Miksi tällä palstalla matkustamattomuus nähdään köyhyytenä?
Usein tällä palstalla törmää henkilöihin jotka valittavat köyhyyttään ja sitä kuinka ei koskaan pääse lomamatkoille. Näin ihmisenä jota matkustaminen ei kiinnosta on vaikea ymmärtää tätä ajattelua että nämä lomamatkat olisi jotenkin asioita jotka on pakko saada tai on liian köyhä, eikä elämä enää elämisen arvoista.
Ymmärrän että kyseessä on naisvaltainen palsta ja naisille matkustelu jostain syystä on tärkeää, mutta että joku vaivautuisi valittamaan aiheesta heti kun ei pääse lomamatkalle rahasta tai jostain toisesta syystä johtuen. Oppikaa arvostamaan sitä mikä teillä on jo ympärillänne. Nautin arjesta, koska minulla on täällä vaimo, kaverit, sukulaiset ym. tapaamisen arvoiset ihmiset. Mukava työ, eikä suomen ilmastossakaan yleensä valittamista. Arki on minulle lomailua.
Haluaisin saada vastauksen siihen miksi se matka tuntuu olevan monille maailman tärkein asia?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töiden vuoksi matkapäiviä tulee vuodessa reilusti yli 100, joskus lähemmäs 200. Harrastukset ovat sellaisia että niiden vuoksi joutuu matkustamaan. Ei juurikaan ylimääräiset lomamatkat kiinnosta. Hotelliaamiaiset ja jatkuva ravintolaruoka puistattaa.
Edesmennyt isäni oli samaa mieltä ja hänelle parhaat kesälomat olivat mökkilomia omalla mökillä, missä oli ulkovessa ja vesi kannettiin sisään. Oma mieheni matkustaa työkseen paljon ja ei kaipaa lomia ulkomailla niin hirveästi, ei ainakaan pitkien lentojen päähän
Näin myös meillä.
Mä olen asunut kolmella mantereella, myös kehitysmaassa. Mutta rantalomalla en ole koskaan käynyt. Suhtaudun vähän kriittisesti turismin väitettyyn sivistävään ja autuaaksi tekevään vaikutukseen. Jos haluaa oikeasti oppia maasta ja ihmisistä, pitää muuttaa pitemmäksi aikaa ja oppia tuntemaan ihmisiä.
Tällä hetkellä Suomi on paras maa perheellemme, emmekä oikein pysty tekemään uraammekaan muuten kuin suomeksi. Joten nyt ollaan täällä ja matkaillaan enimmäkseen kotimaassa, koska lapset ovat alle kouluikäisiä ja iloitsevat eniten mummolan tyyppisistä aktiviteeteistä. Kun lapset ovat isompia, haluan viedä heitä kaupunkilomille. Ja sitten eläkkeellä voidaan lähteä miehen kanssa vielä maailmanympärysmatkalle reput selässä.
Sitku-elämää? Kaikkea muuta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa empä tiedä. Itse matkustelen vaikka olen vaan tällainen köyhä opiskelija.
Opiskelijana on edullista matkustaa: on vastattavana vain omat matkustuskulut, voi matkustaa sesongin ulkopuolella (edullisempaa), lähteä mihin vuorokauden aikaan tahansa (edullisempaa), opiskelijakortilla saa usein myös paikan päällä alennuksia yms.
Mä haluaisin matkustella ja yksinään se onnistuisikin rahan puolesta. Meitä kuitenkin on kaksi aikuista ja kolme lasta, teinistä menee jo aikuisten hinta tai ainakin nuoren, joten ihan halpaa se ei ole. Kai me sitten ollaan köyhiä tai ainakin pihejä :) Toisaalta säästän rahaa jemmatilille että päästään miehen kanssa reissuun kun täytän 50. Johon on aikaa vielä 15 vuotta. Kai silläkin johonkin pääsee.
Se matka tulee olemaan jotain reppureissun Aasian, risteilyn Amazonilla tai luksusristeilyn maailman ympäri välillä. Ilman lapsia vaikka rakkaita ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa empä tiedä. Itse matkustelen vaikka olen vaan tällainen köyhä opiskelija.
Opiskelijana on edullista matkustaa: on vastattavana vain omat matkustuskulut, voi matkustaa sesongin ulkopuolella (edullisempaa), lähteä mihin vuorokauden aikaan tahansa (edullisempaa), opiskelijakortilla saa usein myös paikan päällä alennuksia yms.
Itse olen sen verran tunnollinen opiskelija, ettei se ihan noinkaan mene. Lomathan meilläkin on juuri sesonkiaikaan (ja osa niistä menee sitten töissä). Opiskelijakortti on kyllä kätevä.
Vierailija kirjoitti:
Jollekin peräkylän perheelle jo Hgin matka voi olla hyvin antoisa. Rastilaan leirintäalueelle teltan kanssa. Rastilan ranta ja aurinkoranta lähin uimapaikka. Kiasmassa voi käydä. Suomenlinnassa. Korkeasaaressa.seurasaaressa.pihlajasaaressa.seurasaaress.korkeasaaressa.ajaa ratikalla pitkin ja poikin Stadia. Linnanmäki. Kauppatori kauppahalleineen. Meriristeilyt stadin alueella.
