Kokoomuksen ehdotus: sunnuntain pakollinen tuplapalkka pois
Aina vaan hullummiksi menee noiden riistäjien jutut.
"Kokoomuksen eduskuntaryhmä ehdottaa, että säädös sunnuntaityön kaksinkertaisesta palkasta poistetaan ja että sunnuntaityön korvauksesta sovittaisiin tämän jälkeen täysin vapaasti joko työehtosopimuksessa tai työpaikalla.
– Se ei tietenkään vaikuttaisi suoraan mihinkään olemassa olevaan työehtosopimukseen, ja niissä voitaisiin edelleen sopia 100 tai vaikka 200 prosentin sunnuntailisästä, jos niin sopijaosapuolet haluavat tehdä, kokoomuksen työ- ja yrittäjyyspakettia Porin SuomiAreenalla esitellyt kansanedustaja ja taloustieteilijä Juhana Vartiainen sanoi.
Vartiaisen mukaan sunnuntain pakollinen tuplapalkka on johtanut tilanteeseen, jossa moni ravintola ei pysty toimimaan.
– Suurissa kaupungeissa, esimerkiksi Helsingissä näkee usein sunnuntaisin sellaisen tilanteen, jossa ravintola on kiinni ja kadulla on nälkäisiä turisteja. Voi hyvin olla, että yksi syy tähän on se, että meillä on tämä pakollinen 100 prosentin sunnuntaikorvaus."
Kommentit (260)
Komppaan tätä kommenttia. Minä minä minä minä. Jos on joskus saanut jotain siitä ei luovuta. Se on minun oikeuteni, minun. Täällä yhteiskunnassa voitaisiin paljon paremmin jos ihmiset oppisivat ajattelemaan yhteisen hyvän vuoksi. Siitä tilanteesta emme pääse mihinkään että aina tulee olemaan (alleviivaan sanan aina) vähempi osaisia ja hyvä tuloisia. Valitettavasti tästä tilanteesta ei pääse mihinkään. Nyt vaan on luovuttavat jotta jossain vaiheessa olisi asiat paremmin. Uskoisin että kun viikonloppu lisät poistettaisiin se antaisi yrittäjille mahdollisuuden palkata ihmisiä enemmän töihin. Verojen korotukset eivät ole enää ratkaisu. Se on ollut Suomessa ainoa ratkaisu vuosikymmenet. Ja mihin ollaan tultu työttömyys on korkeimmillaan. Koko valtio on ihan rappiolla jos eletään kokoajan velaksi. olkaa ihmiset tyytyväisiä että teillä on töitä. Arvostus työtä ja työntekoa kohtaan on laskenut missä on ihmiset kunnia työnteosta. Lopettakaa valittaminen kun kerrankin joku oikeasti yrittää tehdä muutosta tähän maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää niiltä henkilöiltä jotka kannattavat lisien poistamista, missä olette töissä ja paljon vedätte palkkaa?
Vaikea uskoa että kukaan oikeasti vuorotyötä tekevä voisi kannattaa tuota ehdotusta, ellei jollain ihmeen kaupalla saa niin hyvää palkkaa muutenkin ettei sillä väliä.
No mitäs luulet? Yrittäjiä tottakai, jotka jo sormet syyhyten odottaa, että pääsevät alentamaan työntekijöidensä palkkaa ja sitä kautta paksuntamaan jo ennestääkin tuhtia lompakkoaan.
Onhan se nyt pässinselvää, että yksikään vuorotyöntekijä ei moista ehdotusta kannata missään muodossa, sillä se olisi hitonmoinen lovi palkkapussissa. Isompi kuin ehdotetut pakkolait. Puhutaan siis vuositasolla helposti tuhansista euroista.
Kuka yllättyi että tämä on Kokoomuksen ehdotus? Kokoomus ei aja pienituloisten, ei keskituloisten, eikä edes suurituloisten etuja, vaan ainoastaan todella suurituloisten etuja. Kokoomuslainen unelma ja ultimate-päämäärähän on se, että köyhät työskentelevät pienellä palkalla tai jopa ilmaiseksi rikkaiden herrojen eteen.
