Millaista oli kotiäidin elämä 80-luvulla?
Tässä muistelen hiljattain edesmenneen äitini elämää, ja kovasti kiinnostaisi kuvaukset 80-luvun alusta (jolloin itse synnyin) ja siitä vähän eteenpäin. Millaista oli saada lapsi(a) tuolloin ja millaista oli kotiäidin elämä? Muistan äitini maininneen, että yhteiskunnan tuet oli silloin aika suuria nykyiseen verrattuna jos lapsia hoiti kotona. Oliko jo kertakäyttövaipat? Mitä telkkarista katsottiin? Mitä syötiin, miten pukeuduttiin ? Kaikki arkinen historia tuolta ajanjaksolta kiinnostaisi. Äidiltä kun en enää voi kysyä :(
Kommentit (273)
Tässä vähän kuvia kasarilta
http://www.vauva.fi/keskustelu/2618641/49_vuotiaan_naisen_80_luvun_look…
Minä olen syntynyt 1963, asuttiin 10 vuotta vanhassa kerrostalossa (normi suihku/amme ja keskuslämmitys) Vaippoina äiti käytti kuulemma jotain bambino merkkisiä kertakäyttövaippoja sivuilta solmittavilla muovi päällisillä sekä vaippahousuilla. Anoppi oli kuulemma vähän näreissään kun tuolla lailla vauvaan tuhlattiin..
Olen syntynyt 85. Minulle ei löytynyt heti päiväkotipaikkaa, joten menin alakerran perheeseen hoitoon ollessani noin 9kk. Kun sisareni syntyi pari vuotta myöhemmin, naapuriin oli jo rakennettu uusi päiväkoti, mutta äitini jäi pitkän tähtäimen kotiäidiksi ja irtisanoutui hyvästä vakityöpaikasta. Ilmeisesti kotona oloa tuettiin varsin hyvin, oli taloudellisesti järkevämpää kuin kahden saati kolmen lapsen päivähoito. Äitini kuvaa noita aikoja onnellisina: oli ilmaisia kerhoja, ilmaisia leikkipuistoruokailuja (nykyään monin paikoin lopetettu, esim. siellä Espoossa jossa asuimme), hyvät ja edulliset vakuutukset, kotihoitoa saatavilla, kunnallinen terveydenhoito ja hammashoito toimivat. Meidänkin perhe matkusteli kerran vuodessa Kanariansaarille ja useamman kerran Ruotsiin, vaikka perheessä vain yksi elättäjä, pienyrittäjä kaiken lisäksi. Paljon harrastettiin lapsina, oltiin leireillä yms. (Nämä tosin 90-luvun puolella). Eivät ole voineet maksaa paljoa.
Me muutettiin 1983 Helsingistä Vantaalle uuteen kerrostaloon. Meillä oli vessa ja kylppäri erikseen, kylppärissä oli iso amme. Ja ihan normaali pesukone. Ja keittiössä astianpesukone. Taloyhtiössä oli sauna ja uima-allas, kuten ketjussakin on jo mainittu. Siellä ui kaikki taloyhtiön lapset keskenään, kerran viikossa oli taloyhtiön naisten vuoro ja sen lisäksi jokaisella perheellä oli oma saunavuoronsa.
Meillä äiti oli kotirouva ja isä diplomi-insinööri. Veljeni ja siskoni syntyivät 80-luvun alussa, ja heillä käytettiin niitä vaippahousuja. Ensin vanhemmalla oli muovit ja vaipat, mutta nuo vaippahousut oli uudemmat. Varsinaisiin kertiksiin ei ollut varaa.
Monet kävivät seurakunnan kerhoissa, mutta omistusasunnoissa useimmiten molemmat vanhemmat kävivät töissä ja lapset menivät pienenä tarhaan.
Pihassa leikittiin aina iltaisin, lapsia oli paljon. Kerrostalon pihassa oli turvallista leikkiä. Alettiin kirkkistä, purkkista, mustaa kättä, tervapataa ja ajettiin fillareilla pihaa ympäri. Pidettiin myös pienemmille kerhoa ja leikittiin nukeilla.
Silloin sai tosiaan helposti kodinhoitajan, jos äiti oli sairaana. Kodinhoitaja pesi ja viikkasi pyykit ja laittoi ruuan. Aluksi oli perheverotus, jolloin toimeentulo oli hyvällä mallilla, mutta jossain vaiheessa perheverotus poistui, mikä oli meille tosi huono, sillä toisella ei ollut mitään tuloja ja toisella taas hyvät tulot.
Omaa äitiäni on ehkä hirvittänyt se, että turvavyö tuli pakolliseksi käyttää auton takapenkillä vasta 1987. Ja lapsethan siellä takapenkillä istui. Toki uusiin autoihin turvavyöt tulivat pakollisiksi jo 1981, kuten joku aiemmin kertoi, mutta ei ollut kaikilla uutta autoa, ei.
Kesälomareissut tehtiin meillä omalla autolla teltta mukana, myöhemmin vuokrattiin asuntovaunu. Tien vierien pysähdyspaikoilla oli pöytä-penkki-yhdistelmiä (harvoin näkyy nykyään). Niiden äärellä sitten syötiin omia eväitä, yleensä mehua ja voileipiä. Ei pysähdytty huoltoasemille syömään, grillillä saatettiin käydä hampurilaiset ostamassa.
