Kokoomuksen ehdotus: sunnuntain pakollinen tuplapalkka pois
Aina vaan hullummiksi menee noiden riistäjien jutut.
"Kokoomuksen eduskuntaryhmä ehdottaa, että säädös sunnuntaityön kaksinkertaisesta palkasta poistetaan ja että sunnuntaityön korvauksesta sovittaisiin tämän jälkeen täysin vapaasti joko työehtosopimuksessa tai työpaikalla.
– Se ei tietenkään vaikuttaisi suoraan mihinkään olemassa olevaan työehtosopimukseen, ja niissä voitaisiin edelleen sopia 100 tai vaikka 200 prosentin sunnuntailisästä, jos niin sopijaosapuolet haluavat tehdä, kokoomuksen työ- ja yrittäjyyspakettia Porin SuomiAreenalla esitellyt kansanedustaja ja taloustieteilijä Juhana Vartiainen sanoi.
Vartiaisen mukaan sunnuntain pakollinen tuplapalkka on johtanut tilanteeseen, jossa moni ravintola ei pysty toimimaan.
– Suurissa kaupungeissa, esimerkiksi Helsingissä näkee usein sunnuntaisin sellaisen tilanteen, jossa ravintola on kiinni ja kadulla on nälkäisiä turisteja. Voi hyvin olla, että yksi syy tähän on se, että meillä on tämä pakollinen 100 prosentin sunnuntaikorvaus."
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Voidaan luopua sunnuntailisistä joo. Mutta sitten pitää kyllä ihan kaikkien alojen, myös niiden joissa työskennellään ma-pe 8-16 ottaa viikonloput hyötykäyttöön ja laittaa työntekijät tekemään myös viikonloppuja. Kompensaationa sitten vaikka ma ja ke vapaaksi.
Nythän nämä viikonloppulisät toimivat kompensaationa heille, jotka joutuvat kieltäytymään kaikista kivoista viikonloppumenoista. Tätä ei ma-pe 8-16 työtä tekevät voi ymmärtää.
Voin hyvin luopua viikonloppulisistä, mutta sitten pitää olla oikeus kieltäytyä myös viikonlopputöistä.
Siihen loppuisi kotimaanmatkailu. Ei kukaan lähde enää viikonloppulomille, kylpylöihin, huvipuistoihin, jne. yhden päivän vapailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on hyvä kommentoida niiden, joiden työviikko on ma-pe klo 8-16. Ehkä ymmärrätte noita ilta-, yö- ja pyhälisäkorvauksia paremmin siinä vaiheessa kun itsekin olette jouluaattona ja äitienpäiväsunnuntaina töissä.
Moni mamu työskentelee aloilla joissa tehdään duunia 7-19 ihan tuntipalkalla.
He ja minä eivät ymmärrä mitään lisiä, koska lisiä ei tule mistään mitään vain kurja tuntipalkka.
Niin kauan kun minä ja mamut ei saa lisiä niin en toivo niitä muillekaan. Ehkä teitä kiinnostaa sitten muukin kuin oma napa ja saadaan työmaailma noudattamaan TESSIÄ.
Tai sitten ei, kunhan eriarvoisuus työmaailmassa katoaa.
Amen.
Hoitoala on julkista ja heillä on helvetin hyvin pedattu kermaperseiden edut. Turha valittaa.
Ihmettelen miksi työmaailma on täynnä eriarvoisuutta ja ketään ei kiinnosta kuin vain oma napa?
Helvetin hyvin, juupajuu. Tuu vaan tekemään kun sunnuntaiaamuna 4 ihmistä tekee kuuden ihmisen työt. Hyvää jos kerkee lounastaukoa pitämään, luksusta jos pääsee lounaan lisäksi kerran vessaan. Mitä kermaperse-etuja oikein luulet että meillä on? Ja mikä oli oma ala ja kk-palkka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on hyvä kommentoida niiden, joiden työviikko on ma-pe klo 8-16. Ehkä ymmärrätte noita ilta-, yö- ja pyhälisäkorvauksia paremmin siinä vaiheessa kun itsekin olette jouluaattona ja äitienpäiväsunnuntaina töissä.