Ei kaikki saa sunnuntailisää nytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää niiltä henkilöiltä jotka kannattavat lisien poistamista, missä olette töissä ja paljon vedätte palkkaa?
Vaikea uskoa että kukaan oikeasti vuorotyötä tekevä voisi kannattaa tuota ehdotusta, ellei jollain ihmeen kaupalla saa niin hyvää palkkaa muutenkin ettei sillä väliä.
Minäminäminä. Tässä on nyt kyse koko valtakuntaa koskevasta asiasta. Jonkun lähärin liksalla ei ole asian kanssa yhtään mitään tekemistä.
Me, me ja me - nimeonmaan tämä on koko kansan asia. Siitä kansasta kun sattuu olemaan aika iso osa niitä, joita on tämä asia koskettaa. En ole lähihoitaja, enkä edes tee enää vuorotyötä, mutta olen aikaisemmin kyllä tehnyt joten tiedän miten tärkeä asia on. Hoitajat eivät ole ainoita jotka tekevät vuorotyötä.
En ole vuosiin saanut sunnuntaista mitään ylimääräistä, joten minua ei haittaa jos ette te muutkaan saa. :)
herätys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi, joka ei ymmärrä miksi sunnuntailta maksetaan tuplapalkka. Mikä hassuinta la ja su -lisät ovat erisuuruisia. Miksi ihmeessä?? :D
Eletään jossain vanhassa ajassa, jolloin pyhät merkitsi ihmisille jotain. Hei nyt on vuosi 2016 ja sunnuntai on ihan normipäivä.
Sunnuntai ei ole normipäivä perheelliselle, jonka lapset ovat vapaalla koulusta. Perheen yhteinen aika ei ilmeisesti merkitse mitään näille 24/7/7-yhteiskunnan kannattajille?
ja te perusperheelliset ette tajua, että kyllä ne tekijät saa rekryfirmasta joka pyhälle ja sunnuntaille. opiskelijat ja muut tekee mielellään. ei ihmisiä pakoteta sunnuntaina töihin.
olkaa nyt rohkeita ja käykää kerran siellä Prismalla sunnuntaina! te näätte ettei perus-Pirkot siellä istu vaan misut ja kundit rekryfirmoista.
En tiedä missä asut. Mutta ainakin täällä on cittarissa melko hiljaista sunnuntaisin. Etenkin nyt kun kauppojen aukiolot vapautui, melko autiota on esim. sunnuntaina klo. 18 jälkeen. Mutta eihän tuon lain tarkoituskaan olekkaan muuta kuin tappaa ne vähäisetkin kilpailijat isojen kihojen tieltä.
Toisekseen, ihan samat pirkot ja petterit siellä kassalla istuu kuin arkenakin. Toki opiskelijoita on lisäksi, mutta ei opiskelijat kokonaan vapauta vakkarihenkilökuntaa "paskavuoroista", päinvastoin. Pakko siellä on olla vakityyppejäkin, jotka tietää miten homma toimii ja pulju pysyy pystyssä.
Kolmannekseen, me ollaan miehen kanssa oltu työelämässä nyt pian 10 vuotta. Minä olen ollut kassana, nyt lähihoitaja. Mies kassana, raflassa, tarjoilijana jne. Sellaista paikkaa ei ole vielä tullut vastaan, missä voisi sunnuntaityöstä KIELTÄYTYÄ. Tai voi, mutta se on sama kuin kieltäytyä työsopimuksesta. Jos työvuorolistalla lukee sunnuntaivuoro, silloin sinne mennään sunnuntaina. Ihan naurattaa ajatus esim. lähihoitajasta vanhustentalossa, joka voisi vaan ilmoittaa että enpäs muuten tee yhtään sunnuntaivuoroja. Yeah right. Ei tollasia sopimuksia juuri kukaan nykyään saa kirjoitettua. Jos sä et allekirjoita suostumusta sunnuntaityöhön - seuraava kirjoittaa. Näillä aloilla työntekijä ei ole muuta kuin kertakäyttörätti, josta hangataan kaikki irti ja sitten siirrytään seuraavaan.
