Mitä et oppinut kotona, vaikka olisi pitänyt?
Missään ei taida olla listaa/kirjaa/määrittelyä siitä, mitä normaalisti pitäisi opettaa jokaiselle lapselle kotona (eikä siis esim. koulujen tai kaverien vastuulla). Vanhemmat menee sitten mutu-tuntumalla, mikä ymmärrettävääkin.
Mulle olisi omasta mielestäni pitänyt opettaa mm:
säännöllinen kuntoilu, järkevä ajankäyttö, enemmän kohteliaisuusfraaseja, kynsien hoito, hiusten laittoa, auton renkaan vaihto, porakoneen käyttö, riittävä veden juonti, konfliktien ratkaisu muulla kuin mykkäkoululla jne.
Kommentit (43)
En oppinut kehumaan itseäni, etuilemaan enkä valehtelemaan. Näistä puutteista olen kärsinyt paljon.
N37
Olin kympin tyttö koulussa lukion loppuun saakka, hyvin pienellä vaivalla. Esim. monesti kielten tehtävät tein äkkiä välitunnilla kavereiden kanssa höpötellen. Olisi ollut kiva, että vanhemmat olisi kuitekin osoittaneet edes pientä kiinnostusta koulunkäytiäni kohtaan, ja opettaneet säännöllisen läksyjenteon merkityksen. Kun aloitin yliopistossa, oli tosi vaikea lukea säännöllisesti joka päivä, kun en ollut ennen joutunut sitä tekemään. Parin ekan vuoden ajan tein niin, että luin energiajuoman voimalla pari-kolme vikaa yötä tenttiin. Kesti aikansa opetella opiskelurytmi.
Ei:n sanomista ja sitä, ettei tarvitse olla aina kaikille mieliksi ei opetettu yhtään.
Käytännön asioista ei opetettu:
- miten laitetaan pussilakana, ei näemmä vanhemmatkaan osanneet laittaa muuten kuin tunkemalla ja toivomalla, että kulmat osuvat kohdalleen
- miten meikataan, miten laitetaan hiuksia, näihin suhtauduttiin vähän halveksien ja annettiin ymmärtää, että laittautuva nainen on "huono"
- miten keitetään kahvia, olin kuulemma vielä lukioikäisenä liian nuori juomaan kahvia. Ekassa kesätyöpaikassa olikin noloa kun pyydettiin josko keittäisin kahvit, eikä mulla ollut aavistustakaan miten.
Kuin omaa tekstiä lukisi. Tosin sen verran lisäten, että aina piti olla "itsenäinen nuori (ura)nainen, joka ei tarvitse ketään muuta"