He ja minä eivät ymmärrä mitään lisiä, koska lisiä ei tule mistään mitään vain kurja tuntipalkka.
Niin kauan kun minä ja mamut ei saa lisiä niin en toivo niitä muillekaan. Ehkä teitä kiinnostaa sitten muukin kuin oma napa ja saadaan työmaailma noudattamaan TESSIÄ.
Mikä ala? Miksette taistele itse? Mikä on kuukausipalkka?
Näitähän löytyy.
Rakennusala, kasvihuonetyöntekijät, siivousfirmat, ravintola-ala,..
Näissä kaikissa on ihmisiä jotka joutuvat työskentelemään korkeimmillaan 5e tuntipalkalla. Se tarkoittaa sitä että pitää työskennellä yli 9 tuntia päivässä että saa maksettua asumisen ja kaiken muun.
Miten sairaanhoitajat kehtaavat valittaa. Mainitsemilla aloilla ainakaan maahanmuuttajille ei makseta ylityölisiä tai viikonlopuista mitään ekstraa. Miten te kehtaatte?
Mitä yritykset tekevät sillä rahalla, mikä niiltä säästyisi? Laittavat kiertoon? Tuskin!
Entä mitä työntekijät tekevät samalla rahalla, jos eivät menetä lisiään? Laittavat kiertoon tietenkin!
Palkanleikkaukset työläisiltä ainoastaan taannuttavat taloutta. Mut Suomeshan on yrityksillä ainoa tietämänsä kilpailukeino leikkaukset. Muuta ne eivät osaa, esim. tuoitekehitykseen lisää rahaa, markkinointi paremmaksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, millä muilla mailla on vastaava sunnuntaituplaus?
Millä muulla maalla on paljon muutakaan hyvää, mitä meillä vielä tällä hetkellä on Suomessa? Jos ei siis lasketa näitä muita pohjoismaisia "hyvinvointivaltioita".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloilla, joita noita korvauksia on ne kyllä puoltavat paikkaansa. En minä ainakaan menisi töihin enää yhtenäkään sunnuntaina jos siitä ei saisi tuplapalkkaa. (Hoitoala) Sen verran raskasta työ on muutenkin.
Väärä vastaus tuo että et menisi töihin. Vaan oikea on että vaadit samaa myös muille aloille.
Tuo on juuri omaan napaan tuijottamista. Vitut muista kunhan sinä saat ne ylityölisät ja sunnuntain tuplat.
Saat haistaa paskat puolestani. Toivottavasti menetätte tuplanne. Ei niitä suurimmalle osalle makseta tässä maassa.
Sen tietää puolalaiset ja virolaiset ja ne oikeat raskaan työn raatajat.
Kermaperseet voivat haistaa pitkät.
Tai voitte äänestää vasemmistoa joka ehkä, ehkä pitää työväen etuja.
Mä en enää ikinä äänestä mitään homoituhippivasemmistoa! Äänestin silloin kun ne eivät vielä olleet myyneet itseään vihreille ja homoille. Ja tule itse tekemään sunnuntaityötä parin työntekijän voimin geriatriselle osastolle niin tiedät mitä on työnteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amen.
Hoitoala on julkista ja heillä on helvetin hyvin pedattu kermaperseiden edut. Turha valittaa.
Ihmettelen miksi työmaailma on täynnä eriarvoisuutta ja ketään ei kiinnosta kuin vain oma napa?
Helvetin hyvin, juupajuu. Tuu vaan tekemään kun sunnuntaiaamuna 4 ihmistä tekee kuuden ihmisen työt. Hyvää jos kerkee lounastaukoa pitämään, luksusta jos pääsee lounaan lisäksi kerran vessaan. Mitä kermaperse-etuja oikein luulet että meillä on? Ja mikä oli oma ala ja kk-palkka?