Lisien poistaminen vaikuttaa juurikin pienituloisten asemaan. Miksi jo muutenkin huono-osaisimpien tuloihin pitää vaikuttaa? Itse olen onneksi hyvässä asemassa enkä kuulu tuohon matalapalkkaisten joukkoon. Ei minulla se näkyisi niin paljon, vaikka verotettaisikiin enemmän tjs. Hyvinvointivaltiohan perustuu siihen että rikkaammat pitää huolta köyhemmistä. Tuntuu että tätä meidän suomen hyvinvointivaltiota ajetaan jatkuvasti alaspäin. Kohta keskiluokkakin katoaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole vuosiin saanut sunnuntaista mitään ylimääräistä, joten minua ei haittaa jos ette te muutkaan saa. :)
Paljonko saat palkkaa? Ja montako sunnuntaita teet kuukaudessa?
Voi vittu mitä kermaperseilyä.
Milloin esim ylitöistä on saanut mitään korvauksia. Suurimmassa osassa lafkoista ei makseta mitään tuollaisia ja tuskin lomapäivinä työskentelystäkään.
Saman tien myös julkiselle kunnan ja valtion hommille kaikki pois saatana niin loppuu tuo ininä ja ehkä me kaikki saadaan ne työedut joita kermaperseet ovat vain saaneet!
Voidaan luopua sunnuntailisistä joo. Mutta sitten pitää kyllä ihan kaikkien alojen, myös niiden joissa työskennellään ma-pe 8-16 ottaa viikonloput hyötykäyttöön ja laittaa työntekijät tekemään myös viikonloppuja. Kompensaationa sitten vaikka ma ja ke vapaaksi.
Nythän nämä viikonloppulisät toimivat kompensaationa heille, jotka joutuvat kieltäytymään kaikista kivoista viikonloppumenoista. Tätä ei ma-pe 8-16 työtä tekevät voi ymmärtää.
Voin hyvin luopua viikonloppulisistä, mutta sitten pitää olla oikeus kieltäytyä myös viikonlopputöistä.
Jaahas. Jos tuo menee läpi, niin se on sitten saikkua aina viikonloppuisin.
Su vois olla kaupat kiinni . Ehtii tehdä ruoka ostokset kuutena päivänä viikossa. Samaten ravintolat. On aikaa tehdä ruokaa su pitkän kaavan mukaan. Sairaaloiden täytyy toimia 24/7. Saakoot su korvaukset. Eikö palolaitoskin toimi 24/7 saakoot su lisät. Samaten poliisit.saakot su korvaukset. Kuka muu tekee töitä su. Kristittyjen pitäisivpyhittää su.
Vierailija kirjoitti:
Milloin esim ylitöistä on saanut mitään korvauksia. Suurimmassa osassa lafkoista ei makseta mitään tuollaisia ja tuskin lomapäivinä työskentelystäkään.
Saman tien myös julkiselle kunnan ja valtion hommille kaikki pois saatana niin loppuu tuo ininä ja ehkä me kaikki saadaan ne työedut joita kermaperseet ovat vain saaneet!
Missä sinä oikein olet töissä? Enkä nyt tiedä mitä kermaperseilyä se on että jos mun pitää olla töissä sunnuntaina vanhuksista koska omaisia ei kiinnostaa viikonloppuna käydä äidin/mummin luona antamassa lääkkeet ja katsomassa että syö, tai mittaa hgt:n ja pistää insuliini enkä saa viettää aikaa perheeni kanssa niin haluan siitä jotain korvauksia. Kun ne onkin sitten se ainoa etu, ei me mitään joululahjoja tai kesäterveisiä tai muutakaan saada.
