Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten korjata elintapojaan erittäin väsyneenä?

Vierailija
13.07.2016 |

Olen ollut normaalipainoinen 10 vuotta, laihdutin joskus vaikeasta ylipainosta siihen. Nyt viimeisen parin vuoden aikana kiloja on kertynyt takaisin, en uskalla käydä puntarilla mutta vaatekoko on muuttunut 38--->42.

Sairastan erästä ai-sairautta joka oireillee kipuna mutta ennenkaikkea suunnattomana väsymyksenä. Ja väsyneenä on todella vaikeaa syödä fiksusti, kroppa huutaa hiilareita. Aiemmin liikuin todella aktiivisesti ja sen takia paino pysyi tasaisena, nyt ei ole voimaa liikkua ja sairaus vie välillä kävelykyvynkin. Joskus pieni lenkki saa niin kipeäksi että 3 päivää menee toipuessa.

Mutta nyt pitää toimia, kohta ollaan siinä pisteessä että pudotettavaa on paljon. Tällä hetkellä ehkä vain 10 kiloa mutta vuoden päästä se voi olla jo 20.

Osaan kyllä laihduttaa, fiksusti. Liikuntaa rakastan, salia, juoksua, uimista, pyöräilyä, jumppia.
Mutta kaikkeen tuohon tarvitsee virtaa. Mistäs mä sitä saisin?

Toivon kovasti että kohta löytyisi jo viimein mulle sopiva lääkitys, tämä pari vuotta on menty kokeillen eikä oikeaa lääkettä ole löytynyt. Väsymyksen aiheuttaa tulehdukset kehossa, se tuntuu kuin päällä olisi kova kuume, ymmärrätte varmaan että siinä hetkessä on todella vaikeaa vain "ryhdistäytyä".

Nyt kaipaisin vinkkejä miten saada energiaa, virtaa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, odotan vastauksia kiinnostuneena.

Vierailija
2/22 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehkä keskittyä odottelemaan sopivan hoidon löytymistä ja vaikka yrittää panostaa siihen, että paino ei nouse, jos vaatekoko on 42, et voi olla mikään sairaalloisen lihava.

Oma terveys ja jaksaminen etusijalle, laihduttaa kerkiää myöhemminkin. Aiheutat itsellesi vain turhaa stressiä, jos väkisin yrität laihduttaa tilanteessa, jolloin se on huomattavan vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Minulla ei painon kanssa ongelmaa, mutta tuo väsyneisyys ja jatkuva kuumeilu väsyttävät.

Kannattaa kokeilla sellaista suolalisää apteekista, samanlaisessa pussissa kuin finrexin. Se auttaa väsymykseen kun otat muutamana päivänä niin vaikutus kestää pitkään. Hiilarinälkäkin menee ohi kun on suolatasapaino kunnossa.

Vierailija
4/22 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on myös väsymystä aiheuttava sairaus, ja sen ollessa pahimmillaan, ei kyllä voinut tehdä mitään. Kannattaa kuitenkin muistaa, että terveellisestä ruoasta saa paljon enemmän virtaa kuin hiilaripommeista, vaikka niitä tekeekin mieli. Itse siis pyrin siihen, että syön päivittäin myös jotain järkevää, kasviksia, hedelmän tai marjoja :) Pikkuhiljaa energia on lisääntynyt.

Vierailija
5/22 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity tulehdusta vähentäviin ruokiin. Googlaa tätä.

Andrew Weil kirjat voisit katsoa.

Vierailija
6/22 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kehossa on tulehdustila päällä, ei pidäkään rehkiä. Ota rauhallisesti, pyri rentoutumaan. Silloin ei tule niin helposti mielitekoja, ahmimista. Tahdonvoimalla ylität mässäilyfiilikset. Lueskelet, käyt pienillä kävelyillä luonnossa, kuuntelet rentouttavaa, positiivisesti vaikuttavaa musiikkia jne.