Raksa ja kaveri on puolalainen. 7e tuntitaksa ja äijä tekee 12h päivässä. Ei lisiä ei viikonloppulisiä. Laske siitä tienaako tarpeeksi siihen nähden että itse saan vähän paremmin vaikka kaveri on näppärämpi, muttei osaa suomea. Olen kertonut hänen eduistaan mutta ei hetkauta myös muitakaan. Nämä jannut kuulemma tekisivät töitä alle 6 e:n tunti jos pitää tinkiä. Alimmillaan kuulemma neljä euroa tunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitähän löytyy.
Näissä kaikissa on ihmisiä jotka joutuvat työskentelemään korkeimmillaan 5e tuntipalkalla. Se tarkoittaa sitä että pitää työskennellä yli 9 tuntia päivässä että saa maksettua asumisen ja kaiken muun.
Miten sairaanhoitajat kehtaavat valittaa. Mainitsemilla aloilla ainakaan maahanmuuttajille ei makseta ylityölisiä tai viikonlopuista mitään ekstraa. Miten te kehtaatte?
Mitä josbet.valuttaisi täällä vaan kirjoita vaikka iltikseen miten pidetääm mamuja töissä ja maksetään pyhänäkin vain 5e/h. Herättäisi varmaan niin paljon keskusteluabettä adiaan saattaisi tulla muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, millä muilla mailla on vastaava sunnuntaituplaus?
Millä muulla maalla on paljon muutakaan hyvää, mitä meillä vielä tällä hetkellä on Suomessa? Jos ei siis lasketa näitä muita pohjoismaisia "hyvinvointivaltioita".
Belgiassa on paremmat sossuntuetkin ja vapaapäiviltä maksetaan kaikilla aloilla tuplat koska katolilaisuus.
Belgia on EU:n kehto. On älytöntä että Suomi on karsimassa kristittyjä arvojaan poistamalla sunnuntain lisät. Se on synti työskennellä vapaapäivänä. Vapaapäivä on terveydellekin eduksi. Kova työ vaatii välipäivän.
Urheilussakin tämä on itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloilla, joita noita korvauksia on ne kyllä puoltavat paikkaansa. En minä ainakaan menisi töihin enää yhtenäkään sunnuntaina jos siitä ei saisi tuplapalkkaa. (Hoitoala) Sen verran raskasta työ on muutenkin.
Väärä vastaus tuo että et menisi töihin. Vaan oikea on että vaadit samaa myös muille aloille.
Tuo on juuri omaan napaan tuijottamista. Vitut muista kunhan sinä saat ne ylityölisät ja sunnuntain tuplat.
Saat haistaa paskat puolestani. Toivottavasti menetätte tuplanne. Ei niitä suurimmalle osalle makseta tässä maassa.
Mä en enää ikinä äänestä mitään homoituhippivasemmistoa! Äänestin silloin kun ne eivät vielä olleet myyneet itseään vihreille ja homoille. Ja tule itse tekemään sunnuntaityötä parin työntekijän voimin geriatriselle osastolle niin tiedät mitä on työnteko.
Sitten kärsit nahoissasi kun kokoomus raiskaa perseesi ja sunnuntaina et saa kermaleivosta vaan ihan normaalin korpun. Oma valinta. Tiedä paikkasi duunari.
Saa Häkämies mennä keskenään pesemään mummoja. Ja sä saat maksaa mun kermaleivokseni kun mä vietän siestaa himpessä kaikessa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitähän löytyy.
Mitä josbet.valuttaisi täällä vaan kirjoita vaikka iltikseen miten pidetääm mamuja töissä ja maksetään pyhänäkin vain 5e/h. Herättäisi varmaan niin paljon keskusteluabettä adiaan saattaisi tulla muutosta.
Asiasta on valitettu mutta ei mamut valita he tekevät aina vaan alemmalla palkalla.
Ehkä' joskus valittavat. Suomessa työttömyys on kova mutta mamut kyllä tekevät.
Entä jos omalle alallesi tulee porukkaa joka tekee kaiken puolella?
Miksi työmaailmassa ei taistella yhteisesti ja yleisesti vaan oma napa on sen taistelun arvoinen?