Voi olla että menee vähän ysärin puolelle mutta pinssit tuli ja ne oli pop! Isosiskolla oli tupakkiaskeja joissa oli sisällä tupakkrja jotka oli suklaata. Tupakkikarkkeja siis. Ne ei ollet kauhean hyviä. Sitten muistan sen oranssinpohjaisen (paketti) makeisen, jossa oli kuvio mustalla (joku merirosvo?). Mikähän mahtoi olla nimi, niitä syötiin aina kun saatiin jostain pari markkaa. Sellainen littana patukka. Miten voin unohtaa sen nimen..
Me vaihdettiin auto uuteen, koska vanhemmat tahtoivat myös meille lapsille turvavyöt ja sitten kauhisteltiin perheitä, joiden autossa ei ollut turvavöitä. Miellä ei saanut vieraatkaan polttaa sisällä. Äiti välitti jo silloin meidän terveydestä. Vanhemmat itse eivät polttaneet.
Kyllä ihan virkamiesperheessäkin olisi käytetty kertakäyttö vaippoja, mutta niihin kuuluva muovikuori aiheutti monille vauvoille ihoärsytystä, koska ei hengittänyt yhtään.
quote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Kertakäyttövaippoja oli jo 70-luvun alussa.
Oli mutta niin kalliita etä käytetiin vain kaikkein rikkaimmissa perheissä. 80-luvulla tavallinen viritys oli muovinen ulkovaippa joita pestiin ja sen sisälle laitettiin isoa terveyssidettä muistuttava kertakäyttövaippa. Esim. Lenina oli yleisesti käytetty vaippamerkki.
Puolison verotuksessa huomioitiin verokevennyksin se jos jos nainen (äiti) hoiti lapset kotona. Tämä systeemi takaisin; päiväkotijonot pois, isot lapsiryhmät pienemmäksi, työttömyystilastot alas.
Äitimme oli kotiäitinä koko minun ja vanhimman sisareni lapsuuden 80-luvulla. Olimme seurakunnan aamupäiväkerhossa kahtena päivänä viikossa. Isämme kävi töissä kodin ulkopuolella.
Rahaa ei ollut paljon, mutta riittävästi, ja aina oli kunnot joulunvietot, syntymäpäiväjuhlat ja kesälomareissut.
Äitimme teki joka päivä itse terveellisen ruoan, ja meillä oli säännölliset ruoka yms. ajat. Me lapset leikimme itsenäisesti ja olimme paljon ulkona. Usein olimme äitimme kanssa kaupassa. Varsinkin minä tykkäsin katsella, kun äitimme teki ruokaa.
Vanhempamme järjestivät silloin tällöin koti-illanviettoja, jolloin söimme parempaa ruokaa ja me lapset saimme yllätyspaketteja, joissa oli esim. piirustusvälineitä ja karkkia. Näitä ei siis järjestetty minkään merkkipäivän kunniaksi, vaan muuten vain.
Kävimme usein viikonloppuna isovanhemmillamme yökylässä, siis koko perhe, emme vain me lapset.
Ai mitä katsottiin tv:stä? Meillä katsottiin perjantai-iltaisin Dynastiaa ja lauantai-iltaisin Bergeracia. Sunnuntai-iltapäivisin minä ja sisarukseni katsoimme isämme kanssa mustavalkoisia Tarzan-elokuvia, kun niitä esitettiin paljon silloin 80-luvulla :)
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt 1963, asuttiin 10 vuotta vanhassa kerrostalossa (normi suihku/amme ja keskuslämmitys) Vaippoina äiti käytti kuulemma jotain bambino merkkisiä kertakäyttövaippoja sivuilta solmittavilla muovi päällisillä sekä vaippahousuilla. Anoppi oli kuulemma vähän näreissään kun tuolla lailla vauvaan tuhlattiin..
Oliko kertakäyttövaippoja jo 60-luvulla? Minä olen ollut siinä uskossa, että tulivat käyttöön vasta 70-luvulla vaippaliinojen myötä. Kuka tietää?
Ihanaa lukea näitä muisteloita. Kerta kaikkiaan saa aivan elävän kuvan jostakin aikakaudesta tavallisen arjen kautta kerrottuna, harmeineen ja iloineen. Omat hyvät puolensa ja ongelmansa on olleet joka aikakaudella, ja paljon näen hyvää kasarissa näiden tarinoiden kautta, mutta kaikki asiat eivät toisaalta ole olleet yhtä hyvinkään. Enemmän voisi väittää, että tavallinen arki on ollut miellyttävämpää, mutta suuren luokan kysymyksissä (kuten tasa-arvo tai väkivalta) taas on menty eteenpäin. Sellaisen kuvan saan. Mutta asiat ovat tietenkin aina yksilöllisiä.
Itse olen 90-luvun lapsi.
Jatkakaa kertomuksianne, tämä on ehdottomasti paras ketju aikoihin! Niin kiinnostavia yksityiskohtia. Taidankin viikonloppuna kysellä äidiltäni elämästä 80-luvulla, ja vaikkei liittyisi kotiäitiyteen, niin kirjoitan tänne palstalle sitten, jos kiinnostaa, hän kun on hyvä tarinoimaan.