Vierailija
7/22 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin kotiin vain hyviä ruoka-aineita. Kuorin porkkanoita valmiiksi jääkaappiin. Juon riittävästi vettä. Minulla on pitkä kortisonikuuri menossa ja kiloja tulee. En yritä laihtua nyt, mutta haluan tehdä jotain hyvinvointini eteen, vaikka voimia ei ole. Vaalin riittävää unta. Joka päivä menen ainakin ulos, vaikka liikkuisin pelkät 100 metriä. Pesen hiukset ja yritän näyttää paremmalta kuin mitä olo on.

Vierailija
8/22 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihduttanut 70kg ja lähes vain ruokavaliolla. Ei vaadi liikuntaa, kun katsoo mitä suuhun laittaa. Ymmärrän et väsymys tekee mielihaluja, mut turha höttö väsyttää lisää.

Vierailija
9/22 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Minulla ei painon kanssa ongelmaa, mutta tuo väsyneisyys ja jatkuva kuumeilu väsyttävät.

Kannattaa kokeilla sellaista suolalisää apteekista, samanlaisessa pussissa kuin finrexin. Se auttaa väsymykseen kun otat muutamana päivänä niin vaikutus kestää pitkään. Hiilarinälkäkin menee ohi kun on suolatasapaino kunnossa.

Miksi se suola pitää hakea apteekista? Onhan ruokakaupassa suolaa montaa laatua.  Ei se apteekin tavara ole mitenkään "parempaa"

Vierailija
10/22 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laihduttanut 70kg ja lähes vain ruokavaliolla. Ei vaadi liikuntaa, kun katsoo mitä suuhun laittaa. Ymmärrän et väsymys tekee mielihaluja, mut turha höttö väsyttää lisää.

Millainen ruokavalio sinulla oli?

Vierailija
11/22 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kivoja vinkkejä olette antaneet. Toi on kyllä niin totta ettei pitäisi stressata nyt näistä kiloista, on oikeasti tärkeämpiäkin asioita nyt mihin kiinnittää huomiota. Jotenkin se kilokertymä läsähti päin kasvoja kun viime kesän vaatteet ei mahdu päälle ja uusien vaateiden koot olikin jo noin isoja. Ihokin voi huonosti, koko yleisilme on lässähtänyt ja löysä.

Voisin myös todellakin ottaa lisäravinteet käyttöön, nekin on jäänyt ottamatta kun on päällä tämä "vaihe".

Vettä juon sen 2 litraa vähintään päivässä. Koen jotenkin että kivut on kovempia jos kroppa on tukkoinen.

Kyllä ne kilot varkain tulee. Vaikkakin vain 5 kiloa vuodessa (varmaan).

Kunpa nyt saisin sammutettua tämän stressin kiloista ja saisin konstilla jos toisella vähän enemmän enegiaa niin olisin jo tosi tyytyväinen. Itseni tuntien liikun ja syön hyvin kun vain jaksan. Liikunta antaa minulle normaalisti energiaa ja virkeyttä mutta nyt ei, pelkään kipuja ja liikunta on jäänyt.

Ap.

Vierailija
12/22 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmoi ruokapäiväsi kellon mukaan. Tee seuraavan päivän annokset illalla valmiiksi rasioihin. Laske kalorit samalla. Pidä jääkaapissa juomavettä kylmänä 2l päivää kohti ja juo ne pois. Kirjoita kalenteriin päivät jolloin lähdet kävelylle tai vaikka uimaan tai pyöräilemään, liikunta ei juuri laihduta mutta tuo mielihyvähormoneja ja piristystä mielialaan. Helpottaa kipuja.

Jätä pois alkoholi ja tupakka. Suosi kasviksia ja kalaa.

Tiedän kokemuksesta tuon laihduttavan ja auttava.

Vierailija
13/22 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä lisätä kasviksia ja marjoja jo olemassa olevaan ruokavalioosi. Niistä saa terveyshyötyjä, vaikka ruokavalio niiden ympärillä olisikin epäterveellinen. Ja sitä mukaa kun niitä syö säännöllisesti, niin keho alkaa pikku hiljaa haluta niitä.

