata siivota omia jälkiä?
Ei toi ollut edes paha.
Tavallista on, että toisen pyykkejä käydään siirtelemässä ja jopa pinotaan ne johonkin nurkkaan vaikka puolikosteina, että omat mahtuvat tilalle.
Vierailija kirjoitti:
en ymmärtänyt
miksei samaan huoneeseen olisi saanut laittaa kuivumaan?
Sama vika Rahikaisella!!! Olen asunut sellaisissa taloyhtiöissä, joissa ei kuivaushuonetta saanut varata lainkaan. Vain pesutuvan. Kuivaushuone oli kaikkien yhteiskäytössä, siis myös omalla koneellaan pyykkinsä pesevien. Se oli sellainen systeemi, että varhainen tipu nappaa madon siis narun. Tietenkin piti sitten huolehtia, että haki kuivat pyykit sitten ajoissa pois, jotta kuivaushuone vapautui muille.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ymmärrän tuon ap:n ajatuksen,että inhottaa kun naapurit hiplaavat pyykkejä.Kuivatan pikkupyykit kotona telineessä,ja tyhjennän aina taloyhtiön pesukoneen ajoissa.Joskus kärsimättömät naapurit huomaavat,että pesuohjelma on päättynyt,ja ottavat minun pyykkini koneesta pannakseen omansa tilalle,vaikka minulla on vielä vuoroa jäljellä.Olisihan se mukava saada itse päättää,kuka vaikkapa alushosujani "hipelöi".
Jotkut jättävät pyykkinsä oman vuoton jälkeen koneeseen pariksi tunniksi.
Asun osaketalossa, mutta tuo on tuttua.
Kuivaushuonetta käyttävät nekin, joilla on oma pesukone. Pari kertaa on käynyt niin, että olen varannut ns. ison kuivaushuoneen ja pessyt 3 koneellista pyykkiä, niistä 2 lakanoita (koneita on 2 kpl, samaan aikaan 4 tunnin vuorolla ehtii hyvin tekemään noin). Kun haluan viedä viimeiset pyykit kuivumaan varaamaani huoneeseen, on joku järjen jättiläinen tuonut sinne kotoa omat pyykkinsä, joten minulla ei olekaan narutilaa lakanoille. Toinen kuivaushuone saattaa olla varattuna jo tunnin kuluttua, joten ei kannata viedä omia pyykkejä sinne. Siinä sitten kerään ne "ylimääräiset pyykit" pyykkikoppaan ja laitan lapun päälle, että sorry, kuivaushuone listan mukaisesti varattu klo x.xx asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut jättävät pyykkinsä oman vuoton jälkeen koneeseen pariksi tunniksi.
Sellaisessa tilanteessa onkin oma moka,jos pyykit joutuvat muiden kosketeltaviksi.AP on asiallisesti pitänyt pyykkejä kuivaushuoneessa omalla vuorollaan,aivan kuten minäkin tyhjennän koneen omista pyykeistäni ennen seuraavan vuoron alkua.
Molemmat ovat ärsyttäviä,ihmiset jotka jättävät pyykit koneeseen/narulle yliaikaa,sekä ihmiset jotka kokevat pakottavaa tarvetta hipelöidä muiden pyykkejä silloin kun se ei oikeasti ole välttämätöntä.
Kirjoitinkin jo kommentin siitä, ettei niitä kuivaushuoneita voinut varata. Yksi uusi asukas oli merkinnyt varauskirjaan myös kuivaushuoneen ja oli repiä pelipöksyt, kun siellä olikin muiden märät pyykit. Otti yhteyttä isännöitsijäänkin, joka selitti, että tässä taloyhtiössä voi varata vain pesutuvan, ei kuivaustilaa. Oli kiukutellut asiasta yhtiökokouksessakin, mutta hänet oli naurettu ulos. Asunto oli muutaman kuukauden kuluttua myynnissä. Oli muutenkin niin outo tyyppi, ettei kenellekään tullut ikävä. Kaikkien pyykit mahtuivat kuitenkin hyvin kuivumaan. Jos joku huomasi isoja kuivia lakanoita, niin ne sai taitella siististi narun päähän ja laittaa omat pyykit tilalle kuivumaan. Yhteispelillä se sujui.
Ei meillä voinut kuivaushuonetta varata. Ainoastaan pesuvuoron, yksityinen kerrostalo.
Meillä on taloyhtiössä vain yksi kuivaushuone, johon ei tarvitse varata vuoroja. Joskus voi olla vähän täyttä ja silloin nostetaan kuivat pyykit sivupöydälle odottamaan hakijaa. Järjestely on toiminut hyvin eikä kukaan ole valittanut, että naapurit hiplaa pyykkejä.
Miten selviydyt noin muuten normielämästä?