No myös ihan minulle helsinkiläiselle "turisti-reissu" Helsinkiin on antoisa. Näen tuomiokirkon ja Uspenskin katedraalin melkein keittiön ikkunasta mutta en ole koskaan käynyt sisällä. Korkeasaaressa ja Seurasaaressa joskus aivan lapsena, Pihlajasaaressa tai Suomenlinnassa en koskaan. Meriristeilyllä en ole käynyt. Saimaalla ja Pielisessä kyllä veneilty senkin edestä. Olen lapsesta asti asunut täällä, mutta kaikki lomat olemme viettäneet muualla, joten Helsinki muuten kuin arjen toimintojen kautta, on jäänyt kokonaan kokematta.
Kun useamman vuoden roikkui juuri ja juuri Finskin platina-kortin alarajalla (silti saamatta koskaan...) niin kummasti lähti hohto lentomatkustamisesta tai maailmannäkemisestä. Vaikkakin sitten työn merkeissä 99%, mutta aina jäi päivä tai pari käydä isoimmat turistirysät läpi, joskus saattoi jopa lähteä vaikkapa Napa Valleyyn parin päivän Road Tripille viinitilalta toiselle. Harmi ettei voinut ottaa kunnolla jokaisessa paikassa :)
Tällä hetkellä yritän keksiä jotain tekosyytä, miksi en mukamas pääsisi elokuussa tai ruska-aikaan Lappiin...se vie rahaa aika perkuleesti, mutta ainakin maksan sellaisesta mistä koen saavani jotain vastinetta. Mutta että maksaisin etelänlomasta - kerta Kanarialla riitti, ei enää toiste.
Meillä on tietoinen valinta, että panostamme nyt lasten pikkulapsiaikana siihen arkeen. Hyvät päiväkodit, asunto työpaikkojen läheltä, hyvä ruoka, yhteisiä brunsseja, lasten teattereita, harrastuksia. Tällä kulutuksella matkustamiseen ei jää oikein rahaa, ja se on ok. Ystäväperheemme taas toimii päinvastaisesti: kulut kotimaassa minimissä; halvempi päiväkoti, pitempi työmatka, päiväkoti-ikäisillä lapsilla ei vielä maksullisia harrastuksia. Ja matkustavat monta kertaa vuodessa. En nyt tämän perusteella tekisi johtopäätöksiä perheidemme tulotasosta enkä sivistyksen tasosta. Vain preferensseistä.
Pienelle lapselle siinä ei ole isoa eroa, että maataanko jossain Malesian rannalla vai Turun Karibiassa. Vedessä pääsee pulaamaan molemmissa paikoissa ja hauskaa on. Turun linna ja tuomiokirkko ovat nähtävyys siinä missä joku vuorella istuva Buddha-patsas. Laivamatka Tallinnaan tai Tukholmaan on jo tosi eksoottinen kokemus ja saa vähän tuntumaan siihen, että miltä tuntuu matkustaa ulkomaille. Me suositaan pienten lasten kanssa lähimatkailua. Paljon helpompaa kun perille pääsee parin tunnin ajamisen jälkeen ja yöksi voi halutessaan palata kotiin.
Nautin arjesta ja nautin matkustelusta. Kotiin on aina kiva palata. Emme käy turistirysissä uima-altaalla makaamassa.
Minua kiinnostaa erityisesti arkkitehtuuri, esim Euroopan vanhat kaupungit ja erilaiset ruokakulttuurit.
Kyllä paljon maailmaa nähneet ihmiset ovat avarakatseisempia ja heillä on mielenkiintoisempia kokemuksia takanaan kuin niillä, jotka ovat pyörineet koko ikänsä samoissa maisemissa.
Ei kyse ole rahasta ja sen mainostamisesta vaan vapaudesta, uteliaisuudesta, halusta nähdä ja oppia uutta. Samalla oppii myös itsestään ja saa rohkeutta kokeilla itselleen uusia asioita.
Ei silti kaikkien tarvitse matkustaa. Olemme erilaisia, ei siinä mitään.
Koska matkustelulla osoitetaan muille, että olen varakas ja onnistunut. Minulla on vilkas seuraelämä ja olen sivistynyt kun olen käynyt siellä sun täällä. Minun elämäni on hauska aja mielenkiintoista ja elän ns. täyttä elämää.
Siinä syy lyhyesti. Sitten se kuka ei syystä tai toisesta matkusta, ei elä täydesti, ei ole onnellinen eikä varsinkaan hyvin toimeentuleva.
Vierailija kirjoitti:
Euroopan vanhat kaupungit j.
Millaisissa kaupungeissa käytte?
Vierailija kirjoitti:
Koska matkustelulla osoitetaan muille, että olen varakas ja onnistunut. Minulla on vilkas seuraelämä ja olen sivistynyt kun olen käynyt siellä sun täällä. Minun elämäni on hauska aja mielenkiintoista ja elän ns. täyttä elämää.