Aloita vaikka miniporkkanapusseista ja hedelmistä, nyt kesällä myös erilaisia marjoja on saatavilla heti syötävässä muodossa. Myöskään valmiiden salaattiaineisten ym. ostaminen ei ole noloa, senhän takia niitä on kaupoissa, että esim. vanhusten tai joitain sairauksia sairastavien voi olla vaikea pilkkoa.

Vierailija
14/22 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmoi ruokapäiväsi kellon mukaan. Tee seuraavan päivän annokset illalla valmiiksi rasioihin. Laske kalorit samalla. Pidä jääkaapissa juomavettä kylmänä 2l päivää kohti ja juo ne pois. Kirjoita kalenteriin päivät jolloin lähdet kävelylle tai vaikka uimaan tai pyöräilemään, liikunta ei juuri laihduta mutta tuo mielihyvähormoneja ja piristystä mielialaan. Helpottaa kipuja.

Jätä pois alkoholi ja tupakka. Suosi kasviksia ja kalaa.

Tiedän kokemuksesta tuon laihduttavan ja auttava.

Kerroin aloitusviestissä että laihdutin vaikeasta ylipainosta normaalipainoon 10 vuotta sitten. Laihdutin melkein 60 kiloa ja ne pysyi poissa kauan. Olin elämäni kunnossa ja terveelliset ruoat oli mulle itsestäänselvyys. Sitten alkoi oireilu, tuli kipuja, olin kuoleman väsynyt, en palautunut liikunnasta. Lääkärit ei noteerannut näitä oireita, sain taistella vuosia että joku kuuntelisi. Sitten diagnoosi selvisi ja alkoi lääkekokeilut ja siitä alkoi ehkä kaikkein isoin alamäki. Eka lääke sai mut voimaan niin pahoin etten voinut syödä juuri mitään, ja sitten kun pystyin söin paljon, täyttävää ruokaa ja silloin se muuttui ns roskaruoaksi. Toinen lääke turvotti ja samaa pahaa oloa oli koko ajan, olin tavallaan koko ajan nälässä mutta niinä päivinä kun pystyin syömään niin mieli teki todellakin jotain muuta kuin salaattia.

Nyt on menossa kolmas lääke, josta en koe olevaan mitään hyötyä. Väsymystä on usein ja olen jäykkä, en saa lasten hiuksia aamuisin laitettua kun mikään ei pysy käsissä.

Mä osaan syödä hyvin ja terveellisesti, en fanaattisesti noudata mitään ruokavaliota. Ihan normaalilla kotiruoalla laihdutin tuon ison määrän ja samalla ruoalla sain pidettyä painon vuosia kurissa.

Yritän siis sanoa että osaan kyllä syödä ja elää hyvin kun siihen vain riittää energia. Väsyneenä, pahoinvoivana ja kipuisena se ei vaan olekkaan niin helppoa.

Ap.

Vierailija
15/22 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
16/22 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama tilanne. Makaan kivuissani sohvanpohjalla, en jaksa olla jalkeilla kauaa, syön mitä sattuu.

Ei ole helppo vaan tarttua toimeen, joinakin päivinä on vain tyydyttävä siihen että jaksoi käydä kaupassa.

Vierailija
17/22 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni näin jokin aika sitten etten jaksanut laittaa paidan painonappeja kiinni, jouduin vetämään pään yli.  Tee sormiharjoituksia vaikka joku vaahtokumi jota puristelet.

Vierailija
18/22 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sairaus sinulla on, ap? Miksi et voi kertoa sitä?

Vierailija
19/22 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ruokia valmiiksi ja pakasta kerta-annoksina. Jotain mitä vaan sitten heität pannulle ja lämmität, tai mikroon. Opettele tekemään huutavimpaan nälkään juotava ruoka eli smoothie. Juo paljon vettä. Älä hanki kotiin epäterveellistä ruokaa. Kun sitä sapuskaa on nopeasti saatavilla ja vain lämmitystä vailla, selviät kyllä!

Vierailija
20/22 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Onko ketään joka on ollut vastaavassa tilanteessa ja saanut lisää virtaa jollain pienillä arjen asioilla, jotka on helppo toteuttaa?