Tähän juuri kokoomus on tähdännyt. Joka ala taistelee erikseen omista eduistaan. Kaikkien pitäisi yhdentyä eikä teidän pitäisi ulista omista. Suurinta osaa ei kiinnosta koska sunnuntaisin tai muulloinkaan ei etuja tule vaan normi taksa. Eli meidän ongelma on teidän ongelma. Siitäpä tajuatte kun menetätte sunnuntain kermaleivokset saatanan kermaperseet! "nauran makeasti vasemmistolaista naurua".
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu mitä kermaperseilyä.
Milloin esim ylitöistä on saanut mitään korvauksia. Suurimmassa osassa lafkoista ei makseta mitään tuollaisia ja tuskin lomapäivinä työskentelystäkään.
Saman tien myös julkiselle kunnan ja valtion hommille kaikki pois saatana niin loppuu tuo ininä ja ehkä me kaikki saadaan ne työedut joita kermaperseet ovat vain saaneet!
No mä olen aina saanut korvaukset ylitöistä. La normi+50% (kta:sta) su normi + 100% (kta)+sunnuntailisä 100% (kta)+ viikkolepokorvaus 100% (kta). Mukavasti massia, jos tekee 12+12 tuntia/vkl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitähän löytyy.
Sairaanhoitajat ovat korkeasti koulutettuja, joten oletus on että sillon myös saa nauttia sen mukaisesta palkasta, mikä ei tietenkään oikeasti toteudu (eikä itselläni niinkään valituksenaiheena ole palkka vaan huonot työolosuhteet muuten - esim. se etten voi hoitaa edes potilasta hyvin vaikak haluaisin, mutta ei tästä eneempää täällä) Siis miksi haluaisimme luopua niistä eduista, mitä meillä tällä hetkellä on, varsinkin kun työ on rankkaa ja ylikuormitettua muutenkin. En halua että viedään etuja pois keneltäkään ja minun mielestäni kaikilla vuorotyöntekijöillä pitäisi olla samat edut. Ne eivät sulje toisiaan pois, vaikka ehkä eivät olekaan enää mahdollisia toteuttaa.
En ymmärrä sellaista ajattelua että koska minulle ei ole, ei muillakaan saa. Totta kai kaikille pitäisi on inhimilliset työolosuhteet, ei se ketään auta että muilta viedään. Minusta Suomen ja suomalaisten pitäisi alkaa vain ymmärtää, mitkä asiat ovat niitä tärkeimpiä, mihin kannattaa valtion rahoja käyttää ja mistä säästää. Perusasiat, kuten turvallisuus (poliisi, armeija, palomiehet ym.), koulutus ja terveydenhuolto ovat niitä yhteiskunnan peruspilareita, joita pitäisi pitää yllä.
Eduskuntaan tuntuu kuitenkin hakevan aina näitä kansan"edustajia" jotka ovat niitä parempiosaisia ja vieraantuneet siitä "tavallisesta duunarista" mitä suurin osa suomalaisistakin on. Mutta eipähän siinä mitään, tottakai hekin niin kuin kaikki muutkin haluavat ajaa omia etujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kärsit nahoissasi kun kokoomus raiskaa perseesi ja sunnuntaina et saa kermaleivosta vaan ihan normaalin korpun. Oma valinta. Tiedä paikkasi duunari.
Saa Häkämies mennä keskenään pesemään mummoja. Ja sä saat maksaa mun kermaleivokseni kun mä vietän siestaa himpessä kaikessa rauhassa.
Sanotaan näin että jos kokoomus ajaa teidän alojen työlisiä alas ja sunnuntait normitaksalle ja vielä ansiosidonnaiset alas kaikilta aloilta siten että enää ei esim opetettajat saa ansiosidonnaista kuussa enemmän kuin minä ylitöiden kera kuussa eli noin 1500e niin annan kokkareille äänen sen takia että teikäläiset antavat tulevaisuudessa vassareille äänet.
Haluan samat kermaleivokset kuin te kermaperseet. Maksan mielelläni kermaleivokset kunhan minä saan ne myös!