Vierailija kirjoitti:
Ja vääntäkää mulle nyt rautalangasta, mikä paha siinä on, jos joku suostuu tekemään töitä halvemmalla? Eikö se tarkoita silloin sitä, että se halvemmalla tulija on enemmän sen työpaikan tarpeessa kuin nirsoilija, joka iskee perseen penkkiin, jos ei saa suurta palkkaa? Miksei työntekijät saisi kilpailla työpaikoista omalla hinnallaan siinä missä yrityksetkin kilpailevat asiakkaista tuotteiden hinnalla? Se joka myy bulkkityövoimaa voi olla valmis myymään työpanoksensa halvemmalla. Tekijämiehillä ja osaajilla on sitten varaa hinnoitella itsensä vähän korkeammalla taksalla. Sanokaa nyt hyvät ihmiset mikä tässä muka on väärin?
Varmasti sinunkin työsi joku toinen olisi valmis tekemään halvemmalla, mutta ethän sinäkään paikastasi ja palkastasi luovu. Onneksi vuorotyötä tekeville on neuvoteltu jotakin kompensaatiota ainaisista ikävistä työajoista. Itse olen tehnyt oikeastaan aina ilta- ja viikonlopputyötä ja nyt teen kaikkeni, että pääsen vaihtamaan ma-pe 8-16 rytmiin. Tällä hetkellä sunnuntailisä on ainut iloni, koska työpaikallani ei edes ole lauantailisää, kuten kaupassa (ja siellä vasta hulppeat lisät onkin, iltalisän lisäksi). Mieluusti olisin lauantaisin vapaalla, koska palkan suhteen se on sama olla vaikka maanantaina tai keskiviikkona töissä.
Jo nyt on tilanne ettei sijaisia ole saatavilla riittävästi. Vaikka toisin luulisi niin näin kesäaikaan tilanne kaikkein pahin. Koko kesäkauden minä samoin moni muu jättänyt vapaa-ajalla vastaamatta kun pomo yrittää soittaa. Valittaa ja nakittaa sitten kostoksi välillä pitkää päivää mutta yhtään vapaapäivää en tee töitä. Nyt on jo tilanne että työkavereita on jäänyt sairaslomille kun eivät jaksa painaa jatkuvasti ylitöitä. Minulla alkoi kesäloma joten neljä viikkoa vapautta.
Tähän asti käytännössä sunnuntai ollut se ainut päivä jolle lähes aina löytynyt sijainen. Tulevaisuudessa se ainut varma päiväkin poistuisi.
Vierailija kirjoitti:
herätys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi, joka ei ymmärrä miksi sunnuntailta maksetaan tuplapalkka. Mikä hassuinta la ja su -lisät ovat erisuuruisia. Miksi ihmeessä?? :D
Eletään jossain vanhassa ajassa, jolloin pyhät merkitsi ihmisille jotain. Hei nyt on vuosi 2016 ja sunnuntai on ihan normipäivä.
Sunnuntai ei ole normipäivä perheelliselle, jonka lapset ovat vapaalla koulusta. Perheen yhteinen aika ei ilmeisesti merkitse mitään näille 24/7/7-yhteiskunnan kannattajille?
ja te perusperheelliset ette tajua, että kyllä ne tekijät saa rekryfirmasta joka pyhälle ja sunnuntaille. opiskelijat ja muut tekee mielellään. ei ihmisiä pakoteta sunnuntaina töihin.
olkaa nyt rohkeita ja käykää kerran siellä Prismalla sunnuntaina! te näätte ettei perus-Pirkot siellä istu vaan misut ja kundit rekryfirmoista.
En tiedä missä asut. Mutta ainakin täällä on cittarissa melko hiljaista sunnuntaisin. Etenkin nyt kun kauppojen aukiolot vapautui, melko autiota on esim. sunnuntaina klo. 18 jälkeen. Mutta eihän tuon lain tarkoituskaan olekkaan muuta kuin tappaa ne vähäisetkin kilpailijat isojen kihojen tieltä.
