Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisillä tuntuu yleisesti olevan aivan väärä käsitys luomusynnytyksistä.

Vierailija
27.02.2006 |

Kuvitellaan että äidit valitsee sen, jotta pääsisivät elvistelemään miten paljon kipua kestivät...

Eiköhän siihenkin valintaa ole aika monia syitä itse kullakin. Itse halusin olla aktiivinen omassa synnytyksessäni, enkä kokea olevani kenenkään armoilla. Olen muutenkin sitä tyyppiä, että kovan kivun kohdatessani haluan olla hiljaa, en halua että minua kosketaan tai muuten häiritään. JOten joku piikki selkään ja tippa käteen ja anturit vauvan päähän jne olisi ollut mulle ihan vihoviimeinen juttu.

Ja silloin jos tietoisesti ollaan menossa luomuna synnyttämään, niin opetellaan aika paljon niitä luomukikkoja kivun lievitykseen. Itselläni ne toimi esikoisen kanssa niin hyvin, että en oikeastaan edes tuntenut kipua, en kyllä oikein rekisteröinyt ympäröivää maailmaakaan, olin niin keskittynyt siihen tapahtumaan. Varmasti kipukokemukseltaan parempi synnytys kuin moni puudutettu versio. Kakkosen synnytys oli vähän hurjempi, siinä en osannut keskittyä niin hvyin, mutta hyvin sekin meni.

Parasta noissa luomusynnytyksissä on se, että niiden jälkeen olen ollut heti tolpillani ja energisempi kuin koskaan. Ei ole mitään hytinöitä tai tärinöitä tai päänsärkyjä tai muita puudutteiden jälkivaikutuksia, myös vauvat olleet todella virkeitä heti alkuunsa.

Mutta tämä ei siis ollut mikään puudutteiden vastainen lausunto, mua vaan ärsyttää kun täällä yleisesti kuvitellaan, että tietoisesti valittu luomusynnytys on jotain karmeaa kidutusta. Pahemmalta ne ainakin musta on aina kuullostaneet ne synnytykset, joissa on luotettu vain lääkkeidiin, ja sitten ne eivät olekaan tehonneet...Tai ovat tehonneet liian hyvin ja vauva on revitty ulos imukupilla...tai menty hätäsektioon...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esikoisen syntymä oli niin raju ja kivulias, että en tiedä miten voisin toisestakaan selvitä ilman puudutusta, mutta mielelläni puudutuksien riskit tietäen olisin ilman.

Saattaa olla, että tämä toinen tuleekin jo niin vauhdilla ettei mitään edes ehdi saamaan :P.

Vierailija
2/8 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se k-vitamiinin pistäminen reiteen on ollut se kamalin osa synnytyksessä ;)

Ei puhettakaan että haluaisin jonkun iskevän neulan selkärankaani tai kiduttavan minua tökkimällä kämmenselän hajalle suonta etsiessä....

Kaikki neljä synnytystä ovat mennet hienosti. Sen verran kuitenkin täysluomusta poiketen että ilokaasua tuli höngittyä kolmessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos hetkeksi herpaantui siitä omasta rytmistä hengittää, liikkua jne. niin kivut muuttuivat sietämättömiksi. Saati kun laittoivat hetkeksi makuulle, niin ekan supistuksen myötä pomppasin pystyyn niin että monitorit lentelivät, koska kipu oli heti niin paljon kovempi.

Sitä vasta voikin mitata kuinka hyvin ne luomukonstit toimii, koska sen kivun tason ilman niitä tuntee heti kun ne keinot hetkeksi keskeyttää.

Että ei se tosiaan ole vain niin, että hyvän luomusynnytyksen kokeneen äidin kipukynnys olisi erityisen korkea (mulla harvinaisen matala) tai synnytys harvinaisen kivuton (veikkaan että ihan keskivertokivut oli). Ne keinot kyllä toimii kun ne osaa ja harjoittelee hyvin.

Vierailija
4/8 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin todella hyvässä ryhmässä esikoista odottaessani. Mutta en usko että pelkästä mammajoogasta olisi ollut mulle niin paljoa hyötyä, olin onneksi harrastanut joogaa muutenkin, ja siitä se hengitystekniikka oli synnytyksessä ihan ehdoton. Se rentoutti täysin, ja sai mut keskittymään niin vahvasti, että vaivuin synnytysregressioon ja synnytys sujui tosi mallikkaasti. Esim. ponnistusvaiheessa en tuntenut mitään kipua.

Vierailija
5/8 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljäs jossa syntyi kaksoset, ehdittiin nipin napin laittaa kohdunsuunpuudutus. Oli kyllä ihan tarpeeton.

Vierailija
6/8 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kuitenkaan ollu mitenkään mahdollista, sillä minut pakotettiin olemaan aloillani kaiken maailman antureilla ja muilla. En päässyt suihkuun tai kylpyyn, en voinut kävellä tai pyöritellä lantiota, ei mitään. Pystyin vain istumaan keinutuolissa ja kärsimään tai makaamaan sängyllä ja kärsimään. Yritin pyytää, että saisin liikkua vapaasti, mutta anturit olivat kuulemma tärkeämmät. Kätilön mielestä minun tuli ottaa jotain lääkettä kivunlievitykseksi, jos en muutoin kestänyt kipuja. Todella huonoa kohtelua mielestäni! Jäi todella paha maku suuhun!

Vierailija
7/8 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraalia tarjottiin monta kertaa, mutta aina ajattelin, että jos tämä kipu on juuri nyt huipussaan, niin otan sen aivan turhaan. Suhtauduin synnytyskipuihin jotenkin erilailla, kuin muihin kipuihin. Ne kuuluivat asiaan ja pelkkä tieto siitä, että ne ovat pian ohi, helpotti. Lähes jokaisella on onneksi vapaus valita =).

Vierailija
8/8 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

NIIIN välttämättämistä antureista voisi kieltäytyä ?