Siinä syy lyhyesti. Sitten se kuka ei syystä tai toisesta matkusta, ei elä täydesti, ei ole onnellinen eikä varsinkaan hyvin toimeentuleva.
Usko tai älä, niin ihmiset matkustavat myös ihan puhtaasti itsensä takia. Miettimättä ollenkaan, miltä se muiden silmissä näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vittumainen ja kyyninen ihminen ajattelee noin. Kukaanhan ei tee mitään muun syyn takia kuin että saa näyttää muille. Kellään ei oikeasti voi olla kiinnostuksen kohteita, jotka tuovat hänelle vilpittömästi iloa. Ihan ilman, että pointtina olisi lähinnä näyttää ja todistella jotain muille. Olet helvetin ikävän oloinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jokaisen kannattaisi nähdä muutakin kuin kotiympyränsä.
Lisäksi se on ihanaa, perheen kesken yhdessä vietettyä erilaista aikaa, joka poikkeaa arjesta.
Kaikki eivät halua kasvaa ja elää, kasvattaa lapsiaan tynnyrissä.
Aika tiukka johtopäätös, että lapsi, joka ei matkusta, kasvaa automaattisesti "tynnyrissä". Mitäs jos tällaisen lapsen vanhemmat matkustavat Suomessa, tuntevat kotimaan nähtävyydet ja kulttuurihistoriallisesti tärkeät paikat hyvin?
Verrattuna vaikka sitten ääripäänä siihen perheeseen, joka matkustaa kerran vuodessa Synny Beachille viikoksi ja ainoaksi tutuksi paikaksi tulee hotellin ja rannan välinen katu?
Näin kärjistetysti sanottunaKotimaan matkailu on myös matkailua. Joskus se tekisi hyvää itsekullekin (kuten allekirjoittaneellekin)
No veisit sen lapsen Pariisiin tai Roomaan! Sen jälkeen ei lapsi katsoisi Suomea enää samoilla silmilä!
Vierailija kirjoitti:
Nautin arjesta ja nautin matkustelusta. Kotiin on aina kiva palata. Emme käy turistirysissä uima-altaalla makaamassa.
Minua kiinnostaa erityisesti arkkitehtuuri, esim Euroopan vanhat kaupungit ja erilaiset ruokakulttuurit.
Kyllä paljon maailmaa nähneet ihmiset ovat avarakatseisempia ja heillä on mielenkiintoisempia kokemuksia takanaan kuin niillä, jotka ovat pyörineet koko ikänsä samoissa maisemissa.
Ei kyse ole rahasta ja sen mainostamisesta vaan vapaudesta, uteliaisuudesta, halusta nähdä ja oppia uutta. Samalla oppii myös itsestään ja saa rohkeutta kokeilla itselleen uusia asioita.
Ei silti kaikkien tarvitse matkustaa. Olemme erilaisia, ei siinä mitään.
Ei matkailu itsessään tee autuaaksi tai ole mikään välttämättömyys sille. Riippuu täysin siitä miten asioihin suhtautuu. Myös minä olen kiinnostunut arkkitehtuurista ja ruokakulttuureista. Matkoilla koen valtavasti paljon mielenkiintoisia elämyksiä. Mieheni, joka katselee aivan samat nähtävyydet ja syö samaa ruokaa, ei puolestaan koe saavansa mitään irti talojen katselemisesta tai uusien ruokien maistelusta. Eli ei hänen maailmankuvansa tuossa mitenkään avarru kun asenne on se, että ei kiva mutta kotona on kivempaa. Ja tässä ei ole siis mitään väärää.
Tämä ketju on ihan parasta juntti-vauva-av:tä!!! Eli ne vaihtoehdot on pysyä Suomessa tai kiskoa viinaa kaksin käsin jossain Sunny Beachillä!!
Oikeesti, tämä on viihdyttävin ketju pitkään aikaan täällä!
Minäkin ihmettelen tätä matkustamisen jatkuvaa hehkuttamista. Toki matkailu on kivaa vaihtelua, jos muuten viettää koko elämänsä samalla paikkakunnalla. Mutta kuten yllä todettiin, se yhden viikon turistimatka johonkin perusturistikohteeseen ei juuri elämänkuvaa avarra. Maailmankuvaani on sen sijaan avartanut asuminen ja työpaikat neljällä eri paikkakunnalla Suomessa, vaihto-oppilaisaika toisessa maassa lukioikäisenä, työharjoittelu ulkomailla kolmannessa maassa ja nyt piakoin muutto neljänteen maahan. Lomat vietän kaikkein mieluiten koti-suomessa mökkiä remontoiden, arjessa on tarpeksi haasteita ja matkustamista muutenkin.
Matkailu on monille statusasiasta: On hienoa voida päteä kahvipöydässä uusilla ulkomaanmatkoillaan. Matkailu taitaa olla monelle ökyilyn muoto. Jos lapsena on elänyt niukasti, janoaa aikuisena kaikkea sitä, mitä lapsuudesta jäi puuttumaan. Monelle se on ulkomaanmatkustelu ja ns. luksuselämä. Jos taas aina on elänyt mukavaa elämää, niin tajuaa, ettei se matkustaminenkaan ole mikään itseisarvo.