Toisekseen, ihan samat pirkot ja petterit siellä kassalla istuu kuin arkenakin. Toki opiskelijoita on lisäksi, mutta ei opiskelijat kokonaan vapauta vakkarihenkilökuntaa "paskavuoroista", päinvastoin. Pakko siellä on olla vakityyppejäkin, jotka tietää miten homma toimii ja pulju pysyy pystyssä.
Kolmannekseen, me ollaan miehen kanssa oltu työelämässä nyt pian 10 vuotta. Minä olen ollut kassana, nyt lähihoitaja. Mies kassana, raflassa, tarjoilijana jne. Sellaista paikkaa ei ole vielä tullut vastaan, missä voisi sunnuntaityöstä KIELTÄYTYÄ. Tai voi, mutta se on sama kuin kieltäytyä työsopimuksesta. Jos työvuorolistalla lukee sunnuntaivuoro, silloin sinne mennään sunnuntaina. Ihan naurattaa ajatus esim. lähihoitajasta vanhustentalossa, joka voisi vaan ilmoittaa että enpäs muuten tee yhtään sunnuntaivuoroja. Yeah right. Ei tollasia sopimuksia juuri kukaan nykyään saa kirjoitettua. Jos sä et allekirjoita suostumusta sunnuntaityöhön - seuraava kirjoittaa. Näillä aloilla työntekijä ei ole muuta kuin kertakäyttörätti, josta hangataan kaikki irti ja sitten siirrytään seuraavaan.
Ihmettelin myös, missä on cittarissa ruuhkaa sunnuntaina. Kävinpä myös juhannuksena siellä asioilla, kun kauppojen aukiolojen vapautumisen takia kerran oli auki. Aavemaisen hiljaista.
Lisäksi joku mainitsi aiemmin ketjussa, että sunnuntailisässä ei ole järkeä, kun silloin on töissä niin hiljaista. No, minun työpaikallani se on yksi kiireisimmistä päivistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sinä oikein olet töissä? Enkä nyt tiedä mitä kermaperseilyä se on että jos mun pitää olla töissä sunnuntaina vanhuksista koska omaisia ei kiinnostaa viikonloppuna käydä äidin/mummin luona antamassa lääkkeet ja katsomassa että syö, tai mittaa hgt:n ja pistää insuliini enkä saa viettää aikaa perheeni kanssa niin haluan siitä jotain korvauksia. Kun ne onkin sitten se ainoa etu, ei me mitään joululahjoja tai kesäterveisiä tai muutakaan saada.
On se kermaperseilyä jos tavallisesta työtunnista saa jotain ekstralisiä. Suomessa on paljon töitä joissa ei maksella sunnuntaityöistä lisiä.
Vittu mä sanon saatana! Niin kauan kun mulle ei sunnuntain duuneista makseta ylityölisiä tai ekstrapalkkaa niin vittu kannatan sitä että teiltä lähtee ne pois.
Ei tässä ole varaa elättää kermaperseitä.
Taistelkaa ne samat edut joka aloille niin katoaan sitte!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
herätys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin myös, missä on cittarissa ruuhkaa sunnuntaina. Kävinpä myös juhannuksena siellä asioilla, kun kauppojen aukiolojen vapautumisen takia kerran oli auki. Aavemaisen hiljaista.
Lisäksi joku mainitsi aiemmin ketjussa, että sunnuntailisässä ei ole järkeä, kun silloin on töissä niin hiljaista. No, minun työpaikallani se on yksi kiireisimmistä päivistä.
Kylmä kävi hakee kaljat sielt ja oli porukkaa kyl. ET valehtelet jos muuta väität. Tai sulla on bemari lava-auto?
Mä oon ite pienpalkkainen mutten tee sunnuntaita edes nyt koska arvotan yhteistä vapaa-aikaa mieheni kanssa korkeammalle. Kyllä mä uskon että tekijöitä jatkossakin löytyy opiskelijoista myös sunnuntaille.
Ihan hyvä että poistuu. Onhan toi järjetöntä.