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi yhdeltä viikonpäivältä maksetaan enemmän kuin muilta päiviltä. Jokaisellahan on kuitenkin ne laskennalliset kaksi vapaapäivää viikossa. Ylityökorvaus on asia erikseen.
En ole yrittäjä enkä Kokoomuksen kannattaja. Tätä aloitetta kyllä kannatan.
Sinulle on kyllä vaikea selittää jollet oikeasti ymmärrä. Pitäisikö yövuorojakin tehdä ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan näin että jos kokoomus ajaa teidän alojen työlisiä alas ja sunnuntait normitaksalle ja vielä ansiosidonnaiset alas kaikilta aloilta siten että enää ei esim opetettajat saa ansiosidonnaista kuussa enemmän kuin minä ylitöiden kera kuussa eli noin 1500e niin annan kokkareille äänen sen takia että teikäläiset antavat tulevaisuudessa vassareille äänet.
Haluan samat kermaleivokset kuin te kermaperseet. Maksan mielelläni kermaleivokset kunhan minä saan ne myös!
Kuten sanoin. En äänestä vassareita vaikka lehmät lentäis. Enkä tekisi enää päivääkään hoitotyötä jos ei lisiä olisi. Tai jos tekisin, niin se olisi sitten Norjassa. Siellä on paremmat palkat.
Sanotaan nyt näin että Suomessa ehkä kääntäjillä tilanne on kamalin.
Yhdestä työstä voi tienata jopa viisi euroa ja siihen kulunut aina on noin 6 tuntia.
Ei mitään etuja ja työehdot ovat täydellisesti syvältä perseestä. Ellei sitten kuulu Euroopan komission kermapersekääntäjiin... Silloin tarina on eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää niiltä henkilöiltä jotka kannattavat lisien poistamista, missä olette töissä ja paljon vedätte palkkaa?
Vaikea uskoa että kukaan oikeasti vuorotyötä tekevä voisi kannattaa tuota ehdotusta, ellei jollain ihmeen kaupalla saa niin hyvää palkkaa muutenkin ettei sillä väliä.
Minäminäminä. Tässä on nyt kyse koko valtakuntaa koskevasta asiasta. Jonkun lähärin liksalla ei ole asian kanssa yhtään mitään tekemistä.
Me, me ja me - nimeonmaan tämä on koko kansan asia. Siitä kansasta kun sattuu olemaan aika iso osa niitä, joita on tämä asia koskettaa. En ole lähihoitaja, enkä edes tee enää vuorotyötä, mutta olen aikaisemmin kyllä tehnyt joten tiedän miten tärkeä asia on. Hoitajat eivät ole ainoita jotka tekevät vuorotyötä.
Miksi koitat jankata olevasi "kansan asialla" mutta populistisesti vetoat yksittäisen suorittajan palkkapussiin etkä KANSANtaloudelliseen vaikutukseen?
KANSANtalous kärsii kun palkat putoavat. Samalla vähenee veroa ja muita veroluonteisia maksuja, kulutus kärsii entisestään huononevista tuloista, asumistuen ja tt-tuen tarve kasvaa. Kuka korjaa potin? Yksityiset työnantajat. Moni toki häviää, sillä pienestä palkasta ei sitten enää kuluteta kuin pakolliseen. Kunnat ja valtio maksavat palkanalennuksen kaikille tukien muodossa takaisin pienentyneistä verovaroista.
Lauantai ja sunnuntai lisät pois ilman muuta. Korvaukset vain ylitöistä ja yövuoroista esim 21-6 välille.
Onhan se ymmärrettävää, että ne joilla on jo jotain lisiä, eivät niistä luovu.
Nykyään vain la ja su ovat päiviä muiden joukossa. Kiitos vapaiden aukioloaikojen.
Ja jonkun mainitsema päivähoito viikonloppuna....lisien poisto saattaisi mahdollistaa osan päiväkotien toiminnan 7 päivää viikossa. Kustannukset eivät olisi enää niin suuret.
Amen.